Przezwajanie silników by Danielus

Jak nie podepniesz to nie zaiskrzy.
spacewalker
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 3
Rejestracja: 05-08-2021

Postautor: spacewalker » 6 sie 2021, o 05:24

Witam wszystkich
Wiem ze temat trochę stary, ale ciekawy
przekopałem Wasze posty wczoraj , bo dopadło mnie przegrzanie silnika
w głupi sposób ..... bo zostawiłem go na tzw hamulcu - co pompuje 60A. co innego jak bym zapitałał , no ale nie
zorientowałem się jak juz lekko poczułem zapach obiadu w miejscu gdzie go nie było
Regulator odciął mosfety przy 85st , no ale silnik dostał bardziej
na początku myślałem ze nic mu nie jest bo działało wszystko przez kila dni ale widocznie nie katowałem go za ostro , ale po paru dniach zaczęły się problemy,.
ale do brzegu .......
Większość o ile nie wszystkie jakie przewijacie, mają mniejsze kv po nawinięciu grubszym drutem
a jak zrobić by było większe kv ? nie mówię tu o x 2 , ale powiedzmy 10% ?
ktoś mógł by na prosty przykładzie wyjaśnić jaka jest zależność ?
dajmy na to ze teraz jest 5 zwoi drutu linka (6 x 0.3mm)

z góry dziękuje i pozdrawiam
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16243
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1763 razy
Podziękowano: 1020 razy

Postautor: aikus » 6 sie 2021, o 12:34

O 10% to sie raczej nie da. Jak masz oryginalnie 5 zwojow na kazdym zębie a zrobisz 4 to zwiekszasz kV o 20%. Jak nawiniesz 6 zwojów to zmniejszasz kV o 20%.
Chyba ze zmienisz w ogole sposób łączenia (trójkąt/gwiazda) ale to wyzsza szkola jazdy zeby to policzyć.
Drut dajesz zawsze najgrubszy jaki Ci sie uda upchnąć.
To jest raz.
Dwa, pamietaj ze w zaleznosci od tego JAK ten silnik byl przegrzany, no i od tego jaki to jest silnik, mogly oberwac tez magnesy.
Sprawdz czy sie nie powyklejały.
Fajnie by bylo sprawdzic tez czy nie stracily swojej sily, ale nie wiem jak.
Generalnie krotkotrwale silne przegrzanie zalatwia uzwojenie. Dlugotrwale nie zbyt mocne - magnesy.
spacewalker
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 3
Rejestracja: 05-08-2021

Postautor: spacewalker » 6 sie 2021, o 13:20

dziękuje za odp
magnesy sprawdzałem , ciągną wszystkie tak samo na tyle ile udało mi się je obadać
klej się nie wytopił z nich , nie wiem czy doszły nawet do 60st , były dobrze ciepłe, ale nie dymiło z tego czy cos w ten deseń
jeszcze jeździłem na tym potem , bo to jest w Gokarcie
Cos zaczęło jednak szwankować przy odzyskiwaniu prądu przy hamowaniu, i myślałem ze regulator - ale okazało się ze nie.
Regulator zgłaszał błąd ABS_Overcurent (VESC jak ktos w temacie) jak dałem mu ostro po garach, przy 30A max nie było zadnego problemu
Obrazek
Policzyłem dobrze i jest warkocz 10, nawinięty 11 razy
drut jest 0,58mm , jedni piszą ze nawet przewinięcie dobrym drutem polskim tak samo jak było poprawi pracę.
na razie kupiłem na próbę drut 0.58mm i 1.1mm
zobaczę czy i ile go upcham
nawinę 2 żeby żeby zobaczyć czy się pomieszczą miedzy sobą
potem ew kupie grubszy o np 1.6 mm...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16243
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1763 razy
Podziękowano: 1020 razy

Postautor: aikus » 6 sie 2021, o 19:47

No tutaj po zdjęciach to ewidentnie uzwojenia do przewinięcia...
Próbuj! Chwal się wynikami.
Nie jest to łatwe, ale jest wykonalne! POwodzenia!! :thumb: :thumb:
Lukasz_luki
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 2
Rejestracja: 09-02-2025

Postautor: Lukasz_luki » 9 lut 2025, o 20:04

Czesc, widzę twoje prace to jest mega ciekawe - Słuchaj szukam do swojego teamu kogos kto podjoł by sie wyzwania stworzenia z nami mini generatora - czy byłbyś chetny wystapić jako expert i trochę nas pokierować ?

Danielus pisze:Witam

W tym temacie zamieszczam wszystkie do tej pory zrealizowane i udokumentowane projekty, oraz w przyszłości będę dodawał kolejne. Niestety z większości wykonanych silników nie mam żadnych zdjęć nad czym teraz bardzo ubolewam.

Scorpion HK4020 7+8YY 850kv 1,18mm 137%

Potrzeba przerobienia tego silnika na 8s i zastosowania go w Gaui X5 spowodowała, że zacząłem się interesować przerabianiem silników. Był to bodajże drugi silnik jaki przezwoiłem,

Celem było obniżenie kv i zwiększenie powierzchni drutu w stojanie.
Konfiguracja jaką wybrałem to YY 7+8 i drut 1,18. Dało to kv na poziomie 850 i zwiększenie przekroju na poziomie 137%.

Obrazek

Obrazek

Silnik działa już ponad dwa lata w Gaui X5, najwyższy zarejestrowany pik to 150A przy zasilaniu 8s, co dało lekko ponad 4kW mocy. Silnik jest bardzo zimny, nawet w upały ciężko go rozgrzać tak żeby parzył.

Turnigy T600 5+5YY 950kv 1,25mm

Obrazek

Obrazek

Silnik pierw latał w X5 na łopatach 600mm, teraz przechodzi katusze w Goblinie 500. Zimny mocny jedyne co daje o sobie znać to cienki wał 6mm i małe łożyska. Silnik używany od około 1,5 roku bardzo intensywnie.

Scorpion 2520 5+5YY 1880kv 0,8mm 114%

Przed
Obrazek

i po
Obrazek

Silnik z zestawu Gaui X3 miał 1580kv i był bardzo gorący. Z tym kv latał dobrze do 3200 obrotów ale powyżej już słabo trzymał obroty. Oryginał miał 4,5 zwoja i był połączony w D(trójkąt). Po modyfikacji jest 5 zwojów i połączenie YY. Zastosowałem o jeden ząb mniejszą zębatkę, na dobrych pakietach ładnie trzyma 3500 na głowic. Jest wyraźnie chłodniejszy ale nadal gorący.

Align 800MX 6+7YY 500kv 1.4mm 199%

Tak wyglądało fabryczne uzwojenie

Obrazek

bardzo małe wypełnienie jedyny plus że się łatwo odwijało.

A tak wygląda tuż po uzwojeniu

Obrazek

Czas na pomiar kv

Obrazek

Wszystko w porządku więc można zabezpieczyć uzwojenie

Obrazek

Align 750MX 550kv 5+6YY 1,6mm 235%

Czas na 750MX, który napędza mojego Goblina 700. Na początek zdjęcia fabrycznego uzwojenia. Konfiguracja trójkąt, po pięć obrotów na ząb wiązką 11drutów po około 0,33mm każdy.
Ogólnie drut cienki, pomiędzy zębami hula wiatr, Scorpion i Quantum jednak znacznie bardziej upychają drut. Dla mnie plus bo nie ma żadnego problemu z odwinięciem.

Obrazek

Obrazek

Silnik skończony :D 5+6YY 1.6mm 235%

Obrazek

Chyba najambitniejszy projekt jak do tej pory. Względem oryginału 235% więcej przewodnik i najgrubszy drut jaki do tej pory przezwajałem. Waga stojana z fabrycznym uzwojeniem 216g, z moim 282g.
Jestem odrobinę rozczarowany obrotami ponieważ znalazłem informacje że w przy tej ilości zwojów i sposobie połączenia uzwojeń powinno być około 530kv. Z racji tego że jak dotąd zawsze mi się powtarzały wyniki z tego źródła nie robiłem prób i pomiarów, tylko od razu zrobiłem docelowe uzwojenie. 550kv trochę mnie zaskoczyło, ale cóż jeden ząbek na zębatce mniej i zobaczymy.

Align 500MX 1600kv 6D 1.3mm 163%

Silnik trafił do mnie ze spalonym uzwojeniem.

A tak wygląda po naprawie, rodzaj połączenia, oraz ilość zwojów bez zmian jedynie przekrój drutu został zwiększony o 63%

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Align 800MX 6+7YY 500kv 1.4mm 199%

Kolejny 800MX zszedł z linii montażowej, tym razem czerwony.

Obrazek

Obrazek

A tu próbka moich możliwości zdjęcie uzwojenia z bliska.

Obrazek

Scorpion HK4020 6+7YY 980kv 1,4mm 167%

Kolejny wzmocniony silniczek trafi do jednego z forumowiczów.

Obrazek

Scorpion HK4020 5+6YY 1140kv 1,5mm 162%

Kolejny wariant tego Scorpiona tym razem z bardziej uniwersalnym kv jak na klasę 550. Silnik będzie pracował w moim Gaui X5 z zębatką 14T.

Obrazek

Scorpion HKIII 4020 5+4YY 1090kv 1,6mm 145%

Silnik pierwotnie miał 1350kv, a jego model docelowy to Goblin 500. Zrobiłem na nim kilkanaście lotów z zębatką 17T i łopatami 550mm. Muszę przyznać że jak na seryjny silnik i duże przełożenie osiągał bardzo rozsądne temperatury, co jest sporym plusem w stosunku do starszych silników z serii HK.
Obniżyłem mu trochę kv żeby stosować większe zębatki atakujące co wpłynie korzystnie na trwałość paska.

Zdjęcie przed:

Obrazek

i po:

Obrazek

Optymalny rozmiar drutu dla tej ilości zwojów to był by 1.5mm, przy ostatnich zębach bardzo żałowałem że zdecydowałem się na 1.6mm.

Align 460MX Dominator 9D 1880kv 0.7mm 170%

Silnik trafił do mnie spalony, poza naprawą i wymianą łożysk został wzmocniony.
Jeszcze kilka słów na temat silników Aligna. Dawniej jak królowała seria M silniki tej firmy miały fatalnie pasowane wały z łożyskami. Na dzień dobry luz pomiędzy wałem i łożyskiem był na tyle duży że wał się wycierał w ekspresowym tempie. Do tego małe łożyska i cienkie wały. Po długiej przerwie przez ostatnie pół roku miałem sporo styczności z silnikami Aligna z górnej półki 800MX i 750MX, które są bardzo solidnie zrobione(grube wały duże łożyska, bardzo dobre pasowanie). Miłym zaskoczeniem był dla mnie 460MX, który mechanicznie jest zrobione bardzo dobrze. Dość duże łożyska na dole, osadzone bezpośrednio w stojanie i rewelacyjne pasowanie łożysk z wałem. Pod tym względem różnica między 450M a 460MX kolosalna.
Niestety jest też kilka minusów. Beznadziejna konfiguracja 9n6p, która jest archaizmem i która wymuszą aż 9 zwojów na ząb aby uzyskać obroty na 6s. Wał, który za każdym razem trzeba wycisnąć z obudowy, żeby rozebrać silnik niszcząc przy okazji dolne łożysko(i to dotyczy wszystkich silników Aligna). I ostatnia kwestia dotycząca 460MX to fakt że wał jest jedynie wciśnięty w obudowę i nie ma tam żadnego robaczka, który dodatkowo go blokuje.

Obrazek

I jeszcze jako ciekawostka porównanie z Xnovą 2618

Obrazek

Hyperion 4025 5+4YY 1.5mm 1170kv

Kolejny nadpalony silniczek, który dostał drugie lepsze życie :)

Obrazek

Scorpion 3014 12+12YY 0.7mm 930kv

Tym razem silnik do Goblina 380.

Obrazek

Quantum 4530 5+4YY 1.4mm 525kv

Ciekawy kształt stojana, bardzo trudny do uzwajania. Zęby szerokie, a przestrzeń pomiędzy nimi mała.

Obrazek

Quantum 4120 7+6YY 1.3mm 950kv



Obrazek
Awatar użytkownika
PiotrS
Olimp forum
Posty: 3798
Rejestracja: 19-06-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 161 razy
Podziękowano: 239 razy
Kontaktowanie:

Postautor: PiotrS » 9 lut 2025, o 20:32

Obawiam się, że Daniel już nie zagląda na to forum.
XLPower i Protos rc-heli.pl
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16243
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1763 razy
Podziękowano: 1020 razy

Postautor: aikus » 10 lut 2025, o 11:03

Też mam takie obawy graniczące z pewnością, ale w temacie budowy generatora akurat tak się składa, że ja mam całkiem świeże oświadczenia.
Generator działa, choć nie jest jeszcze skończony, ale to oddzielny temat.
Użyłeś określenia "mini generator" .... Przybliż trochę założenia, prosze.
Lukasz_luki
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 2
Rejestracja: 09-02-2025

Postautor: Lukasz_luki » 10 lut 2025, o 22:12

Naszym załozeniem jest Pradnica do kanału wetylacyjnego 125mm, moc 2W na gdzinę - kombinujemy z mała pradnica za wentylatorem lub własny kształt gdzie cewki sa po zewnatrz a magnesy krecą się na wiatraku

wysłał by mi zdjecia jaki generator robiłes ?
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16243
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1763 razy
Podziękowano: 1020 razy

Postautor: aikus » 20 lut 2025, o 17:27

Lukasz_luki pisze:Naszym załozeniem jest Pradnica do kanału wetylacyjnego 125mm, moc 2W na gdzinę


hmm hmm hmm czekaj..... 2Wh to jednostka energii a nie mocy.
2W? Taką to ma mieć moc?
Znaczy co... ma się kręcić od przepływu powietrza w kanale wentylacyjnym i generować taką moc prądu?

Nie mówię, że to nierealne, ale biorąc pod uwagę sprawność turbin reakcyjnych przy tak niskich przepływach płynów, bedzie to bardzo trudne - to jest raz (no chyba, że w kanale wentylacyjnym jest non stop jakiś gwarantowany przeciąg).
Dwa: nie ma cudów, taka turbina ograniczy przepływ - z tego jak rozumiem zdajesz sobie sprawę.

Trzy: czysta ciekawość: po co Wam to? Cel sam w sobie? Jak tak, to spoko.



Lukasz_luki pisze:- kombinujemy z mała pradnica za wentylatorem lub własny kształt gdzie cewki sa po zewnatrz a magnesy krecą się na wiatraku

wysłał by mi zdjecia jaki generator robiłes ?



viewtopic.php?p=219960#p219960

Zupełnie nie o coś takiego mi chodziło, a ostatecznie coś jeszcze innego wyszło, ale doświadczenia z prądnicą z modelarskiego silnika lotniczego mogą Ci dać pewne wskazówki.

Dodam tylko, że choć nie zostało to jeszcze opublikowane, obecnie generator doczekał się:
- porządnej nie drewnianej przekładni na prawdziwy pasek klinowy
- przebudowy, która pozwala się alternatorowi kręcić w dobrą stronę ("lewe" obroty powodują po pierwsze gorsze chłodzenie, po drugie odkręcanie się szajby (zamiast dokręcania)).

Do dorobienia pozostała lepsza przetwornica (ta używana na filmie ma tylko 250W i przebieg kwadratowy).
Do rozważenia - automatyczna regulacja gazu w zależności od obciążenia (to mimo wszystko dość duże wyzwanie, a można to robić w jakimś tam zakresie ręcznie).

Tyle, jeśli chodzi o mój projekt.
Aha! Cel mojego projektu: cel sam w sobie.
Miało byc jakieś małe gówienko właśnie z silnika od samolotu, ale miało ograniczenia takie o jakich napisałem (choć technicznie działało).
MWX zaproponował alternator "za uśmiech" - no to dostaliśmy alternator...
... i skoro doszliśmy tak daleko, szkoda było to przerywać i pogrzebywać taki fajny garażowy projekt robiony w ramach relaksu przy piwku...
Niestety porządna przetwornica to już dość duży koszt, więc narazie praca wstrzymana.
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 955
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 132 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 20 lut 2025, o 21:15

jak potrzebujesz coś poczytać o przeróbkach silników to obczaj https://www.alexrc.pl/viewforum.php?f=2

Wróć do „Silniki elektryczne i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość