Wyważanie samolotu - teoria do przyswojenia

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
Damdodo
Elita forum...
Posty: 907
Rejestracja: 16-03-2016
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 296 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: Damdodo » 8 wrz 2017, o 13:25

Nie mieliśmy piwnicy.... Zamykali mnie na balkonie...
G500 SPORT, Protos 380, Protos mini 6s, Goblin Fireball, Oxy2, V977, iX12, DX7, RF7.5

"Mądrość przychodzi z wiekiem, czasami jednak wiek przychodzi sam..."
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 6077
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 39 razy
Podziękowano: 492 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 8 wrz 2017, o 13:27

Umiałbyś w aerodynamike to byś se z tego balkonu wyleciał na wolność. A tak - siedź i moknij.

Niech się już ta pogoda ogarnie.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 8 wrz 2017, o 13:41

A ktoś pamięta, co my mieliśmy liczyć?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19564
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1752 razy
Podziękowano: 909 razy

Postautor: Don Mirson » 8 wrz 2017, o 14:38

Butelki?
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2895
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 8 wrz 2017, o 21:35

weź. Od kilku mcy spotkać się z Tobą nie mogę, bo coś..... a Ty butelki liczysz....
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski

The fighter never quits, the quitter never wins ! ! !
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: omcKrecik » 8 wrz 2017, o 22:14

miruuu pisze:Lepiej się przyznaj. Wystraszyles się piwnicy? Ale się nie przejmuj. Tak ma każdy kto za młodu był zamykany w piwnicy za karę ;)

Miruuu, przejrzałeś mnie na wylot :wall2:
Byłem tam chwilkę, a już czasoprzestrzeń mi się zakrzywiła i nie mogłem po trzech minutach trafić tam z powrotem :masakra:
Damdodo pisze: Po prostu temat samolotów zaczął mnie interesować, ale mój brak wiedzy irytował mnie

Ja też toczę pianę i złorzeczę autorowi gdy czegoś nijak nie zatrybiam :wall: Normalna reakcja właściciela choćby resztek ambicji. Więc to na :thumb: dla Ciebie.
Damdodo pisze: Byłoby fajnie gdyby czasem też uwzględnił, że na forum jest taki jełop jak ja co nawet podstawowych wzorów nie zna...

No daj spokój, wszystko jest względne 8-). I nie przesadzaj, jełopy nie ogarniają na co dzień helików. To jest dla orłów, ja nie ogarniam :dk:
Damdodo pisze: Pójdę do jakiejś szkoły lotniczej i będę zakuwał wieczorami... Może potem będę mógł coś mądrego napisać lub przyłączyć się do dyskusji.

Na bank jest milion rzeczy, o których nie mam bladego pojęcia, a mógłbym się o nich od Ciebie dowiedzieć.
Nie wiedzieć czegoś ważnego - żaden wstyd. Ale niezłą darmową i dość rozrywkową szkołę masz tu właśnie. Zadawanie pytań mile widziane ;).
Nomen omen właśnie pobieram nauki w miejscu, o którym wspomniałeś. Dużo pytań tam zadaję, bo mało wiem z tego, co muszę łyknąć. Jest super i jeszcze lepiej :thumb:
Damdodo pisze: Przepraszam jeżeli kogokolwiek uraziłem!

Spoko, nic nie było... :)
Jest OK :piwo:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Damdodo
Elita forum...
Posty: 907
Rejestracja: 16-03-2016
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 296 razy
Podziękowano: 45 razy

Postautor: Damdodo » 9 wrz 2017, o 00:15

@omcKrecik :piwo:
Może życie pozwoli powyższe uskutecznić.. ;)
G500 SPORT, Protos 380, Protos mini 6s, Goblin Fireball, Oxy2, V977, iX12, DX7, RF7.5

"Mądrość przychodzi z wiekiem, czasami jednak wiek przychodzi sam..."
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: omcKrecik » 30 paź 2017, o 00:25

Odświeżę temat, bo znalazłem coś z "jazdy obowiązkowej" każdego modelarza-samolociarza. W zasadzie to jest to samo, co tak nieporadnie wyjaśniałem wcześniej na wniosek @Aikusa, tylko wyjaśniacz jest inny/lepszy : http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1086
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: Adam12 » 8 sty 2022, o 12:59

omcKrecik pisze:Odświeżę temat, bo znalazłem coś z "jazdy obowiązkowej" każdego modelarza-samolociarza. W zasadzie to jest to samo, co tak nieporadnie wyjaśniałem wcześniej na wniosek @Aikusa, tylko wyjaśniacz jest inny/lepszy : http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm

Odkopię temat. Kupiłem używany model, gość stosował pakiety 3S 2200 mAh. Jest belka blokująca pakiet żeby się nie przesunął i kupa ołowiu w dziobie.
Teraz tak:
- założyłem taki sam pakiet, CG jest koło 80 mm od krawędzi natarcia
- na YT jakiś gość pisze, że ustawił sobie CG na 95 mm
- programik pokazuje 102-117 mm (nie wiem co oznacza by stab 8% i 16%)

Teraz pytanko: gdzie powinien być CG ? Instrukcji do tego modelu nie dokopałem się.

CG skylark.png


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Gaui X3; XL Power 380; Skylark; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19564
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1752 razy
Podziękowano: 909 razy

Postautor: Don Mirson » 8 sty 2022, o 15:18

Teoria zawsze jest ciekawa, jednak w takich małych konstrukcjach traktowałbym bardziej jako punkt wyjścia.

Z drugiej strony jako punkt wyjścia możesz ustawić 1/3 skrzydla, polecieć, wylądować, skorygować... (Cos jak poprawianie gyra w heliku przy oblocie)
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1086
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: Adam12 » 8 sty 2022, o 16:14

Teraz mam jakieś 34%. YT i program sugerują jeszcze więcej. Acromaster patrząc po zdjęciach ma rzędu 40%.
Lepiej mieć chyba za ciężki nos jak tyłek na początek ?

Edit: wywaliłem ołów i wyszło jakieś 97mm (ok 42%). Czyli powinno być OK na początek. Jeszcze parę detali i może coś z tego będzie.
Gaui X3; XL Power 380; Skylark; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 1928
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 35 razy
Podziękowano: 57 razy

Postautor: dawo » 8 sty 2022, o 19:39

Zdecydowanie lepiej mieć cięższy dziób, jak będziesz miał za ciężki tył to model będzie niesterowny. Pamiętam jak w modelu bodajże MXS miałem ciężki tył i model zrobił fikołka przez przód w osi skrzydła w zasadzie w miejscu i wylądował do góry kołami :vhappy: :kopara:
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, XL POWER 550
Samoloty: Combat, FunCub, EFX racer, Extreme Flight Extra 300 oraz MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex.
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i Rustler 4x4, Summit
DX7S :)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 6077
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 39 razy
Podziękowano: 492 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 8 sty 2022, o 22:21

Na poczatek zostałbym jednak przy ołowiu i 1/3 cięciwy.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1086
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: Adam12 » 8 sty 2022, o 23:43

A toście mnie załatwili. Co prawda poprzedni właściciel miał na tyle 2 anteny i moduł GPS, a z przodu kamerkę, a ołowiu włożył 41g na dziób. Nie wygląda mi żeby waga dodatkowych opcji równoważyła ten ołów. Zobaczymy na wiosnę. Na razie -20 st nocami jest. Tak to wyglądało u poprzedniego właściciela:

sk.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Gaui X3; XL Power 380; Skylark; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 1928
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 35 razy
Podziękowano: 57 razy

Postautor: dawo » 9 sty 2022, o 09:30

Zamiast ołowiu daj większy pakiet - jak masz taki. Ewentualnie 2 mniejsze pakiety równolegle.
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, XL POWER 550
Samoloty: Combat, FunCub, EFX racer, Extreme Flight Extra 300 oraz MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex.
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i Rustler 4x4, Summit
DX7S :)
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1086
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 57 razy
Podziękowano: 47 razy

Postautor: Adam12 » 9 sty 2022, o 15:00

Może komuś się przyda. Stronka do policzenia CG: https://www.ecalc.ch/cgcalc.php
Gaui X3; XL Power 380; Skylark; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3656
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 310 razy
Podziękowano: 290 razy

Postautor: Ramotny » 10 sty 2022, o 14:12

dawo pisze:Zdecydowanie lepiej mieć cięższy dziób, jak będziesz miał za ciężki tył to model będzie niesterowny.
Potwierdzam. Ciężki (nie za ciężki) dziób to w najgorszym razie wysoka prędkość lądowania ale pełna sterowność. Ciężki ogon to proszenie się o poważne kłopoty. Sprawdzone osobiście :masakra: :wall2:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość