Latanie makietą "kręciło" mnie praktycznie od zawsze. Jakieś 4, może 5 lat temu wynegocjowałem u Mikołaja pod choinkę laminatową budę śmigłowca jak w temacie, przystosowaną do mechaniki klasy 90 (700). Marzyłem o modelu jak poniżej.

Niestety u świętego też były cięcia budżetowe i przyniósł budkę niepomalowaną. To mnie jednak nie zniechęciło i zabrałem się za wykończenie belki ogonowej. Chyba z nie najgorszym skutkiem 8) .

Troszkę też podłubałem w kadłubie. ogólnie tak się to prezentowało.

Zaplanowałem sobie, że użyję stosunkowo taniej mechaniki Frenzy TZ v.2 90. Niestety okazało się, że ma ona za wielką / masywną ramę i najzwyczajniej w świecie bez znacznej przeróbki nie zmieści się w makietę - projekt został zawieszony.
Jesienią 2014 lub wiosną 2015 udało mi się okazyjnie nabyć mechanikę Hirobo Freya Evolution 90.

Była ona przerobiona na napęd elektro - do makiety super, tylko nie przy tak podzielonych formach, praktycznie nie ma możliwości wymiany pakietu. Podjąłem decyzję o powtórnej konwersji na napęd tym razem benzynowy. Zakupiłem dedykowaną ramę, zbiornik paliwa, sprzęgło, koło zamachowe, wentylator i jeszcze trochę gratów.



Od swojej pierwszej Freyi mam prawie nówkę głowicę, tarczę sterującą i mikser washout.


W tak zwanym międzyczasie kupiłem silnik OS MAX GT15HZ z tłumikiem.





Kupiłem również asymetryczne łopaty główne Spin Blades 710 mm.

Powróciłem do prac wykończeniowych przy laminatach. Zacząłem malować statecznik pionowy oraz zakończenie ogona.



Montaż mechaniki.
Etap 1 - montaż ramy serwomechanizmów (servo frame).
W tym etapie poskręcałem prawie wszystko to, co jest pokazane na zdjęciu poniżej.

Najpierw w obu połówkach osadziłem łożyska ramki sterowania skokiem ogólnym.


Następnie w połówce ramy umieściłem zestaw łożysk kielicha sprzęgła z zębatką atakującą oraz wałka rozrusznika.

Kolejne łożyska - tym razem górne i środkowe łożysko wału głównego.

Na koniec dolne łożysko "choinki" - przekładni pośredniej, przenoszącej napęd z wału głównego na pasek zębaty napędu wirnika ogonowego.

Na "choinkę" na dolną część wału należy założyć podkładki 0,1 mm niwelujące luz wzdłużny.

"Choinka" umieszczona w ramie.

Po montażu łożysk i "choinki" umieściłem w połówce ramy słupki do przykręcenia dolnej ramy.

Przed złożeniem ramy serwomechanizmów trzeba koniecznie włożyć wahacz sterowania pochyłem i skokiem ogólnym. Później by się nie zmieścił.

Po tym można było złożyć obie połówki ramy i skręcić je ze sobą.


Na koniec tego etapu przykręciłem metalową tulejkę usztywniającą ramę powyżej łożysk ramki sterowania skokiem ogólnym.

CDN...