Słowniczek pojęć

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 20 sie 2020, o 12:17

S-BUS - Nie wiem czy Super Bus, ale na pewno jedna z cyfrowych wersji PPMa, czyli muxu kilku sygnałów PWM na jednym kablu.
Umożliwia np. podłączenie odbiornika i FBLa jednym kablem.
Inne wersje tego samego to np. HOTT w przypadku Graupnera... i coś w przypadku spektrum, ale nie wiem jak się to coś w spektrumie nazywa.
Awatar użytkownika
przmor
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 80
Rejestracja: 17-05-2020
Podziękowano: 13 razy

Postautor: przmor » 20 sie 2020, o 14:13

Raczej Serial BUS jako szeregowy przesył danych.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 20 sie 2020, o 14:22

S.BUS - protokół transmisji szeregowej opracowany przez Futabę, wykorzystywany do łączenia jednym przewodem komunikacyjnym odbiornika z FBLem, albo odbiornika z wieloma serwami. Charakteryzuje się tym, że jest odwrócony (logiczna 0 - stan wysoki, logiczna 1 - stan niski) bo tak sobie to w Futabie wymyślili i teraz przez ten pomysł musimy stosować różne inwertery inwerterów sygnału.
Awatar użytkownika
Luki38
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 94
Rejestracja: 10-09-2022
Lokalizacja: Pajęczno
Podziękował: 77 razy
Podziękowano: 5 razy

Postautor: Luki38 » 25 wrz 2022, o 22:24

Proponuję dodać PPM i PWM
Spectrum IX12, Align T15, Prosto 380, Gaui X7
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2022, o 08:04

PWM - Pulse Width Modulation (https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja ... uls%C3%B3w)
Sygnal używany do sterowanie pojedynczymi elemtami wykonawczymi (serwo, silnik (a w właściwie to regulator). Typowo, z jednego wyjścia analogowego w odbiorniku wychodzi jeden sygnał PWM (to jest to co masz na żółtym lub białym kablu, na czerwonym i czarnym jest zasilanie odpowiednio plus i minus).

PPM - Pulse Position Modulation (https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja ... ia_impulsu) - w naszych zastosowaniach najczęściej po prostu analogowy mux kilku PWMów. Używany na przykład do połączenia jednym kablem aparatury z symulatorem, albo aparatur ucznia i trenera.
Inaczej i bardziej po ludzku: PPM to stara, analogowa wersja wszystkich nowoczesnych cyfrowych protokołów komunikacji (S-BUS, DSM, HOTT FASST i tak dalej).


Narazie jako notatka - zaraz przeedytuje pierwszego posta i poprosze Mira o podmianke.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2022, o 08:08

UWAGA! Słowniczek powstaje wspólnymi siłami, i jest w rozwoju CAŁY CZAS!!!
Proszę śmiało sugerować poprawki, nowe hasła i tak dalej.


AUTOLEVEL - pierwotna wersja procedury ratunkowej, polegająca wyłącznie na ustawieniu modelu w pozycji poziomej, płozami do dołu.

BAILOUT - funkcja regulatora umożliwiająca szybkie uruchomienie silnika (z pominięciem softstartu, a ściślej z softstartem, ale dużo szybszym niż normalnie). Przydatne w przypadku kiedy chcemy przerwać ćwiczebny manewr autorotacji - nie kończyć jej lądowaniem.

BEC Battery Elimination Cirtuit - układ elektroniczny pozwalający na zasilanie awioniki modelu zdalnie sterowanego z głównego pakietu prądowego. Głowny pakiet prądowy ma przeważnie napięcie wyższe niż potrzebne do awioniki, BEC

BLDC - Wychodzi na to, że to po prostu BrushLess DC, czyli Silnik Bezszczotkowy Prądu Stałego

BLS - skrót od Brushless - oznaczenie serwomechanizmów zbudowanych w oparciu o silniki bezszczotkowe.

C - parametr pakietu określający TEORETYCZNY dopuszczalny prąd rozładowywania pakietu. Jeśli pakiet ma pojemność 1000mAh i oznaczenie 25C - teoretycznie można ten pakiet rozładowywać maksymalnym prądem 25A.

CA - Cyjak, cyjanoakryl, cyjaczek, kropelka, super glue - klej cyjanoakrylowy. W modelarstwie są stosowane różne jego odmiany, gęsty, średni, rzadki... a tak naprawdę wszystko to jedno gówno ;)

CUT OFF - patrz: odcięcie

CZUŁOŚĆ / GAIN - podstawowy parametr pracy żyroskopu. zbyt mała czułość spowoduje słabe trzymanie przez żyroskop zadanej pozycji. Zbyt duża czułość spowoduje wzbudzenie się układu, oscylacje.

DAMPER / DAMPENER tulejki gumowe lub plastikowe utrzymujące szpindel w HUBie głowicy. Im twardszy materiał tym agresywniejsze i dynamiczniejsze zachowanie modelu.

DFC ang. skrót Direct coś tam ;) rodzaj głowicy FBL w której popychacze tarcza - okucia są zamontowane na przegubie obrotowym przy okuciach i na przegubie kulowym na tarczy, i stanowią jednocześnie zabieraki tarczy. W głowicy nie DFC, popychacze są zamontowane na przegubach kulowych po obydwu stronach, ruch obroowy górnej części tarczy jest wymuszany przez oddzielne zabieraki.

DR / DUAL RATGE - ograniczenie maksymalnych wychyleń sterów.

ESC, inaczej Regiel, regulator - z ang. Electronic Speed Controler - układ elektroniczny umozliwiające zasilanie trójfazowych silników prądu przemiennego za pomocą prądu stałego z pakietu, oraz umożliwiające regulację mocy, obrotów. Czasami ma wbudowane funkcje dodatkowe, np. hamulec, governor, soft-start, odcięcie, BEC...

EXPO - skrót od Exponential - nadanie kształtu krzywym sterów (tam też są krzywe, choć rzadko je widać ;) ), umożliwiające np. wprowadzenie bardzo łagodnych reakcji na ster w okolicach neutrum (patrz: neutrum) a agresywniejsze przy wyższych wychyleniach.

FBL skrót od FlybarLess, czyli bez flybara. Układ elektronicznej stabilizacji helikoptera pozwalający na wyeliminowanie z jego konstrukcji flybara

FLYBAR - lub potocznie pręt - układ mechaniczny składający się z pręta z odważnikami i / lub łopatkami sterującymi, mikserów dołączonych do sterowanie skokiem okresowym łopat. Pręt jest umieszczony w wirniku głównym, lekko poniżęj lub powyżej płaszczyzny wirnika i w stosunku do wirnika jest obrócony typowo o 90*, mniej typowo o 25*.
Układ ten ułatwia sterowanie i poprawia w znacznym stopniu stabilnośc helikoptera w osi poprzecznej i wzdłużnej.
Znany też z niektórych helikopterów w skali 1:1.
Obecnie praktycznie całkowicie wyparty przez układy FBL
Latanie helikopterem bez pręta i bez układu FBL, jest możliwe, ale bardzo trudne i bardzo nieprzyjemne.

FREEWHEELING - Kiedyś mi się wydawało, że wiem co to jest, potem się dowidziałem co to naprawdę jest, ale już zapomniałem. Generalnie fukncja w reglu która poprawia pracę silnika, optymalizuje, mniej strat idzie w ciepło - coś takiego.

GAIN - patrz: czułość

GOV - w skrócie Governor

GOVERNOR: Układ utrzymujący stałe, zadane obroty silnika niezależnie od obciążenia (oczywiście w granicach dopuszczalnej mocy silnika/regla/pakietu). Można latać "na krzywych" albo "na governorze".

HV - High Voltage, w elektrotechnice termin oznaczający napięcia powyżej 1kV, jednak w modelarstwie, jest to pojęcie dość śliskie, to znaczy nadal oznacza napięcie relatywnie wysokie, ale:
- w przypadku elementów awioniki (serwa, FBL, odbiornik, BEC) oznacza napięcia wyższe niż standardowe 5V (może to być nawet 5,5V, ale może to być też 8,4V - z wyższym się chyba jeszcze nie spotkałem.
- w przypadku regla / silnika, oznacza napięcie powyżej 25V, typowo, powyżej 6s Li-Po, czyli np. 12S, czyli około 50V.

IC - Internal Combustion - napęd dla tych, którzy muszą w ten sposób leczyć kompleksy swojej męskości, inaczej napęd spalinowy :>

IDLE UP / LATANIE W IDLU: w skrócie idle: tryb lotu helikoptera, w którym gaz (ergo moc silnika nie jest uzależniona wprost od położenia drążka gazu-skoku (to jeden drążek), co umożliwia lot odwrócony.

KRZYWA GAZU: W przypadku latania bez governora, konieczne jest powiązanie sterowania mocą z drążkiem gazu/skoku poprzez krzywe. W "Normalu" krzywa ma mniej więcej kształt " / ", w "Idlu"krzywa ma kształt " V " (czasami bardziej " U "). Istnieją krzywe trzypunktowe, pięciopunktowe, siedmiopunktowe - im więcej punktów tym dokładniejszy kształt krzywej można nadać.
W przypadku latania z governorem, krzywa jest płaska i ma zawsze kształt "---"

KRZYWA SKOKU - analogicznie do krzywej gazu - wykres, który wiąże skok łopat głównych wirnika z położeniem drążka gazu/skoku. W znakomitej większości przypadków krzywa skoku to " / " (od -100 do +100 ).
Czasami do krzywej skoku stosuje się expo (patrz: Expo). które zmienia jej kształt w okolicach środka.
Wyjątkiem jest tryb normal w którym krzywa poniżej zera schodzi tylko o kilka stopni na minus.

KRET - faza lotu nie uwzględniająca przeszkód terenowych z terenem włącznie (artja), ja bym dodał: końcowy, zwykle nie planowany etap lotu w którym wysokość jest ujemna, próba lotu poniżej poziomu gruntu. Tak serio - po prostu rozbicie modelu.

KV parametr silnika elektrycznego, odnoszony głownie do silników bezszczotkowych. Parametr ten określa prędkość obrotową jaką uzyska silnik bez obciążenia. Przykładowo, jeśli silnik ma parametr 1000kV, to oznacza, że zasilany napięciem 1V bez obciążenia osiągnie 1000 obrotów na minutę.

LOT ODWRÓCONY: Kontrolowany i sterowny lot w pozycji "na plecach", płozami do góry.

MOMENT REAKCYJNY (nie mylić z moment erekcyjny) moment pochodzący od obracającego się elementu statku powietrznego, działający na statek i skierowany przeciwnie do kierunku obrotu tego elementu. Przykładowo, jeśli śmigło w samolocie kręci się w prawo, to od śmigła na samolot działa moment chcący obrócić ten samolot w lewo. Wynika to wprost z Trzeciej Zasady Dynamiki Newtona.

NITRO - potocznie nitrometan, lub paliwo nitro, czyli paliwo (głownie modelarskie) składające się z alkoholu metylowego, nitrometanu i oleju.

NORMAL: tryb lotu helikoptera, w którym w dolnym położeniu drążka gazu/skoku silnik jest wyłączony (względnie pracuje na biegu jałowym w przypadku silnika spalinowego).

ODCIĘCIE/ CUT OFF - funkcja regla mająca na celu ochrone pakietu przed nadmiernym rozładowaniem, które niszczy pakiet. Odcięcie może byc twarde (tzw. hard cutoff) gdzie po osiągnięciu progu napięcia silnik jest wyłączany całkowicie, lub miękkie, gdzie następuje redukcja mocy, pozwalająca na dolecenie do lotniska i bezpieczne wylądowanie. w najprostszej formie sprowadza się zatem do przetwornicy step-down.

OWB - ang. One Way Bearing - Łożysko jednokierunkowe - nazwa łożyska które umożliwia obracanie się elementu łożyskowanego tylko w jednym kierunku, stosowana najczęściej pomiędzy zębatką główną a wałem głównym. W razie awarii silnika- umożliwia lądowanie autorotacyjne.

PAKIET / LIPO: skrót od pakiet akumulatorów, bateria.


PPM - Pulse Position Modulation (https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja ... ia_impulsu) - w naszych zastosowaniach najczęściej po prostu analogowy mux kilku PWMów. Używany na przykład do połączenia jednym kablem aparatury z symulatorem, albo aparatur ucznia i trenera.
Inaczej i bardziej po ludzku: PPM to stara, analogowa wersja wszystkich nowoczesnych cyfrowych protokołów komunikacji (S-BUS, DSM, HOTT FASST i tak dalej).

PREKOMPENSACJA - wstępne korygowanie nagłego wzrostu momentu reakcyjnego na skutek zmiany kątów skoku okresowego i/lub okresowego. Ustawiany w układzie FBL parametr, który pomaga utrzymać zadaną pozycję ogona przy większych obciążeniach związanych z gwałtownymi manewrami.

PULLEY - rolka w przekładni pasowej. Czasem mylnie określana pinionem, żeby zaznaczyć że to zębata rolka napędowa montowana na wale silnika.

PWM - Pulse Width Modulation (https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja ... uls%C3%B3w)
Sygnal używany do sterowanie pojedynczymi elementami wykonawczymi (serwo, silnik (a w właściwie to regulator). Typowo, z jednego wyjścia analogowego w odbiorniku wychodzi jeden sygnał PWM (na żółtym lub białym kablu, na czerwonym i czarnym jest zasilanie odpowiednio plus i minus).

PINION - mała zębatka atakująca w przekładni zębatej. Najczęściej tak skrótowo określamy zębatkę na wale silnika

RATIO - ang. przełożenie. W kontekście helikopterów najczęściej mówi się o przełożeniu z wirnika głównego na ogonowy.
Przykładowo: ratio 4,3 oznacza, że na jeden obrót wirnika głównego przypada 4,3 obrotu wirnika ogonowego.
Jest to średnie ratio
Ratio rzędu 5 to wysokie ratio
Ratio rzędu 3 to niskie ratio.
Wysokie ratio stosuje się do latania na niskich obrotach (inaczej low-rpm), wysokie ratio - przeciwnie - do latania na wysokich obrotach.
Ratio jest uzależnione od konstrukcji helikoptera. Jego zmiana wymaga zmian konstrukcyjnych, czasami bardzo trudnych.

RESCUE - rozbudowana wersja procedury ratunkowej popularnego systemu FBL "Brain", pomagająca ratować model w sytuacjach niebezpiecznych.
Procedura Rescue najpierw zabiera sterowanie z rąk pilota.
Następnie w zależności od położenia modelu w przestrzeni, procedura Rescue, najpierw dodaje kątów odpowiednio ujemnych (na plecach) lub dodatnich (na brzuchu), po czym uruchamia funkcję "autolevel" i stopniowo oddaje sterowanie w ręce pilota.

RX - odbiornik, względnie pin wejściowy w układzie elektronicznym

S, P - S - parametr określający liczbę cel pakietu połączonych szeregowo. P - określa liczbę cel pakietu połączonych równolegle. Przykładowo oznaczenie 3s2p1000mAh, oznacza pakiet składający się z 6 cel 1000mAh, gdzie trzy cele są połączone szeregowo i drugie trzy szeregowo, a te dwa szeregi połączone są równolegle. Uzyskujemy w ten sposób pakiet (w przypadku li-po) o napięciu znamionowym 11,4V i pojemności 2000mAh.

SERVO - element elektromechaniczny, umożliwiający precyzyjne poruszanie mechanizmami modelu, np. powierzchniami sterowymi, tarczą sterującą itp. Zasilany napięciem awioniki, sterowany przy pomocy sygnału PWM.

SKOK OGÓLNY - kąt zaklinowania łopaty wirnika głównego sterowany przy pomocy drążka skoku. Ten kąt nie zmienia się w zależności od położenia kątowego łopaty na tarczy wirnika.

SKOK OKRESOWY - kąt zaklinowania łopaty wirnika głównego sterowany przy pomocy drążka sterowego. Ten kąt zmienia się w zależności od położenia kątowego łopaty na tarczy wirnika i umożliwia sterowanie pochylaniem i przechylaniem modelu w osiach poziomych.

SNAP - zewnętrzna na ogół plastikowa, część przegubu kulowego, zakładana na kulkę, na ogół stalową.

SOFT-START - funkcja regulatora, pozwalająca na łagodny start silnika, bez brzydkich nienaturalnych szarpnięć. Krytycznie ważna w helikopterach.

SPINDLE / SZPINDEL - po polsku wał poprzeczny - element głowicy helikoptera trzymający łopaty i umożliwiający ich obracanie się w osi będącej średnicą wirnika, co umożliwia zmianę skoku ogólnego i okresowego.

TELEMETRIA - kanał zwrotny w transmisji RC, czyli w tej sytuacji odbiornik jest nadajnikiem, a nadajnik odbiornikiem. działa to w tym samym czasie co nadawanie sygnału RC, umożliwia przesyłanie do nadajnika rozmaitych informacji o tym co się dzieje w modelu, np. napięcie na awionice, napięcie na pakiecie, temperatura silnika, wysokość, siła sygnału i tak dalej.

TIMER - funkcja aparatury ułatwiająca kontrolowanie czasu lotu. Po upływie zaprogramowanego czasu lotu, z aparatury rozbrzmiewa alarm, który informuje o kończącym się paliwie (względnie prądzie w pakietach).

TRYMER - funkcja modelu latającego analogiczna w skutkach działania do prawdziwych samolotów (helikopterów chyba też, aczkolwiek nie wiem czy w helikopterach są trymery i jak działają). Różnica polega na zasadzie działania.
W samolotach trymer to mała klapka na końcu powierzchni sterowej. Jej wychylenie np. w górę, powoduje wychylenie powierzchni sterowej siłami aerodynamicznymi w dół.
W modelach samolotów trymer to po prostu elektroniczne przestawienie powierzchni sterowej, tak aby samolot leciał przy puszczonych drążkach tak jak tego oczekujemy.
Cel stosowania jest zawsze taki sam: wygoda pilota. Nie jest dobrze, aby pilot chcąc lecieć prosto i poziomo musiał np cały czas pchać albo ciągnąć drążek sterowy.
Helikopterów z układami FBL nie trymuje się.
Jeśli helikopter z układem FBL "ściąga" w którąś stronę, oznacza to błędy w setupie, niedokładność ustawienia tarczy sterującej, złe wyważenie, czyli usterki które trzeba poprawić na ziemi.

TX - nadajnik, względnie pin wyjściowy w układzie elektronicznym

ŻYRO / GYRO żyroskop - element elektroniczny pomagający w utrzymaniu poprawnego sterowania statkiem powietrznym, pełniący rolę stabilizatora, działający na zasadzie ujemnego sprzężenia zwrotnego.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2022, o 08:08

Miru, przekleisz do pierwszego posta? Pliss??
:D
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 26 wrz 2022, o 08:11

rozwinąłbyś ten opisa PWMa o coś na temat 1500us i 760us?
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2022, o 08:59

Nie chce mi się. Może kiedyś... Ale nie wiem czy tu. To jest słowniczek.
Szerokość ramki i związana z tym częstotliwość która jest ograniczeniem to już ... trochę wyższy poziom wtajemniczenia...
(choć wynika z prostej matematyki).
Awatar użytkownika
Zybidk
Domownik forum...
Posty: 406
Rejestracja: 30-11-2015
Lokalizacja: Fanø (Dania)
Podziękował: 5 razy
Podziękowano: 55 razy

Postautor: Zybidk » 26 wrz 2022, o 18:57

Aikus autolevel równie dobrze może być użyty na plecach i pozostać w tej pozycji, w zależności co wybierzesz przy konfiguracji fbl, parametr C piszesz że dopuszczalny prąd rozładowania, moim zdaniem to bardziej mnożnik pojemności pakietu który pokazuje dopuszczalny prąd rozładowania 25C*1000mA= 25A ale już 25C*2000mA=50A więc już muszę zburzyć twoją teorie prze RESCUE czy AUTOLEVEL to procedurę można przerwać w każdej chwili, wystarczy ruszyć którym kolwiek drążkiem nie trzeba czekać do końca to można dodać do opisu
Zybidk
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7200
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 26 wrz 2022, o 19:56

To jak działa AL czy Rescue jest cechą charakterystyczną danego FBLa. Ty piszesz chyba o vBarze a Aikus bardziej o Brajanku. Spiryt pewnie robi to jeszcze inaczej (z tego co widziałem wali modelem o glebę :rotfl2: , ale pewnie nie każdy)
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 26 wrz 2022, o 23:07

Zybidk pisze:Aikus autolevel równie dobrze może być użyty na plecach i pozostać w tej pozycji, w zależności co wybierzesz przy konfiguracji fbl,


Pewnie tak i pewnie można coś takiego odstawić nawet w Brainie, ale trzeba się trochę nagimnastykować.
To jest SŁOWNICZEK.

Zybidk pisze:parametr C piszesz że dopuszczalny prąd rozładowania, moim zdaniem to bardziej mnożnik pojemności pakietu który pokazuje dopuszczalny prąd rozładowania 25C*1000mA= 25A ale już 25C*2000mA=50A więc już muszę zburzyć twoją teorie


Nie napisałem, że C oznacza prąd rozładowania, tylko, że go określa, po czym podałem na pojedynczym przykładzie dokładnie to o czym mówisz.
IMHO wszystko tu się trzyma kupy jak najbardziej, ale jak masz pomysł jak lepiej zdefiniować ten punkt - feel free.


Zybidk pisze:prze RESCUE czy AUTOLEVEL to procedurę można przerwać w każdej chwili, wystarczy ruszyć którym kolwiek drążkiem nie trzeba czekać do końca to można dodać do opisu


Przy Level - tak, przy RESCUE - nie.
:)
I każdy z nas ma rację - patrz co napisał Maciek.
To akurat mam dość dobrze przećwiczone: Brain przy funkcji Rescue CAŁKOWICIE ZABIERA sterowanie z rąk pilota na czas, który można określić, ale AFAIK nie może on być niższy niż 0,6 s.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15948
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1001 razy

Postautor: aikus » 26 sie 2023, o 14:21

Dorzucam HH bo jakimś cudem nikt o tym do tej pory nie pomyślał...
Miru - przekleisz?


aikus pisze:UWAGA! Słowniczek powstaje wspólnymi siłami, i jest w rozwoju CAŁY CZAS!!!
Proszę śmiało sugerować poprawki, nowe hasła i tak dalej.


AUTOLEVEL - pierwotna wersja procedury ratunkowej, polegająca wyłącznie na ustawieniu modelu w pozycji poziomej, płozami do dołu.

BAILOUT - funkcja regulatora umożliwiająca szybkie uruchomienie silnika (z pominięciem softstartu, a ściślej z softstartem, ale dużo szybszym niż normalnie). Przydatne w przypadku kiedy chcemy przerwać ćwiczebny manewr autorotacji - nie kończyć jej lądowaniem.

BEC Battery Elimination Cirtuit - układ elektroniczny pozwalający na zasilanie awioniki modelu zdalnie sterowanego z głównego pakietu prądowego. Głowny pakiet prądowy ma przeważnie napięcie wyższe niż potrzebne do awioniki, BEC

BLDC - Wychodzi na to, że to po prostu BrushLess DC, czyli Silnik Bezszczotkowy Prądu Stałego

BLS - skrót od Brushless - oznaczenie serwomechanizmów zbudowanych w oparciu o silniki bezszczotkowe.

C - parametr pakietu określający TEORETYCZNY dopuszczalny prąd rozładowywania pakietu. Jeśli pakiet ma pojemność 1000mAh i oznaczenie 25C - teoretycznie można ten pakiet rozładowywać maksymalnym prądem 25A.

CA - Cyjak, cyjanoakryl, cyjaczek, kropelka, super glue - klej cyjanoakrylowy. W modelarstwie są stosowane różne jego odmiany, gęsty, średni, rzadki... a tak naprawdę wszystko to jedno gówno ;)

CUT OFF - patrz: odcięcie

CZUŁOŚĆ / GAIN - podstawowy parametr pracy żyroskopu. zbyt mała czułość spowoduje słabe trzymanie przez żyroskop zadanej pozycji. Zbyt duża czułość spowoduje wzbudzenie się układu, oscylacje.

DAMPER / DAMPENER tulejki gumowe lub plastikowe utrzymujące szpindel w HUBie głowicy. Im twardszy materiał tym agresywniejsze i dynamiczniejsze zachowanie modelu.

DFC ang. skrót Direct coś tam ;) rodzaj głowicy FBL w której popychacze tarcza - okucia są zamontowane na przegubie obrotowym przy okuciach i na przegubie kulowym na tarczy, i stanowią jednocześnie zabieraki tarczy. W głowicy nie DFC, popychacze są zamontowane na przegubach kulowych po obydwu stronach, ruch obroowy górnej części tarczy jest wymuszany przez oddzielne zabieraki.

DR / DUAL RATGE - ograniczenie maksymalnych wychyleń sterów.

ESC, inaczej Regiel, regulator - z ang. Electronic Speed Controler - układ elektroniczny umozliwiające zasilanie trójfazowych silników prądu przemiennego za pomocą prądu stałego z pakietu, oraz umożliwiające regulację mocy, obrotów. Czasami ma wbudowane funkcje dodatkowe, np. hamulec, governor, soft-start, odcięcie, BEC...

EXPO - skrót od Exponential - nadanie kształtu krzywym sterów (tam też są krzywe, choć rzadko je widać ;) ), umożliwiające np. wprowadzenie bardzo łagodnych reakcji na ster w okolicach neutrum (patrz: neutrum) a agresywniejsze przy wyższych wychyleniach.

FBL skrót od FlybarLess, czyli bez flybara. Układ elektronicznej stabilizacji helikoptera pozwalający na wyeliminowanie z jego konstrukcji flybara

FLYBAR - lub potocznie pręt - układ mechaniczny składający się z pręta z odważnikami i / lub łopatkami sterującymi, mikserów dołączonych do sterowanie skokiem okresowym łopat. Pręt jest umieszczony w wirniku głównym, lekko poniżęj lub powyżej płaszczyzny wirnika i w stosunku do wirnika jest obrócony typowo o 90*, mniej typowo o 25*.
Układ ten ułatwia sterowanie i poprawia w znacznym stopniu stabilnośc helikoptera w osi poprzecznej i wzdłużnej.
Znany też z niektórych helikopterów w skali 1:1.
Obecnie praktycznie całkowicie wyparty przez układy FBL
Latanie helikopterem bez pręta i bez układu FBL, jest możliwe, ale bardzo trudne i bardzo nieprzyjemne.

FREEWHEELING - Kiedyś mi się wydawało, że wiem co to jest, potem się dowidziałem co to naprawdę jest, ale już zapomniałem. Generalnie fukncja w reglu która poprawia pracę silnika, optymalizuje, mniej strat idzie w ciepło - coś takiego.

GAIN - patrz: czułość

GOV - w skrócie Governor

GOVERNOR: Układ utrzymujący stałe, zadane obroty silnika niezależnie od obciążenia (oczywiście w granicach dopuszczalnej mocy silnika/regla/pakietu). Można latać "na krzywych" albo "na governorze".

HEAD HOLD / HEAD LOCK / (AVCS?) : Tryb pracy żyroskopu, głównie ogonowego w helikopterze (ale nie tylko - można go spotkać również w samolotach i to na każdej osi, np. w Żyroskopie Dualsky FC135.
Polega on na tym, że żyroskop "pamięta" zadaną pozycję w danej osi i jeśli jakiś czynnik zewnętrzny (np. podmuch wiatru) tę pozycję zmieni, żyroskop będzie w miarę możliwości i praw fizyki starał się do tej pozycji powrócić.
Innym trybem pracy żyroskopu jest tryb Rate, gdzie żyroskop tylko stara się kompensować bieżące odchylenia czynnikami zewnętrznymi, ale jeśli do odchylenia już dojdzie - nie kompensuje go samoczynnie, nie "pamięta" zadanej pozycji.


HV - High Voltage, w elektrotechnice termin oznaczający napięcia powyżej 1kV, jednak w modelarstwie, jest to pojęcie dość śliskie, to znaczy nadal oznacza napięcie relatywnie wysokie, ale:
- w przypadku elementów awioniki (serwa, FBL, odbiornik, BEC) oznacza napięcia wyższe niż standardowe 5V (może to być nawet 5,5V, ale może to być też 8,4V - z wyższym się chyba jeszcze nie spotkałem.
- w przypadku regla / silnika, oznacza napięcie powyżej 25V, typowo, powyżej 6s Li-Po, czyli np. 12S, czyli około 50V.

IC - Internal Combustion - napęd dla tych, którzy muszą w ten sposób leczyć kompleksy swojej męskości, inaczej napęd spalinowy :>

IDLE UP / LATANIE W IDLU: w skrócie idle: tryb lotu helikoptera, w którym gaz (ergo moc silnika nie jest uzależniona wprost od położenia drążka gazu-skoku (to jeden drążek), co umożliwia lot odwrócony.

KRZYWA GAZU: W przypadku latania bez governora, konieczne jest powiązanie sterowania mocą z drążkiem gazu/skoku poprzez krzywe. W "Normalu" krzywa ma mniej więcej kształt " / ", w "Idlu"krzywa ma kształt " V " (czasami bardziej " U "). Istnieją krzywe trzypunktowe, pięciopunktowe, siedmiopunktowe - im więcej punktów tym dokładniejszy kształt krzywej można nadać.
W przypadku latania z governorem, krzywa jest płaska i ma zawsze kształt "---"

KRZYWA SKOKU - analogicznie do krzywej gazu - wykres, który wiąże skok łopat głównych wirnika z położeniem drążka gazu/skoku. W znakomitej większości przypadków krzywa skoku to " / " (od -100 do +100 ).
Czasami do krzywej skoku stosuje się expo (patrz: Expo). które zmienia jej kształt w okolicach środka.
Wyjątkiem jest tryb normal w którym krzywa poniżej zera schodzi tylko o kilka stopni na minus.

KRET - faza lotu nie uwzględniająca przeszkód terenowych z terenem włącznie (artja), ja bym dodał: końcowy, zwykle nie planowany etap lotu w którym wysokość jest ujemna, próba lotu poniżej poziomu gruntu. Tak serio - po prostu rozbicie modelu.

KV parametr silnika elektrycznego, odnoszony głownie do silników bezszczotkowych. Parametr ten określa prędkość obrotową jaką uzyska silnik bez obciążenia. Przykładowo, jeśli silnik ma parametr 1000kV, to oznacza, że zasilany napięciem 1V bez obciążenia osiągnie 1000 obrotów na minutę.

LOT ODWRÓCONY: Kontrolowany i sterowny lot w pozycji "na plecach", płozami do góry.

MOMENT REAKCYJNY (nie mylić z moment erekcyjny) moment pochodzący od obracającego się elementu statku powietrznego, działający na statek i skierowany przeciwnie do kierunku obrotu tego elementu. Przykładowo, jeśli śmigło w samolocie kręci się w prawo, to od śmigła na samolot działa moment chcący obrócić ten samolot w lewo. Wynika to wprost z Trzeciej Zasady Dynamiki Newtona.

NITRO - potocznie nitrometan, lub paliwo nitro, czyli paliwo (głownie modelarskie) składające się z alkoholu metylowego, nitrometanu i oleju.

NORMAL: tryb lotu helikoptera, w którym w dolnym położeniu drążka gazu/skoku silnik jest wyłączony (względnie pracuje na biegu jałowym w przypadku silnika spalinowego).

ODCIĘCIE/ CUT OFF - funkcja regla mająca na celu ochrone pakietu przed nadmiernym rozładowaniem, które niszczy pakiet. Odcięcie może byc twarde (tzw. hard cutoff) gdzie po osiągnięciu progu napięcia silnik jest wyłączany całkowicie, lub miękkie, gdzie następuje redukcja mocy, pozwalająca na dolecenie do lotniska i bezpieczne wylądowanie. w najprostszej formie sprowadza się zatem do przetwornicy step-down.

OWB - ang. One Way Bearing - Łożysko jednokierunkowe - nazwa łożyska które umożliwia obracanie się elementu łożyskowanego tylko w jednym kierunku, stosowana najczęściej pomiędzy zębatką główną a wałem głównym. W razie awarii silnika- umożliwia lądowanie autorotacyjne.

PAKIET / LIPO: skrót od pakiet akumulatorów, bateria.

PREKOMPENSACJA - wstępne korygowanie nagłego wzrostu momentu reakcyjnego na skutek zmiany kątów skoku okresowego i/lub okresowego. Ustawiany w układzie FBL parametr, który pomaga utrzymać zadaną pozycję ogona przy większych obciążeniach związanych z gwałtownymi manewrami.

PULLEY - rolka w przekładni pasowej. Czasem mylnie określana pinionem, żeby zaznaczyć że to zębata rolka napędowa montowana na wale silnika.

PINION - mała zębatka atakująca w przekładni zębatej. Najczęściej tak skrótowo określamy zębatkę na wale silnika

RATIO - ang. przełożenie. W kontekście helikopterów najczęściej mówi się o przełożeniu z wirnika głównego na ogonowy.
Przykładowo: ratio 4,3 oznacza, że na jeden obrót wirnika głównego przypada 4,3 obrotu wirnika ogonowego.
Jest to średnie ratio
Ratio rzędu 5 to wysokie ratio
Ratio rzędu 3 to niskie ratio.
Wysokie ratio stosuje się do latania na niskich obrotach (inaczej low-rpm), wysokie ratio - przeciwnie - do latania na wysokich obrotach.
Ratio jest uzależnione od konstrukcji helikoptera. Jego zmiana wymaga zmian konstrukcyjnych, czasami bardzo trudnych.

RESCUE - rozbudowana wersja procedury ratunkowej popularnego systemu FBL "Brain", pomagająca ratować model w sytuacjach niebezpiecznych.
Procedura Rescue najpierw zabiera sterowanie z rąk pilota.
Następnie w zależności od położenia modelu w przestrzeni, procedura Rescue, najpierw dodaje kątów odpowiednio ujemnych (na plecach) lub dodatnich (na brzuchu), po czym uruchamia funkcję "autolevel" i stopniowo oddaje sterowanie w ręce pilota.

RX - odbiornik, względnie pin wejściowy w układzie elektronicznym

S, P - S - parametr określający liczbę cel pakietu połączonych szeregowo. P - określa liczbę cel pakietu połączonych równolegle. Przykładowo oznaczenie 3s2p1000mAh, oznacza pakiet składający się z 6 cel 1000mAh, gdzie trzy cele są połączone szeregowo i drugie trzy szeregowo, a te dwa szeregi połączone są równolegle. Uzyskujemy w ten sposób pakiet (w przypadku li-po) o napięciu znamionowym 11,4V i pojemności 2000mAh.

SERVO - element elektromechaniczny, umożliwiający precyzyjne poruszanie mechanizmami modelu, np. powierzchniami sterowymi, tarczą sterującą itp. Zasilany napięciem awioniki, sterowany przy pomocy sygnału PWM.

SKOK OGÓLNY - kąt zaklinowania łopaty wirnika głównego sterowany przy pomocy drążka skoku. Ten kąt nie zmienia się w zależności od położenia kątowego łopaty na tarczy wirnika.

SKOK OKRESOWY - kąt zaklinowania łopaty wirnika głównego sterowany przy pomocy drążka sterowego. Ten kąt zmienia się w zależności od położenia kątowego łopaty na tarczy wirnika i umożliwia sterowanie pochylaniem i przechylaniem modelu w osiach poziomych.

SNAP - zewnętrzna na ogół plastikowa, część przegubu kulowego, zakładana na kulkę, na ogół stalową.

SOFT-START - funkcja regulatora, pozwalająca na łagodny start silnika, bez brzydkich nienaturalnych szarpnięć. Krytycznie ważna w helikopterach.

SPINDLE / SZPINDEL - po polsku wał poprzeczny - element głowicy helikoptera trzymający łopaty i umożliwiający ich obracanie się w osi będącej średnicą wirnika, co umożliwia zmianę skoku ogólnego i okresowego.

TELEMETRIA - kanał zwrotny w transmisji RC, czyli w tej sytuacji odbiornik jest nadajnikiem, a nadajnik odbiornikiem. działa to w tym samym czasie co nadawanie sygnału RC, umożliwia przesyłanie do nadajnika rozmaitych informacji o tym co się dzieje w modelu, np. napięcie na awionice, napięcie na pakiecie, temperatura silnika, wysokość, siła sygnału i tak dalej.

TIMER - funkcja aparatury ułatwiająca kontrolowanie czasu lotu. Po upływie zaprogramowanego czasu lotu, z aparatury rozbrzmiewa alarm, który informuje o kończącym się paliwie (względnie prądzie w pakietach).

TRYMER - funkcja modelu latającego analogiczna w skutkach działania do prawdziwych samolotów (helikopterów chyba też, aczkolwiek nie wiem czy w helikopterach są trymery i jak działają). Różnica polega na zasadzie działania.
W samolotach trymer to mała klapka na końcu powierzchni sterowej. Jej wychylenie np. w górę, powoduje wychylenie powierzchni sterowej siłami aerodynamicznymi w dół.
W modelach samolotów trymer to po prostu elektroniczne przestawienie powierzchni sterowej, tak aby samolot leciał przy puszczonych drążkach tak jak tego oczekujemy.
Cel stosowania jest zawsze taki sam: wygoda pilota. Nie jest dobrze, aby pilot chcąc lecieć prosto i poziomo musiał np cały czas pchać albo ciągnąć drążek sterowy.
Helikopterów z układami FBL nie trymuje się.
Jeśli helikopter z układem FBL "ściąga" w którąś stronę, oznacza to błędy w setupie, niedokładność ustawienia tarczy sterującej, złe wyważenie, czyli usterki które trzeba poprawić na ziemi.

TX - nadajnik, względnie pin wyjściowy w układzie elektronicznym

ŻYRO / GYRO żyroskop - element elektroniczny pomagający w utrzymaniu poprawnego sterowania statkiem powietrznym, pełniący rolę stabilizatora, działający na zasadzie ujemnego sprzężenia zwrotnego.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19689
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 28 sie 2023, o 15:35

już :)

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości

cron