Nowe przepisy w 2020 - pytania i życzenia do ULC

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 3 sty 2021, o 23:58

received_3173511962754973.jpeg


Nie wiem gdzie to ma potwierdzenie w oficjalnych zapisach ale zakładam że nie piszą głupot.
Będę musiał zrobić A2
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 4 sty 2021, o 00:08 przez mwx, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 812
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 138 razy
Podziękowano: 65 razy

Postautor: kudzu » 4 sty 2021, o 00:04

Ramotny pisze:To latanie "w zasięgu wzroku" oznacza (moim zdaniem" BEZPOŚREDNI kontakt wzrokowy z BSP również po to aby móc zauważyć ewentualne objawienia się (wtargnięcia) osób czy elementów postronnych.

Tym bardziej, że statki załogowe mają zawsze pierwszeństwo, a nie obserwując modelu bezpośrednio może zabraknąć czasu na reakcję; w goglach można w ogóle nie zobaczyć nadlatującego czegoś - np balonu, którego nie słychać.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 4 sty 2021, o 12:30

mwx pisze:Nie wiem gdzie to ma potwierdzenie w oficjalnych zapisach ale zakładam że nie piszą głupot.
Będę musiał zrobić A2

Ale w takim razie aplikacja Droneradar nie powinna udzielać zgody jeśli podam np 10kg i 100m a pozwala

ObrazekObrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 sty 2021, o 13:20

A ta strona swiatdronow.pl to co to w ogóle jest za strona? Kto to prowadzi?
Bo kto prowadzi droneradara to wiem i co do tego, że można mu ufać raczej nie mam wątpliwości... A to swiatdronow.pl to mi wygląda na taką stronkę jaką sobie może założyć ktokolwiek z nas...
... i co gorsza jakoś nie specjalnie ma ochotę się przedstawić kim jest i co robi i po co.
Co więcej domena jest zarejestrowana we Francji:

OVH SAS
2 Rue Kellermann
59100 Roubaix
Francja/France
+48.717500200
https://www.ovh.pl/abuse/

Niby żadna zbrodnia, ale po członek męski?
W Polsce sie nie da?

Anyway - mniejsza o to: byłbym ostrożny jeśli chodzi o czerpanie wiedzy z tej strony.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 sty 2021, o 14:24

Anyway, oni to opierają na tabelce z PAŻPU, która jest zamieszczona pod tekstem:

nowe-zasady-lotow-ctr.jpg


I tu dość wyraźnie widać że w CTR <6km bez zgody można latać wyłącznie do 900g 30mAGL w kategorii A2
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 sty 2021, o 15:14

W tej tabelce widać wyrażnie, że za zgodą PAŻP loty o masie >0,9kg.... bla bla bla.
Myślisz, że rejestrowanie lotów w Droneradarze czemuś służy, czy tylko tak niby, żeby było...?
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 sty 2021, o 15:18

Nie wiem o co pytasz.

Jeśli uważasz że checkin w DR jest tożsamy ze zgodą PAŻP to jesteś w błędzie.
Awatar użytkownika
Piotr_T
Elita forum...
Posty: 1278
Rejestracja: 13-06-2017
Lokalizacja: Józefosław
Podziękował: 70 razy
Podziękowano: 94 razy

Postautor: Piotr_T » 4 sty 2021, o 16:10

Na razie IMHO obowiązują przepisy przejściowe (ta bledsza strona tabelki), co w sumie niewiele zmienia - od 1 do 6 km bez "glejtu" nie polata, a gdy sprzęt jest cięższy od 900 g, to wymagana jest dodatkowo zgoda PAŻP na lot. No i zakaz wzbijania się wyżej niż 30 m AGL.

BTW - Reguły i Pałacowa - wg DR obydwa pomarańczowe... czyli jak... są bliżej niż 6 km od granicy lotniska na Okęciu, czy nie?

Qrcze... budują 2 tory w Piasecznie... przerzucam się na samochody ;). I na upartego będę mógł nawet jeździć w goglach FPV :swir:

Pozdrawiam,
Piotr.
Wirniki - XL Power 550, Protos Mini 325 3S, OMP Hobby M2 EXP
Skrzydła - Zeta Wing-Wing Z-84 2S, LIDL EDF 2S
FlySky FS-I6X
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 sty 2021, o 16:36

mwx pisze:Nie wiem o co pytasz.

Jeśli uważasz że checkin w DR jest tożsamy ze zgodą PAŻP to jesteś w błędzie.


Nie checkin, tylko zgoda na niego.
W Droneradarze nie zrobisz checkina wszędzie gdzie tylko chcesz i na wszystko na co chcesz (chyba, że wymusisz - jest taka opcja..... no to jak bardzo chcesz to możesz to zrobić, ale wtedy jest to istotnie tożsame z wykonaniem lotu bez zgody.

Nie sprawdzałem jak to działa.

Bazuję na tym:

Ramotny pisze:Na Droneradar Pałacowa jest co prawda "niezielona" ale latać można po checkinie.Obrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka


a komu jak komu, ale Ramotnemu wierzę bardziej niż PAŻPowi :D:D :twisted:
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 4 sty 2021, o 16:51

aikus pisze:Bazuję na tym:

Ramotny pisze:Na Droneradar Pałacowa jest co prawda "niezielona" ale latać można po checkinie.Obrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka


a komu jak komu, ale Ramotnemu wierzę bardziej niż PAŻPowi :D:D :twisted:

Dziękuję za zaufanie ale akurat ja nie jestem najlepszym źródłem informacji o BSP - bazuję tylko na tym czego się dowiedziałem na stronie PAŻP w czasie robienia "kursu" A1/A3 - Droneradar jest wg nich narzędziem do sprawdzania warunków lotu i meldowania go.
Nie zmienia to faktu że A2 mam na celowniku i jak tylko pojawi się możliwość zdania egzaminu to to zrobię. Co prawda samoróbki i tak podpadają pod A3 niestety ale A2 to tylko meteo i parę pierdół (z tego co było w kursie teoretycznym) więc zrobi się to z palcem w odwłoku.
Co ciekawe Pałacowa jest w samym narożniku strefy "bardziej gorszej" a 100m dalej/bliżej jest full-green.
Obrazek
Ogólnie widać że w "dziedzinie" jest chaos dość mocny więc trzeba latać z rozumem, robić to co ma sens i trzeba/można i czekać na rozwój wypadków.

[EDIT]
Wg google od granicy lotniska do Pałacowej jest prawie 7km
Pałacowa-Chopina.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 4 sty 2021, o 17:07

A to o czym pisze mwx jest w Droneradar:
Trzeba czytać opisy WSZYSTKIE również te zieloneObrazekObrazekObrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 sty 2021, o 17:09

Ramotny pisze:Dziękuję za zaufanie ale akurat ja nie jestem najlepszym źródłem informacji o BSP - bazuję tylko na tym czego się dowiedziałem na stronie PAŻP w czasie robienia "kursu" A1/A3 - Droneradar jest wg nich narzędziem do sprawdzania warunków lotu i meldowania go.



No i ... widzisz i to jest dużo, bardzo dużo.
Ja jeszcze za starych przepisów próbowałem zgłosić lot w strefie zakazanej (wymusić odpowiednią opcją).
Ostrzeżenie jakie zobaczyłem ostudziło mój zapał do robienia głupot (nie przytoczę, bo nie pamiętam).

Ramotny pisze:Nie zmienia to faktu że A2 mam na celowniku i jak tylko pojawi się możliwość zdania egzaminu to to zrobię. Co prawda samoróbki i tak podpadają pod A3 niestety ale A2 to tylko meteo i parę pierdół (z tego co było w kursie teoretycznym) więc zrobi się to z palcem w odwłoku.
Co ciekawe Pałacowa jest w samym narożniku strefy "bardziej gorszej" a 100m dalej/bliżej jest full-green.
Obrazek


Podobnie jest na Regułach, z zaznaczeniem, że sytuacja tam jest do tego stopnia posrana, że stojąc na brzegu parkingu, jak stoisz tyłem do Okęcia i jeszcze np. masz za sobą samochód, to masz wielkie szanse wylądować w strefie CTR +6.
Staniesz po drugiej stronie samochodu i jesteś w CTR +1.
Serio serio.

Bo liczy się pozycja GPS operatora.
Na Droneradarze Premium możesz postawić szpilkę na dowolnym miejscu mapy i sprawdzić co tam jest, ale nie możesz tam zgłosić lotu.
NIE blać. Masz tam być.
No a dokładność GPSa - jest jaka jest.
jak stoisz na granicy strefy to można kombinować ;)

Co ciekawe, nie wiem jak jest zrobiony Droneradar, ale nie działa na niego żaden fejk GPS (który działa na inne aplikacje).
W sensie, no... jest zrobiony DOBRZE - jest przed tym zabezpieczony.
Po prostu wyświetla błąd modułu GPS i tyle.

;)
No co... oczywiście, że sprawdzałem :D:D




Ramotny pisze:Ogólnie widać że w "dziedzinie" jest chaos dość mocny więc trzeba latać z rozumem, robić to co ma sens i trzeba/można i czekać na rozwój wypadków.



I taki właśnie zestaw: zdrowy rozsądek, ogólne pojęcie o tym co sie robi, oraz przestrzeganie przepisów tyle ile wiemy i tyle ile mozna, to IMHO jedyny słuszny kierunek.
Bo tak, żeby w tej materii legislacja dojrzała do takiego stanu jak jest choćby w KRD to sądzę, że niestety nie ma na co liczyć...
Po prostu brak dostatecznego ciśnienia.

Po prostu maja być paragrafy na grube rzeczy, a drobnymi nikt sobie nie będzie głowy zawracał.

Masz zgłoszony lot - to dobrze.
Bo jak nie, a się trafi krawężnik, to on już nie ma ani kompetencji ani uprawnień, żeby sprawdzać czym dokładnie latasz i które przepisy łamiesz.
Dla Niego liczy sie tylko brak checkinu.
Mało tego: nie ma nawet uprawnień żeby wystawić Ci mandat, więc od razu kieruje sprawę do sądu, a tam trafiasz pod paragraf naprawdę gruby.
I pewnie, że nie pójdziesz do więzienia za latanie niezgłoszoną biedronką, pewnie, ze dostaniesz jakieś tam ostrzeżenie, pouczenie ewentualnie grzywnę w najgorszym razie... Pewnie że tak.
Ale kurde, stałeś przed sądem oskarżony o złamanie prawa lotniczego!! (co de facto zrobiłeś)
No kurde... głupia sprawa nie ??
;)
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 4 sty 2021, o 17:58

Jeszcze taka ciekawostka do A2 - nie wiem czy to błąd czy świadomie zrobili ale w dziale Prowadzenie szkoleń -Wyznaczeni operatorzy i uznane podmioty jest dostępna instrukcja "Jak egzaminować do podkategorii A2"
To oczywiście nie jest ściągawka do egzaminu ale daje pojęcie o tym jak wygląda
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 sty 2021, o 18:14

No bo ... wiesz. Prowadzić egzamin sobie możesz... mogę nawet ja ;)
A czy jego wynik będzie uznawany przez ULC to inna sprawa ;)
Pewnie warto by było, żebym najpierw sam zdał z wynikiem co najmniej no jakimś tam ... bardzo wysokim, potem dostał jeszcze jakiś glejt i wtedy moge egzaminować.
Sam ULC - wiadomo że nie będzie egzaminował droniarzy - za mało rąk do dużej roboty mają, żeby się takimi pierdołami zajmować.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3708
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 4 sty 2021, o 18:28

aikus pisze:No bo ... wiesz. Prowadzić egzamin sobie możesz... mogę nawet ja ;)
A czy jego wynik będzie uznawany przez ULC to inna sprawa ;)

Nie chodzi mi o to żeby samemu się egzaminować :masakra: (choć pomysł jest niezły :vhappy: ) tylko żeby wiedzieć jaki jest "styl" egzaminu.
Napisałem do Gliwic czy robią egzaminy i zobaczymy co odpowiedzą...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 4 sty 2021, o 19:04

Ramotny pisze:
mwx pisze:Nie wiem gdzie to ma potwierdzenie w oficjalnych zapisach ale zakładam że nie piszą głupot.
Będę musiał zrobić A2

Ale w takim razie aplikacja Droneradar nie powinna udzielać zgody jeśli podam np 10kg i 100m a pozwala

ObrazekObrazek

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka


No ale przecież to nie jest CTR<6km o którym mówię tylko DRA-I, czyli rejon wzmożonej działalności lataczy - pewnie jest w okolicy jakieś lotnisko aeroklubowe albo lądowisko lotniarzy czy coś. Jak klikniesz na pomarańczowe światełko to wytłumaczy Tobie że po checkinie dostaniesz zielone światło ale masz latac z uwagą.

Aikusie - prośba gorąca, ogranicz wywody filozoficzne bo ten wątek już ma 22 strony a powinien mieć jedną. Nie zapominajcie że DR to tylko bardzo dobre narzędzie do POMOCY w orientowaniu się w strefach. Jak odwalisz numer i okaże się że przekroczyłeś swoje uprawnienia to żadne tłumaczenie że " w DR miałem przecież zielone" nie będzie miało znaczenia.
NIE MA już podziału na DR darmowe i Premium - oba mają takie same funkcjonalności.

aikus pisze:Nie checkin, tylko zgoda na niego.
W Droneradarze nie zrobisz checkina wszędzie gdzie tylko chcesz i na wszystko na co chcesz (chyba, że wymusisz - jest taka opcja..... no to jak bardzo chcesz to możesz to zrobić, ale wtedy jest to istotnie tożsame z wykonaniem lotu bez zgody


DR nie pozwoli Tobie w takiej "zakazanej" strefie nawet zrobić checkinu bez uprzedniej zgody PANSA, która uzyskujesz lub nie po złożeniu plan lotu min. 24h przed rozpoczęciem.
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 596
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 4 sty 2021, o 19:29

Tam na pałacowej jest strefa DRA-I (AAA), powstała dla paralotniarzy. Latanie tam nie wymaga zgody zarządzającego jednakże wiadomo jak to ze statkami załogowymi jest.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 4 sty 2021, o 19:56

mwx pisze:DR nie pozwoli Tobie w takiej "zakazanej" strefie nawet zrobić checkinu bez uprzedniej zgody PANSA, która uzyskujesz lub nie po złożeniu plan lotu min. 24h przed rozpoczęciem.


A założysz się?
hmm
Albo czekaj...
hmm
Sprawdziłem i faktycznie - nie ma już tej opcji.
To jedna z rzeczy które sie zmienły przedprzedprzedwczoraj...
;)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 5 sty 2021, o 10:18

Przechwytywanie.JPG


:thumb:

Potwierdzam, jest to do przeklikania w godzinkę.
Ponadto, ilość prób jest nieograniczona, wszystkie są bezpłatne, co oczywiście nie oznacza, że dobrym pomysłem jest klikanie na rympał ile wlezie, az się w końcu zaliczy.
Na koniec egzaminu widzimy tylko, że jest zdany, (albo, że nie zdany - tak zakładam), ale nie widzimy ilości punktów i dokładnego wyniku. Prawdopodobnie jednak w systemie gdzieś tam jest to zarejestrowane, tak samo jak ilość prób i w razie W będzie mogło być sprawdzone.
Tak czy siak kreator prowadzi za rączkę.
Najpierw szkolenie które podaje na tacy absolutnie wszystkie informacje niezbędne do zaliczenia egzaminu.
Potem egzamin.
Przeklikać, czytać uważnie, ze zrozumieniem i nie ma bata, żeby nie zaliczyć.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony 5 sty 2021, o 11:58 przez aikus, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 812
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 138 razy
Podziękowano: 65 razy

Postautor: kudzu » 5 sty 2021, o 10:27

Tylko trzeba trafić na odpowiednią porę dnia, bo próbowałem w sobotę wieczorem i test kompletnie nie chciał wystartować, a w niedzielę rano ruszył bez problemu. Wiąże się z tym też kolejna niedogodność - jak już test wystartuje, to nie da się przerwać i leci automatycznie do końca, nawet, jak się nie jest zalogowanym (40 x 90 s). Ponieważ 20 pytań jest stałych, a 20 losowych, to w tym samym teście mogą się powtarzać (nie dosłownie w treści, ale merytorycznie).
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości