Jaki helikopter na początek?

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
adi311287
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 8
Rejestracja: 25-10-2012
Lokalizacja: UK

Postautor: adi311287 » 3 sty 2013, o 17:27

miruuu pisze:Tym heli możesz wykonać lot do góry nogami, ale tylko jeden raz :)
Do tego potrzebujesz helika 6 kanałowego.

Jeśli już kupiłeś to nie będziemy płakać nad rozlanym mlekiem. Ma swoje zalety. Na pewno nauczysz się cierpliwości :)
A tak na poważnie, to troche szkoda, bo za niewiele więcej kasy mogłeś kupić model na dłużej o możliwościach znacznie większych.
Ale skoro już masz to lataj i się ciesz. A jak go oblatasz porządnie to pomyślimy nad zmianą :)

Taki mam plan. Nauczyc sie latac i wprawy a potem zmiana na cos lepszego, np trex :>
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 3 sty 2013, o 17:28

Wystarczy HK dobrze złożony i będziesz miał radochy a radochy.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 3 sty 2013, o 17:31

adi311287 pisze:A nadaje sie jako pierwsZy model do nauki latania ?

Każdy się nadaje mniej lub więcej. Zacznij od zawisów w różne strony (bardzo ważne!!), latania po kwadracie/trójkącie w różnych orientacjach azymutalnych, kręcenia płaskich kółek i ósemek a jak to opanujesz to przejdziesz na coś poważniejszego.
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
adi311287
Witaj. Zanim zapytasz - poszukaj i poczytaj!
Posty: 8
Rejestracja: 25-10-2012
Lokalizacja: UK

Postautor: adi311287 » 3 sty 2013, o 19:00

Ramotny pisze:
adi311287 pisze:A nadaje sie jako pierwsZy model do nauki latania ?

Każdy się nadaje mniej lub więcej. Zacznij od zawisów w różne strony (bardzo ważne!!), latania po kwadracie/trójkącie w różnych orientacjach azymutalnych, kręcenia płaskich kółek i ósemek a jak to opanujesz to przejdziesz na coś poważniejszego.


a znacie jakies ciekawe zródła jak zacząć się uczyć ,itp?
Awatar użytkownika
lethe
Elita forum...
Posty: 551
Rejestracja: 05-10-2012
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 91 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: lethe » 3 sty 2013, o 21:15

O ile angielski nie jest dla Ciebie problemem:

http://www.rchelicopterfun.com/how-to-f ... pters.html
http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=12337

Jeśli chcesz zrozumieć dlaczego śmigłowiec w locie zachowuje się tak a nie inaczej to sugerowałbym też książki o pełnowymiarowych kuzynach naszych modeli. Ta jest dostępna za darmo i naprawdę przystępnie jest wszystko opisane: http://www.faa.gov/library/manuals/airc ... 83-21A.pdf

Jeśli chodzi o polskie zasoby to niestety nie jestem w stanie wskazać nic konkretnego.
Experience is something you obtain only after you need it.
This isn't 3D, I am just trying to land.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 4 sty 2013, o 08:46

lethe pisze:Jeśli chodzi o polskie zasoby to niestety nie jestem w stanie wskazać nic konkretnego.

viewtopic.php?f=78&t=1401
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 4 sty 2013, o 08:57

Ramotny pisze:
lethe pisze:Jeśli chodzi o polskie zasoby to niestety nie jestem w stanie wskazać nic konkretnego.

viewtopic.php?f=78&t=1401

Jak dobrze, że przypomniałeś... Już kiedyś się za nią zabierałem i zapomniałem :hammer:
Właśnie poszła do druku - szykują się przyjemne podróże do pracy :)
andrejus
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 14
Rejestracja: 27-12-2012
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 8 razy

Postautor: andrejus » 5 sty 2013, o 21:54

Czy jest wersja PL ?
Nie bój się tego że twoje życie kiedyś się skończy, ale tego, że może się nigdy nie zacząć
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 5 sty 2013, o 22:15

andrejus pisze:Czy jest wersja PL ?
:?:
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 6 sty 2013, o 14:15

Andrejus, o co ci chodzi?
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 23 sty 2013, o 19:57

Witam,
ponieważ nie wiem gdzie o tym pisać i dla mnie to tez początek postanowiłem tu chociaż przydałby się jakiś watek pod tytułem instrukjca/pytania o montaż .....
Może wskażecie inne, lepsze miejsce, którego nie znalazłem.

Pojawiły się trzy zagadnienia (na razie):
-wirnik ogonowy- w skrajnych położeniach tej wajchy od serwa zahacza o elementy i się nie obraca.
- dokręcanie holderów rotora jak mocno- Jest on na tym samym wałku w gumie- dokręcanie wymaga dwóch wkrętaków czy tylko na klej i dokręcić ile się da z jednej a potem z drugiej strony?
- silnik: jaki docisk zębatki do kółka zębatego, jak się to ustawia. Jedyna metoda, która mi przychodzi do głowy to "na kolor twarzy" :oops: :) :D
Helikoptery
Awatar użytkownika
lethe
Elita forum...
Posty: 551
Rejestracja: 05-10-2012
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 91 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: lethe » 24 sty 2013, o 08:11

1. Trzeba wyregulować pozycje końcowe serwa, w zależności od setupu albo w systemie FBL albo bezpośrednio w aparaturze. O ile się nie mylę to chodzi o opcję w stylu servo end point adjustment. Z tym że odnośnie tej kwestii to poczekaj na opinię kogoś bardziej doświadczonego.

2. Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem ale jeśli chodzi Ci o uchwyty na śmigła to znowu zależy od śmigłowca, im mniejszy tym luźniej powinny być dokręcone i odwrotnie. Łopaty powinny móc w pewnym stopniu się przemieszczać tak żeby osiągnęły swoją naturalną pozycję po rozkręceniu wirnika. Więcej tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=8tjP9P0Tt10

3. Prosty sposób to wyciąć długi pasek ze zwykłej kartki papieru i wkręcić między zębatki, mniej więcej o taki odstęp chodzi. Jak na koniec złapiesz za koło to powinno mieć _minimalne_ luzy przy próbie kręcenia. Sprawdź też później wzdłuż całego obwodu bo z tego co słyszałem rzadko które koła są idealnie zrobione, jeśli okaże się że nie jest równo to kartkę wkręć w najciaśniejszym miejscu. Po wielu takich operacjach, jak już wiadomo jaki ma być efekt końcowy większość weteranów robi takie ustawienia naukowo potwierdzoną metodą "na oko".
Ostatnio zmieniony 25 sty 2013, o 08:13 przez lethe, łącznie zmieniany 1 raz.
Experience is something you obtain only after you need it.
This isn't 3D, I am just trying to land.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 24 sty 2013, o 09:22

Sorry, rzeczywiscie nie napisałem o jaki helikopter chodzi.
Co do przykręcania holderów to chodzi mi o te śrubki, które są w środku, te równoległe do łopat, one leżą na jednej osi i kręcąc jedną krece drugą. Ponieważ jest tam łożysko oporowe to nie można ich przykrecić za mocno, ale opór jaki daje guma jest chyba za słaby aby dobrze przykrecuć?
Helikoptery
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 24 sty 2013, o 09:28

Dla większości oczywiste dla początkujących nie. Dylematy związane z montażem.
Helikoptery
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 24 sty 2013, o 11:07

Rozwiń myśl proszę bo nawet miodowe nie pomoże mi w zrozumieniu przekazu... :wall:
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 26 sty 2013, o 09:12

Jak mocno należy dokręcać łopaty?

Tak aby latały luźno i siła odśrodkowa je ustawi, tak mam w f645. Czy tak aby dało się je ustawić równolegle i nie zmieniały położenia przy przechylaniu modelu? To samo pytanie do łopat ogonowych.
Czy nakrętki samohamujące sa jednorazowe i czy składać je na klej?
Helikoptery
Awatar użytkownika
lethe
Elita forum...
Posty: 551
Rejestracja: 05-10-2012
Lokalizacja: lubuskie
Podziękował: 91 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: lethe » 26 sty 2013, o 13:53

Z drugiego tematu:

lethe pisze:zależy od śmigłowca, im mniejszy tym luźniej powinny być dokręcone i odwrotnie. Łopaty powinny móc w pewnym stopniu się przemieszczać tak żeby osiągnęły swoją naturalną pozycję po rozkręceniu wirnika. Więcej tutaj: http://www.youtube.com/watch?v=8tjP9P0Tt10


Odnośnie pytania o łopaty ogonowe: Popatrz po prostu na to jaką mają masę. Im lżejsze tym luźniej muszą być zamocowane żeby mogły się później przesuwać. Ale nie na tyle luźno żeby przesuwały się pod własnym ciężarem. Ta zasada w sumie dotyczy też głównych łopat.

Jeden ze sposobów na sprawdzenie mocowania znajdziesz w filmiku z linka.

Tego nie jestem 100% pewien ale tylko helikoptery klasy mikro mają tak luźno śmigła że swobodnie się przemieszczają.

Przy okazji pytanie do bardziej doświadczonych - czy dokręcanie łopat do momentu w którym przestaną się mocno przesuwać w uchwytach przy starcie silnika też da prawidłowe ustawienie?
Experience is something you obtain only after you need it.
This isn't 3D, I am just trying to land.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 27 sty 2013, o 04:26

No to ja dodam ze swojego warsztatu... Łopaty powinny się ruszać z wyczuwalnym oporem. Ogonowe może mniej jak główne. Podczas rozkręcania helik się "wzdryga" i "otrząsa" - wtedy właśnie się ustawiają łopaty do swojego centrum.
Normalnie wystarczy lekki opór - dobrym przykładem jest złapanie za głowicę do poziomu (osi głównej). Jeżeli łopaty opadają to dokręć. Jeżeli nie chcą opadać to odkręć. Chodzi o to żeby opadała gdy się potrząśnie, a nie sama z siebie. Każdy z czasem wyczuwa ile w palcach i zależnie od lotu.
No i ostatnia sprawa - autorotacja. Tu podpisuję się pod innymi, że lepiej dokręcić łopaty na "sztywniej", bo to oszczędza boom po wiszeniu na ostatkach... Wiele boomów pogiąłem bo za luźna łopata na samiutkim końcu walnęła w rurę. Szczególnie gdy coś nie wychodzi przy autosie i się walczy do końca. No i miękkie dumpery się qrna kłaniają...
Odtąd gdy czuję podczas schodzenia w autosie że coś mi nie pasi odpalam szybko HOLD-a na off i nawracam. Póki wysokości starczy na rozkręcenie, bo hold jednak często ma zwłokę paru sekund (zależy od ESC jaki mamy, zwyczajowo 3-5 sek.).
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Neomutant
Elita forum...
Posty: 670
Rejestracja: 12-01-2013
Podziękował: 28 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: Neomutant » 27 sty 2013, o 09:57

Gmeracz pisze:Odtąd gdy czuję podczas schodzenia w autosie że coś mi nie pasi odpalam szybko HOLD-a na off i nawracam. Póki wysokości starczy na rozkręcenie, bo hold jednak często ma zwłokę paru sekund (zależy od ESC jaki mamy, zwyczajowo 3-5 sek.).


Dodam że zależy jak mamy ESC ustawiony Cold/Hot Start :] czas jest dłuższy lub krótszy.
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 28 sty 2013, o 23:57

odpalam szybko HOLD-a na off

proszę jaśniej :mad2:
Helikoptery

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość