Jaki helikopter na początek?

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16059
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1704 razy
Podziękowano: 1012 razy

Postautor: aikus » 19 maja 2024, o 18:44

...
Ale dlaczego wisi bardziej poziomo...
hmm hmm hmm
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7265
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 628 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 19 maja 2024, o 23:37

Trzeba by to rozrysować z uwzględnieniem położenia CG, sił i momentów.
BTW - pamiętam jak zobaczyłem na żywo Mi-24 i pomyślałem że coś krzywo ruskim wyszedł :mrgreen: a potem się dowiedzialem że to celowo ;)

Mam lepszą zagadkę - dlaczego Commanche miał oś wentylatora odchyloną o 20° od poziomu?
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 857
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 144 razy
Podziękowano: 70 razy

Postautor: kudzu » 20 maja 2024, o 10:09

mwx pisze:Mam lepszą zagadkę - dlaczego Commanche miał oś wentylatora odchyloną o 20° od poziomu?

Żeby wprowadzić składową y wektora siły - być może po to, by odciążyć ogon i może jeszcze poprawić lot postępowy.
Adam
Goblin 380, XL380
Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7265
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 628 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 20 maja 2024, o 11:04

Po to żeby zmniejszyć odbicie wiązki radarowej od wentylatora w poziomie :mrgreen:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16059
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1704 razy
Podziękowano: 1012 razy

Postautor: aikus » 20 maja 2024, o 13:13

mwx pisze:Trzeba by to rozrysować z uwzględnieniem położenia CG, sił i momentów.


I Maciuś wziął i rozrysował, aczkolwiek nie osobiście:)
Podesłał mi na priwie, tutaj pokonało Go wrzucanie screenu do posta:

WhatsApp Image 2024-05-20 at 00.11.46_71c11b50.jpg


Generalnie wszystko to było dla mnie jasne i bez rysowania.
To o czym zapomniałem i bez czego powyższy rysunek nie miał by sensu, to to, że głowice prawdziwych helikopterów trochę się różnią od tych naszych modeli.
Bo u nas.... są dampery, no nie?
No i one powodują, że płaszczyzna wirnika może się NIEZNACZNIE odchylać od płaszczyzny prostopadłej do osi wirnika.
Mniej, lub bardziej, w zależności od tego, czy dampery twarde czy miękkie ale to i tak zawsze jest NIEZNACZNIE, w praktyce służy to raczej do gubienia drgań niż do faktycznego odchylenia.

A w dorosłych helikopterach....
.... jest .... to zależy.
Kiedyś widziałem bardzo dokładny opis trzech rodzajów konstrukcji głowic i różnic między nimi, mających wpływ również na technikę pilotażu (nieumiejętny pilotaż przy niektórych głowicach może doprowadzić do ... ułamania wału!! ... i odpadnięcia wirnika i wiadomego dalszego skutku. Serio! )

W każdym razie... są głowice sztywne i te są de facto najbardziej zbliżone do naszych modeli.
Są głowice częściowo wahliwe i są głowice całkowicie wahliwe.
W tych ostatnich, płaszczyzna wirnika jest praktycznie całkowicie swobodna w stosunku do wału (w ograniczonym zakresie rzecz jasna), a cały statek w zasadzie WISI podczepiony wałem za głowicę jak wahadełko.
I to jest pierwszy obrazek na dole.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość