Dylematy - czyli jaki wybrać samolot

Bo każdy ma samolot, ale nie każdy się przyznaje...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 12 maja 2011, o 22:19

ŚC przypada tam gdzie pisałem.. I podeprzyj model pod dolne skrzydło, a nie górne.. A czemu..? Ano temu, że ŚC bedzie leżał daleko poniżej górnego płata i ważenie nie będzie zbyt dokładne (małe odchylenia nosa modelu) a tym samym moż się okazać, że dowaliłeś zbyt dużo na przód a model ledwie się pochylił..
Generalnie - po podparciu pod przednie skrzydło (okolo 1 cm od natarcia) model powinien mieć tendencje do równowagi lub delikatnego opadania na nos..
tomek68
Domownik forum...
Posty: 339
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Drogheda
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy

Postautor: tomek68 » 12 maja 2011, o 23:11

AdamskY pisze:dziś próbowałem wyważyć model, środek ciężkości wypada u mnie na krawędzi dolnego płata,
czyli trzeba położyć na wadze na górnym płacie jakieś 7 cm od krawędzi natarcia.

Obrazek


Obrazek



Czy tyko aby jest to faktyczny środek ciężkości wynikający z założeń konstrukcji i zamiarów producenta ?


A co to za konstrukcja ? szubienico wagowa :rotfl: Czy to nie przerost formy nad trescią i zagmatwanie prostej czynności wyważenia.
Wiem to odpowiedż na pytanie co się robi jak się nudzi :rotfl2:
Brawo.
Heli pilots live in a world full of vibration
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 13 maja 2011, o 16:09

miało być takie cosik :lol:

Obrazek

a wyszło takie cosik :lol:

Obrazek

Obrazek


ważne ze działa :vhappy:
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 13 maja 2011, o 22:13

Bartek, przyznaję się bez bicia (ale jakaś czarna Wołga ciągle stoi pod oknem, wiesz coś na ten temat?), że próbowałem pogmerać w linku.
Coś się popitoliło lekko z kodami, ale starałem się no...

AdamskY, Bartek napisał wszystko na ten temat wyważania, nie wiem tylko czy wiesz do końca dlaczego tak się uparł na to dolne skrzydło? Zrób jak mówi a potem sobie to wyjaśnimy :hammer: :nw:
A jak już sprawdzasz tak wszystko z miarkami to sprawdź jeszcze kąty zaklinowania skrzydeł względem osi podłużnej kadłuba. Jakoś nie dowierzam do końca żółtym specom.
Zła różnicowość zaklinowania płatów owocuje dziwadłami w locie plecowym.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 14 maja 2011, o 06:38

Gmeracz pisze: różnicowość zaklinowania płatów owocuje dziwadłami w locie plecowym.


I zgadza się Gmeracz.. :) Pitek na plecach lata jak prawdziwy trenerek.. To znaczy - trzeba drążek może nie mocno, ale jednak odpychać..
Miałem kiedyś modelik który się nazywał TigerRag. Tam dolny płat był na +2 stopnie, a górny na 0 stopni.. I tak miało być..
Modele z górnym płatem ze skosem ujemnym (odchylone do tyłu), a z płatem dolnym prostym jak deska powinny mieć zróżnicowane kąty zaklinowania jeśli chcemy, żeby model był łagodny. Pozbawiamy go w ten sposób typowych cech "akrobaty".. Myślę, że na tym etapie AdamskY'emu nie będzie potrzeba kręcić skomplikowanej akro..
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 14 maja 2011, o 08:12

Gmeracz pisze:sprawdź jeszcze kąty zaklinowania skrzydeł względem osi podłużnej kadłuba. Jakoś nie dowierzam do końca żółtym specom.
Zła różnicowość zaklinowania płatów owocuje dziwadłami w locie plecowym.


proszę o wyjaśnienie zagadnienia i tezy, Panie Profesorze :)

jak próbuję wyważyć model według zaleceń Bartka tzn 1 cm od krawędzi natarcia dolnego płata, to mogę zapomnieć o równowadze. od razu leci na dziób do przodu. Musiał bym dobre ładnych parenascie gram dołożyć a ogon.

Nie wiem już sam :masakra:

Jaka metoda wy wyważacie modele tzn: przy pomocy wagi, MLP trzyma model czy może jakieś sprytne urządzenia macie ;)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 14 maja 2011, o 10:27

Ja już się poddaję..
Chłopie..! Nie gmatwaj najprostrzej czynności..! Ileż razy można pisać, że jak podeprzesz pod dolne skrzydło 1 centymetr od natarcia, to dziób modelu powinien się delikatnie pochylać.. Poza tym, pisałem Ci już, że jak zapodasz odpowiedni pakiet, (jak czytałeś uważnie, to wiesz jaki to pakiet) to automatycznie model będzie wyważony bez żadnych wywodów w rodzaju "siusiu, czy kupkę".. Ten pakiet o którym mowa - wchodzi do tego kontenerka tuż za pierwszą wręgą - pionowo..

Zrób tak, a twoje obawy będą zażegnane..
Jeśli starczy mi cierpliwości i będę miał czas, to Ci opiszę sposó wyważania taki na miarę labolatorium..
Póki co - skorzystaj z powyższych rad..
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 14 maja 2011, o 16:42

AdamskY pisze:proszę o wyjaśnienie zagadnienia i tezy, Panie Profesorze :)

No to już Bartek wspomniał jak ma być. Miałem właśnie to na myśli, że jeżeli ktoś spieprzy kąty to się później zdziwi na plecach. Dwupłat zachowuje się trochę inaczej niż jednopłat i po odwróceniu nie dość że profil inaczej działa (często są niesymetryczne) to jeszcze kąty zaklinowania skrzydeł się zmieniają.
Kiedyś na lotnisku walczyłem z takim jednym wynalazkiem. Nie mogliśmy go za cholerę ustawić żeby nie zwiewał z pleców zwitkami. Dopiero pomiary kątów wszystko wyjaśniły.
Generalna zasada jest taka, że górny na minus daje stabilność (na plecach), zero to neutralny do akrobacji. Ale z tym proponuję poczekać. Dwupłaty ze względu na krótszy ogon i mniejszą rozpiętość (mniejsza bezwładność w poprzek osi obrotów) potrafią na prawdę szybko wywijać. I to w nich lubię najbardziej ;)

AdamskY pisze:Jaka metoda wy wyważacie modele tzn: przy pomocy wagi, MLP trzyma model czy może jakieś sprytne urządzenia macie ;)

MLP lepiej do tego nie mieszaj... Można nawet palcami, ale wystarczy np. podeprzeć na końcach dolnego płata jakimiś klockami. Oczywiście wyważamy model gotowy do lotu.
Ty zamiast budować laborkę modelarską wyważ wreszcie ten cholerny model i idź latać... :hammer:
Coś i tu się widzi, że lepiej wynaleźć kolejny problem niż spróbować go nie rozbić na polu :vhappy:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 14 maja 2011, o 17:11

Bartoszko pisze:Ja już się poddaję..
Chłopie..! Nie gmatwaj najprostszej czynności..! Ileż razy można pisać, że jak podeprzesz pod dolne skrzydło 1 centymetr od natarcia, to dziób modelu powinien się delikatnie pochylać.. Poza tym, pisałem Ci już, że jak zapodasz odpowiedni pakiet, (jak czytałeś uważnie, to wiesz jaki to pakiet) to automatycznie model będzie wyważony bez żadnych wywodów w rodzaju "siusiu, czy kupkę".. Ten pakiet o którym mowa - wchodzi do tego kontenerka tuż za pierwszą wręgą - pionowo..

Zrób tak, a twoje obawy będą zażegnane..
Jeśli starczy mi cierpliwości i będę miał czas, to Ci opiszę sposób wyważania taki na miarę laboratorium..
Póki co - skorzystaj z powyższych rad..


spróbowałem jeszcze raz wyważyć według Bartka metody 1 cm od krawędzi natarcia dolnego skrzydła. Akku 1300mAh.
Niestety model mocno pochyla się na dziób. Żeby model był wyważony muszę dać na ogon około 20g ołowiu.
Przy tym Akku 1300 mAh środek ciężkości wypada dokładnie ( bez dociążania) na krawędzi natarcia dolnego skrzydła.
Albo wujek Chen coś zmienił w konstrukcji modelu albo ja muszę chyba zająć się hodowlą motyli :vhappy: :vhappy:
:vhappy: .

Gmeracz pisze:Ty zamiast budować laborkę modelarską wyważ wreszcie ten cholerny model i idź latać... :hammer:
Coś i tu się widzi, że lepiej wynaleźć kolejny problem niż spróbować go nie rozbić na polu :vhappy:


Nawet nie wiesz jak mnie korci żeby już polatać nim ale raczej nie jest sztuką złożyć model i rozwalić go przy pierwszym locie. :wall: :wall: :wall:

Gmeracz pisze:AdamskY, Bartek napisał wszystko na ten temat wyważania, nie wiem tylko czy wiesz do końca dlaczego tak się uparł na to dolne skrzydło? Zrób jak mówi a potem sobie to wyjaśnimy :hammer: :nw: .


niestety nie wiem, to praktycznie moj samolot wiec powiem szczerze i krotko: "jestem zielony w tym temacie i dopiero sie ucze" :)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 15 maja 2011, o 10:02

No dobra..
- Znasz położenie SC. Ponieważ model podparty pod dolne skrzydło nigdy nie bedzie miał tendencji do równowagi, a model podparty pod górne skrzydło będzie zbyt stabilny co może przekłamać ważenie, znajdź więc takie miejsce na kadłubie, które będzie obojętne. W praktyce w modelach dwupłatowych - bedzie to powyżej osi podłużnej kadłuba. W miejscu SC przecinając osią pionową naklej plastikowe cienkie krążki z otworem. W otwory powtykaj metalowe szpilki i zawieś model na tym swoim wynalazku coś zbudował na tych właśnie szpilkach.. Teraz będziesz miał bryłę łatwą do wyważenia.. :) I mam nadzieję, że to ci wystarczy..

Bo jeśli nie znasz położenia SC, albo nie bardzo dowierzasz w to co pisałem wcześniej, to pozostaje ci tylko dowiedzieć się, gdzie jest datum, jakie są masy samolotu gotowego do lotu (nacisk kół podwozia głównego, oraz nacisk tylnego koła) i policzyć. Przykład:

jako model posłużył mi Kruk. Dla lepszego zobrazowania dolożyłem mu górny płat :)

Obrazek

Wzór do policzenia SC:

GxL=F1XL+F2XL2

Gdzie:

Datum - stały punkt odniesienia określony przez konstruktora. W praktyce - najczściej ściana ogniowa (pierwsza wręga)
G - całkowity ciężar samolotu (czyli F1+F2)
L - położenie SC od datum
F1 - nacisk podwozia głównego
L1 - odległość podwozia głównego od datum
F2 - nacisk koła ogonowego
L2 - odległość koła ogonowego od datum

I mały przykład:

Zakładamy, że samolot waży 432g. odległość przedniego podwozia od pierwszej wręgi - 10cm, odległość kola ogonowego od pierwszej wręgi - 54cm. Waga podstawiona pod przednie kola - 320g, waga podstawiona pod kółko ogonowe - 112g.
Czyli:

432xL=320X10+112x54
432xL=3200+6048
432XL=9248
L=21,4cm od datum..

Taką metodą wyznacza się SC w prawdziwych maszynach. Troszkę to zawiłe i niepraktyczne, ale jak chcesz się pobawić w labolatorium, to sobie licz.. Ja polecam Ci rysunek powyższy jako wzór bazowy do określenia SC w twoim Pitku.. Jak zauważyłeś, SC jest powyżej osi podłużnej kadłuba.. A to dla tego, że trzeba uwzględniż masę górnego skrzydła, statecznika pionowego, oraz wysokości kabiny.. Gdyby samolot miał kadłub zbliżony do profilu symetrycznego i gdyby górne i dolne skrzydło było oddalone od siebie o tą samą odleglość od osi podłużnej kadłuba, gdyby stateczniki pionowe były dwa - symetrycznie, a statecznik poziomy przebiegał by dokładnie w osi podłużnej kadłuba, to wtedy SC przebiegał by dokładnie w osi podłużnej..

To chyba tyle..
Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę.. :)

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 15 maja 2011, o 10:54

:nw: :nw: :nw: :nw:

mistrzostwo świata :kopara:

dzięki za super wyjaśnienie. teraz zakumałem :lol:
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 15 maja 2011, o 12:07

wyważony!!!!!!!!! :juppi: :juppi: :juppi: :juppi: :juppi:

SC 13cm od Datum = 1 cm od krawędzi natarcia dolnego skrzydła

musiałem na ogon dołożyć 8 gram balastu. Model ma lekko pochylony dziób.

Dzięki Panowie za okazana pomoc i cierpliwość :lol:

(psia krew by wzięła te pogodę, akurat teraz musi padać. :( )
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 15 maja 2011, o 13:45

:banana:
To teraz czekamy na fotki z oblotu..! :)

Ja też zamówiłem sobie jeszcze raz tego Pitka.. Ale niestety na stanie nie mają i nie wiadomo kiedy będą mieli.. No cóż - poczekamy.. Warto, bo samolocik jest pierwsza liga :thumb:

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
AdamskY
Elita forum...
Posty: 674
Rejestracja: 05-07-2010
Lokalizacja: Ostróda
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 35 razy

Postautor: AdamskY » 15 maja 2011, o 13:48

w De Warehouse jest +10

Hobby King Pitts Special Plug-n-Fly 4-Aileron version (DE Warehouse)

jak znajdę kogoś do robienia zdjęć, fotki na pewno będą :)
Adam®
www.adam-rcmodel.eu
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 15 maja 2011, o 16:43

Ja zrobiłem zamówienie 27 kwietnia i wtedy już nie było na magazynie.. Ale czekam cierpliwie.. :)

A zdjęcia lub film z lotów twojego Pitts'a - to konieczność..! :)
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 206 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 15 maja 2011, o 18:24

Bartoszko pisze:jako model posłużył mi Kruk. Dla lepszego zobrazowania dolożyłem mu górny płat :)

No to mi ulżyło jak doczytałem do tego momentu, bo już się bałem że komuś dobrze odbiło że przerobił Kruka na Antka :wow2: :masakra:

Bardzo fajnie że podałeś tą metodę. Zajefajny materiał i wiele mówi jak to się na prawdę robi... Bo przecież nie będą podpierać samolotu na stojankach :vhappy:
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 15 maja 2011, o 18:31


Ja mam do sprzedania kit Pittsa 80cm w "klasyku" (sklejka, folia itp)..

AdamskY pisze:jak znajdę kogoś do robienia zdjęć, fotki na pewno będą :)

-> Sprzet do nagrywania filmów "solo"
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 15 maja 2011, o 19:01

:shock: Grzesiu jestem zainteresowany.. Czy można znać cenę..?

Chodzi mi o Pittsa oczywiście a nie o tą piękną plastikową dżokejkę..
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3711
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 313 razy
Podziękowano: 294 razy

Postautor: Ramotny » 15 maja 2011, o 19:08

Bartoszko pisze::shock: Grzesiu jestem zainteresowany.. Czy można znać cenę..?

Kask w Leroy-u kosztował bodaj 20 zeta. Kawałek blaszki wyciągnąłem z "zapasów" + dwie śrubki i 10 minut pracy... :)

Potem dodałem jeszcze ramkę kadrującą:

Obrazek
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Bartoszko
Stały bywalec...
Posty: 240
Rejestracja: 25-02-2010
Podziękował: 10 razy
Podziękowano: 59 razy

Postautor: Bartoszko » 15 maja 2011, o 19:15

Gmeracz pisze:No to mi ulżyło jak doczytałem do tego momentu, bo już się bałem że komuś dobrze odbiło że przerobił Kruka na Antka :wow2: :masakra:


No jednak komuś dawno temu prawie odbiło.. A kojarzysz samolot PZL-140 "Gąsior"..? Jeśłi nie, to spójrz:
Obrazek

- Alez to byłoby paskudztwo.. :wow2:


P.S.

Dziękuję wszystkim za słowa uznania..! :)

Wróć do „Ogólne dyskusje parapeciarzy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości