Latamy legalnie - jeszcze raz, od zera, punk po punkcie

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 2 wrz 2021, o 21:42

Dokładnie. Trzeba używać głowy i stosować się do podstawowych przepisów, a praktyka jest taka, że latając heli, nawet dużym (czyli i tak ciągle "koło nogi"), trudno jest narobić jakiegoś bałaganu podpadającego pod paragrafy i kary za ich naruszenie. Z samolotami, (moto)szybowcami (szczególnie tymi większymi) i dronami już trochę bardziej bym uważał, bo nawet podczas latania w zasięgu wzroku można tym odlecieć całkiem wysoko i w miarę daleko. A co do Droneradara - latając sobie dronem w okolicach mojej działki (Żuromin) już ze 2 razy musiałem uciekać z nieba, bo pojawiły się helikoptery (raz jakiś prywatny Robinson, a za drugim razem eskadra 3 szt. BlackHawków :-) ), tak bez ostrzeżenia ze strony DR, więc gdyby nie to, że coś mi zaczęło w oddali warczeć, to nawet bym się nie zorientował, że coś jest na rzeczy. Okolica jest taka, że nie ma żadnych lotnisk, stref (DR jest zawsze na zielono), ja nie przekraczałem 90 m AGL, heliki pewnie leciały wyżej niż dopuszczalne dla nas 120 m (choć i tak szły dość nisko), mimo to DR milczał i do "zamieszania" mogło dojść. Ergo... DR DR-em (to tylko narzędzie), ale jak widać... pomimo wsparcia ze strony DR i zgłoszenia w tymże latając wyżej trzeba być czujnym jak ważka ;).

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 4 wrz 2021, o 07:33

aikus pisze:Spooko Redb, nie znasz Klenia.
Jakbym miał wskazać listę 10 najbardziej czarnowidczych osób spośród znajomków, których skądinąd lubię i szanuję to ... Nie wiem na którym miejscu, ale Klenio by się znalazł :piwo2: :piwo2:


Jakbyś napisać że wrzucasz mnie na listę 100 negatywów to pewnie bym nie zareagował, ale na 10 to lekka przesady tym bardziej, że parafrazując Trubadurów: "znamy się tylko z widzenia i jeden o drugim niewiel wie" ;-).

Spieszę więc z pewnym wyjaśnieniem, żeby ktoś nie pomyślał, że naprawdę czarnowidzem, bo to nie jest prawda ;-).

Ci którzy mnie znają wiedzą, że jestem niepoprawnym optymistą! Jestem w branży dronowej od początku (2010) i widzę, że idzie to w złym kierunku! Zamiast więc wieszać psy na osobach odpowiedzialnych za bzdury i buble, wolałem zabarwić sarkastycznie. Głównym przesłaniem była jednak informacja o zmianach które dotką wszystkich i mój cel został osiągnięty, ktoś zajrzał, przeczytał, skomentował, wie więc jest szansa, że info pójdzie dalej w świat!

A teraz trochę czarnych scenariuszy - obowiązek naklejania numeru operator na model to jedno za co można będzie zapłacić mandat. Brak checkinu w aplikacji Drone Radar to drugie. Naruszenie strefy geograficznej (10000zł) to trzecie i to jak najbardziej dotyczy modelarzy. Bywam w różnych miejscach i wiem jak powinno być a jak jest.

Stosunkowo udanego weekendu dla wszystkich ;-).
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2082
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 159 razy

Postautor: MacGyverek » 4 wrz 2021, o 09:28

A ile mandatu za olanie wniosku przez PAZP? Bo rozumiem że karać mozna w dwie strony??
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 4 wrz 2021, o 10:34

Pewnie mozna, ale kary nie zaplaci PAZP tylko jakas osoba z PAZPu i kasy nie dostaniesz Ty tylko budzet panstwa... wiec jesli chodzi tylko o to, zeby zeby komus dopierdolic dla dzikiej satysfakcji to sie da :vhappy:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 5 wrz 2021, o 19:05

Klenio pisze:
Jakbyś napisać że wrzucasz mnie na listę 100 negatywów to pewnie bym nie zareagował, ale na 10 to lekka przesady tym bardziej, że parafrazując Trubadurów: "znamy się tylko z widzenia i jeden o drugim niewiel wie" ;-).




Jasne, jasne, doceniam szczerość, tym nie mniej lista jest moja i ja i tylko ja decyduję kto i na którym miejscu się na niej znajduje :P
:swir:


Klenio pisze:Spieszę więc z pewnym wyjaśnieniem, żeby ktoś nie pomyślał, że naprawdę czarnowidzem, bo to nie jest prawda ;-).

Ci którzy mnie znają wiedzą, że jestem niepoprawnym optymistą! Jestem w branży dronowej od początku (2010) i widzę, że idzie to w złym kierunku!



Weź no to przeczytaj jeszcze raz. Te dwa zdania.
I jeszcze raz i jeszcze raz...

Nie wiem ile razy, ale tak, aż Ci się znudzi.
No i są dwie opcje: albo się kapniesz w którym miejscu sam sobie zaprzeczasz, albo po prostu różnimy się w ocenie:
- stanu rzeczy jeśli chodzi o legislację naszego hobby
- Twojego pesymizmu / optymizmu.
I tyle - nikt tu nikogo nie przekona.


Klenio pisze:Zamiast więc wieszać psy na osobach odpowiedzialnych za bzdury i buble, wolałem zabarwić sarkastycznie. Głównym przesłaniem była jednak informacja o zmianach które dotką wszystkich i mój cel został osiągnięty, ktoś zajrzał, przeczytał, skomentował, wie więc jest szansa, że info pójdzie dalej w świat!


No i gut - gitara gra.
Za info dzięki 1000 krotnie, sposób jego przekazania to łyżka dziegciu, którą jednakowoż przełykam nieznacznie tylko się krzywiąc.


Klenio pisze:A teraz trochę czarnych scenariuszy - obowiązek naklejania numeru operator na model to jedno za co można będzie zapłacić mandat. Brak checkinu w aplikacji Drone Radar to drugie. Naruszenie strefy geograficznej (10000zł) to trzecie i to jak najbardziej dotyczy modelarzy. Bywam w różnych miejscach i wiem jak powinno być a jak jest.



Czyli zmierza to w dobrym kierunku.
Raz: powstały przepisy które dość jasno określają co i gdzie Nam wolno.
Dwa: powstały DOTKLIWE kary za ich złamanie.
10000 za naruszenie strefy?
... Jak na moje to i tak za mało.
Ale to może tylko brak w precyzji legislacji, która pewnie jeszcze będzie doprecyzowana.
Przykładowo: jeśli polecę na 40 metrów w miejscu gdzie wolno mi latać do 30 no to 10000 PLN to heh... .powiedzmy, że ciutek dużo ;)
Ale jeśli uniosę się na 10 metrów na krakowskiej przy płocie lotniska w przedłużeniu pasa to powinienem za to trafić do komory gazowej - o żadnych grzywnach nie powinno być nawet mowy.
Jedno i drugie to naruszenie strefy.
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 5 wrz 2021, o 20:22

Aikus, ten drugi przypadek to prosta droga do kryminału, równorzędna IMHO z działaniem "geniuszy" co to świecili laserami pilotom po oczach, a koleś który coś takiego by zrobił nie ma prawa dostać do rąk jakiegokolwiek nadajnika RC. A ten pierwszy... cóż... podpada pod zdrowy rozsądek i latanie z głową - jak wiesz, że masz strefę 30 m AGL, to raczej nie będziesz wzbijał się zbyt wysoko, żeby nie władować się gdzie nie trzeba. Nie jestem pewien, czy na S.P. Pałacowej podczas aktywności strefy dla PPG-antów (załatwili sobie takową) nie obowiązywał dla nas limit 30 m AGL, a skutki kolizji helika nawet mniejszego niż 700 z takowym PPG-antem nie byłyby miłe dla obu stron (to, że paralotniarze dość swobodnie traktowali współistnienie z modelarzami i czasami ich latanie podpadało pod jawną złośliwość to osobna sprawa).

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 5 wrz 2021, o 20:41

Tam nawet było kilka zderzeń... Co najmniej dwa za mojej kadencji. Raz samolot wleciał w linki od skrzydła, drugi raz helik rozbił się o ramę od silnika PPG.

I nie wiem czy słusznym jest doszukiwanie się złośliwości ze strony PPGowców.
Nie wiem też czym można tłumaczyć wlatywanie wprost w strefę lotu helikopterów, gdzie stoją samochody i latają helikoptery, podczas, gdy można przelecieć 50 metrów bardziej na prawo...
Nie podejrzewam, żeby PPGowiec starał się "pokazać kto tu rządzi" ryzykując swoje życie (bo który z nas ryzykuje więcej to jest chyba oczywiste).
Nie widział / nie wiedział, że latają tam modele - mało prawdopodobne, ale nie wiem tego, nigdy z żadnym z nich nie gadałem.

Tak czy siak, w sytuacji kolizyjnej załogowy statek powietrzny ma zawsze pierwszeństwo przed bezzałogowcem i ja tę właśnie zasadę zawsze stosowałem i koniec kropka.
Raz zastosowałem to do tego stopnia, że spierdalając z nieba motoszybowcem przed PPGowcem którego słyszałem zza pleców, zakończyłem lot poniżej poziomu gruntu...
NIe było to komfortowe - fakt.
Efekt był taki, że bardzo nie lubiłem pięknych bezwietrznych wieczorów na Pałacowej... Bo wtedy właśnie latali PPGowcy.
No i trudno.
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 10 wrz 2021, o 23:35

aikus pisze:Pamiętajcie, że loty FPV w tej kategorii są nielegalne! Tak samo wszelkimi dronami z kamerkami w tym oczywiście z kamerkami doczepionymi do naszych helikopterów. No niestety.

FPV są legalne póki są VLOS dla obserwatora pomagajacego pilotowi.
Kamerki, w tym doczepione do helików też są legalne - tylko jeżeli ktoś używa kamerki to się musi zarejestrować jako operator BSP (co z resztą i tak ma miejsce).
@Aikus warto by skorygować zapisy w pierwszym poście.

Z dodatkowych nowości w nowej Ustawie Prawo Lotnicze, o których jeszcze chyba nikt nie pisał będą obowiązkowe ubezpieczenia OC.
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 596
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 11 wrz 2021, o 08:50

marketleader pisze:FPV są legalne póki są VLOS dla obserwatora pomagajacego pilotowi.
tylko jeżeli ktoś używa kamerki to się musi zarejestrować jako operator BSP (co z resztą i tak ma miejsce).


Jak najbardziej można latać FPV w kategorii otwartej natomiast tak jak kolega wyżej wspomniał, trzeba mieć obserwatora który utrzymuje kontakt wzrokowy z dronem/modelem.

Jako operator rejestrujesz się zawsze, natomiast jeśli dron/model waży więcej jak 250g lub posiada czujnik zbierania danych(np. kamerka) to musisz zaliczyć szkolenie A1/A3, tak to było zapisane jeśli dobrze pamiętam. Zresztą na model/dron musisz zawsze mieć naklejony nr operatora więc raczej się zgadza to co napisałem kilka słów wcześniej.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 11 wrz 2021, o 23:08

marketleader pisze:@Aikus warto by skorygować zapisy w pierwszym poście.




Taaa, ale to o łaskę do Mira trzeba będzie sie pomodlić... Jak wytrzeźwieje to zrobi, a najpierw jak ja wytrzeźwieję to zrobię lepszą wersję pierwszego posta ;)

_szampan
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 wrz 2021, o 07:15

Wrzuć nową wersję posta jako nowy a ja je podmienie bez wyczekiwania na stan wytrzeźwienia
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 12 wrz 2021, o 11:53

ERRATA - z prośbą do Mira o przeklejenie do pierwszego postu.


W odpowiedzi na post Szanownego kolegi LordOktan (@LordOktan - możesz się czuć wyróżniony ;) ), oraz mając trochę czasu na przepier...
... Nie no dobra, niech będzie poważnie i porządnie.
Czekając na boarding na lotnisku, zamiast szlajać się z kąta w kąt i działać na nerwy ochronie lotniska postanowiłem wykorzystać ten czas i przynajmniej spróbować zebrać do kupy, wszystko co wiem, przez co przeszedłem (a przysięgam i zapewniam, że nie było to w żadnym razie nic wielkiego ani trudnego), żeby ułatwić innym zdobycie numerka, który po pierwsze trzeba nakleić na modelu a po drugie wkleić do aplikacji droneradar, aby latać legalnie.

Klenio wspominał już o stronach https://drony.pl/ oraz https://kursnadrony.pl/
Ja ze swojej strony dodam jeszcze, źródło, czyli oficjalna strona z której czerpią wszyscy, łącznie z właścicielami powyższych stron, czyli strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czyli https://ulc.gov.pl/pl/, w szczególności https://ulc.gov.pl/pl/drony

Od razu też zaznaczam, że chodzi tu o NASZE MODELE, czyli o samoloty, helikoptery i wielowirnikowce (wszystko to w świetle prawa oraz definicji encyklopedycznej JEST DROONEM, tudzież BSP, lub UAVem), o masie powyżej 250g i poniżej 25kg, bez kamer, bez nadajników FPV, do latanie VLOS (czyli w zasięgu wzroku), z dala od ludzi i zabudowań, w ramach możliwości dostępnych przy przestrzeganiu przepisów o ruchu lotniczym.


Zaczynamy zatem tu:
https://ulc.gov.pl/pl/drony/informacje-ogolne
I od razu wpadamy na to:

Kategoria Otwarta – jest kategorią o niskim ryzyku, oznacza to, że nie trzeba składać oświadczeń lub uzyskiwać zezwoleń od Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W tej kategorii można wykonywać operacje w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub z pomocą obserwatora (VLOS), dronami o masie poniżej 25 kg w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi. Wymagana jest rejestracja w systemie ULC operatorów SBSP, którzy posiadają drony o masie powyżej 250g lub są wyposażone w czujnik do zbierania danych (np. kamerę). Więcej informacji na temat kategorii otwartej znajdziesz TUTAJ.


Za linkiem lecimy zatem tu:
https://ulc.gov.pl/pl/drony/kategoria-o ... informacje

Nie jest to obowiązkowe, ale warto przekartkować co oni tam napisali;)
Ze zrozumieniem.
I NIE SZUKAĆ KRUCZKÓW, UKRYTYCH PRZEKAZÓW!!! NIE, NIE, NIE I JESZCZE RAZ NIE.
Czytaj, rozum i tak jak rozumiesz to na pewno jest wystarczająco dobrze.

W pewnym momencie, w czasie czytania artykułu trafiamy na taki oto fragment:

Dokumenty potwierdzające kwalifikacje pilota są dostępne do pobrania w profilu pilota na stronie: https://drony.ulc.gov.pl/.



Warto oczywiście przeczytać artykuł do końca ;), ale jak klikniemy w tego linka, trafimy wprost na stronę na której trzeba się zarejestrować, przejść darmowe szkolenie które odpowie nam na absolutnie wszystkie pytania, co gdzie jak wolno, pod jakimi warunkami i co najpierw trzeba.
Szkolenie kończy się egzaminem.
Wszystko jest darmowe.
Ilość prób podejścia do egzaminu wg. mojej najlepszej wiedzy jest nieograniczona (aczkolwiek pewnie głupio jest zdawać tak prosty egzamin 10 razy, no nie?)
Natomiast egzamin jest naprawdę prosty! Nie wiem ile mi to zajęło, ale na pewno mniej niż 2 godziny.

TO TAK NAPRAWDĘ WSZYSTKO.
Potem jeszcze tylko trzeba wydrukować sobie magiczny numerek, nakleić na modelu w widocznym miejscu, na telefonie zainstalować sobie darmową apkę droneradar, zarejestrować się w niej - to z niej będziemy wiedzieli czy w miejscu w którym jesteśmy wolno nam wykonywać loty danym BSP i do jakiej wysokości.


TYLE.
Cała filozofia jeśli chodzi o loty VLOS.
Aby latać FPV w tej kategorii, trzeba mieć obserwatora, który jest w bezpośrednim ciągłym kontakcie z pilotem i cały czas widzi model (czyli de facto nadal jest to VLOS).


Teraz kwestia ubezpieczenia.
Tak jak już wspomniał Mike, ubezpieczenie NIE JEST obowiązkowe, ale jest mile widziane.
Należy je traktować tak samo jak ubezpieczenie OC w samochodzie, albo jak airbag czy pas bezpieczeństwa: płacimy, wykupujemy, mamy, używamy i liczymy na to, że się nigdy nie przyda.
Tak naprawdę jest tylko jedno towarzystwo ubezpieczeniowe w Polsce, które ma w swojej ofercie ubezpieczenie OC dla nas, jest to Ergo Hestia.
Jednakowoż NIE JEST ono dostępne dla zwykłego pojedynczego człowieka ;) (ale to akurat dobrze - z kilku powodów, o których nie będę tutaj pisał).
Aby przystąpić do tego ubezpieczenia - są dwie drogi, każda nie zajmie więcej niż 30 minut.
Droga nr 1:
Zostać członkiem Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, opłacić składkę i w ramach stowarzyszenia wykupić ubezpieczenie. Wszystko do wyklikania tu:
http://psp.org.pl/ubezpieczenia/oc-2020/
Wybieramy oczywiście opcję 4, wariant - wg. potrzeb i uznania ;)

Droga nr 2 (moim zdaniem lepsza, ale nie pamiętam dlaczego):
Wyklikać ubezpieczenie w Finansowej Chacie, czyli tu:
https://finansowachata.pl/ubezpieczenie ... w-ac-drona

Kosztowo wyjdzie to bardzo porównywalnie, albo wręcz tak samo, czyli w PSP mamy taniej, ale płacimy składkę członkowską, a w Finansowej chacie mamy drożej, mniej więcej o wartość składki. Tak czy siak jest to kwota poniżej 150 złotych rocznie, więc groszowe sprawy.

Na koniec kilka uwag:

- Wszystko co napisałem, należy oznaczyć DUŻĄ GWIAZDKĄ, pod którą będzie napisane, że NIE JESTEM FACHOWCEM, NIE MAM UPRAWNIEŃ DO PROWDZENIA SZKOLEŃ ANI ŻADNĄ WYROCZNIĄ W TYCH KWESTIACH. Napisałem to w ramach koleżeńskiego dzielenia się jakąś tam wiedzą u ułatwienia innym przebrnięcia przez tematy, które wyglądają czarno, trudno i nie do przejścia (A TAKIE NIE SĄ!!!).
Są natomiast na forum osoby, które takimi fachowcami są - ja wiem co najmniej o dwóch, kolejność losowa: Klenio, Pan Szampan. Gorąca prośba o zweryfikowanie czy nie napisałem jakichś głupot (raczej nie, ale jeśli tak, to też się o tym chętnie dowiem i się poprawię).


- Oczywiście ja też bym chciał, latać sobie jak i gdzie mi się podoba. Bez ograniczeń, rejestracji, egzaminów i zawracania dupy. Byłoby super.
Nie jestem idiotą! Nie będę przecież latał przy lotnisku, albo ludziom nad głowami.
Więc po cholere to wszystko? Lepiej by było jakby było tak jak dawniej. Co nie jest zabronione to jest dozwolone, a zabronione nie jest nic, więc zasadniczo mogę wszystko.
Tak by było lepiej.
Ale czy aby na pewno?
Jako tak zwany "normalny człowiek" (a czasami się w takiego łapię) chcę mieć też zapewnione minimum bezpieczeństwa (w sensie, że jakiś idiota (no bo przecież wiadomo, że nie ja) nie zrzuci mi dwukilogramowego drona na głowę ze 100 albo 200 metrów, bo nie przewidział, że mu się paliwo skończy).
Fajnie by też było, jakby ktoś, kto postanowi sobie polatać na wysokości moich okien od sypialni nie był tak co do zasady bezkarny.
A to nie wszystko.
Bo zdarza mi się latać samolotami. Takimi prawdziwymi, co to się w środku siedzi.
Latają też moi bliscy.
No i zdarzały się już incydenty - wiadomo jakie (jak ktoś nie wie, to wystarczy pogooglać - znajdzie się tego).
A ja nie chcę żeby się zdarzały.
I ta część mnie chce wszystkich droniarzy złapać za mordę. END OF STORY.

Jestem przekonany, że już o tym mówiłem, ale mamy w Polsce naprawdę dużo szczęścia, bo nad całą machiną legislacyjną usiedli łebscy ludzie, spośród których spora część jest modelarzami.
Uszanujmy to i doceńmy - nie wszystkie kraje mają tyle szczęścia.


To tyle!
Latajcie z głową, bezpiecznie i zgodnie z przepisami!
To tylko tyle i aż tyle, bo wystarczy, żebyśmy latali dalej tak jak lataliśmy (parafrazując słowa samego prezesa ULC, które usłyszałem kiedyś od Niego w rozmowie telefonicznej, słowa człowieka przesympatycznego skąd inąd, prawdziwego z krwi i kości pasjonata lotnictwa w każdej formie)
Wysokości!!
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2021, o 14:44 przez aikus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 12 wrz 2021, o 14:07

Jest ok? :)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 12 wrz 2021, o 14:44

NIe, sorka, jeszcze raz poprawiłem, bo tam w dwóch miejscach napisałem o tym FPV.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 13 wrz 2021, o 08:24

Z Tobą to zawsze problemy...

poszło ;)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 13 wrz 2021, o 08:49

aikus pisze:Natomiast egzamin jest naprawdę prosty! Nie wiem ile mi to zajęło, ale na pewno mniej niż 2 godziny.


2 godziny to chyba z browarem i drzemką - to jest misja na 20 minut :thumb:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 13 wrz 2021, o 09:21

No to dlatego mówię, że mniej niż dwie godziny bo ktoś tam gdzieś kiedyś pisał, żę to na dwie godziny... czy może w samym szkoleniu jest napisane, że dwie godziny.
Nie wiem, skądś mi się wzieły te dwie godziny i nie ja je wymyśliłem ;)
...
To ja myślę, że to jest tak, że jak nie wiesz NIC, ZUPEŁNIE NIC i podchodzisz do szkolenia, przechodzisz to szkolenie SUMIENNIE, dokładnie wszystko czytasz zapamiętujesz uczysz się i w ten sposób chcesz zdać egzamin (co też oczywiście jest do zrobienia) i potem zdajesz egzamin, to pewnie wtedy zajmuje to dwie godziny.
No bo umówmy się, to dla nas było tam sporo rzeczy które są oczywiste albo na intuicję - odpowiadaliśmy poprawnie.
DLa kogoś kto nigdy nic do czynienia z lotnictwem nie miał, wszystko jest nowe, to trochę wiedzy tam do przyswojenia jest.
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 15 wrz 2021, o 22:37

Pan Szampan pisze:Jako operator rejestrujesz się zawsze, natomiast jeśli dron/model waży więcej jak 250g lub posiada czujnik zbierania danych(np. kamerka) to musisz zaliczyć szkolenie A1/A3, tak to było zapisane jeśli dobrze pamiętam. Zresztą na model/dron musisz zawsze mieć naklejony nr operatora


:nono:
Wprawdzie lepiej by było zostawić jak napisałeś, bo wtedy by się wszyscy zarejestrowali i przeszkolili. Ale rzetelność mi nie pozwala ;)
A ponieważ sam nie ufam swojej pamięci więc sprawdziłem jeszcze raz.
REJESTRACJA jako operatora (w tym posiadanie i naklejanie numerka) jest wymagana jeżeli latasz sprzętem > 250g lub jeżeli masz kamerę.
SZKOLENIE jest wymagane jeżeli:
- latasz samoróbką > 250g (czyli w podkategorii A3) lub
- latasz sprzętem C1 w podkategorii A1 lub
- latasz sprzętem C2 w podkategorii A2 (+ samoszkolenie praktyczne i dodatkowy egzamin "urzędowy") lub
- latasz sprzętem C2/C3/C4 w podkategorii A3
Szkolenie nie jest wymagane jeżeli:
- latasz samoróbką < 250g (czyli w podkategorii A1) lub
- latasz sprzętem C0 w podkategorii A1
A ponieważ na razie nie ma jeszcze sprzętu z nadanymi klasami C0-C4, więc reguła się upraszcza: większe od 250g szkolisz się i zdajesz egzamin, mniejsze od 250g szkolić się nie musisz (ale możesz).
To w sumie niuans i margines, więc można przyjąć, że dla dobra wszystkich lepiej żeby się wszyscy rejetrowali i szkolili.
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 596
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 16 wrz 2021, o 05:21

Wlasnie spojrzałem do rozporządzenia i faktycznie masz rację.

Ale fakt faktem lepiej żeby się wszyscy rejestrowali i szkolili.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 16 wrz 2021, o 07:58

No bo kto lata czymś o masie < 250g ...
Jeśli jest to jakaś swobodnie latające gumówka no to może, może i tak jest, że lata tym i nigdy więcej niczym więcej latać nie będzie.
Ale jak to jest jakikolwiek piździk z silnikami to prędzej czy póxniej sięgnie po coś większego i wtedy albo będzie na nielegalu, albo sobie za wczasu wyrobi stosowne kwity co jak już wspominałem na początku NIE JEST żadną wielką ani trudną sprawą.

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość