Wyważanie samolotu - teoria do przyswojenia

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
Damdodo
Elita forum...
Posty: 919
Rejestracja: 16-03-2016
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 297 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Damdodo » 8 wrz 2017, o 13:25

Nie mieliśmy piwnicy.... Zamykali mnie na balkonie...
G500 SPORT, Protos 380, Protos mini 6s, Goblin Fireball, Oxy2, V977, iX12, DX7, RF7.5

"Mądrość przychodzi z wiekiem, czasami jednak wiek przychodzi sam..."
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7323
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 635 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 8 wrz 2017, o 13:27

Umiałbyś w aerodynamike to byś se z tego balkonu wyleciał na wolność. A tak - siedź i moknij.

Niech się już ta pogoda ogarnie.
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 8 wrz 2017, o 13:41

A ktoś pamięta, co my mieliśmy liczyć?
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19702
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1783 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 8 wrz 2017, o 14:38

Butelki?
Awatar użytkownika
Kowal
Lider forum...
Posty: 2896
Rejestracja: 18-01-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 208 razy
Podziękowano: 254 razy

Postautor: Kowal » 8 wrz 2017, o 21:35

weź. Od kilku mcy spotkać się z Tobą nie mogę, bo coś..... a Ty butelki liczysz....
Z lotniczymi pozdrowieniami,
Piotrek "Kowal" Kowalski
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 8 wrz 2017, o 22:14

miruuu pisze:Lepiej się przyznaj. Wystraszyles się piwnicy? Ale się nie przejmuj. Tak ma każdy kto za młodu był zamykany w piwnicy za karę ;)

Miruuu, przejrzałeś mnie na wylot :wall2:
Byłem tam chwilkę, a już czasoprzestrzeń mi się zakrzywiła i nie mogłem po trzech minutach trafić tam z powrotem :masakra:
Damdodo pisze: Po prostu temat samolotów zaczął mnie interesować, ale mój brak wiedzy irytował mnie

Ja też toczę pianę i złorzeczę autorowi gdy czegoś nijak nie zatrybiam :wall: Normalna reakcja właściciela choćby resztek ambicji. Więc to na :thumb: dla Ciebie.
Damdodo pisze: Byłoby fajnie gdyby czasem też uwzględnił, że na forum jest taki jełop jak ja co nawet podstawowych wzorów nie zna...

No daj spokój, wszystko jest względne 8-). I nie przesadzaj, jełopy nie ogarniają na co dzień helików. To jest dla orłów, ja nie ogarniam :dk:
Damdodo pisze: Pójdę do jakiejś szkoły lotniczej i będę zakuwał wieczorami... Może potem będę mógł coś mądrego napisać lub przyłączyć się do dyskusji.

Na bank jest milion rzeczy, o których nie mam bladego pojęcia, a mógłbym się o nich od Ciebie dowiedzieć.
Nie wiedzieć czegoś ważnego - żaden wstyd. Ale niezłą darmową i dość rozrywkową szkołę masz tu właśnie. Zadawanie pytań mile widziane ;).
Nomen omen właśnie pobieram nauki w miejscu, o którym wspomniałeś. Dużo pytań tam zadaję, bo mało wiem z tego, co muszę łyknąć. Jest super i jeszcze lepiej :thumb:
Damdodo pisze: Przepraszam jeżeli kogokolwiek uraziłem!

Spoko, nic nie było... :)
Jest OK :piwo:
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Damdodo
Elita forum...
Posty: 919
Rejestracja: 16-03-2016
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 297 razy
Podziękowano: 46 razy

Postautor: Damdodo » 9 wrz 2017, o 00:15

@omcKrecik :piwo:
Może życie pozwoli powyższe uskutecznić.. ;)
G500 SPORT, Protos 380, Protos mini 6s, Goblin Fireball, Oxy2, V977, iX12, DX7, RF7.5

"Mądrość przychodzi z wiekiem, czasami jednak wiek przychodzi sam..."
Awatar użytkownika
omcKrecik
Maharadża Pendżabu
Posty: 1777
Rejestracja: 11-12-2016
Lokalizacja: Las niedaleko Pułtuska (to nie moja wina)
Podziękował: 217 razy
Podziękowano: 84 razy

Postautor: omcKrecik » 30 paź 2017, o 00:25

Odświeżę temat, bo znalazłem coś z "jazdy obowiązkowej" każdego modelarza-samolociarza. W zasadzie to jest to samo, co tak nieporadnie wyjaśniałem wcześniej na wniosek @Aikusa, tylko wyjaśniacz jest inny/lepszy : http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm
Pozdrowionka od... Andrzeja
Nie umiem latać tak jak Wy, ale się uczę.
W ogóle ciągle się uczę. Wszystkiego, czasem od nowa...
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1314
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 76 razy

Postautor: Adam12 » 8 sty 2022, o 12:59

omcKrecik pisze:Odświeżę temat, bo znalazłem coś z "jazdy obowiązkowej" każdego modelarza-samolociarza. W zasadzie to jest to samo, co tak nieporadnie wyjaśniałem wcześniej na wniosek @Aikusa, tylko wyjaśniacz jest inny/lepszy : http://www.piotrp.de/MIX/ewd.htm

Odkopię temat. Kupiłem używany model, gość stosował pakiety 3S 2200 mAh. Jest belka blokująca pakiet żeby się nie przesunął i kupa ołowiu w dziobie.
Teraz tak:
- założyłem taki sam pakiet, CG jest koło 80 mm od krawędzi natarcia
- na YT jakiś gość pisze, że ustawił sobie CG na 95 mm
- programik pokazuje 102-117 mm (nie wiem co oznacza by stab 8% i 16%)

Teraz pytanko: gdzie powinien być CG ? Instrukcji do tego modelu nie dokopałem się.

CG skylark.png


Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19702
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1783 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 8 sty 2022, o 15:18

Teoria zawsze jest ciekawa, jednak w takich małych konstrukcjach traktowałbym bardziej jako punkt wyjścia.

Z drugiej strony jako punkt wyjścia możesz ustawić 1/3 skrzydla, polecieć, wylądować, skorygować... (Cos jak poprawianie gyra w heliku przy oblocie)
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1314
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 76 razy

Postautor: Adam12 » 8 sty 2022, o 16:14

Teraz mam jakieś 34%. YT i program sugerują jeszcze więcej. Acromaster patrząc po zdjęciach ma rzędu 40%.
Lepiej mieć chyba za ciężki nos jak tyłek na początek ?

Edit: wywaliłem ołów i wyszło jakieś 97mm (ok 42%). Czyli powinno być OK na początek. Jeszcze parę detali i może coś z tego będzie.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2145
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: dawo » 8 sty 2022, o 19:39

Zdecydowanie lepiej mieć cięższy dziób, jak będziesz miał za ciężki tył to model będzie niesterowny. Pamiętam jak w modelu bodajże MXS miałem ciężki tył i model zrobił fikołka przez przód w osi skrzydła w zasadzie w miejscu i wylądował do góry kołami :vhappy: :kopara:
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7323
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 635 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 8 sty 2022, o 22:21

Na poczatek zostałbym jednak przy ołowiu i 1/3 cięciwy.
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1314
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 76 razy

Postautor: Adam12 » 8 sty 2022, o 23:43

A toście mnie załatwili. Co prawda poprzedni właściciel miał na tyle 2 anteny i moduł GPS, a z przodu kamerkę, a ołowiu włożył 41g na dziób. Nie wygląda mi żeby waga dodatkowych opcji równoważyła ten ołów. Zobaczymy na wiosnę. Na razie -20 st nocami jest. Tak to wyglądało u poprzedniego właściciela:

sk.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
dawo
Sknerus
Posty: 2145
Rejestracja: 06-10-2014
Lokalizacja: Piastów
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 83 razy

Postautor: dawo » 9 sty 2022, o 09:30

Zamiast ołowiu daj większy pakiet - jak masz taki. Ewentualnie 2 mniejsze pakiety równolegle.
Heli: 450, V922, 2x250, Protos 380, Protos 500, 2 x XL POWER 550
Samoloty: 2 x Combat, FunCub, MX-S, Sebart Katana 50E, Skrzydło, 2xF16, Hyper Bipe, Hawk EDF, Rad Jet, Akrobat Halowy,Bolt Mavimodels, ASW28 Volantex, E-flight v900 i Mini EDGE 540, Kwarciński Micron 150,
Drony: quad 250 i QX 90,
Samochodziki: Traxxas Rustler i 2 x Rustler 4x4, Slash 2wd, Summit, Arrma Typhon i Infraction 6s
DX9 G2 :)
Awatar użytkownika
Adam12
Elita forum...
Posty: 1314
Rejestracja: 31-10-2015
Lokalizacja: Podhale
Podziękował: 84 razy
Podziękowano: 76 razy

Postautor: Adam12 » 9 sty 2022, o 15:00

Może komuś się przyda. Stronka do policzenia CG: https://www.ecalc.ch/cgcalc.php
XL Power 380; ParkMaster Pro; Spektrum DX8
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3728
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 10 sty 2022, o 14:12

dawo pisze:Zdecydowanie lepiej mieć cięższy dziób, jak będziesz miał za ciężki tył to model będzie niesterowny.
Potwierdzam. Ciężki (nie za ciężki) dziób to w najgorszym razie wysoka prędkość lądowania ale pełna sterowność. Ciężki ogon to proszenie się o poważne kłopoty. Sprawdzone osobiście :masakra: :wall2:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 28 cze 2023, o 12:45

UWAGA!!!!
Dla każdego kto chce w przystępny sposób zobaczyć i zrozumieć podstawy teorii lotu płatowca - pierwszych 5 minut tego filmu to "lektura" OBOWIĄZKOWA!!!!



Ja właśnie zrozumiałem po raz kolejny:) Jakby... nie jest to wielkie wow dla mnie, bo przerobiłem ten temat kilka lat temu przy pomocy Krecika.
W międzyczasie Kula dołożył swoje trzy grosze do mojej edukacji i jeszcze paru innych mądrych ludzi...
.... ale ZAWSZE jak widzę coś, co choćby w sumie nieźle rozumiem, ale wyjaśnione w sposób tak przystępny, że ja bym tego nie potrafił tak zrobić, dociera do mnie, żę tak naprawdę to gówno a nie rozumiem to dostatecznie dobrze:)
... ale właśnie zrozumiałem ciut lepiej!! :D
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3728
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 28 cze 2023, o 14:30

No niestety z teorią działania wzniosu skrzydła (2:00) nie mogę się zgodzić. Zmiana kierunku opływu skrzydeł będzie szybko zrównoważona działaniem steru kierunku i napływ powietrza znów będzie wzdłuż osi. Moment prostujący wynika ze spadku wektora "pionowego" siły nośnej skrzydła uniesionego (wektora prostopadłego do płaszczyzny płatowca).
Hehe te reklamy...
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 28 cze 2023, o 15:22

Na czuja, czułem, że to działa tak jak Ty mówisz, ale On też może mieć racje i pokazuje to na tych swoich animacjach.
Do tego dodaje, że im większy statecznik pionowy tym mniejsza "samostabilność" w osi wzdłużnej.

W sensie: jedno nie wyklucza drugiego.

Trza by to sprawdzić.
Wziąć jakąś betopodobną piankę, upierdzielić jej połowę statecznika pionowego - polatać, zobaczyć... a potem dokleić drugie tyle, polatać, zobaczyć.

Z doświadczeń z kombatem, wiem, żę jak się mu dowali ze dwa razy tyle statecznika pionowego co fabrycznie ma, to prawie się nim latać nie da... A w zasadzie nie wiadomo czemu. No - może właśnie temu.

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość