PIGUŁKA - tu czytaj i pytaj jeśli jesteś nowy :)

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 25 gru 2015, o 12:14

Można oczywiście, tylko to już zostało opisane i trzeba poczytać :P poczytaj wątki dotyczące tych modeli, wątki o silnikach itd.
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 12:44

Czytałem i nie znalazłem tego czego szukam. Znalazłem w temacie 450 półki z wyborem osprzętu jak zakupiłbym kita, ale nie do końca o to mi chodzi.
Lenu ... podejdź do Twojej 450, weź narzędzia i zacznij go rozkręcać śrubka po śrubce a następnie napisz mi dlaczego każda z tych części trafiła do Twojej maszyny a nie inna...
Przykładowo jak wcześniej, rozbij mi temat silnika na części pierwsze, jego moc oraz prądożerność i opis jego parametrów.... jeśli tak mi to przedstawisz zrozumiem dlaczego jeden silnik jest lepszy a drugi gorszy i będę sam w stanie podjąć decyzję znając moje potrzeby... Ja wiem że fajnie poukładali zakup osprzętu do kita, ale dalej nie wiem dlaczego np serwa w metalu itp... Chcę zrozumieć to co osoba pisząca tego posta gdzie wymienia osprzęt, ale bez podstaw o które proszę i rozłożenia każdego z elementów na części pierwsze tego zrobić się nie da...

Może jeszcze inaczej... kiedyś pisałem program inteligentnego domu dla siebie i byłem zmuszony liznąć robotyki i sterowania serwami, już wiem jak działa serwo, nie do końca wiem czy cyfrowe ale jednak, wtedy chodziło o to że w czasie 20 milisekund serwo sczytuje długość fali kwadratowej jakie mu wysyłam i w zależności od jej długości wychyla się w daną stronę... To o serwie wiem... tylko teraz temat rozwinął się dużo bardziej i chciałbym poznać różnicę w ich budowie na plus i minus... może szybkość sygnałów, może wytrzymałość obudowy itp... Rozłóż mi to wszystko na czynniki pierwsze, jako mechanik jeśli nie dowiem się jak coś działa to znaczy że nie mam pojęcia o danej rzeczy ... i nie mogę podjąć decyzji co z nią zrobić.
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 25 gru 2015, o 12:59

Wiedzę o tych kartach do układania pasjansa, co to niby sie piksele szybciej wyświetlają, zdobyłeś rozłupując młotkiem procki i stojąc z fotoradarem przy magsitrali? ;)
No ni ma lekko, tu jest wszystkiego po trochu: logiki, mechaniki, elektroniki, awioniki, itd. Weź instrukcję pierwszego z brzegu helika, zwykle załączona jest specyfikacja zalecanego setupu, i rozkminiaj kolejno każdy parametr i nomenklaturę. Nikt tego za Ciebie nie zrobi, a to są właśnie te podstawy - dokładnie opisane i udokumentowane. Cała reszta to właśnie neverending story, wieczne poszukiwanie świętego graala helika doskonałego i setupu doskonałego.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 13:07

Nie z parametrów opisanych przez producenta... tylko znałem podstawowe zagadnienia... czym są Mhz, texele, czym jest jednostka zunifikowana czyli później procesor strumieniowy itp .. ale nie jest to do końca tak... bo przykładowo dwukrotnie szybsza pamięć komputera nie przyspieszy go dwukrotnie, w obecnych czasach różnice pomiędzy 1600Mhz czy 2000Mhz nie robią znaczącej różnicy w pamięci , w skok o 400Mhz dla taktowania rdzenia karty graficznej robi natomiast ogromną. Jestem żądny wiedzy w dziedzinie która dopiero co pokochałem :D więc kto wreszcie rozbije mi osprzęt helika (co do mechaniki typu zębatki, grubość wału itp. zostawimy na później) na części pierwsze ... i powie dlaczego czarne jest czarne a białe ma być białe.... Oj bo zaraz po miodowe pójdę :lol:
Zacznijmy powoli czyli od silnika ... Czym się różnią , co to jest za wartość KV i jak się ma to do realnego modelu, no i jaki ma wpływ wybór silnika na zachowanie powiedzmy wzorcowego T-Rexa Aligna 450. Drugą sprawę którą chciałbym się dowiedzieć to różnicę pakietów 3S i 6S :) No to jadymy z tematem...
Ostatnio zmieniony 25 gru 2015, o 13:12 przez bahus, łącznie zmieniany 1 raz.
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Mati
Elita forum...
Posty: 720
Rejestracja: 24-05-2015
Lokalizacja: UK
Podziękował: 205 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Mati » 25 gru 2015, o 13:10

bahus pisze:A i chciałbym też poznać różnicę na plus i na minus 6S vs 3S ... inną niż gdzieś to wyczytał.. :D
Jeśli można oczywiście.

Ależ jest na to prosty przepis. :):
Zamiast Aligna, kupujesz Protka z setuem na 3S, bo i tak jest tańszy jak wynika z tegoż wątku. :shock:
Dokupujesz drugiego Protka z tą różnicą, że drugi na 6S. Masz materiał poglądowy i porównanie kwot :thumb: . Potem czas na test w powietrzu i porównanie mocy. Waga - to istotna sprawa we wszelkich latadłach, więc... ale to przed testami w powietrzu bo łatwiej zważyć w kupie. :shock: Po testach w powietrzu będziesz prawdopodobnie posiadaczem przynajmniej jednego rozregulowanego egzemplarza, więc i tutaj będziesz zadowolony. :rotfl2:
Jako test dodatkowy - również wagowy możesz wykonać zbieg i analogiczny wbieg po schodach ze skrzynką wypełnioną pakietami (na przykład 10szt w metalowej skrzyni) i resztą majdanu na plecach w postaci wyżej wspomnianych Protków i gratów pobocznych w postaci skrzynki z dodatkowymi snapami i taśmą klejącą. Podczas testów nie powinno się zapomnieć nadajnika. :?
Na koniec - po udanym dniu spędzonym na testach i uzyskaniu dalszych materiałów poglądowych usiadź wygodnie i... naładuj pakiety na następny dzień. :)

Może to niepopularne co powiem i ekspert ze mnie jak z koziej dupy trąba, ale ja kierował bym się raczej w stronę Alignów lub ich klonów wszelakich 3S. Zawęzisz sobie pole poszukiwań i wyposażysz się w więcej sprzętu. Po przesiadce z V913 będziesz zadowolony, a nawet zaskoczony. Chłopaki polecają jeszcze Gaui X3 oprócz Gobliniastych i Protka, ale to bym sobie zostawił "na zaś". Pozakukiwuj w odpowiednie wątki - znajdziesz tutaj olbrzymią ilość wiedzy, która już została wklepana i zweryfikowana przez wielu fachowców w dziedzinie modelarstwa i nie tylko. :nw:
"Chwyciło i nie puszcza...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 25 gru 2015, o 13:14

Wiesz co, na kazde z tych pytań dostaniesz odpowiedz na pewno ale nie w jednym poście bo musiałby być długości encyklopedii ;)

Ja proponuję podejść do tych wszystkich podzespołów z osobna ponieważ ich wzajemne zależności nie są aż tak gęste jak przy wyborze komputera.
L
Do tego dobrze byłoby się skupić juz na konkretnym modelu bo każdy jest inny i coś innego może pasować.

Ale napisze tak w bardzo ogólnym skrócie, żebym wiedział w jakim kierunku szukać i pytać w konkretnych dzialach:

1. Jaki helik/który kit - gadaliśmy o tym na pw, nasz moje zdanie i przeze mnie postrzegane różnice

2. Jaki silnik. Cały czas pisze o klasie 450. Kiedyś latało się głównie na pakietach 3S, obecnie przechodzi się w 6S żeby helik miał lepszego kopa i się nie dusil.

3. Kv silnika - na 6S z reguły na razie mniejsze niż na 3S z oczywistych względów. Sam poziom kv zależy od konkretnego modelu i przełożeń jakie w nim występują... żeby suma smarów wyjść mniej więcej na te same obroty wirnika wyjść tych modelach.

3. Serwa - w nich się liczy siła i szybkość. Te dwa parametry są zawsze podawane przez producentów. W 450tka ch bardzo dobrym minimum (minimum w tym sensie ze nie są to jakieś markowe serwa) są tgy-306. Szukając innych powiniea się opierać na parametrach tych serw i nie brać gorszych. Wtedy będzie dobrze.

3. Regiel - z reguły 40A wystarcza, choć zdarza się nie niektórzy pakują i 60A. W tym przypadku trzeba się opierać na parametrach silnika który chcemy zastosować i doświadczeniach kolegów :)

4. System FBL- tu masz do wyboru do koloru. Z założenia w każdym o tosaml chodzi, ale każdy lata nieco inaczej. Niektóre bardziej miękko, inne bardziej sztywno... to już kwestia tego co kto lubi. Do tego dochodzi jakosc/markowość niektórych nich, tsniosc innych itd...
Z moich obserwacji sporo osób lata na zyx-s2 i na braina ch i sobie chwala, ale nie tylko na tym, wiadomo.
W każdym razie z tańszych zyxa może polecić z czystym sumieniem.

Coś jeszcze? ;)
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 13:30

Noooo to po rozgrzewce czas na kilka pytań do:
Czym się różnią pakiety 3S od 6S poza mniejszym ciężarem ... o ile rozumiem 6S jest w stanie zmagazynować więcej energii o tyle rozumiem że jest też 2 razy cięższy od 3s przez co musi więcej maszyna się namęczyć przy jego dźwiganiu ... ale pewnie przy 6S moment chwilowego obciążenia (40A 50A jak dobrze rozumiem) pakietu jest większy przez co silnik może zaciągnąć więcej z niego mocy i ogólnie model jest żwawszy... ale ... jeśli przykładowo latam spokojnie, powiedzmy walę sobie kółeczka do wyczerpania pakietu, to o ile dłużej mogę z pakietem 6S spędzić w powietrzu niż z pakietem 3S...

Mati rozumiem już różnicę miedzy 6S a 3S choćby częściowo ... 3S- to takie Cappucino ... a 6S to Espresso ... :D odnośnie wiewiór :D
Tylko znów nie rozumiem po co tej mocy z pakietu ma być więcej, jeśli silnik pracuje na jednej prędkości w 6 kanałówce (w 4 kanałach zrozumiałbym bo steruję szybkością obrotową silnika aby się wznieść i opaść) a sterowanie odbywa się tylko przez zmianę nachylenia kąta łopat na wirniku głównym ... To po co mi więcej mocy?

Kurde namieszałem z KV...
Co do KV... jak się ma ilość KV na jednym silniku i zachowania maszyny na ilość KV w drugim i drugiej maszyny .. Może inaczej .. jaki silnik byłby idealny 1KV czy 100000KV ? No i dlaczego KV na 6S jest mniejsze co oczywiście jest oczywiste a na 3S większe ?
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 25 gru 2015, o 13:43

Nooo.... padły tu pytania... ważkie pytania... dziwne pytania...
Nie poczekał z tym nawet do sylwestra, więc może jeszcze w tym roku wejdzie na ekrany - świeżutki flejm na 6 stron o znaczeniu grubości emalii i wpływie kilowoltów na wytrzymałość zębatki w prosiaku, przełożonej co prawda z gauki, ale za to pędzonej alignem :thumb:
Artu! :help: Skąd wytrzasnąłeś tę ikonkę z popcornem? :mrgreen:
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 13:46

Oj tam oj tam ... wiem że Was cisnę mimo iż jeszcze miodowego nie skończyłem ... ale wzorem z komputerów , jeśli ktoś mi się zapyta czemu np. taki silnik mam w mojej 450tce to chciałbym wiedzieć a nie bo mi chłopaki na forum powiedzieli...
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 25 gru 2015, o 13:48

Bahus, po kolei. Czy wiesz co to te całe kv?
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 13:56

Już tak ... ilość voltów x KV = prędkość obrotowa silnika ... tylko V na celę czy całego pakietu ? Jeśli całego pakietu to zrozumiałem już czemu przy wyższym S leci w dół parametr KV...
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 25 gru 2015, o 13:58

Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 14:01

DZIĘKUJĘ LENU !!! Najlepsze co mogłeś mi podsunąć .. Szkoda że nie po polskiemu bo o ile znam angielski w miarę dobrze o tyle język techniczny w modelarstwie jeszcze nie do końca...
Jeszcze jedno ... jak się oblicza prędkość obrotową śmigieł zakłądając np. że silnik obraca się z prędkością 22000 obrotów ? Domyślam się że chodzi o ilość zębów na zębatkach itp. Ale jest na to jakiś wzór albo sposób obliczenia ?
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 25 gru 2015, o 14:21

Wzorem z reguły są koledzy którzy mówią na jakich zębatka ch przy Twoim silniku było im najlepiej :)
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 25 gru 2015, o 14:53

Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 25 gru 2015, o 20:54

Ponownie dziękuję ... Mam takie pytanko, wiem już że są apki z różnymi czujnikami czyli z telemetrią ... ale czy można znaleźć też telemetrię dostarczającą informację na temat obrotów silnika? Zauważyłem Lenu że jeden z tych kalkulatorów oblicza początkową,środkową oraz końcową ilość obrotów jaką wykona silnik w zawisie więc interesuje mnie jaki zakres wskazań może objąć telemetria ...
Ile kosztuje przeciętna telemetria z apką i co wchodzi w jej skład oraz ile może kosztować naprawdę dobra i czym się różnią ? Apka rozumiem to coś na czym nie trzeba oszczędzać bo nie jest to element który idzie na szmelc po pierwszym krecie ... no chyba że goblinem 700 a pilot ma słabe nerwy :D
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 25 gru 2015, o 22:07

Obroty możesz sprawdzić choćby telefonem i aplikacja, która mierzy. Wybór nadajnika jest szerokim tematem. Proponuje podjąć temat w odpowiednim dziale - jest tam nawet taki wątek "jaki nadajnik na poczatek" albo jakoś inaczej ;)
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 25 gru 2015, o 22:33

Ogólnie temat telemetrii możesz pominąć na tym etapie nauki. Większość nowych apek ma możliwość jej odbierania, ale często potrzebne są dodatkowe czujniki i moduły nadawcze. Najbardziej przydatna jest chyba w spalinach i szybowcach. póki nie masz wybranego radia ciężko coś wiecej powiedzieć, ale monitorować możesz wszystkie parametry lotu praktycznie. Do Spektrum to koszt około 250-300pln za sam moduł nadawczy + trzeba kupić czujniki, ale producentów aparatur jest masa i różnie to bywa. Do klasy 450 olej temat
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
Mati
Elita forum...
Posty: 720
Rejestracja: 24-05-2015
Lokalizacja: UK
Podziękował: 205 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Mati » 26 gru 2015, o 03:11

Bahus - wyluzuj, bo Ci żyłka pęknie. Nie ogarniesz wszystkiego na raz.
3S ma rzeczywiście mniej mocy niż 6s, ale jedyna dodatkowa energia jaką na początku uda Ci się zaobserwować, to energia kinetyczna, która zwiększa się proporcjonalnie do wagi. Poza tym moc 6S pozwoli Ci szybciej rozpędzić helika jak się machniesz z gałami podczas lądowania (chociaż wiem, że Tobie to się nigdy nie zdarzy), ale czy o to chodzi? hmm To tak jakbyś zastanawiał się, czy tuż po zdaniu prawka wziąć Porszaka czy Koenigsegga jakkolwiek to się pisze. :gas: No ewentualnie Bugatti wchodził by w rachubę bo nie będziesz wtedy walczył z fizyką, a jego rozwiązania pozwolą Ci na wykonywanie krystalicznych skrętów i hamowanie przy przeciążeniach 12G. :gas: :gas: :gas: i tyle. :masakra: Tak to wygląda z mojego punktu widzenia jeśli miałbym wysnuć motoryzacyjną, bezpośrednią paralelę odnośnie Waszej komputerowej metafory. :dance:
No to teraz dostanę opiernicz... :mrgreen:
"Chwyciło i nie puszcza...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 26 gru 2015, o 07:14

Ja to widzę inaczej.
To że masz pakiet 6S nie wpływa na wagę helika. Po prostu zamiast 2200 3s dajesz pakiet 1100 6s i wagowo wychodzi to samo. Czas lotu również podobny.
A na 6S przy nauce tym bardziej powinno być łatwiej. Bo model trudniej zdusic, łatwiej wyciągnąć i łatwiej wykonać niektóre manewry "siłowo" gdy brakuje jeszcze techniki.
To tak w skrócie. śpię dalej...

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość