ESC/BEC - kabelkologia w 12S

Żyroskopy, governory, bece, flymentory i inne...
Awatar użytkownika
zborecque
Lider forum...
Posty: 1502
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 23 sie 2016, o 16:10

Cześć!

Nie wiem czy dobry to dział, ale w sumie rozchodzi mi się głównie o elektronikę pokładową, więc pewnie tak :)

W najbliższym czasie planuję nieco przerobić kabelki i połączenia prądowe w mojej X7, a przy okazji chciałem jakoś rozwiązać problem iskrzenia przy podpinaniu. Korzystam z 2 pakietów 6S, kabel od BEC i ESC są spięte razem w dwie końcówki - do których podłączam oba pakiety (końcówki łączą te pakiety szeregowo), a kabelek "Antispark" z regla jest nieużywany. Wygląda to mniej więcej tak:

jest2.jpg


A chcę wprowadzić sobie taki dodatkowy własnej roboty łącznik, który pozwoli mi na:
- podpięcie antisparka zanim podepnę "normalny +" do ESC
- podpięcie BECa ZANIM podepnę ESC (bo instrukcja od ESC zaleca, aby podczas podłączania ESC do pakietu był już wcześniej zalogowany odbiornik i sygnał THRO)

I teraz wymyśliło mi się coś takiego:

bedzie2.jpg


I myślałem, żeby najpierw spiąć pakiety, potem spiąć masę, potem antispark, potem BEC i na końcu ESC.
Ale mam wątpliwości: czy jak będę podpinał BEC to nie będzie tu iskrzenia? Przecież BEC nie ma swojego zabezpieczenia tylko właśnie ESC? Czy w ogóle ma sens taka zabawa? Czy sobie odpuścić? A może jeszcze inaczej to jakoś rozwiązać? Nie chciałbym zasilać BEC-a oddzielnym pakietem, bo mimo wszystko X7 nie ma aż tyle miejsca na dodatkowe zabawki.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 23 sie 2016, o 21:06

Jeśli się nie mylę to potencjalnie fajerwerki - wydaje mi się że bec(owy) kondensator nie nadąży za tym z regla - organoleptycznie - w takim układzie mi się zjarał CC pro
Pytanie po co BEC na 12S ?
Jeden gośc mi podpowiedział że;
1) spinamy po ujemnym biegunie Bec z Esc 2) potem na plusie Bec razem z mostkiem do pierwszego pakietu - wtedy przy podłączeniu pierwszego pakietu masz podłączony Bec i napięcie na awionice bez ESC (może to być przydatne - po co grzebać przy np. Fbl-u z zapiętym reglem na pełnym napięciu) 3) mostek na minus do drugiego pakietu 4) plus z drugiego pakietu do ESc - jak masz antyspark to bezpośrednio jak nie to przez wtyczkę z opornikiem...
w razie czego mam tak w dwóch modelach
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
zborecque
Lider forum...
Posty: 1502
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 24 sie 2016, o 18:41

Dzięki, ale:

1) dlaczego fajerwerki? Tak jak narysowałem na pierwszym obrazku powyżej - tak mam teraz obecnie i wszystko trybi; po to właśnie kupowałem BEC RJX 40A który idzie z 12S. Chciałem BEC na 12S głównie aby nie kombinować za bardzo z kablami, no i żeby pakiety równo się rozładowywały
2) tak, właśnie zależy mi, żeby zapinać BEC i ESC niezależnie, ale niekoniecznie z mostkiem dla BEC. BEC chciałem zapinać normalnie z 12S, potem Antispark a potem ESC. Nie wiem tylko czy to na pewno dobra kolejność (czy np. Antispark nie powinien być przed BEC, ale to chyba nie ma znaczenia, bo Antispark zabezpiecza tylko ESC) no i czy iskrzyć nie będzie już przy podłączaniu samego BEC? A jeśli tak, to do BECa ewentualnie zastosować na + bananek z drugim antysparkiem?
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
Radziaf
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 80
Rejestracja: 10-04-2016
Lokalizacja: Legnica
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Radziaf » 24 sie 2016, o 19:38

V977
Tarot 450 PRO V2 DFC 3S
Tarot 480 PRO V2 FBL 6S
OXY 4 MAX
SAB Goblin 700 Competition
Graupner MX-16
Awatar użytkownika
zborecque
Lider forum...
Posty: 1502
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 24 sie 2016, o 20:33

O to to! Czegoś takiego szukałem. Nadal jednak pozostaje pytanie, czy rozwiązanie ze schematu 2 ma sens? Chodzi o "wolność" podłączania niezależnie BEC i ESC. No i czy jak zastosuję takie bananki AS150 na oba złącza (BEC i ESC) to czy ESCowy Antispark będzie potrzebny, czy mogę go nie używać wtedy? Teraz w sumie nie używam go w ogóle.
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 24 sie 2016, o 20:48

zborecque pisze:Dzięki, ale:

1) dlaczego fajerwerki? Tak jak narysowałem na pierwszym obrazku powyżej - tak mam teraz obecnie i wszystko trybi; po to właśnie kupowałem BEC RJX 40A który idzie z 12S. Chciałem BEC na 12S głównie aby nie kombinować za bardzo z kablami, no i żeby pakiety równo się rozładowywały
2) tak, właśnie zależy mi, żeby zapinać BEC i ESC niezależnie, ale niekoniecznie z mostkiem dla BEC. BEC chciałem zapinać normalnie z 12S, potem Antispark a potem ESC. Nie wiem tylko czy to na pewno dobra kolejność (czy np. Antispark nie powinien być przed BEC, ale to chyba nie ma znaczenia, bo Antispark zabezpiecza tylko ESC) no i czy iskrzyć nie będzie już przy podłączaniu samego BEC? A jeśli tak, to do BECa ewentualnie zastosować na + bananek z drugim antysparkiem?


- wiesz fajerwerki miałem ja - jesli u Ciebie tak działa to OK - u mnie przy takim układzie padł BEC - wtedy uznałem że winą było zbyt duży skok napięcia - w zestawie miałem CC 120A edge2 I bec CCpro 20A - jak wiemy Castle nie umiało wymyślić antysparka
- dla mnie to właśnie najprostszy układ - nie musisz zapinać dwóch rzeczy innych niż pakiety - niczym się nie przejmujesz w zasadzie nawet kolejnością - a jak juz zapniesz najpierw pakiet "drugi" to od razu widzisz bo nie ma prądu na awionice
ObrazekObrazek
(najpierw pierwszy po którym wstaje awionika a potem drugi który zamyka obwód i startuje regulator) - w takim układzie jest co najmniej tak samo prosto.... różnica polega na tym że plus od bECA jest sparowany z plusem na pierwszym pakiecie a nie na drugim który zamyka obwód - pisząc mostek miałem na myśli połączenie szeregowe między plusem - pakietem pierwszym i minusem - pakietem drugim - I tak go mamy.
- co do równego rozładowania pakietów - to moge mówić za siebie - ale jak na moje to w X7 na pewno nie wykorzystasz 40A a tym samym przy obciążaniu tylko jednego pakietu chyba możemy pominąć kwestię większego poboru (nie wiem jakie masz serwa ale nawet jesli to bedzie 120-150W w peekach przez 4min w kontekscie srednio 4000-5000W nie wiem moze 6kW dla ESC z obu pakietów)
w mniejszym modelu G570 na pakietach 3300 TGY HD 6S - róznica to najczesciej 0.005 do 0.015V na celle - róznicy po locie.
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 24 sie 2016, o 20:51

aha jak esc nie ma a-sparka to dodajesz wtyczkę z opornikiem na kablu dodatnim - przed drugim pakietem
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
Radziaf
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 80
Rejestracja: 10-04-2016
Lokalizacja: Legnica
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Radziaf » 25 sie 2016, o 19:03

Na wstępie warto się zastanowić, skąd bierze się iskrzenie... a bierze się ono z poboru prądu przez układy elektroniczne, kondensatory etc. działa to podobnie jak ludzkie grabie rządne pieniędzy, na samym początku ciągną ile mogą, później to różnie bywa :-D ale do rzeczy;
Na schemacie 2 i tak wyjdzie to samo co na 1. ESC można pominąć bo tu masz antisparka, ale układy BEC także są żadne prądu do rozruchu więc i tak zaiskrzy. Zrób schemat 1, jak też MASA pokazuje na zdjęciu, zastosuj złącza AS150 i olej antisparka (i tak go obecnie nie używasz i nic się nie dzieje, tylko masz przeskok iskry przy podłączaniu drugiego pakietu zamykającego obwód).

Odnośnie BECa, trochę się wybuliłeś na takowego 12S, 20A. Nie zastanawiałeś się nad niezależnym zasilaniem elektroniki przez osobny pakiet 2S (8,4V)? więcej plusów niż minusów, głównie oszczędniej... no chyba że elektronika nie ciągnie tobie napięcia 8,4V
V977
Tarot 450 PRO V2 DFC 3S
Tarot 480 PRO V2 FBL 6S
OXY 4 MAX
SAB Goblin 700 Competition
Graupner MX-16
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 26 sie 2016, o 11:01

Radziaf pisze: Odnośnie BECa, trochę się wybuliłeś na takowego 12S, 20A. Nie zastanawiałeś się nad niezależnym zasilaniem elektroniki przez osobny pakiet 2S (8,4V)? więcej plusów niż minusów, głównie oszczędniej... no chyba że elektronika nie ciągnie tobie napięcia 8,4V


z tym bym trochę podyskutował
użycie dodatkowego Beca - to 150-200pln i kawałek kabla
użycie dodatkowego pakietu - to pewnie 50-100pln nie wiem ile kosztuje taki 2S

ale
Jak używasz osobnego pakietu to za cenę dodatkowej wagi - no i zakładam że 3-4 loty a po tem trzeba wyciągnąć z walizki następny naładowany, w miarę rozładowywania z 8,4 do 7,2 chyba spada wydajność awioniki i serwa reagują wolniej - na tarczy to nie problem ale na ogonie ? - to bym się zastanowił, no i mogę się mylić ale 2-3 takie pakiety o pojemności i i wydajności żeby nie przydychały to chyba cena BECa.
Plus jaki widzę to na pakietach raczej nie spadnie napięcie na tyle żeby np. się nie wylogował Fbl albo odbiornik, na słabym BECu jest to możliwe.

do tego dochodzą jeszcze rzeczy poboczne - mówię za siebie
dodatkowe wtyczki do podpinania albo wyłącznik - czyli dodatkowe czynności do wykonania
możliwość startu na rozładowanej baterii - wyłącznie w przypadku takim jak Ja czyli że zapomnę

więc
z tym więcej plusów to się nie zgodzę - w obu rozwiązaniach są pola awaryjne
i raczej należy powiedzieć - ze wybór jest taki jakie rzeczy kto lubi
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
Radziaf
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 80
Rejestracja: 10-04-2016
Lokalizacja: Legnica
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Radziaf » 26 sie 2016, o 20:38

Skoro już rozmawiamy o zasilaniu to i o takiej opcji warto wspomnieć, może przyczyni się to do jednego bezsensownego pytania na forum mniej ;-)
Pakieciki 2S 2200mah to rząd 50zł, na ile wystarczą? wszystko zależy od specyfiki układu.

W moim przypadku akurat jest to atrakcyjniejsza forma zasilania bo mam kilka takich pakietów (używam głównie do ASG), ale fakt, co kto lubi...

Lepszy BEC to bardziej 400PLN, ale i w tym przypadku to kwestia gustu, a o gustach się nie rozmawiam :-)
V977
Tarot 450 PRO V2 DFC 3S
Tarot 480 PRO V2 FBL 6S
OXY 4 MAX
SAB Goblin 700 Competition
Graupner MX-16
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 26 sie 2016, o 20:50

MASA to nie jest tak (moim zdaniem).

Napięcie 7.2 to prawie górne napięcie pracy serw więc raczej to rozwiązanie jest in plus. Serwa o ile są HV pracują raczej szybciej.
Nie ma efektu przeciążenia bo prawie każdy pakiet da wiecej niż najlepsze BEC'e

Koszt Beca to 400-500 a nie 200 a pakujemy sobie dodatkowy element do popsucia.

Moim zdaniem dodatkowy pakiet to raczej więcej plusów (technicznych) kosztem pewnej niewygody.

u mnie 1x1750 wystarcza na 6-8 lotów po 4 min. Kosztuje prawie nic (ale czy cena ma tu jakieś znaczenie?)

2150 to jest spokojnie 8 lotów a i tak musze zdjąć kabinkę żeby zatankować nitro (Wy chyba też?) więc wymiana tego pakietu to moment.

Jazzowi kiedyś takie rozwiązanie uratowało model. Mi też Protosa MAx'a- rozlutował się kabel od pakietu.

ALe zawsze to dyskusja o preferencja technicznych więc jak kto uważa :)
Helikoptery
Awatar użytkownika
Ravp66
Stały bywalec...
Posty: 212
Rejestracja: 28-12-2014
Lokalizacja: Zabrze
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: Ravp66 » 26 sie 2016, o 22:37

A jakiego typu pakietów używacie do zasilania odbiornika, fbl'a i serw?
LiFePo4, czy może normalnych lipoli.
Posiadam Futabe, a tam niestety odbiorniki pracują na 7,4V.
Futaba
Trochę śmiglaków, samolot i szybowiece.

pozdrawiam
Rafał
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 26 sie 2016, o 23:13

Tez mam futabę

Lipo 2s

R7008SB = Power requirement: 3.7V to 7.4V(Voltage range: 3.5 to 8.4V)

generalnie jak masz urządzenie RC na 7.4 to znaczy że działa na 2s (8.4V)
Helikoptery
Awatar użytkownika
Ravp66
Stały bywalec...
Posty: 212
Rejestracja: 28-12-2014
Lokalizacja: Zabrze
Podziękował: 13 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: Ravp66 » 26 sie 2016, o 23:17

To jak podłączę odbiornik do naładowanego lipola 2s (8,4V) to nic go nie trafi?
Oczywiście fbl i serwa też muszą obsługiwać takie napięcie.
Futaba
Trochę śmiglaków, samolot i szybowiece.

pozdrawiam
Rafał
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 27 sie 2016, o 00:58

tak jest w instrukcji, ja też zaraz wywalę beca
Helikoptery
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 27 sie 2016, o 11:37

wojtekr pisze:MASA to nie jest tak (moim zdaniem).

Napięcie 7.2 to prawie górne napięcie pracy serw więc raczej to rozwiązanie jest in plus. Serwa o ile są HV pracują raczej szybciej.
Nie ma efektu przeciążenia bo prawie każdy pakiet da wiecej niż najlepsze BEC'e

Koszt Beca to 400-500 a nie 200 a pakujemy sobie dodatkowy element do popsucia.

Moim zdaniem dodatkowy pakiet to raczej więcej plusów (technicznych) kosztem pewnej niewygody.

u mnie 1x1750 wystarcza na 6-8 lotów po 4 min. Kosztuje prawie nic (ale czy cena ma tu jakieś znaczenie?)

2150 to jest spokojnie 8 lotów a i tak musze zdjąć kabinkę żeby zatankować nitro (Wy chyba też?) więc wymiana tego pakietu to moment.

Jazzowi kiedyś takie rozwiązanie uratowało model. Mi też Protosa MAx'a- rozlutował się kabel od pakietu.

ALe zawsze to dyskusja o preferencja technicznych więc jak kto uważa :)


Zgadza się - tak samo do tego podchodzę w związku z tym pozostaje powiedzieć ze stawiam na wygodę :D
Nie wiedziałem ze pakiety wychodzą tak tanio - tym bardziej się cieszę bo w spalinie będę musiał to przetestować.
Co do wylutowanej wtyczki to nawet sam tego doświadczyłem i nie jest to akurat argument bo przyczyna byka oczywista, tak jak fakt ze widzialem eksperta który na moich oczach skasował X7 bo zapomnial o pakiecie nie dowodzi tego ze to złe rozwiązanie
....
Zborecq
ostatecznie jak montujesz?


Sent from mTalk
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
zborecque
Lider forum...
Posty: 1502
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 27 sie 2016, o 15:29

MASA pisze:Zborecq
ostatecznie jak montujesz?


Na razie zostawiam jak jest (schemat 1) tylko posprawdzam czy gdzieś coś nie jest luźne albo nadszarpnięte. No i przełożę odbiornik 9ch z zewnętrznym beastxem z x5 a do x5 wsadzę ar7210bx z x7. Nie wiem zresztą czy będzie na to czas w tym sezonie, podobnie jak czas polatać x7 ;)

A jak sezon się skończy to pewnie zrobię schemat 2 z dodatkowym antisparkiem na + pod BECa. BEC tak czy owak zostaje bo jak już zaiwestowałem to będę używał ;) nie wiem tylko czy zasilać go 12s czy rzeczywiście nie zmostkować. Może być prościej, mniej wtyczek i rzeczywiście gwarancja odpalania BECa zawsze na chwilę przed ESC.

Wysłane z tapatalk. Android forever.
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
zborecque
Lider forum...
Posty: 1502
Rejestracja: 07-12-2014
Lokalizacja: Łódź
Podziękował: 100 razy
Podziękowano: 111 razy
Kontaktowanie:

Postautor: zborecque » 21 lis 2016, o 20:45

A sezon w zasadzie się już skończył i nie ulotniłem mojej X7 jeszcze ani razu od tamtego czasu :) W grudniu zatem zasiądę do niej i jednak po przemyśleniu spróbuję zmostkować BEC zgodnie ze schematem MASY :) A w zasadzie zgodnie z jego zdjęciami. Jednak prostota wygrywa. Nie wiem tylko, czy dobrze rozumiem, dlatego popełniłem taki mały schemat poglądowy, który zakłada UZYWANIE antisparka z ESC (ale zastanawiam się, czy w tym jednym miejscu nie użyć wtyczek antisparkowych np. XT90) i w ogóle antisparka z ESC usunąć. Czy dobrze rozumuję? Kolejność podpinania OK? Mostkowanie też?

bedzie3.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
GAUI X7 | GAUI X5 | Tarot 450 PRO DFC | 2x TAROT 450 | 4x QUAD RACER | 2x ESA COMBAT more at my profile on ZBRC
Awatar użytkownika
MASA
Lider forum...
Posty: 2050
Rejestracja: 01-08-2014
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 60 razy
Kontaktowanie:

Postautor: MASA » 21 lis 2016, o 21:13

wedle mnie jest ok / tak mam przy antysparku z Kontronika tyle ze bez dodatkowego AS - ale np. dla CC który nie ma antysparka; znalazłem, że producent zaleca żeby mieć antysparka na mostku - jeśli chcesz to jutro Ci zrobię schmat + zdjęcia jak mam to zrobione przy antysparku z ESC i przy antysparku na wtyczce

A po co powtarzać antysparka jeśli jest w esc - jak nie ma potrzeby to zawsze jeden element dodatkowy...
FireBall
G380
T470LM
GH425
G570
G770
Brain1-2, BeastX Plus, DX8, DX9 DSMX
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8004
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 21 lis 2016, o 21:35

A jakie są Wasze doświadczenia z XT90? Tam jest 90/180A bo ta moja to chyba brała jakoś tak koło 50 ciągłego ale do 140A w peak'ach
Helikoptery

Wróć do „Elektronika pokładowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron