To spróbuję to jakoś tak łopatologicznie opisać i jak coś nie teges to pisz i będziemy precyzować.
1. Zerujesz wszystkie ustawienia w apce, krzywa gazu (throtle curve) i krzywa skoku łopat zwana też kątów (pitch curve) mają być liniowe, proste od 0 w minimum do 100 w maksimum, wszystkie trymery, subtrimy na zero, ustawione w apce tarcza 120 stopni, 3 serwa, swash mixy na 60%. Zdejmij głowicę pozostawiając tylko tarczę i popychacze idące do serw (oczywiście wał główny też

).
2. Ustawiasz długość popychaczy na wartości podane w instrukcji, kulki w orczykach serw tak umieszczone aby popychacze szły możliwie pionowo.
3. Odłącz silnik od regla lub włącz THROTLE HOLD i upewnij się że działa aby silnik nie ruszył podczas ustawień. Uwaga, jeśli używasz tej funkcji to zazwyczaj jest ona nadrzędna dla trybów lotu i ma swoje własne krzywe gazu i kątów. Pamiętaj o tym aby to nimi potem operować i wartości przenieść na krzywe trybów norm i idle lub odłącz silnik i pracuj od razu z krzywymi dla norm. Podłącz pakiet.
4. Drążek gazu ustawiasz w połowie. DOKŁADNIE w połowie - pomóż sobie monitorem wartości kanału gazu, ma być 50 bo ustawiłeś krzywą od 0 do 100. Wartościami subtrim twoich 3 serw które w nadajniku nazywają się AIL (jedno z bocznych), ELEV (tylne) i pitch (drugie boczne) doprowadzasz orczyki wszystkich 3 serw do pozycji poziomej. Wystarczy na oko choć dobrze jest to zrobić dokładnie. Możliwe że z wyzerowanym subtrimem orczyk uciekł dosyć mocno od pozycji poziomej - spróbuj wtedy zdjąć orczyk z serwa i możliwe że znajdziesz pozycję w której będzie on bliżej poziomu. Czym mniejsze wartości subtrim tym lepiej ale ważne aby orczyki były poziomo.
5. Załóż na tarczę narzędzie do jej poziomowania. Jeśli serwa są dobrze zamontowane, orczyki spoziomowane a popychacze dobrej długości i pionowo poprowadzone to powinna być praktyczni poziomo. Różnicę dostrój jak wolisz subtrimami lub długością popychaczy zależnie od tego którą rzecz wykonałeś mniej precyzyjnie (mniej precyzyjną zmieniamy). Do tej pory drążek gazu cały czas był w połowie.
6. Opuść drążek gazu na minimum i dolnymi wartościami travel adjust (może też się nazywać end point, EPA) dla 3 serw ustaw ponownie tarczę poziomo. Podnieś drążek gazu na maksimum i wypoziomuj tarczę górnymi wartościami travel adjust
7. Odłącz pakiet i załóż resztę głowicy wraz z łopatami. Zablokuj flybar w pozycji poziomej, można
tak lub
bardziej profesjonalnie, odradzam najmowanie LP lub latorośli - nie trzymają dobrze poziomu...
8. Podłącz pakiet, drążek gazu w połowie. Na kątomierzu do łopat ustaw 0 i załóż na jedną z łopat. Upewnij się że łopata jest prosto - w maksymalnym rozłożeniu i prostopadle do flybara. Górna/dolna krawędź kątomierza służy do pomiaru, zablokowany flybar jako linia odniesienia. Linia pomiaru ma być równoległa do linii odniesienia. Jeśli nie jest to prawdopodobnie masz niewłaściwą długość popychaczy lub subtrimami przeszalałeś nieco w jedną lub drugą stronę. Jeśli różnica jest niewielka to możesz to dostroić krzywą kątów w jej środkowym punkcie. Zamiast 50 będziesz miał 55 lub 45, może nawet i 60. Czym dalej od 50 tym gorzej bo tracisz symetrię i maksymalne kąty dodatnie/ujemne będą się różnić. Jeśli różnica jest znaczna to rozważ powrót do początku lub tam gdzie sądzisz że mogłeś się pomylić. Doprowadź aby krawędź kątomierza pokrywała się z linią flybara czyli ustaw kąt 0. Sprawdź na drugiej łopacie czy masz ten sam kąt 0. Jeśli nie to dostrój go za pomocą długiego popychacza między tarczą a górnym mikserem.
9. Ustaw na kątomierzu maksymalny kąt pozytywny jaki chcesz uzyskać (9 stopni wystarczy). Załóż kątomierz na łopatę i podnieś drążek gazu na maksimum. Opuść krzywą gazu w maksymalnym punkcie tak aby krawędź kątomierza pokryła się z flybarem. Sprawdź czy na drugiej łopacie masz ten sam kąt. Jeśli jest inny to najprawdopodobniej nie przyłożyłeś się w punkcie 6 i tarcza nie jest poziomo. Jeśli nie możesz uzyskać założonych kątów dodatnich to albo masz kulki w orczykach serw zbyt blisko środków serw (popychacze nie są pionowo) lub trzeba zwiększyć parametr swash mix pitch.
10. Powtórz to samo dla kątów ujemnych (na początek -3 lub -4 stopnie w norm wystarczą, idle symetrycznie + i -) dostrajając za pomocą maksymalnego punktu krzywej kątów. Sprawdź czy masz to samo dla drugiej łopaty.
Brawo ustawiłeś kąty główne. 11. Odłącz pakiet, podłącz silnik, idź na dwór, podłącz pakiet. Weź
tachometr, działa dobrze tylko przy naturalnym świetle dziennym (nie musi być słonecznie). Alternatywnie można użyć jednego z kalkulatorów do policzenia obrotów z KV silnika. Dobrze jest jeśli już dla kątów zerowych, drążek gazu w środku uzyskujesz docelowe obroty na wirniku. Docelowe czyli np. 2800 RPM (uwaga bo łopat drewnianych nie powinno się rozkręcać powyżej 2400 RPM, przynajmniej w teorii). Uważają aby nie wsadzić tachometru w wirnik sprawdź jakie masz obroty, helikopter nie wystartuje sam o ile dobrze ustawiłeś kąty i nie wieje huraganowy wiatr. Za pomocą krzywej gazu w środkowym punkcie ustaw obroty na pożądaną wartość. Maksymalny punkt krzywej podnieś o jakieś 10 punktów powyżej wartości ustawionej dla środka (jak rosną kąty to silnik musi dostać więcej prądu aby utrzymać obroty). I to by było na tyle bo zanim zaczniesz się przełączać na idla to już sam się dowiesz jak ustawić krzywą gazu i jakie obroty.
Brawo, ustawiłeś obroty.12. Torowanie. Jeśli dobrze zablokowałeś flybar podczas ustawiania kątów, łopaty miałeś w pełni rozłożone, kąty uzyskiwane na obu jednakowe a same łopaty nie są badziewiem to na 99% torowanie masz z głowy. Jedną z łopat oznacz sobie na końcu, ja rysuję mazakiem 3 czarne, centymetrowe paski (
tu widać na ostatnim zdjęciu w pierwszym poście) Startując i
przelatując przez linię wzroku będziesz widział czy łopaty tworzą jeden czy dwa dyski w powietrzu. Nie wisimy na linii wzroku, to nie bezpieczne! Ten łopatę oznaczoną zostaw w spokoju, drugą łopatę torujesz za pomocą długiego popychacza tarcza mikser. Jeśli musisz wykonać więcej niż jeden-dwa pełne obroty snapem aby wytorować łopaty (dyski są dalej niż centymetr na końcu łopat) to znaczy że albo nie przyłożyłeś się w punkcie 6 albo łopaty są do
Wydaje się dużo ale zrobisz to 2-3 razy i albo stwierdzisz że to proste i oczywiste albo zaczniesz myśleć o FBL
