Hej wszystkim.
Pomyślałem, że zacznę tutaj taki temat, może wśród helimaniaków znajdzie się ktoś kto chciałby podłapać taki temat i wspólnie pokombacić.
TLDR:FPV Combat - dokładnie jak nazwa sugeruje - to walki powietrzne z podglądem z perspektywy pilota. To taka płytka za ~100 EURO do zamontowania na modelu (najlepiej samolot/skrzydełko), która pozwala na walki powietrzne na zasadach podobnych do "LaserTag" - czyli modele mają mocne diody IR ("karabiny") oraz zestaw czujników IR. Oczywiście również wyposażenie FPV musi się znajdować w modelu. Płytki ze sobą "gadają" radiowo ustalając kto w danym momencie kogo trafił. W łódzkiem mamy na razie łącznie 3 przedstawicieli, jeździmy od 2 lat na zawody. W tym roku kolejna edycja odbędzie się w Znojmo (Czechy) w lipcu. Jakby kto chciał to dawać znać, albo zerknąć poniżej po parę linków ;-) Pomożemy, wprowadzimy, posparingujemy.
Pełna wersja:Jak się można domyślić - FPV Combat to taka zabawa jak zwykły Combat - czyli głównie raczej samolotami i skrzydełkami niż helikami czy wielowirnikowcami, tyle, że z perspektywy pilota ;-) Jest sobie taki system (sorry za reklamę):
https://www.fpv-combat.com/, który składa się z płytki (nieco większej niż standard 30.5 x 30.5 - bo listwa na złącza jest wysunięta, ale otwory mają standardowy rozstaw), "karabinów", czujników i modułu komunikacyjnego.
Płytka główna to najważniejszy podzespół w modelu. Steruje karabinami, zbiera sygnał z czujników i za pomocą modułu radiowego "gada" z innymi płytkami ustalając kto kogo ustrzelił. Na płytce też przechowywane są informacje o identyfikatorze i ksywce uczestnika, ile mu zostało "żyć" i "amunicji" itp. Płytka posiada OSD (zarówno dla systemów cyfrowych w formie MSP - działa z większością DJI, Walksnailem i chyba HDZero, jak i analogowych - klasyczny pass-through na kablu sygnałowym) i wyświetla wszystkie niezbędne informacje na ekranie w goglach. Dodatkowo w płytce jest kilka złączy PWM - jedno podłączamy do sygnału "fire" (w nadajniku konfigurujemy sobie jakiś dogodny przycisk do strzału), a kolejne można wykorzystać do dodatkowych efektów sterowania serwami: czyli np. połączyć serwo ogonowe poprzez płytkę (jedno złącze idzie z odbiornika - i przekazuje zwykły sygnał sterowania ogonem na serwo, a drugie to właśnie idzie do serwa) - i w normalnych warunkach po prostu przekazuje sygnał z nadajnika do serwa umożliwiając sterowanie - ale w momencie jak zostaniemy "trafieni" - może przez jakiś określony czas "machać" sterem ogonowym wzmagając realizm zabawy.
Kiedyś (2 sezony temu) jeszcze nie było OSD dostępnego dla cyfrowych systemów, a na analogowych lata się słabo (rozdzielczość tak mała, że trudno wypatrzeć wroga, a jak ktoś inny ma cyfrówkę, to się z nim nie ma za bardzo szans analogiem). No ale jakoś przydałoby się rozpoznawać, czy model właśnie dostał, czy trafiło się właśnie kogoś, ile zostało żyć czy amunicji. I płytka do tego celu obsługuje adresowalne paski ledowe. Można ustawić ile diodek z tego paska jest "zarezerwowana" na wyświetlanie "stanu" żyć i amunicji (i te diodki wkleić sobie przed kamerką - aby było je widać na obrazie). A pozostałe diody mogą być umieszczone na kadłubie. W momencie gdy model "dostanie" - wszystkie diody migają przez chwilę na czerwono. A gdy model kogoś "ustrzeli" - całość miga chwilę na biało. Diody przed kamerą oczywiście też. Mamy w ten sposób łatwy podgląd zdarzeń w kamerze, a i dla widowni (przy szarówce oczywiście) jest to ciekawe do oglądania.
Karabiny - czyli mocne diody IR ze specjalną podłużną płytką zawierającą trochę elektroniki i ułatwiającą montaż na modelu. Karabiny można podłączyć do płytki na 2 sposoby (mają trzy piny, ale używane są na raz tylko dwa) aby uzyskać dwie różne moce strzału.
Czujniki - czyli zestaw trzech lub czterech (zależnie od wersji) odbiorników podczerwieni na okrągłej płytce. Odbiorniki ustawione są w miarę dookólnie, pod lekkim kątem, aby zapewnić jak największe "zbieranie" sygnału z karabinów przeciwników. Obecnie regulamin FPV Combat wymagaja umieszczenia dwóch czujników na modelu aby wziąć udział w zawodach. Czujniki podłącza się szeregowo lub równolegle.
Opcjonalnie wymagany jest jeszcze taki modulik "HC-12" do komunikacji radiowej po 433MHz:
pol_pl_7671-7671_1.jpg
Bez niego zabawa też będzie możliwa (trafienia i oberwania nadal będzie widać), natomiast nie będzie wiadomo kto ustrzelił kogo.
Latając we 2-3 osoby, bez oficjalnego "liczenia puntków", nie musi to być potrzebne.
Często i tak z daleka rozpoznajemy modele kolegów po kolorze, więc do takiej zwykłej zabawy jest to wystarczające.
Aby to wiedzieć dokładniej - rozwijamy taki program, który można odpalić na laptopie na łące (laptop musi też mieć podłączony własny moduł HC-12 np. przez port COM-USB), i pozwala on na:
- podgląd na żywo kto się "zgłosił" (każdy odpalony model rozgłasza swój ustawiony nickname i parę dodatkowych informacji)
- podgląd na żywo kto kogo trafił (i ile komu zostało żyć/amunicji)
- komunikaty głosowe (np. za pomocą silnika google, albo głosów lektora w Windows) oznajmiające wszytkim kto właśnie kogo ustrzelił + często dodający kąsliwe komentarze ;-)
- logi po grze (zapis zdarzeń, coś jak log ruchów w szachach, oraz matryca trafień, z której każdy może później wywnioskować na kogo mu się najłatwiej polowało, i kto był jego najgorszym koszmarem)
- nakładka graficzna dostępna przez przeglądarkę, ułatwiająca ustawienie wszystkiego
W dziale
documentation & downloads można znaleźć trochę porad, instrukcje, diagramy itp. Jest tam również schemat pozwalający przygotować standardowe skrzydełko (RaptuS) do klasy BASIC.
U Marka z
napolskimniebie można znaleźć parę pianek do zabawy w klasie WARBIRDS, oraz gotowe skrzydełko
RaptuS do klasy BASIC.
FPV Combat Camp 2025Jak wspomniałem wyżej - w tym roku odbędzie się kolejna edycja z
Znojmo (Czechy) w Modelcity. Więcej szczegółów oraz zakup biletu (30 euraczy) znajduje się tutaj:
https://www.fpv-combat.com/camp2025/Przykładowe nagranieA jakby kto chciał zobaczyć jak zabawa wygląda w goglach, wrzucam filmik:
To kompilacja moich nagrań z ostatnich zawodów, sporo fajnych akcji i ujęć.
Tutaj używany jest zestaw Walksnaila (unit + goggle Avatar HD V2)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.