Latamy legalnie - jeszcze raz, od zera, punk po punkcie

Kwestie formalne i prawne czyli co trzeba wiedzieć żeby nie wylądować na "dołku" i nie mieć doła...
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 14 sie 2021, o 19:32

ERRATA - z prośbą do Mira o przeklejenie do pierwszego postu.


W odpowiedzi na post Szanownego kolegi LordOktan (@LordOktan - możesz się czuć wyróżniony ;) ), oraz mając trochę czasu na przepier...
... Nie no dobra, niech będzie poważnie i porządnie.
Czekając na boarding na lotnisku, zamiast szlajać się z kąta w kąt i działać na nerwy ochronie lotniska postanowiłem wykorzystać ten czas i przynajmniej spróbować zebrać do kupy, wszystko co wiem, przez co przeszedłem (a przysięgam i zapewniam, że nie było to w żadnym razie nic wielkiego ani trudnego), żeby ułatwić innym zdobycie numerka, który po pierwsze trzeba nakleić na modelu a po drugie wkleić do aplikacji droneradar, aby latać legalnie.

Klenio wspominał już o stronach https://drony.pl/ oraz https://kursnadrony.pl/
Ja ze swojej strony dodam jeszcze, źródło, czyli oficjalna strona z której czerpią wszyscy, łącznie z właścicielami powyższych stron, czyli strona Urzędu Lotnictwa Cywilnego, czyli https://ulc.gov.pl/pl/, w szczególności https://ulc.gov.pl/pl/drony

Od razu też zaznaczam, że chodzi tu o NASZE MODELE, czyli o samoloty, helikoptery i wielowirnikowce (wszystko to w świetle prawa oraz definicji encyklopedycznej JEST DROONEM, tudzież BSP, lub UAVem), o masie powyżej 250g i poniżej 25kg, bez kamer, bez nadajników FPV, do latanie VLOS (czyli w zasięgu wzroku), z dala od ludzi i zabudowań, w ramach możliwości dostępnych przy przestrzeganiu przepisów o ruchu lotniczym.


Zaczynamy zatem tu:
https://ulc.gov.pl/pl/drony/informacje-ogolne
I od razu wpadamy na to:

Kategoria Otwarta – jest kategorią o niskim ryzyku, oznacza to, że nie trzeba składać oświadczeń lub uzyskiwać zezwoleń od Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W tej kategorii można wykonywać operacje w zasięgu widoczności wzrokowej pilota lub z pomocą obserwatora (VLOS), dronami o masie poniżej 25 kg w odległości nie większej niż 120 metrów od najbliższego punktu powierzchni ziemi. Wymagana jest rejestracja w systemie ULC operatorów SBSP, którzy posiadają drony o masie powyżej 250g lub są wyposażone w czujnik do zbierania danych (np. kamerę). Więcej informacji na temat kategorii otwartej znajdziesz TUTAJ.


Za linkiem lecimy zatem tu:
https://ulc.gov.pl/pl/drony/kategoria-o ... informacje

Nie jest to obowiązkowe, ale warto przekartkować co oni tam napisali;)
Ze zrozumieniem.
I NIE SZUKAĆ KRUCZKÓW, UKRYTYCH PRZEKAZÓW!!! NIE, NIE, NIE I JESZCZE RAZ NIE.
Czytaj, rozum i tak jak rozumiesz to na pewno jest wystarczająco dobrze.

W pewnym momencie, w czasie czytania artykułu trafiamy na taki oto fragment:

Dokumenty potwierdzające kwalifikacje pilota są dostępne do pobrania w profilu pilota na stronie: https://drony.ulc.gov.pl/.



Warto oczywiście przeczytać artykuł do końca ;), ale jak klikniemy w tego linka, trafimy wprost na stronę na której trzeba się zarejestrować, przejść darmowe szkolenie które odpowie nam na absolutnie wszystkie pytania, co gdzie jak wolno, pod jakimi warunkami i co najpierw trzeba.
Szkolenie kończy się egzaminem.
Wszystko jest darmowe.
Ilość prób podejścia do egzaminu wg. mojej najlepszej wiedzy jest nieograniczona (aczkolwiek pewnie głupio jest zdawać tak prosty egzamin 10 razy, no nie?)
Natomiast egzamin jest naprawdę prosty! Nie wiem ile mi to zajęło, ale na pewno mniej niż 2 godziny.

TO TAK NAPRAWDĘ WSZYSTKO.
Potem jeszcze tylko trzeba wydrukować sobie magiczny numerek, nakleić na modelu w widocznym miejscu, na telefonie zainstalować sobie darmową apkę droneradar, zarejestrować się w niej - to z niej będziemy wiedzieli czy w miejscu w którym jesteśmy wolno nam wykonywać loty danym BSP i do jakiej wysokości.


TYLE.
Cała filozofia jeśli chodzi o loty VLOS.
Aby latać FPV w tej kategorii, trzeba mieć obserwatora, który jest w bezpośrednim ciągłym kontakcie z pilotem i cały czas widzi model (czyli de facto nadal jest to VLOS).


Teraz kwestia ubezpieczenia.
Tak jak już wspomniał Mike, ubezpieczenie NIE JEST obowiązkowe, ale jest mile widziane.
Należy je traktować tak samo jak ubezpieczenie OC w samochodzie, albo jak airbag czy pas bezpieczeństwa: płacimy, wykupujemy, mamy, używamy i liczymy na to, że się nigdy nie przyda.
Tak naprawdę jest tylko jedno towarzystwo ubezpieczeniowe w Polsce, które ma w swojej ofercie ubezpieczenie OC dla nas, jest to Ergo Hestia.
Jednakowoż NIE JEST ono dostępne dla zwykłego pojedynczego człowieka ;) (ale to akurat dobrze - z kilku powodów, o których nie będę tutaj pisał).
Aby przystąpić do tego ubezpieczenia - są dwie drogi, każda nie zajmie więcej niż 30 minut.
Droga nr 1:
Zostać członkiem Polskiego Stowarzyszenia Paralotniowego, opłacić składkę i w ramach stowarzyszenia wykupić ubezpieczenie. Wszystko do wyklikania tu:
http://psp.org.pl/ubezpieczenia/oc-2020/
Wybieramy oczywiście opcję 4, wariant - wg. potrzeb i uznania ;)

Droga nr 2 (moim zdaniem lepsza, ale nie pamiętam dlaczego):
Wyklikać ubezpieczenie w Finansowej Chacie, czyli tu:
https://finansowachata.pl/ubezpieczenie ... w-ac-drona

Kosztowo wyjdzie to bardzo porównywalnie, albo wręcz tak samo, czyli w PSP mamy taniej, ale płacimy składkę członkowską, a w Finansowej chacie mamy drożej, mniej więcej o wartość składki. Tak czy siak jest to kwota poniżej 150 złotych rocznie, więc groszowe sprawy.

Na koniec kilka uwag:

- Wszystko co napisałem, należy oznaczyć DUŻĄ GWIAZDKĄ, pod którą będzie napisane, że NIE JESTEM FACHOWCEM, NIE MAM UPRAWNIEŃ DO PROWDZENIA SZKOLEŃ ANI ŻADNĄ WYROCZNIĄ W TYCH KWESTIACH. Napisałem to w ramach koleżeńskiego dzielenia się jakąś tam wiedzą u ułatwienia innym przebrnięcia przez tematy, które wyglądają czarno, trudno i nie do przejścia (A TAKIE NIE SĄ!!!).
Są natomiast na forum osoby, które takimi fachowcami są - ja wiem co najmniej o dwóch, kolejność losowa: Klenio, Pan Szampan. Gorąca prośba o zweryfikowanie czy nie napisałem jakichś głupot (raczej nie, ale jeśli tak, to też się o tym chętnie dowiem i się poprawię).


- Oczywiście ja też bym chciał, latać sobie jak i gdzie mi się podoba. Bez ograniczeń, rejestracji, egzaminów i zawracania dupy. Byłoby super.
Nie jestem idiotą! Nie będę przecież latał przy lotnisku, albo ludziom nad głowami.
Więc po cholere to wszystko? Lepiej by było jakby było tak jak dawniej. Co nie jest zabronione to jest dozwolone, a zabronione nie jest nic, więc zasadniczo mogę wszystko.
Tak by było lepiej.
Ale czy aby na pewno?
Jako tak zwany "normalny człowiek" (a czasami się w takiego łapię) chcę mieć też zapewnione minimum bezpieczeństwa (w sensie, że jakiś idiota (no bo przecież wiadomo, że nie ja) nie zrzuci mi dwukilogramowego drona na głowę ze 100 albo 200 metrów, bo nie przewidział, że mu się paliwo skończy).
Fajnie by też było, jakby ktoś, kto postanowi sobie polatać na wysokości moich okien od sypialni nie był tak co do zasady bezkarny.
A to nie wszystko.
Bo zdarza mi się latać samolotami. Takimi prawdziwymi, co to się w środku siedzi.
Latają też moi bliscy.
No i zdarzały się już incydenty - wiadomo jakie (jak ktoś nie wie, to wystarczy pogooglać - znajdzie się tego).
A ja nie chcę żeby się zdarzały.
I ta część mnie chce wszystkich droniarzy złapać za mordę. END OF STORY.

Jestem przekonany, że już o tym mówiłem, ale mamy w Polsce naprawdę dużo szczęścia, bo nad całą machiną legislacyjną usiedli łebscy ludzie, spośród których spora część jest modelarzami.
Uszanujmy to i doceńmy - nie wszystkie kraje mają tyle szczęścia.


To tyle!
Latajcie z głową, bezpiecznie i zgodnie z przepisami!
To tylko tyle i aż tyle, bo wystarczy, żebyśmy latali dalej tak jak lataliśmy (parafrazując słowa samego prezesa ULC, które usłyszałem kiedyś od Niego w rozmowie telefonicznej, słowa człowieka przesympatycznego skąd inąd, prawdziwego z krwi i kości pasjonata lotnictwa w każdej formie)
Wysokości!!
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 608
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 14 sie 2021, o 21:36

Polecam obejrzeć też to:
https://www.youtube.com/watch?v=aDFQDinn8bE

Oraz inne filmik na kanale DRON.edu.pl bo najważniejsze informacje o nowych przepisach są tam omówione.

EDIT.: Wpisałem tu o poprawce jednej ale ta informacja już jest zawarta w poście Aikusa.
Ostatnio zmieniony 14 sie 2021, o 21:43 przez Pan Szampan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2092
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 169 razy

Postautor: MacGyverek » 14 sie 2021, o 21:42

Albo zapisać się do stowarzyszenia modelarskiego lub klubu. Na starych zasadach latamy przez najbliższe 2 lata.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 608
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 14 sie 2021, o 21:45

W klubie modelarskim latasz za zgodą ULC na zasadach zbliżonych do "starych przepisów". Obejrzyjcie filmik do którego link wstawiłem bo istotna informacja tam została zawarta.
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2092
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 169 razy

Postautor: MacGyverek » 14 sie 2021, o 21:47

Na razie żadnej zgody nam nie potrzeba. Latamy do 2023 na startych zasadach. Jedyny wymog rejestracja pilotów.

Cytuję:
Od 31.12.2020 r. do 01.01.2023 r. obowiązuje okres przejściowy dla modelarzy. Operacje BSP w ramach klubów i stowarzyszeń mogą być wykonywane jak dotychczas zgodnie z przepisami krajowymi do dnia 1 stycznia 2023 r. po zarejestrowaniu się w systemie rejestracji operatorów BSP.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
LordOktan
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 16
Rejestracja: 12-08-2021
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 3 razy

Postautor: LordOktan » 15 sie 2021, o 05:18

aikus pisze:W odpowiedzi na post Szanownego kolegi LordOktan (@LordOktan - możesz się czuć wyróżniony ;) ), [...]


Czuję się zaszczycony :piwo2: Jako komuś, kto proces legislacyjny przeoczył (z różnych powodów :roll: ) tego mi było trzeba - wyjaśnienia i poradnika krok po kroku co zrobić. Dzięki wielkie. Masz u mnie duże piwo :nw:
Align T-Rex 500
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 15 sie 2021, o 08:31

Loty FPV w kategorii otwartej mogą być wykonywane pod warunkiem, że pilot sterujący modelem z goglami na głowie jest wspierany przez obserwatora lub obserwatorów. Model musi znajdować się w zasięgu wzroku obserwatora. A między pilotem a obserwatorem musi być zapewniona komunikacja.

Egzamin A2 nie jest prowadzony przez urzędników tylko przez wyznaczonego operatora. W przypadku KursNaDrony.pl egzamin jest prowadzony przeze mnie. Zapraszam!
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
Klenio
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 28
Rejestracja: 11-02-2011
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowano: 9 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Klenio » 1 wrz 2021, o 21:31

Pojawił się projekt nowelizacja prawa lotniczego:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/1 ... 518580.pdf

Michał Zawadzak przygotował analizę:
https://www.swiatdronow.pl/projekt-usta ... 26-08-2021

Śpieszmy się latać modelami bo szybko zostaną uziemione!

Będzie ciekawie ;-).
Zerkaj w niebo... Drony latają wszędzie! ™
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 1 wrz 2021, o 22:48

Może czegoś nie rozumiem ale dla zwykłego pilota/operatora latającego w kategorii A1/A3 nie widzę tam mega zagrożenia czy dużych kosztów.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 1 wrz 2021, o 22:57

Spooko Redb, nie znasz Klenia.
Jakbym miał wskazać listę 10 najbardziej czarnowidczych osób spośród znajomków, których skądinąd lubię i szanuję to ... Nie wiem na którym miejscu, ale Klenio by się znalazł :piwo2: :piwo2:
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 608
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 2 wrz 2021, o 07:58

Nas jako hobbystów mogą jedynie dotyczyć te dwa zapisy:

- działanie z naruszeniem obowiązków lub warunków wynikających z przepisów rozporządzenia nr 2019/945/UE lub rozporządzenia nr 2019/947/UE – od 300 do 15 000 zł;
- za lot niezgodny z warunkami w danej strefie geograficznej – 10 000 zł

ale to na spokojnie, jeśli ktoś lata z głową(czyli pewnie wszyscy na tym forum) i używa droneradar to raczej nic mu nie grozi.
Ostatnio zmieniony 2 wrz 2021, o 10:43 przez Pan Szampan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 2 wrz 2021, o 08:55

No bo .... to jest tajemnica poliszynela, że jeśli jest przepis, który coś nakazuje (albo czegoś zakazuje) ale nie ma przewidzianej kary za jego złamanie to tak samo jakby nie było przepisu.
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2092
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 169 razy

Postautor: MacGyverek » 2 wrz 2021, o 10:00

A ja Wam coś napiszę odnośnie przepisów i całego tego zamieszania. Jak już zauważyliście robi się u Nas Państwo policyjne. Kary, przepisy a zdroworozsądkowość i prawość idzie na drugi plan.
Opowiem Wam historie która się aktualnie ciągnie.

23.08 jak co roku wysłałem pismo o rezerwację przestrzeni do PAZP. Jak co roku te same dane, ten sam opis, ten sam formularz tylko zmienia się data. W sumie od 4 lat wysyłamy to samo.
26.08 rano mam telefon, czy uwzględniłem pionową i poziomą "separację". Opowiedziałem Panu o co chodzi i ustaliliśmy ze jeszcze da mi znać bo musi skonsultować z kolegami. (koło o promieniu 1km wysokość 500FT AGL) Zapytalem również dlaczego raz rezerwują nam przestrzeń, a innym razem NOTAMa wystawiają. Otrzymałem, że to zależy jaki wniosek składam. A ja składam od 4 lat ten sam. Zaległa cisza....
26.08 dzowni inny Pan, że ma dobrą wiadomość, że oni sami to poprawią i ze nie musze robić nowego wniosku z nowymi danymi. Ale musze zrobić nowy wniosek bo musi prezes się podpisać naszego ugrupowania.
Czyli nie trzeba a jednak trzeba.
30.08. dzwoni inny Pan i pyta o to samo co Pan 26.08 rano. Dostaje informacje, że on to przejmuje i będzie się tą sprawą zajmował. Niestety ale muszę napisać nowy wniosek bo oni jednak tego nie poprawią. I się umawia ze mna na telefon na następny dzien po godzinie 8:00. Dziś mamy 2.09 i cisza!!

Wnioski wyciągnijcie sami. Tu tylko chodzi o bezpieczeństwo i poinformowanie innych uczestników o aktywności, a w szczególności LPR. Nie ma lotniska, nie ma strefy R w pobliżu, nie ma poligonów wojskowych. Jest rzeka. Impreza za tydzien a tu cisza.
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 608
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 2 wrz 2021, o 10:38

No potrafią się zamotać, mi się raz zdarzyło że złożyłem plan lotu BVLOS, strefa TRA itd. to do mnie zadzwonili i się pytają czy naprawdę muszę wykonać ten lot :D
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2964
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 190 razy

Postautor: Jazz » 2 wrz 2021, o 10:57

Poki co jesli sie uzyje drone radar, zglosi i lata bez przekraczania ograniczen (co nasyzmi modelami raczej ciezko zrobic) to nadal jest ok.
Co do fpv , dronow etc to powodzenia, zawsze bedzie paragraf bo pokomplikowali to mocno …
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 2 wrz 2021, o 11:00

Chodzi o to, że jakbyś nie musiał, to ktoś by też nie musiał wypełniać papierków. ;)
Podobnie jest jak wieziesz bagażnik broni i zatrzyma Cię policja ... mają wtedy kuuuupę roboty, której też starają się czasem uniknąć
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 2 wrz 2021, o 12:30

To może dlatego mnie kiedyś samolotem do brytanii i z powrotem z nożem w plecaku przepuścili... hmm hmm

Wracając do meritum, ogólnie to to wygląda tak, że nasze modelarstwo, czy to hobbystyczne czy nawet zarobkowe jakieś tam profesjonalne, dla prawdziwego lotnictwa to jest raczej zawrót dupy.
DLATEGO właśnie powstała taka instytucja jak droneradar.
Tak naprawdę nikt nigdy nie chciał, żeby na wieże dzwonił modelarz i zgłaszał swoje loty, bo tam ... oni mają co robić.
I to jest drugi powód, dla którego ja jestem trochę innego zdania niż MAcGyverek w tej kwestii:

MacGyverek pisze:Albo zapisać się do stowarzyszenia modelarskiego lub klubu. Na starych zasadach latamy przez najbliższe 2 lata.

:)
Bo to jest rozwiązanie które wymusza zaangażowanie odpowiednich służb w specjalne nas traktowanie... A nie po to powstały elementy systemowe takie jak właśnie droneradar.

Pierwszy powód jest taki, że obecnie zapisanie się do klubu jest rozwiązaniem z założenia tymczasowym. A ja takich rozwiązań nie lubię.
Wolę od razu docelowe.
Dłużej mam spokój.
;)
Awatar użytkownika
MacGyverek
Lider forum...
Posty: 2092
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Rydułtowy/Śląsk
Podziękował: 72 razy
Podziękowano: 169 razy

Postautor: MacGyverek » 2 wrz 2021, o 12:47

Jest to okres przejściowy i czas na legalizację stowarzyszenia w ULC. Reszta się dla nas ma ponoć nie zmienić...ale kto teraz ufa państwowym instytucją (przynajmniej nie ja..). Nowy Ład już za plecami...
Flota:Align TREX 450L + MSH Brain, ALZRC Devil 420 + MSH Brain, ALZRC X360 + MSH Brain, OMP M2 v2, DJI Mavic Air, HeliQuad 3D, GEPRC CineQueen, ESA, Lidl
Radio: Walkera DEVO 8S + DEVIATIONTX 5.0.0, FrSky Horus X10S + OPENTX
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 2 wrz 2021, o 13:11

IMO nie ma się co bronić albo obrażać na "system", że chce regulacji w tym temacie. Problemy, o ile tylko będą jedynie przejściowe to tylko efekt uboczny, który miejmy nadzieję ustąpi. Nie sądzę, żeby wszystkie te regulację miały uderzyć w rozsądnie zachowujących się modelarzy czy nawet profesjonalistów. Osobiście czułbym się lepiej jakbym wiedział, że jak zacznął latać autonomiczne drony realizujące jakieś cykliczne zadania (np. dostawa pizzy) to jest to pod czyjąś kontrolą i w razie wypadku jest jakaś instytucja, do której można się odwołać. Tak samo jak będzie lepiej, kiedy będzie można zadzwonić na policję, że przed naszymi oknami odbywają się jakieś niezgłoszone/niezgodne z przepisami loty i bedzie paragraf, na podstawie którego bedą mogli zareagować lub nawet ukarać sprawcę. Jak nie ma paragrafu, to jak Ci ktoś wleci w okno/samochód/czlonka rodziny to potem jest problem bo nie wiadomo kto i jak i czego może dochodzić.
Troche strzelam i tam też są regulacje zabraniające wielu rzeczy. Można się z nimi też niezgadzać ale na szczęście dzięki nim mało osób decyduje się żeby wyjść i na 10cio arowej działce postrzelać z ostrej amunicji.
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S
Awatar użytkownika
Pan Szampan
Elita forum...
Posty: 608
Rejestracja: 28-08-2016
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 40 razy

Postautor: Pan Szampan » 2 wrz 2021, o 16:17

Podsumowując ten projekt(tak żeby jak ktoś nowy przeczyta te wpisy się nie wystraszył w końcu po to jest ten temat) to w zasadzie nic nowego oprócz taryfikatora (który było wiadomo że w końcu się pojawi) i obniżenia wieku pilota do 14 lat(akurat to na plus dla nas)nie wprowadza. Np. zapis że jeśli zestrzelony przez służby dron narobi szkód to będzie za nie odpowiadał pilot, był już w ustawie prawo lotnicze tylko teraz został przeniesiony do działu stricte o dronach i nie ma co się obawiać że nagle zaczną strzelać do modelarzy bo ten zapis już był od kilku lat. Taryfikator jest, bo jest, nie ekscytowałbym się nim za bardzo bo raczej nie będzie nagle wielkiej obławy na modelarzy itd. Więc nie ma co siać defetyzmu tylko ładować pakiety i na pole jazda bo jesień idzie to trzeba korzystać z ładnej pogody póki jeszcze jest.

Wróć do „Prawo i legislacja”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron