Strona 1 z 4

Kasama Srimok 90E

: 24 gru 2011, o 22:14
autor: maczar
:obrazony: Witam,
Budowę rozpocząłem wczoraj koło godziny 22, skończyłem dzisiaj o 13, ogółem samo zbudowanie zajęło mi 11 godzin.

Pudełko w jakim przychodzi model jest dość pokaźnych rozmiarów, ładnie wkomponowało mi się w biurko :)
Obrazek

W środku 4 mniejsze pudełka oraz instrukcja.
Obrazek

Pudło nr 1 zawiera kabinkę oraz ramę. Kabinka przychodzi w przydatnym pokrowcu.
Obrazek

Pod nią rama oraz podwozie
Obrazek

Pudełko numer 2 zawiera elementy ramy oraz zębatkę główną
Obrazek

Obrazek

Pudełka 3 i 4 nie były fotografowane, gdyż komisja uznała zadziwiająco nudne wnętrze (sama folia tak na prawdę), zawartość zostanie przedstawiona w dalszej części tej relacji.

Zabieramy się za budowę. Zdecydowałem się prowadzić prace zgodnie z harmonogramem instrukcji, która to ilustruje każdy krok i jeżeli coś musimy ustawić tłumaczy wszystko dokładnie.
No więc podwozie:
Obrazek

Na płozach wygrawerowane jest miejsce w którym powinniśmy przykręcić przednią goleń, dzięki temu płozy są idealnie równo.
Obrazek

Następny worek, lewa połówka ramy (nie są symetryczne)
Obrazek

Zamontowane kilka elementów, rama przyczepiona do podwozia
Obrazek

Kolejny woreczek, prawa połówka ramy (widać "półkę" po regulator z przodu oraz wycięcie na serwo ogonowe) oraz przednie mocowanie kabinki
Obrazek

Obrazek

Czas na przeniesienie napędu do ogona.
Obrazek

Zębatka przymocowana na wale 4 (!) śrubami.
Obrazek

Zamocowane w ramie, widoczny mimośród pozwalający ustawić luz między zębatką odbierającą a crown gear (górna śruba)
Obrazek

Mocowanie belki ogonowej oraz półka pod żyro/układ FBL
Obrazek

Obrazek

Łożyska wału głównego w ramie
Obrazek

Górne łożysko jest tylko jedno, natomiast środkowe i dolne są to zestaw łożysk (łożysko "radial" oraz oporowe)
Obrazek

Wał główny zapakowany w papier woskowy
Obrazek

Obrazek

Ramię antyrotacyjne oraz mocowanie serw aile i pitch
Obrazek

Jak powiedział Mericuriell - mother of other antirotation brackets
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zębatka główna, crown gear oraz łożysko jednokierunkowe (monstrualnie wielkie)
Obrazek

Porównanie zębatek i OWB 550 Align vs Kasama Srimok E - zgadnijcie które jest które...
Obrazek

Połączone razem, aż 8 śrub
Obrazek

I w ramie
Obrazek

Elementy mocowania serw, dźwignia przeniesienia ruchu serwa ogonowego oraz mocowanie podpór ogona
Obrazek

Obrazek

Popychacz wykonany z tytanu, jak się kręci to sie wydłuża lub skraca (w innych helikach tylko jako upgrade)
Obrazek

Półki pod baterie
Obrazek

Osprzęt serwa elevatora
Obrazek

I już zamocowane - serwa chwilowo to Aligny DS610
Obrazek

Zamontowane również serwa aile i pitch
Obrazek

Łoże silnika oraz zębatka atakująca mod 1.0 12T
Obrazek

Mocowane do ramy za pomocą porządnych śrub M4 z tytanu
Obrazek

Podparcie zębatki
Obrazek

Cała rama
Obrazek

Zamocowane w ramie
Obrazek

Tarcza - dla mnie dzieło sztuki. ZERO jakiegokolwiek luzu, kształt i wykonanie, wykończenie 10+/10. Warto zwrócić uwagę na nietypowe położenie kulek od tarczy.
Obrazek

Założone na wał główny. Ramie antyrotacyjne potrafi się odchylić o ok. 30* po poluzowaniu jednej śruby wiec nie ma potrzeby całkowitego demontażu.
Obrazek

Głowica - wykończenie znów na najwyższym poziomie, snapy pasują idealnie, niektóre potrzebują dotarcia ale to przy pierwszych lotach.
Obrazek

Obrazek

Wałek ogonowy - wcześniej był problem, ponieważ różnica między wew. średnicą łożyska a zew. średnicą wałka wynosiła 0.12mm przez co łożysko gibało się na wałku. Teraz na wałku są już metalowa obejmy, wystarczy podczas klejenia łożyska przytrzymać je z obu stron tymi obejmami, mamy gwarancję iż przyklei się prosto.
Obrazek

Tutaj już zaklejone
Obrazek


Budowa zakończona (ogon nie był fotografowany, ponieważ budowniczy/fotograf miał ekstremalnie brudne ręce ze smarów różnej maści).

Szybka sesyjka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Co ciekawe, otwory w belce na śrubki mocującą obejmę oraz na śrubkę zabezpieczającą przed wypadnięciem belki z modelu przy sile wyciągającej belkę musimy wykonać sami wedle uznania.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kabinka chwilowo jest przeźroczysta, jak dostanę pomalowaną dodam fotki Srimoczka we wdzianku.
Planowany Setup (będzie kompletowany przez pewien czas):
-PYRO 700-52L
-YGE120HV V4
-Outrage BL9180HV i BL9188HV zasilane bezpośrednio z 2S
-Vbar full size

Pozdrawiam ! Wesołych Świąt!

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 24 gru 2011, o 22:42
autor: AdamskY
bajka helik i super relacja

oby tak dalej :-)

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 24 gru 2011, o 22:45
autor: jedrus
No niezłą maszynkę żeś sobie zafundowal ;)

Gratuluję !!!

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 25 gru 2011, o 17:08
autor: Gmeracz
Bardzo ładna relacja Maczar. Gratuluje nabytku i liczymy na relację z oblotów :thumb:

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 25 gru 2011, o 20:04
autor: Ramotny
Cienkie to... chude... zupełnie jak nie po świętach... ;)

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 25 gru 2011, o 21:21
autor: maczar
W celu sprostowania: model dostałem do testów/opisów itp :)

Ramotny: Przerwa między połówkami ramy wynosi dokładnie 21mm

Zabawy ze składania miałem mnóstwo, nie mogłem spać tylko składałem ale to tak jest jak się na coś dość długo czekało :)
Jak narazie mogę wymienić kilka bardzo fajnych "funkcji" i rozwiązań skracających czas i oszczędzających nerwy użytkownika
-odchylane ramie antyrotacyjne - luzujemy jedną śrubkę z nakrętką samo kontrującą więc bez kleju, w rexie u mnie trzeba odkręcić 4 (potem je wkleić)...
Obrazek

Ustalany luz między zębatkami. W 550 mi tego brakuje, zębatki szybko sie zużywają bo mają za duży luz i końcówki się ciachają
Tutaj mamy mimośród (górna śrubka, srebrna), wystarczy poluzować 2 śruby (znów na wylot z nakrętką) i przesuwać góra dół za pomocą mimośrodu
Obrazek

Popychacz ogonowy tzw turnbuckle, zresztą wszystkie popychacze takie są w tym modelu. Nacięcie w ramie pomaga ustawić właściwą długość każdego z popychaczy. Najpierw ustawiamy serwo w neutrum, ustawiamy popychacz serwo-dźwignia_przednia aby dźwignia była w wyznaczonym nacięciem miejscu. Następnie przesuwamy na jeden koniec, ustawiamy długość popychacza pod belką ogonową aby ślizgacz na ogonie dochodził do odpowiedniego miejsca. Tadam tyle, w drugą stronę będzie działać bo tak pomślane jest.
Obrazek

Popychacze turnbuckle
Obrazek

Półka pod przednią baterię możliwa do zamocowania w 3 pozycjach - dla lepszego wyważenia modelu
Obrazek

Rozwiązanie ogona bez tych beznadziejnych mini-popychaczy (chodzi mi o to cuś u aligna) zawsze klejących się przy próbach zmontowania zgodnie ze sztuką
Obrazek

Jak na razie tyle, jak wejdę głębiej w temat ustawiania, przekonam się na własnej skórze co i jak to nakręcę tutoriale jak zrobić to poprawnie.
Pozdrowionka

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 25 gru 2011, o 23:35
autor: miszcz_waw
Fajna relacja. Miło popatrzeć na przemyślaną konstrukcję i rozwiązania. Mówisz że dostałeś go tylko do opisu - współczuję momentu kiedy będziesz się musiał rozstać z modelem.

maczar pisze:Popychacz ogonowy tzw turnbuckle, zresztą wszystkie popychacze takie są w tym modelu.
Czyli po polskiemu rzymska śruba jak się nie mylę - piękne rozwiązanie oprócz wygody dające również niesamowitą precyzję i wygodę ustawień. Przyznam że dziwi mnie czemu to rozwiązanie nadal nie jest stosowane masowo tym bardziej że jego koszt jest praktycznie taki sam jak tzw klasycznych popychaczy. Zamiast tego musimy płacić za upgrejdy...

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 26 gru 2011, o 00:12
autor: maczar
Kurcze źle mnie rozumiecie - modelem będę latał itp. Nie tylko opis :) W świecie nazywa się to "team pilot" jak to u mnie w stópce jest napisane :)

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 26 gru 2011, o 13:51
autor: super_mario2
Do pochwał trzeba dodać jeszcze blaszki jako element ratujący serwa w wypadku kreta.

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 26 gru 2011, o 18:14
autor: jedrus
Zauważyłem, że masz Vbara - nie wiem czy wiesz, ale za współpracę z ww. na HF jest bardzo chwalony... HobbyWing. Też się trochę zdziwiłem, ale tak mówią użytkownicy, szczególnie w kontekście gova. Może warto poczytać... i zaoszczędzić perę zeta ;)

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 26 gru 2011, o 20:20
autor: maczar
Czytałem, ale jakoś tak wewnętrznie potrzebuję przekonać sie o YGE więc też on pojawi się w moim modelu, chyba że do jutra znajdę jakiś mega deal na Kontronika -ale nie sądzę. Widziałem na pewnym forum równanie Kontronik=YGE+dobry BEC i wszyscy się z nim zgadzali. Jako iż serwa będą pracowały bezpośrednio z pakiety lipo 2S bec mi nie potrzebny więc po co za to płacić?
Właśnie dokonuję ustawień wstępnych luzu zębatek ogona i przeglądu ogólnego ogona, robie troszkę fotem wiec jak skończę to coś zamieszcze.

Nie wiecie może Panowie gdzie dostane podkładki 12x8x0,25 lub 12x8x0,75mm?

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 26 gru 2011, o 22:59
autor: tomek68
Ano po to płacić żeby tych dodatkowych cel do zasilania nie dżwigać na pokładzie,no i nie ładować -zdarza si e zapomnieć :D

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 26 gru 2011, o 23:12
autor: maczar
Dzisiaj nadszedł czas na ustawienie luzu między zębatkami ogona - nie jestem do końca pewien czy robie to dobrze ale wyjdzie w praniu.
Rozłożony wirnik ogonowy:
Obrazek

Rozłożone, wyczyszczone
Obrazek

Przypasowanie
Obrazek

Już w środku
Obrazek

Złożone wszystko razem, założyłem również jakiś taki kawałek folii, podobno pomaga z ewentualnymi wibracjami pochodzącymi z okolic ogona :)
Obrazek

Tutaj też
Obrazek

I tutaj też
Obrazek

Pozdrowienia!

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 4 sty 2012, o 20:05
autor: maczar
Witam po krótkiej przerwie,
Dzisiaj doszedł regulator do tego potwora, YGE120HV V4
Obrazek

Białe pudełko, żadnych malowań czy czegokolwiek, jedynie naklejka YGE-120HV
Obrazek

Obrazek

Instrukcja niestety tylko w języku niemieckim, ratują jak zwykle zwykli zjadacze chleba - manual ENG jest dostępny gdzieś w sieci.

Regulator ja na prawdę duży - porównanie z telefonem
Obrazek

Założone wtyczki: EC5 od baterii (później dorobie przejściówkę na szeregowe podłączenie pakietów) banany 4mm do silnika, kable do odbiornika wrzucone w oplot
Obrazek

Otwór w ramie trzeba było delikatnie podszlifować:
Obrazek

Po wyczyszczeniu
Obrazek

Tutaj osadzony w ramie - na razie współpracuje z Viperem VSH6013 - testowałem czy regiel w ogóle działa :) Czekamy na PYRO...
Obrazek

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 4 sty 2012, o 23:14
autor: super_mario2
na bogato :D

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 12 sty 2012, o 19:54
autor: maczar
Witam,
Dzisiaj zawitał Kontronik Pyro 700-52 z długim wałem

Całkiem fajne pudełeczko
Obrazek

Silnik wykonany perfekcyjnie
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zamontowane do łoża
Obrazek

Przylutowane do regla, zdecydowałem się nie dawać żadnych złączek, połączenie trwałe :)
Obrazek

Fotka już w modelu:
Obrazek

Oblot w weekend

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 12 sty 2012, o 20:08
autor: Gmeracz
Ożesz ty... taki motorek... Maczar, ja bym tam do księdza nawet poszedł żeby go pobłogosławił...

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 12 sty 2012, o 20:13
autor: super_mario2
:nw:

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 12 sty 2012, o 20:16
autor: AdamskY
Gmeracz pisze:Ożesz ty... taki motorek... Maczar, ja bym tam do księdza nawet poszedł żeby go pobłogosławił...


na na tace trza dać dla księdza proboszcza

będzie się działo z tym helikiem ;)

Re: Kasama Srimok 90E FAIFA - Relacja ze składania i użytkow

: 14 sty 2012, o 23:45
autor: maczar
Dzisiaj obył się pierwszy lot kasamy, a nawet dwa.
Co mogę powiedzieć, super stabilny model, mocowo bardzo fajnie, idzie jak po sznurku,jeszcze troche ustawień trzeba pozmieniać i dotrzeć go ale od czego jest niedziela :)
Filmik z pierwszego lotu, troszkę padało jak widać, film kręcony obok naszej hali. Później jak sie troche uspokoiło wziąłem go na łąkę i polatałem trochę sportowych figur - fajnie toto lata :)


Zaskoczyła mnie dość cicha praca całego modelu, mechanika oraz co ważniejsze łopaty, nawet przy dosć mocnym męczeniu nie zaczynają furkotać, znaczy że bardzo sztywne.

Mając pod ręką wagę zważyłem dziś model.
Wyszło tak:
-model z wyposażeniem, bez baterii 3194g
-dla porównania Trex 700 F3C (z głowicą z flybarem, dlatego może być troszkę cięższy ~150g) waży 3780g

Jeszcze filmik z kilkoma zdjęciami modelu i nie tylko:


Pozdrowienia, jutro postaram się nakręcić jakiś filmik na zewnątrz o ile pogoda pozwoli :)