hamownia do regulacji helika

Porady, kruczki i sztuczki, setupy, wskazówki... warto korzystać.
Awatar użytkownika
pilot72
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 57
Rejestracja: 14-12-2021
Lokalizacja: Koszalin
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: pilot72 » 23 gru 2021, o 22:38

IMG_1784.JPG20101125-7102-wt8aok-0.jpg
Rozpoczynając zabawę z helikami, miłem problem z jego regulacją. W teorii było wszytko jasne, gorzej z praktyką. Chodziło szczególnie o ustawienie wirnika ogonwego. Pierwsze próby startu były porażką, ponieważ problemem była regulacja wirnika ogonwego modelu.
Na filmikach internetowych podpatrzyłem takie właśnie urządzenie. Żadna filozofia dla modelarza – do pracy.
Niezbędne materiały:
• sklejka grubości 15 mm o wymiarach 30 x 15 cm (podstawa),
• sklejka grubości 10 mm o wymiarach 25 x 30 cm (płaszczyzna obrotowa) w kształcie litery „H” (grubość uzależniona jest od grubości użytego łożyska),
• nakrętka-łącznik M10,
• śruba M 10 z nakrętką i podkładką sprężystą,
• kawałek blaszki 3 mm i wymiarze 60 x 60 mm (blokada stabilizująca łożysko obrotowe),
• łożysko obrotowe (otwór wewnętrzny zgodny z rozmiarem śruby),
• śrubki M3 do skręcenia podstawki obrotowej,
• pasek blachy do łap ustalających płozy śmigłowca,
• śruby M5 z nakrętkami motylkowymi do łap ustalających.

Podstawa mocowana jest do np. blatu stołu za pomocą ścisków stolarskich. Jak działa – wyśmienicie (widać na zdjęciach i filmie). Ograniczeniem jest niestety wielkość śmigłowca. Przy pomocy tej podstawy reguluję moje śmigłowce klasy Trex 450 oraz CopterX 480.
IMG_1784.JPG20101125-7102-wt8aok-0.jpg


https://www.youtube.com/watch?v=TeVEGI246_A
https://www.youtube.com/watch?v=0IWKQt3xm78&t=12s
IMG_1782.JPG20101125-7102-1vhrtd0-0.jpg
IMG_1781.JPG20101125-7102-u8ij05-0.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19686
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1767 razy
Podziękowano: 918 razy

Postautor: Don Mirson » 24 gru 2021, o 07:07

Hej, jedna mała uwaga. Nie wiem jak wrzucasz zdjęcia ale ja u siebie widzę je w baaaardzo małym rozmiarze, przy powiększeniu niewielka ilość pikseli zostaje i w sumie niewiele widać...
Awatar użytkownika
SeKLeS
Lider forum...
Posty: 1860
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Riom (Francja)
Podziękował: 29 razy
Podziękowano: 135 razy

Postautor: SeKLeS » 24 gru 2021, o 10:04

Jak jeszcze bawiłem się w regulacje heli 450 z głowicą FB, pętałem je do łożyska amortyzatora z mojej lancia Lybra :) Działało jak złoto. Gdybyś wstawił takie między Twoje sklejki, dałyby radę nawet i 700cie.

Dziabnięte z Tapatalka
Za co krzywo patrzy na mnie kobieta:
ReX 500EFL 3GX vel ŚPIOCH
Protos Mini vel... Miniak?
Protos Pincet
Extra 260 PA vel WiDmO
Reactor vel Papierzak
F16 - w budowie
Aurora 9
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 812
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 138 razy
Podziękowano: 65 razy

Postautor: kudzu » 24 gru 2021, o 10:05

1. Też miałem w planach taki przyrząd. Rozglądałem się nawet za łożyskami w obi. Świetny pomysł z mocowaniem do blatu stołu. Ale nasuwa mi się pytanie czy nie po to mamy żyroskopy, żeby tego nie robić? Bo są niby dwie szkoły:
- kąty ogona na 0,
- kąty ogona równoważące wirnik główny.
Tylko tak znowu teraz myślę, że takie testy mogą być pomocne w wykryciu np słabego ogona (jak najprawdopodobniej miałem tak w Belcie).

2. Fajnie, że śmigłowce z prętami:)

3. Mam wrażenie, że oś wirnika nie pokrywa się z osią stolika na tych wideo.
Adam
Goblin 380, XL380, Belt CPX, V911s, MX-16 HoTT
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 24 gru 2021, o 14:14

Pomyłsowe i starannie wykonane, ale nieżyciowe.

Regulacja ogona musi zostać wykonana w takich warunkach w w jakich będzie pracować - bez masy platformy przyczepionej do płóz, bez oporów łożyska i w warunkach lotu a nie stojąc na stole od którego odbija się pełno podmuchów. Znalazłbym jeszcze kilka problemów, ale opisanie ich wymagałoby zastosowania większej ilości literek niż mogę dziś wydać.

Wyregulujesz to jako-tako, tak że w miarę poleci, ale podobny efekt osiągniesz ustawiając po prostu niską czułość na pierwszy lot :dk:

Trochę to szukanie problemu dla rozwiązania.
Awatar użytkownika
pilot72
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 57
Rejestracja: 14-12-2021
Lokalizacja: Koszalin
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: pilot72 » 24 gru 2021, o 22:54

Dziękuję za wyjaśnienia - nie mam jeszcze wielkiego doświadczenia ze śmigłowcami. Wszystkie są bardzo cenne - ciągle się uczę.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 25 gru 2021, o 01:02

.... tym nie mniej, dawno dawno temu (no tak z 10 lat) czytałem o patentach z obrotową podstawką pod tort. To to samo co Ty zrobiłeś.
Różnica taka, że lżejsze, a to co jest istotne dla pracy żyrka to moment bezwładności - im mniej go zmienisz w hangarze tym lepiej wyregulujesz żyrko.

Natomiast tak czy siak skłaniałbym się najbardziej ku temu co mówi Maciek: to może pomóc tylko w ustaleniu czy helik nie robi jakichś totalnych głupot, co zasadniczo nie trudno jest wykluczyć i bez tego.
Czułość żyrka i tak ustawia się doświadczalnie w locie (jedziesz z nią stopniowo w górę, jak ogon w którymś momencie lotu zarybkuje - obniżasz do poziomu w którym to się nie działo i ... tyle).
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 25 gru 2021, o 01:02

Reguluj w zawisie a potem w lotach postępowych.
Najlepiej zacząć nisko (ok 30%?) i podkręcać co kilka % aż zaczną się oscylacje/wzbudzenia i wtedy cofnąć o te 3 punktu procentowe.
Potem jak zaczniesz latać szybciej to okaże się że trzeba jeszcze trochę skręcić, bo w szybszych przelotach ogon potrafi się wzbudzić.
Awatar użytkownika
pilot72
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 57
Rejestracja: 14-12-2021
Lokalizacja: Koszalin
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: pilot72 » 25 gru 2021, o 11:58

Bardzo cenne rady. A jaka jest Wasza opinia, co do nauki sterowania helikami z wykorzystaniem Flymentorrze 3D KDS? Przydatny czy dać sobie spokój z nim? Póki co, intensywnie ćwiczę na symulatorze RealFlight 6,5. Jest w nim kilka modeli w tym: klasa 450 i 550 Gaui oraz wiele innych.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7198
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 45 razy
Podziękowano: 619 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 25 gru 2021, o 12:05

Ćwicz na symku, z flymentorem itp. daj sobie spokój.
RF to dobry symulator, bez problemu nauczysz się latać z jego pomocą.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 25 gru 2021, o 12:50

Popieram!!
Awatar użytkownika
kwiatek
Elita forum...
Posty: 678
Rejestracja: 16-12-2016
Lokalizacja: solec kujawski
Podziękował: 11 razy
Podziękowano: 32 razy

Postautor: kwiatek » 25 gru 2021, o 13:03

Tak jak pisze mwx i aikus odpuść sobie flymentor on może Cię zniechęcić do heli a nie pomóc pamiętam moją walkę z tym systemem w 450 nieporozumienie
Gaui x7 T-Rex 470 l taranis x lite pro
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 15946
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1685 razy
Podziękowano: 1000 razy

Postautor: aikus » 25 gru 2021, o 13:08

O tym czym są flymentory i jeszcze inne podobne wynalazki najlepiej świadczy ich historia:
- bum, wielkie łubudu, bo oto ktoś to wymyślił, będzie sprzedawał, pokazał na filmie jak to działa i hajda - teraz tylko czekamy aż pojawi się w sklepach.
- bum wielkie łubudu, pojawiło się w sklepach!!! Kupujemy kupujemy kupujemy!!!
- bum wielkie łubudu, pełno flymentorów wala się po giełdach za kozie boby i nikt ich nie chce.
Awatar użytkownika
pilot72
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 57
Rejestracja: 14-12-2021
Lokalizacja: Koszalin
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 16 razy

Postautor: pilot72 » 25 gru 2021, o 16:41

...no i wszystko jasne...siadam do symulatora...

Wróć do „Warsztat”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości