Nowe przepisy w 2020 - pytania i życzenia do ULC

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 16 lut 2020, o 21:17

No to propozycja pisma.
Wygładziłem, zamieniłem slangowe pojęcia na bardziej oficjalne, poukładałem pytania tematycznie.

Myślę że minimalizm i konkretne pytania dadzą lepsze efekty niż wylewanie żalów i marudzenie.

Temat: Mail zbiorowy od społeczności polskich modelarzy lotniczych do ULC w sprawie nowych przepisów wchodzących w życie od 2020.07.01


Piszę w sprawie przewidywanych zmian w przepisach dotyczących wykonywania lotów zdalnie sterowanymi bezzałogowymi statkami powietrznymi od 2020.07.01, w imieniu swoim oraz wszystkich osób wymienionych w CC niniejszego maila.
(dodatkowa kopia maila, zostanie wysłana bez osób w CC, za to lista nazwisk i adresów mailowych zostanie dołączona w treści maila - ma to na celu uniknięcie odfiltrowania maila przez mechanizmy antyspamowe).

Lista osób jest dość pokaźna, a proszę wziąć pod uwagę, że nie wszystkie osoby którym istotnie zależy na sprawach jak poniżej odważyły się oficjalnie oddać swój głos.
Modelarze to specyficzna grupa społeczna i stosunkowo niewielu decyduje się być aktywną częścią tej społeczności - świadczą o tym statystyki grup oraz forów modelarskich - zdecydowana większość tylko czyta, jedynie nieznaczna część decyduje się coś pisać, ponadto, znamy osobiście przypadki ludzi, których spotykamy na naszych lotniskach, a w internetowej części życia społeczności udział biorą one sporadycznie lub wcale.

Jestem zaniepokojony faktem zbyt ogólnego traktowania wszelkich statków powietrznych wykorzystywanych przez grupę społeczną uprawiającą zdalnie sterowane modelarstwo lotnicze. Jestem zdecydowanie za tym, aby w modelarstwie lotniczym panowała podobna do dorosłego lotnictwa gradacja przepisów i kwalifikacji.

Zdaję sobie sprawę, że zaostrzanie przepisów jest powodowane głównie potężną popularyzacją tak zwanych dronów (czyli wbrew definicji słownikowej – w potocznym rozumieniu – wielowirnikowców). Jednak latanie tymi statkami powietrznymi jest zupełnie czymś innymi, niż modelami statków powietrznych, nawet niekoniecznie modelami makietowymi, jednak konkretnie samolotami i helikopterami.

Dodatkowo, należy nadmienić, że obecna sytuacja prawna oraz aplikacja "Droneradar" pozwalają na stosunkowo łatwe i bardzo skuteczne przestrzeganie przepisów oraz dbanie o bezpieczeństwo zarówno swoje, jak i osób postronnych, a przede wszystkim "dorosłego" ruchu lotniczego.
Zgłaszanie lotów na "Droneradar" (podobnie jak posiadanie ubezpieczenia OC) jest powszechnie stosowaną praktyką, której przestrzegamy i do której mocno namawiamy każdego kto ma zamiar zacząć zabawę z latającym modelarstwem zdalnie sterowanym.
Bardzo, ale to bardzo zależy nam, aby ta droga przestrzegania linii prawa po zmianie przepisów nie została utrudniona na tyle, że wśród modelarstwa spowoduje powstanie tzw. szarej strefy, to znaczy, że ludzie masowo zaczną latać na dziko, bez rejestracji, bez ubezpieczenia, bez niczyjej wiedzy. Oczywistym jest, że taka sytuacja spowoduje diametralny spadek bezpieczeństwa na każdym froncie, czyli totalnie minie się z założeniem.

Ponadto, poniżej znajduje się zbiorowa lista pytań oraz wniosków zebrana od wszystkich osób, które zdecydowały się w przedmiotowej sprawie odezwać.
Będziemy bardzo wdzięczni, jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego po raz kolejny (podobnie jak w roku 2013 przy powstawaniu obecnych przepisów) przychyli się do naszych potrzeb, pytań i wniosków oraz udzieli odpowiedzi choćby na cześć z nich przy okazji najbliższego seminarium informacyjnego lub w dowolnej innej formie.


Pozdrawiamy lotniczo - wysokości!!


Lista pytań i wątpliwości z prośbą o wyjaśnienie i pomoc w interpretacji nowych przepisów:

- Czy modele typu pianka (bixler, blizzard/fun cub), samoloty elektryczne (wicherek, katana) i makieta szybowca (3-4metry) to wszystko to C4?

- Co z modelami typu wolnolotki. Są to modele bez sterowania RC latające na termice i wykorzystujące sterowanie magnetyzmem ziemi. Czy takie modele będą dopuszczone do lotów?

- Jak traktowane będą nasze modelarskie helikoptery?

- Czy dobrze rozumiem, że racery (małe szybkie sportowe UAV MR do szybkiego sportowego latania) do 250 g kwalifikują się do klasy C0 i nie wymagają uprawnień?

- Czy już istniejące modele (drony, samoloty, śmigłowce) wykraczające wagowo ponad C0 (250 g, 19 m/s) i nie wyposażone w wymagane przez przepisy "dodatki" (transpondery, oświetlenie, geofencing, itd.) będą musiały być doposażone w te "dodatki"? A jeśli tak, to które typy modeli i w które "dodatki"?

- Czy dobrze rozumiem, że nasze modele helikopterów z automatu kwalifikują się do klasy C4 bo nie mają trybu wolnego lotu? Czy może raczej w "budowane samodzielnie"?

- Latam 4-o metrowym samolotem. Co mam zrobić, żeby latać nim dalej od 1.07.2020?

- Mam MR o TOM 28kg. Co mam zrobić, żeby latać nim dalej po 1.07.2020?

- Na jakich warunkach można wykonać lot modelem do 25kg wyposażonym w silnik odrzutowy i na jakich warunkach modelem powyżej 25kg?

- Czy obecność na pokładzie modelu kamery z możliwością zapisu (filmy, zdjęcia) automatycznie spowoduje to, że zarówno taki BSP będzie musiał być zarejestrowany, nawet gdy będzie lżejszy niż 250 g, jak i jego pilot będzie musiał mieć uprawnienia, nawet te najskromniejsze?

- Co z modelami, które ważą poniżej 250g, ale w fazie startu mają 30m/s i więcej? (DLG węglowe)?

- Jakie warunki muszą być spełnione aby można było latać modelami szybowców i elektro szybowców o rozpiętości do 5m / waga do 25kg?

- Jak z rejestracją modeli helikopterów i "zdalną identyfikacją"?

- Proszę o wyjaśnienie możliwości wykonywania lotów przez osoby nieletnie.

- Czy i na jakich zasadach będzie możliwość latania VLOS statkami do 25kg poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, oczywiście omijając wyznaczone strefy ruchu powietrznego, odległości od ruchomości i nieruchomości oraz z zachowaniem obowiązku posiadania O.C. bez rejestrowania lotów, bez rejestracji i certyfikacji aparatu latającego i pilota, bez geofencingu, bez automatycznego mechanizmu odcinającego zasilanie w przypadku przekroczenia wyznaczonego terenu?

- Na jakich warunkach modelarze będą mogli wykonywać loty BVLOS?

- Jak zostaną potraktowane obecne uprawnienia ULC VLOS I BVLOS i kategorie w jakich zostały wydane. Okres przejściowy? Pod jakie kategorie zostaną podciągnięte?

- Co z aeroklubami i stowarzyszeniami modelarskimi? Miały być osobne przepisy dla takich zorganizowanych grup.

- Co w wypadku stowarzyszeń modelarskich i innych zorganizowanych grup. Na jakich zasadach będą mogły dalej propagować sport? Aktualnie propagujemy sport na stadionach, boiskach, boiskach szkolnych. Często prowadzimy warsztaty modelarskie, gdzie różne mini pokazy są organizowane nie zachowując odległości 100m od linii zabudowy oraz osób.

- Czy przewidywane są jakieś grupowe Świadectwa kwalifikacji dla tych grup, a w szczególności grup zajmujących się propagowaniem sportu i nie pobierających korzyści materialnych?

- Co z lataniem za granicą Państwa? Często grupy modelarskie odwiedzają inne kraje jak Niemcy, Czechy, Słowację. Jakie dokumenty czy zaświadczenia będą wymagane?

- Czy każdorazowy lot w parku modelarskim/lotnisku modelarskim musi zostać zgłaszany? Czy istnieje możliwość zgłoszenia takiego miejsca na stałe?

- W przypadku wprowadzenia przepisów odnośnie identyfikacji modelu i pilota, gdzie należy szukać specyfikacji lub listy certyfikowanych transponderów? W jakim pasmie będą nadawać te urządzenia?

- Jak zmieni się i czy będzie istniała w jakiejkolwiek formie (choćby w części podobnej w zasadzie i prostocie działania) aplikacja "Droneradar"?

- Jaka musi być minimalna odległość pasa startowego lądowiska modelu od drogi szybkiego ruchu lub autostrady?
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16279
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1770 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 16 lut 2020, o 21:28

Dobra, dzięki Market za propozycję pisma - zasadniczo nie mam sprzeciwów, poza tym, że wnioskować za wyraźnym rozdzieleniem FPV od nie-FPV bym wnioskował.
Ale nie upieram się.

Natomiast tak czy siak mamy teraz dwie propozycje wersji pisma a 85 osób na liście.
Pasowałoby tak naprawdę:
- poczekać na opinię choćby części osób - na co nie mamy czasu (chyba, że ktoś ode mnie przejmie sprawę wysłania listu i ew. korespondencji z ULC - ja mam czas maks do jutra wieczora, zeby się tym zajmować i mówiłem o tym od początku)
- wysłać pierwszą wersję pisma - bo odzew jak narazie jest mały.
- przyjąć, że brak sprzeciwu oznacza zgodę i wysyłać ostatnią wersję (cały czas ma jeszcze powstać wersja Mira - jak go znam - powstanie późną nocą, kiedy ja już będę spał ;) ).

Nie wiem - decydujcie co mam robić.
Awatar użytkownika
mario70
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 15
Rejestracja: 09-02-2020
Lokalizacja: Bydgoszcz
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 2 razy

Postautor: mario70 » 16 lut 2020, o 21:55

Marketleader mnie uprzedził więc już nie zamieszczam kolejnej wersji aby nie wprowadzać zamieszania. Zgaszam się z nią w 100% - treść jest konkretna i zahacza sedna sprawy. Ja bym przy niej pozostał.
Pozdrawiam
Mariusz
--------------------------------------------
takie tam latadła: Extra 330 by Pilot RC & MythoS / PrometheuS / Sebach / SU-29 by SebArt & Extra 260 by PA & Lumax & Solius
Awatar użytkownika
Clad
Elita forum...
Posty: 841
Rejestracja: 16-06-2019
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 93 razy
Podziękowano: 21 razy

Postautor: Clad » 16 lut 2020, o 22:35

Ja uważam, że jeżeli ktoś weźmie pod uwagę nasze pismo, to nie ważne czy będzie "przecinek" w odpowiednim miejscu czy nie... , ale czym szybciej będzie wysłane tym lepiej, żeby ulc miało ewentualnie czas na wprowadzenie poprawek.
Alzrc x360, T-rex 550E, T-rex 600E, Aurora 9X
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 610
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 16 lut 2020, o 22:42

Clad ma słuszność, im szybciej wyślemy tym lepiej. Z treścia się zgadzam.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16279
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1770 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 16 lut 2020, o 23:47

Super, bardzo Wam dziękuję w takim razie, cieszę się, że póki co nie ma sprzeciwów i mamy jako taką jednogłośność (względną, ale wiadomo o co chodzi).
Czekam jeszcze oczywiście zgodnie z planem do jutra i jeśli nic nie wybuchnie - wysyłam.
Awatar użytkownika
Piotrek_SP
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 20
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 3 razy

Postautor: Piotrek_SP » 16 lut 2020, o 23:58

Dopisuję się do listy.

Aikus wysyłam na PW imię, nazwisko, email.

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)
86. Michał P (facebook)
87. BarTec (już wysłał dane do aikusa tylko na liscie go nie ma)
88. Bartłomiej S (Facebook) /miruuu
89. marketleader
90. Piotrek_SP
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 17 lut 2020, o 00:02

Marketleader, dzięki za wkład! Aikusowi nie muszę bo to oczywiste :)

W sumie to zrobiłeś to co ja chciałem zrobić - wygładzić całość i nieco poukładać. Do tej wersji nie mam żadnych uwag. No poza jedną: zakładam że w piśmie pojawi się szanowni państwo i pozdrawiam ;)

Także Aikusku nie czekaj, marketleader zrobił co zamierzałem. Jest ok!!!!
Awatar użytkownika
Pietrek
wcześniej: Piotr G
Posty: 970
Rejestracja: 13-07-2015
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 51 razy

Postautor: Pietrek » 17 lut 2020, o 06:43

Puściłem dane na PW

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)
86. Michał P (facebook)
87. BarTec (już wysłał dane do aikusa tylko na liscie go nie ma)
88. Bartłomiej S (Facebook) /miruuu
89. marketleader
90. Piotrek_SP
91. Pietrek
Pozdrawiam...
Piotr
--------------
nie potrafię ale spróbuję się nauczyć...
XL power 380 / XL power 550 / DX9 / Traxxas e-revo 1:16
Awatar użytkownika
gcze
Elita forum...
Posty: 927
Rejestracja: 18-01-2019
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował: 145 razy
Podziękowano: 31 razy

Postautor: gcze » 17 lut 2020, o 09:08

Dane zaraz pójdą na PW

1. Aikus
2. miruuu
3. Osa
4. MacGyverek
5. Sulim
6. mike
7. carson
8. Bi0ly
9. mwx
10. PiotrMichał
11. Dawo
12. Artja
13. Xeo
14. Qba
15. Kamilos
16. Henio
17. Gusto
18. Clad
19.kwiatek
20. JurekG
21. marek_m
22. mario70
23. Pkali
24. Zybidk
25. maxio005
26. Lukasdk
27. Artu
28. lenu
29 azaz44
30. olafd
31. Marcin Ż. (facebook) /miruuu
32. TomRar
33. Łukasz M. (facebook) /TomRar
34. AdamP
35. Ravp66
36. Andrzej C (facebook)
37. Tomasz S (facebook)
38. Marek C (facebook)
39. Grzegorz G (facebook)
40. Andrzej S (facebook)
41. Piotr S (facebook)
42. Piotr Sk (facebook)
43. Maciej Z (facebook)
44. Zbigniew T (facebook)
45. Marcin T (facebook)
46. Bogdan B (facebook)
47. Darek M (facebook)
48. Ryszard T (facebook)
49. Adam D (facebook)
50. Kacper C (facebook)
51. Eugeniusz S (facebook)
52. Tomek C (facebook)
53. Dawid B (facebook)
54. Magdalena K (facebook)
55. Maciej M (facebook)
56. Maria M (facebook)
57. Marian C (facebook)
58. Karol K. Carlos (facebook) /miruuu
59.Świstak
60.FockeWulf
61. Jacek G (znajomy)
62. Damdodo
63. Jarek T (Facebook) /miruuu
64. Bartosz Ch. (Facebook) /miruuu
67. Grzegorz N (facebook)
68. Kazimierz G (facebook)
69. Marcin K. (facebook) /miruuu
70. Artur S. Artex (facebook) /miruuu
71. Przemek
72. Antek Ł (facebook) /miruuu
73. angry trex
74. Krzysztof M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
75. Daniel M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
76. Grzegorz G. (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
77. Lesław M (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
78. Piotr_T
79. Grabcio
80. Pitbiker
81. Tadeusz B (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
82. Janusz S (Stowarzyszenie Modelarzy Lotniczych EOL) /miruuu
83. Jacek D (PFMRC.eu)
84. Karol K (facebook)
85. Mustaf90 (dane już kiedyś poszły do Aikusa ale na liście się nie widzę)
86. Michał P (facebook)
87. BarTec (już wysłał dane do aikusa tylko na liscie go nie ma)
88. Bartłomiej S (Facebook) /miruuu
89. marketleader
90. Piotrek_SP
91. Pietrek
92. gcze
XK K110 | T-REX 250 | Mini Titan | X360 | Trex 600n nadciąga| jumper T12
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 09:53

Czyli jeśli dobrze rozumiem prezentację, to dla heli jest cudnie. Trzeba zdać egzamin, zarejestrować się i nadal można latać do woli gdzie się chce, tylko trochę niżej bo do 120 m. Nie pokręciłem?
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 lut 2020, o 10:25

Prezentacja jest chyba nieco uproszczona i wg. niej rzeczywiście nie ma dużych powodów do obaw.

Ale to tylko prezentacja. Czytając to: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1 i opis kategorii C4 już nie jest tak idealnie.

Całe zamieszanie dotyczy wg mnie tego, że tak naprawdę nie mamy pojęcia co i jak będzie. Możemy się domyślać i kombinować. Ten list ma głównie na celu rozwianie naszych wątpliwości i uzyskanie konkretnych informacji dotyczących naszej sytuacji.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16279
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1770 razy
Podziękowano: 1022 razy

Postautor: aikus » 17 lut 2020, o 10:42

Świetnie, wyślę po południu, od wczoraj wpadły mi na priva jeszcze trzy nazwiska, więc a nuż ktoś jeszcze się zdecyduje.
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 17 lut 2020, o 10:56

mvx pisze:Czytając to: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1 i opis kategorii C4 już nie jest tak idealnie.

E no co ty. C4 jest właśnie najmniej restrykcyjną klasą. I zawsze pozostaje „bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego”.

azaz44 pisze:Czyli jeśli dobrze rozumiem prezentację, to dla heli jest cudnie. Trzeba zdać egzamin, zarejestrować się i nadal można latać do woli gdzie się chce, tylko trochę niżej bo do 120 m. Nie pokręciłem?

Niezupełnie "gdzie się chce".
W uproszczeniu - dla heli, samolotów i innych latadeł, które nie posiadają na pokładzie autopilotów (stabilizacja to nie autopilot).
  • Do 250 g klasa RTF C0 (jak ktoś kupi tak oznaczonego gotowca) lub "budowane samodzielnie" - operacje w kategorii open A1, czyli do 120 m w pionie, można nad postronnymi, nie można nad zgromadzeniami.
  • 25 g do 25 kg klasa RTF C4 (jw) lub "budowane samodzielnie" - operacje w kategorii open A3, czyli do 120 m w pionie, ponad 150 m w poziomie od terenów użytkowych, na terenie gdzie można oczekiwać, że w normalnych okolicznościach nie będzie się stwarzać zagrożenia dla postronnych (zawikłane, ale tak nieostro jest to właśnie opisane) + bezpłatny kurs/egzamin on-line.

Czyli np. na Pałacowej można raczej oczekiwać, że w normalnych okolicznościach nie ma tam postronnych.
A na polu ziemniaków gdzie trwają wykopki raczej nie można oczekiwać braku postronnych ;)
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 11:24

mwx pisze:Prezentacja jest chyba nieco uproszczona i wg. niej rzeczywiście nie ma dużych powodów do obaw.

Ale to tylko prezentacja. Czytając to: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1 i opis kategorii C4 już nie jest tak idealnie.

Całe zamieszanie dotyczy wg mnie tego, że tak naprawdę nie mamy pojęcia co i jak będzie. Możemy się domyślać i kombinować. Ten list ma głównie na celu rozwianie naszych wątpliwości i uzyskanie konkretnych informacji dotyczących naszej sytuacji.


Z tego co ja rozumiem, to pod klasy C-ileś będą podchodzić modele gotowe typu drony, RTF i być może BNF, tworzone przez producentów, które możesz kupić w sklepie. Przepisy okręślające masę, czy może sam latać, jaką ma max prędkość etc. są dla producentów tych urządzeń. Na ich podstawie model dostanie jakąś kategorię. Z punktu widzenia użytkownika, gotowy model kupiony w sklepie będzię miał oznaczenie np. C4 i to będzie definiować jak można nim latać.

Twoje heli nie będą C4.

Modele "skonstruowane samodzielnie do użytku prywatnego" to inna para kaloszy. Ciężko by było żeby domowy konstruktor nadawał sobie sam taką etykietę C4 albo znak CE, albo przechodził przez jakiś urząd certyfikujący. To są jednak samoróby. W/g prezentacji te samoróby mogą latać w klasie otwartej, do 120 m. wys. Prezentacja mówi:

Operacje klasyfikuje się jako wykonywane w kategorii „otwartej” gdy spełnione są
warunki:
a) BSP należy do jednej z klas określonych w rozporządzeniu (UE) 2019/945 lub został
skonstruowany do użytku prywatnego
, lub spełnia warunki określone w art. 20


Wydaje mi się że to co cytujesz nie ma w ogóle zastosowania do modeli, które sami budujemy - patrz powyższy cytat, jak również rozdział 1, art 2 tego rozporządzenia:

1. Rozdział II niniejszego rozporządzenia ma zastosowanie do następujących produktów:
a)
bezzałogowych systemów powietrznych przeznaczonych do eksploatacji zgodnie z zasadami i warunkami mającymi zastosowanie do operacji bezzałogowych systemów powietrznych w ramach kategorii „otwartej” zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/947, z wyjątkiem bezzałogowych systemów powietrznych skonstruowanych do użytku prywatnego, i opatrzonych etykietą identyfikacyjną klasy określoną w częściach 1–5 załącznika do niniejszego rozporządzenia, wskazującą, do której z pięciu klas bezzałogowych systemów powietrznych, o których mowa w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/947, należy dany bezzałogowy system powietrzny;


Oczywiście nie znaczy to że temat można zamknąć - temat jest jak najbardziej ważny i trzeba pisać nawet na wszelki wypadek. Poza tym jest cała reszta świata innego niż heli, jak również heli RTF, BNF.. Jednak wydaje mi się że dla własnoręcznie budowanych heli temat wygląda lux.

Chyba że źle ogarniam??
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7359
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 641 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 17 lut 2020, o 11:37

marketleader pisze:
mvx pisze:Czytając to: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1 i opis kategorii C4 już nie jest tak idealnie.

E no co ty. C4 jest właśnie najmniej restrykcyjną klasą. I zawsze pozostaje „bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego”.



no dobra, C4 jest najmniej restrykcyjna, ale skąd ja wytrzasnę do Goblina 700:

instrukcję użytkownika zawierającą:

a)parametry bezzałogowego statku powietrznego, w tym między innymi:
-klasę bezzałogowego statku powietrznego,
-masę bezzałogowego statku powietrznego (wraz z opisem konfiguracji wzorcowej) i maksymalną masę startową (MTOM),
-ogólną charakterystykę dopuszczalnego obciążenia użytkowego pod względem masy, wymiarów, interfejsów z bezzałogowym statkiem powietrznym i ewentualnych innych ograniczeń,
-wyposażenie i oprogramowanie do zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym,
-oraz opis działania bezzałogowego statku powietrznego w przypadku przerwania transmisji danych;
b)jasne instrukcje operacyjne;
c)instrukcje konserwacji;
d)procedury usuwania usterek;
e)ograniczenia operacyjne (w tym dotyczące warunków meteorologicznych i eksploatacji w dzień/w nocy itd.); oraz
f)odpowiedni opis wszystkich rodzajów ryzyka związanego z operacjami bezzałogowego systemu powietrznego;

5) notę informacyjną opublikowaną przez EASA, przedstawiającą stosowne ograniczenia i obowiązki wynikające z prawa UE.

Ja wiem że prezentacja coś tam wspomina o modelarzach i naszych samoróbach, ale prezentacja to nie rozporządzenie.
Nie ukrywam że nie ryłem w tych papierach jak dzik po buchtowisku, ale jeśli gdzieś w tych rozporządzeniach jest jakiś konkret dotyczący latania samodzielnie wykonanymi modelami VLOS, do 25kg, poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, zgodnie z dotychczasowymi zasadami (odległości od zabudowań i ludzi, O.C., z uwagą na strefy i ewentualnie w porozumieniu z wieżą) to bardzo byłbym wdzięczny za wskazanie.
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 11:39

Sorry rąbnąłem się, jednak 150m. a nie 120. Co do samodzielnie budowanych heli, to latamy w kategorii A3, czyli:

Zasady lotów w kategorii „otwartej”
podkategoria A3
Loty wykonuje się BSP w klasie C3 i C4 lub
budowanymi samodzielnie (do 25 kg)

Nie wolno wlatywać nad osoby i zgromadzenia osób
Minimalna odległość pozioma od osób i zabudowy to
150 m
Należy ukończyć szkolenie on-line i zaliczyć test on-line z wiedzy teoretycznej (40 pytań)


Podkreślam jeszcze raz najważniejsze..
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 11:40

mwx pisze:
marketleader pisze:
mvx pisze:Czytając to: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... d1e39-23-1 i opis kategorii C4 już nie jest tak idealnie.

E no co ty. C4 jest właśnie najmniej restrykcyjną klasą. I zawsze pozostaje „bezzałogowy system powietrzny skonstruowany do użytku prywatnego”.



no dobra, C4 jest najmniej restrykcyjna, ale skąd ja wytrzasnę do Goblina 700:

instrukcję użytkownika zawierającą:

a)parametry bezzałogowego statku powietrznego, w tym między innymi:
-klasę bezzałogowego statku powietrznego,
-masę bezzałogowego statku powietrznego (wraz z opisem konfiguracji wzorcowej) i maksymalną masę startową (MTOM),
-ogólną charakterystykę dopuszczalnego obciążenia użytkowego pod względem masy, wymiarów, interfejsów z bezzałogowym statkiem powietrznym i ewentualnych innych ograniczeń,
-wyposażenie i oprogramowanie do zdalnego sterowania bezzałogowym statkiem powietrznym,
-oraz opis działania bezzałogowego statku powietrznego w przypadku przerwania transmisji danych;
b)jasne instrukcje operacyjne;
c)instrukcje konserwacji;
d)procedury usuwania usterek;
e)ograniczenia operacyjne (w tym dotyczące warunków meteorologicznych i eksploatacji w dzień/w nocy itd.); oraz
f)odpowiedni opis wszystkich rodzajów ryzyka związanego z operacjami bezzałogowego systemu powietrznego;

5) notę informacyjną opublikowaną przez EASA, przedstawiającą stosowne ograniczenia i obowiązki wynikające z prawa UE.

Ja wiem że prezentacja coś tam wspomina o modelarzach i naszych samoróbach, ale prezentacja to nie rozporządzenie.
Nie ukrywam że nie ryłem w tych papierach jak dzik po buchtowisku, ale jeśli gdzieś w tych rozporządzeniach jest jakiś konkret dotyczący latania samodzielnie wykonanymi modelami VLOS, do 25kg, poza wyznaczonymi lotniskami modelarskimi, zgodnie z dotychczasowymi zasadami (odległości od zabudowań i ludzi, O.C., z uwagą na strefy i ewentualnie w porozumieniu z wieżą) to bardzo byłbym wdzięczny za wskazanie.


Potrzebowałbyś to tylko, jeśli kupiłbyś Goblina 700 RTF.
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
azaz44
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 84
Rejestracja: 20-06-2019
Lokalizacja: Poznań
Podziękowano: 1 raz
Kontaktowanie:

Postautor: azaz44 » 17 lut 2020, o 11:40

No i oczywiście byłby to problem SABa a nie twój. Twój model po prostu miałby nalepkę C4..
Mój soft tu: http://rc.a-soft.org
Awatar użytkownika
marketleader
Stały bywalec...
Posty: 131
Rejestracja: 23-10-2015
Lokalizacja: Rzeszów
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 14 razy

Postautor: marketleader » 17 lut 2020, o 11:43

Przentacja jak to prezentacja. Siłą rzeczy robi skróty.

Budowane samodzielnie do 250 g - kategoria operacji A1
Budowane samodzielnie 250 g do 25 kg - kategoria operacji A3

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości