Strona 1 z 2

Odcinanie silnika podczas lotu

: 29 sie 2015, o 20:28
autor: Kruku
Od dłuższego czasu męczę się z pewną usterką w swoim Dominatorze. Odcina mi czasem silnik w locie.

Po locie nie mogę dojść do tego co było tego przyczyną. Regiel, który mam (Align RCE-BL45X) nie pozwala na wyciągnięcie informacji co było przyczyną odcięcia. Zacząłem więc szukać metodycznie po kolei:

Na początku myślałem, że może jest problem z BECem. Odkryłem, że BEC podaje zawsze 5V, nawet jak w setupie chciałem ustawić więcej (ten regiel umożliwia ustawienie 5-6V). Pomyślałem, że coś jest walnięte w stabilizatorze napięcia więc niewiele wnikając, wymieniłem regiel.

Problem występował dalej. Wymieniłem satelitkę.

Wydawało się, że wszystko jest OK ale dziś znowu to samo. Trzy razy odcięło mi silnik w locie. Na szczęście za każdym razem udało mi się w miarę bezszkodowo spaść.

Na pewno nie jest to problem z przegrzewaniem się regla albo z lipo protection bo raz zdarzyło mi się to w spokojnym zawisie na plecach, a raz również na samym początku podczas rozkręcania wirnika.

Wróciłem do domu i postanowiłem znaleźć w końcu to paskudztwo. Odkręciłem półkę regla, zdjąłem łopaty i snapa z popychacza ogona i wio. Podczas pracy ruszałem kablami (myślałem, że może jakiś przewód fazy do silnika jest ułamany w środku), przechylałem helika, wszystko po prostu. No i oczywiście co? Nic. Cały czas kręcił się stabilnie jak skała.

Odkryłem jednak pewną rzecz, która być może ma jakiś wpływ. Otóż latam na govie z Braina i czujniku RPM spektrum. Przy pierwszej prędkości Brain zaleca płaską krzywą THR 30%. Ja miałem 50%. Według instrukcji do 49% jest RPM1. U mnie było tak, że gov trzymał RPM1 ale w kompie pokazywał na zielono, że wybrane jest RPM2. Więc może coś z tym? Może przez to, że byłem z krzywą na granicy gov głupiał?

Przestawiłem krzywą na 30% i teraz jest OK (na zielono pokazuje RPM1). Ale może macie pomysł co to może jeszcze być? Najgorsze są tego typu problemy - coś jest na rzeczy ale za chiny ludowe nie mogę dojść co. Jak to się znowu powtórzy to spróbuję bez gova. A jak dalej to samo to już tylko Brain zostaje...

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 29 sie 2015, o 20:51
autor: shacker
Ostatnio też z czymś takim walczyłem - odcięcie silnika w locie bez powodu, a nawet po chwili rozkręcił z softstartem na nowo. Żadnego pikania po locie o przegrzaniu, przeciążeniu czy innych błędów regla. Moim zdaniem była to chwilowa utrata zasięgu -> failsafe -> thr na 0 i regiel prawilnie wyłączył silnik. Zasięg wrócił, a silnik dalej wyłączony. Wymieniłem dość mocno przechodzone anteny w odbiorniku i zrobiłem ponad 20 lotów i nic się nie dzieje. Może to jakoś naprowadzi...

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 29 sie 2015, o 22:00
autor: Mentalista
Pawczu, rzuć okiem na ten wątek (jeśli oczywiście już go wcześniej nie znalazłeś):

http://heli.waldorf.pl/viewtopic.php?t=10331

Wniosek był taki, że ten regulator nie lubi dużych kątów przy niskich obrotach. Nie wiem, w jakich warunkach odcina Twój
regulator, ale warto spróbować.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 04:57
autor: Kenobi36
45A przy 6s to świat i ludzie w 450L.

Teoretycznie po przejściu rpm1 / rpm2 obroty powinny się płynnie zmieniać a nie wyłączać, więc nawet przy ustawieniu na granicy bym tego nie podejrzewał.

Natomiast zmam 2 przypadki odcinania gazu i raz to była uszkodzona antenka w dx8 a raz uszkodzona antena w JR coś tam 9 czyli podobnie jak u Shackera.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 08:09
autor: Kula
W przypadku Spectrum, to chyba rzeczywiście stawiałbym na antenki (czyli przerwy w zasięgu). To chyba Marcin na Pałacowej spadał kilkadziesiąt razy przez antenkę nadajnika.

Ja za to miałem problem z reglem z Gaui X3 (czyli GE-502). Odcięło mi silnik w locie, ot tak bez przyczyny. Pogadałm z Danielusem, który miał podobny problem, ale nie rozwiązany.

Postawiłem na to, że regiel źle zachowuje się przy funkcjach Temprerature cut off i low voltage protection (obie defaultowo były wyłączone (sic!) więc włączyłem je przed pierwszym lotem).
Po wyłączeniu zabezpieczeń, regiel działa bez problemu, czyli chłopaki ze Scorpiona skopali soft (GU-502 jest robiony przez Scorpiona dla Gaui) i zamias ograniczać moc obcina silnik przy zadziałaniu zabezpieczenia.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 09:24
autor: Jazz
Nie wiem czy to identyczny regiel jak Twój :

http://www.espritmodel.com/hes45x01---a ... -mode.aspx

Ale w opisie jest napisane :

ESC Align RCE-BL45X
Manufacturer Align
Applications Heli/Airplanes/Sailplanes
Special Features Governor Mode
Cont/Max Amp 45/60A
Cells NiMH/NiCD 4-12 cells
Cells Li-poly 2-4 cells
Programming Fully Programmable
Type/Max BEC (A) Linear/3A
Max #Servos/V 2-4/6V
Weight 47g

Czyli max do 4cel i bec 3A .

Jeśli to taki ja Twój to Bec jest za mały pewnie i stąd problemy.

Tak czy siak jeśli chcesz mogę Ci pożyczyć na testy regiel HW50A v3 - ma beca 7A (peak do 15A) i działa mi bez zarzutu.
Konektory do silnika mam goldy 3,5 a złącze prądowe XT60.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 09:27
autor: Don Mirson
A może paralotniarze nam jakieś zaklucacze zainstalowali? ;) mi też ostatnio odcielo na chwilunie zasięg. Chociaz u mnie to raczej kwestia źle ułożonych antenek (lenistwo).

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 10:33
autor: Jazz
za 15 min jade na palacowa, regiel spakowalem to podjedz Pawczu i zrobimy test.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 11:03
autor: Kruku
Dzięki za sugestie. Ponieważ większość była o traceniu linka, przyjrzałem się jeszcze kabelkowi z satelitki do Braina i... to chyba to!

Po podłączeniu apki i lekkim ruszaniu kabelka przy gnieździe Braina, lampka w satelitce migała. Zmieniłem sposób prowadzenia kabelka, dogiąłem blaszki i wszystko jeszcze raz złożyłem. Teraz jak ruszam nic nie miga więc jest nadzieja, że w końcu znalazłem :)

Będę na Pałacowej za godzinę to przeprowadzę test.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 30 sie 2015, o 11:09
autor: Kruku
@Jazz to ten regiel ale napewno 6s obsluguje. Byl w combo do Dominatora na 6s :) W jego instrukcji tez podaja, ze 6s ogarnia. Tam na stronie jest blad.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 8 lip 2016, o 21:00
autor: Adam12
Znów odgrzeję temacik. Mam regiel Redoxa 40A. Od ostatniego dzwona dość często odcina zasilanie. Być może uszkodzony, a może po prostu za słaby, a zrobiło się dość ciepło. Silnik zimny, regiel dość ciepły, ale nie jakiś wrzątek. Pytanie teraz czy kupić Redoxa 60A jak taki http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/W ... G-60A.html ? Brać inną firmę ? Na pokładzie odbiornik, 4 x KST115, GP750, NEO 3500kV.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 8 lip 2016, o 21:10
autor: SeKLeS
Zanim kupisz większy (prawdopodobnie przewymiarowany) regiel pobaw się w zmianę parametrów. Np. Timing. Aczkolwiek jeżeli do tej pory latał i nagle po krecie mu się odwidziało, coś może być na rzeczy. Oglądałeś go? Coś się uszkodziło?
Mierzyłeś kiedyś jakie faktycznie prądy idą przed ESC?

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 8 lip 2016, o 21:18
autor: Adam12
Nie mierzyłem. Zaliczyłem dobrą glebę, miałem problemy z serwem ogonowym, uwaliłem serwa cykliki - wszystko na raz. W końcu wymieniłem wszystkie serwa, a teraz to. Teoretycznie wygląda OK, ale go nie rozcinałem. Latam względnie spokojnie, żadne 3D. Założyłem go pół roku temu, dostałem używkę. U mnie obecnych temp powietrza nie widział jeszcze dopiero teraz. Nie wiem na ile to dobra firma pod heli więc wymyśliłem, że przewymiaruję.

Edit: nawet zlutowałem go na sztywno z silnikiem. Nie pomogło.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 8 lip 2016, o 22:38
autor: Pan Byku
Redoxa miałem tylko jednego i na szczęście, tylko w samolocie. Od samego początku były z nim problemy. Części tej firmy nie cieszą się zbytnim powodzeniem. Jednym się trafi, innym juź nie. Spora loteria i wiele osób potwierdza, że to słaba jakość.
Nie baw się w większego Redoxa, tylko poszukaj jakiegoś Yepa 40, albo Sunrise Ice 40. W okolicach 100 zł powinieneś wyrwać nówkę, a może ktoś z forum ma na zbyciu, i będziesz zadowolony. Do 450 w zupełności wystarcza. Align w reksiach 450 montuje bodaj 35A i dają radę.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 9 lip 2016, o 09:08
autor: Adam12
OK. Rozejrzę się. Dzięki.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 2 sie 2016, o 19:45
autor: Adam12
No więc zakupiłem sobie Sunrise Ice 40A. Chwilę było w porządku. Teraz problem: regulator odcina mi na mniej więcej 150m (sporadycznie). Dziś przerwał na sekundę dwa razy, zrobiłem kółko i znów w tym samym miejscu (na ok 150m) odciął całkowicie. Znalazłem model, załączam jeszcze raz i regulator po logowaniu pika 5 razy. Gaz działa, ale mulaście z dużym opóźnieniem (jakby bez "plane fast" - jak @Kenobi w instr pisał). Rozprogramował się. Problemy zawsze pojawiają się w tym samym miejscu w tej samej odległości ode mnie. Trójkąt bermudzki czy problemy z łącznością ? Macie jakąś koncepcję ? Może przewody od silnika za blisko odbiornika ?

20160802_211051.jpg


20160802_211902.jpg

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 2 sie 2016, o 20:47
autor: Kenobi36
Co to za system? (jaka apka i odbiornik)

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 2 sie 2016, o 21:11
autor: dawo
Wizualnie wygląda jak turnigy i odbiornik 6cio kanałowy...

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 2 sie 2016, o 21:26
autor: Kenobi36
Antenka pasuje.
Pytanie drugie gdzie latasz że tak zrywa?
Bo znane są przypadki że Turnigy v2 tracą link blisko bloków lub chat nabitych sieciami wifi.

Re: Odcinanie silnika podczas lotu

: 3 sie 2016, o 16:55
autor: Adam12
Nadajnik i odbiornik to ZD Fly T6a. Takie "coś":

1.jpg


2.jpg


Kupiłem od razu z modelem. Jak latam: stoję 4-5m od budynku i latam w promieniu 100-120m (nie 150, mierzyłem). W budynku jest WiFi, raptem jeden router D-Linka. Natomiast na dachu budynku jest antena odbiorcza WiFi radiowego 5 GHz. Spadam właśnie jedynie w osi nadajnik-antena 5GHz powiedzmy te 100-120m od anteny odbiorczej. Do nadajnika powinno być min 1 km.

EDIT: ta apka to chyba jakiś klon Fly Sky CT6 - nawet soft jest identyczny