Hirobo SSZ-III - konwersja na FBL

Jeżeli czegoś nie ma na liście powyżej, szukaj w tym dziale.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 5 lut 2021, o 17:48

Poniżej zamieszczam zdjęcie wyjaśniające konieczność wymiany tarczy przed rozsunięciem ramion okuć. Już przy odsunięciu ramiona o 2,6 mm snap popychacza opiera się o śrubę mocującą kulkę do tarczy przy wychyleniach dla maksymalnych kątów cykliki.
4.jpg

Po wymianie tarczy ten snap będzie obrócony o 90 stopni podobnie jak kulka na tarczy. Wówczas żadne kąty i odległości nie będą mi straszne :banana: .
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 5 lut 2021, o 19:15

Miałem podobnie - wymieniłem kulkę na "dłuższą".

20161115_191048.jpg


Niezła rzeźba w g. to jest.

Ci co czytają a nie rąbali się z tym tylko po prostu kupili model FBL mogą już kulać się ze śmiechu :rotfl:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 817
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 6 lut 2021, o 03:02

mwx pisze:Miałem podobnie - wymieniłem kulkę na "dłuższą".

...

Ci co czytają a nie rąbali się z tym tylko po prostu kupili model FBL mogą już kulać się ze śmiechu :rotfl:


Kupić może każdy, do przeróbki trzeba już trochę wiedzy i doświadczenia więc tu bardzej szacun się należy ... ;)

Czy te dłuższe kulki się zmieszczą? Patrzę na zdjęcie i nie mam pewności. Swoją drogą, to dopiero z tego zdjęcia pojąłem dlaczego te kulki są w fblach inaczej zamontowane :D
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 6 lut 2021, o 10:13

U mnie nie będzie dłuższych kulek tylko inna tarcza. Nie będzie możliwości by snap się wypiął przy ruchu tarczy. Jak wrócę jutro do domu to może wieczorem wstawię rysunek pokazujący różnicę.
W tym hobby każdy znajdzie coś dla siebie. Można kupić gotowca i doskonalić sztukę pilotażu. Mnie największą frajdę daje budowa i moment oblotu. Każdy z moich dotychczasowych modeli wnosił coś nowego, wymagającego poznania nowych rzeczy czy technik. Latam bardzo różnymi modelami, nie tylko heli.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 8 lut 2021, o 09:02

Przerabianą przeze mnie głowicę zamontowałem w modelu Hirobo Freya Evolution OP SWM oryginalnie z głowicą SSZ-V i ramą pod silnik benzynowy OS GT15 HZ (nr katalogowy Hirobo 0414-948). W modelu tym jest metalowa tarcza sterująca 0414-472 na wał 10 mm z podparciem 120/135 stopni przedstawiona na rysunku poniżej.
0414-472.jpg

Niestety dla głowicy FBL tarcza ta jest źródłem przedstawionych wcześniej problemów. Hirobo oferuje tarczę dla głowic FBL pozbawioną tych błędów o oznaczeniu 0414-581. Poniżej jej rysunek montażowy.
0414-581.jpg

Według mnie pozostawienie starej tarczy przy jednoczesnym rozsuwaniu ramion okuć równałoby się z przekroczeniem granicy między amatorską konwersją a (niebezpiecznym) druciarstwem.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 17 mar 2021, o 08:49

Zamówiona tarcza wreszcie dotarła. Zazwyczaj trwało to max do dwóch tygodni, teraz pięć. Dodatkowo w Urzędzie Celnym na Łączyny nie można osobiście dostarczyć dokumentów, zapłacić i odebrać przesyłki bo Covid-19. Poniżej jeszcze dla porównania zdjęcie starej tarczy:
stara tarcza.jpg

i nowej:
nowa tarcza.jpg

Musiałem przełożyć pin antyrotacyjny i przy wykręcaniu trochę go zmaltretowałem :wall: . Było za dużo Loctite, a to element nieutwardzany. Na szczęście zadrapania są na fragmencie, który nie współpracuje z ramieniem antyrotacyjnym. Przy okazji kolejnych zakupów zamówię i wymienię.
Wczoraj nowa tarcza wylądowała w modelu. Kulki snapów na orczykach serw tarczy przełożyłem do pierwotnego położenia - spróbuję tą konwersję zrobić zgodnie z zasadami mechaniki. Zacząłem ustawiać CGY-750. Tarcza jest wypoziomowana w całym zakresie skoku ogólnego. Pozostało poustawiać korekcje przy zmianach pochyłu / przechyłu dla całego zakresu skoku ogólnego i będę mógł założyć głowicę i dobrać podkładki pod dźwignie okuć łopat.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 817
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 18 mar 2021, o 12:37

Czemu trzeba było wymienić pin? Ten nowy był za gruby? On chyba przekonstruowany jest żeby się obracał na tulejce a nie tarł o ten uchwyt antyrotacji?

Już myślałem, że zawiesiłeś projekt bo taka długa przerwa była ;)
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 18 mar 2021, o 13:46

Ja myślę że wydarzenie związane z oblotem jest specjalnie jest odsunięte w czasie żeby nie kolidowało z pierwszym lotem helikoptera na Marsie.

Jak już opadną emocje po krecie na Czerwonej Planecie to Grabcio powali nas filmem Freyi w locie :geek:
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 19 mar 2021, o 09:35

Nowa tarcza była bez pinu - trzeba było przełożyć. Niestety nie udało się wykręcić pinu ze starej tarczy kluczem, bo się rozkalibrował otwór i musiałem użyć kombinerek :masakra: . Te pozostawiły po sobie trwałe ślady na pinie. Na razie taki zostanie. Działać będzie, choć burzy moje poczucie estetyki. Nowy kupię kiedyś przy okazji. W najbliższy weekend dobiorę grubość podkładek pod ramiona okuć i po ich wykonaniu model będzie gotowy do oblotu.
Niestety z lataniem u mnie kiepsko z powodów czasowych. Nie mam problemu znaleźć godzinkę dziennie aby zejść do piwnicy i coś podłubać, ale znaleźć 4 - 5 godzin na wypad na lotnisko to dla mnie duży problem, nawet w weekend.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 16 sie 2021, o 13:31

Temat starszy od węgla, ale wypadałoby go jakoś zakończyć. Zmodyfikowana Freya poleciała. Jak dla mnie trochę za nerwowo reagowała na przechył / pochył i ogon. Expo łagodzące reakcję na machanie drągami w okolicach neutrum na poziomie odpowiednio 35 i 30% załatwiło sprawę. Model lata bardzo stabilnie i przewidywalnie. Teraz czeka mnie nudny proces docierania silnika benzynowego OS GT-15HZ (pierwsza wersja). Model spędził w powietrzu około godziny snując się leniwie po niebie i cały wrócił do domu. Stary FBL Futaby nieźle daje radę pomimo napędu benzynowego.
Niestety mój etatowy fotograf / kamerzysta tym razem odmówił współpracy i Freyka załapała się jedynie na ułamki sekund filmu kręconego komórką przez kolegę z lotniska.
Pozdrawiam,
Robert
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 817
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 16 sie 2021, o 15:13

No brawo.
Szczerze mówiąc to gdyby mi nie brakowało pamięci ale w głowie to już dawno bym spytał jak idą postępy. Kilka razy sobie przypominalem ten temat ale zapominalem zapytać.
Świetnie, że się udało i model trochę polatał. Wrzyć coś za jakiś czas jak silnik będzie dotarty i będziesz już mógł powywijać ;)
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 17 sie 2021, o 00:56

To jest blać ... wszystko tak piękne... cały ten wątek.
TO jest właśnie kwintesencja modelarstwa. Takie właśnie rzeźbienie w gównie. Żeby wyszło coś fajnego, co w dodatku zadziała.
Ale trzeba mieć w członek męski samo zaparcia, żeby w połowie roboty nie jebnąć tego wszystkiego w piździec...

...
Oczywiście w chwili obecnej od razu przychodzi mi do głowy pytanie o tą moją lamę, która mi się zajarzyła w głowie po urlopie w Bergamo.
Tą Lamę, którą chcę zbudować na XL POwerze 550.
I pytanie brzmi: czy ja się blać czasem nie porywam z motyką na słońce...??
Mam kilka pomysłów na ogon i tą całą obudowę tam z tyłu... tudzież na podwozie. To jakoś ogarnę.
Ale kabinka?
Kurde, no z czego ja ją zrobię...?
A może istnieje gotowa makieta lamy do rozmiaru 550 ...?

Tak tylko wtrącam swoje trzy grosze - proszę nie odpowiadać, nie zaśmiecać zacnego wątku Grabcia... nooo albo w sumie jak ktoś coś wie to najwyżej się potem poprosi mira o wydzielenie.
Awatar użytkownika
Grabcio
Stały bywalec...
Posty: 160
Rejestracja: 12-02-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 2 razy
Podziękowano: 13 razy

Postautor: Grabcio » 17 sie 2021, o 08:31

Dzięki. Poniżej jeszcze małe podsumowanie w stylu dziś pytanie - dziś odpowiedź.
- Czy ostatecznie była zmniejszona odległość kulek na orczykach serw tarczy?
Nie. Pozostawiłem oryginalne odległości. Popychacze push-pull pracują równolegle, zgodnie ze sztuką.

- Czy zdecydowałem się na rozsunięcie ramion okuć głowicy?
Tak. Ostatecznie wpakowałem podkładki z duralu o grubości 8mm. Głowicę przedstawia poniższe zdjęcie (przepraszam za burdel na drugim planie).
rotorhead.jpg


- Czy z podkładkami pod okuciami udało się uzyskać w FBL'u referencyjne wychylenia serw tarczy?
Nie. Ale zakres wychyleń po dodaniu podkładek można / trzeba było zwiększyć.

- Czy zakres wychyleń serw tarczy jest wystarczający?
Raczej tak. Model zachowuje się precyzyjnie, stabilnie i nie wpada w oscylacje dla referencyjnych ustawień czułości FBL'a dla klasy 700 dla stabilizacji we wszystkich osiach.

- Czy bez podkładek pod ramionami okuć model latałby podobnie?
Pewnie by latał. Na ile gorzej - nie wiem i nie będę sprawdzać.

- Czy warto było się pierniczyć z tą przeróbką?
Dla mnie pytanie retoryczne - oczywiście, że tak. Rozumiem jednak, że dla osób, dla których podstawowym celem tego hobby jest doskonalenie pilotażu to byłaby strata czasu.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdrawiam,
Robert

Wróć do „Pozostałe marki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości