aikus pisze:Sprawa niby prosta, ale jak się zastanowisz (RODO, Prywatność i tak dalej, ile rzeczy trzeba uwzględnić, przemyśleć i uregulować) to już takie proste nie jest.
Na całe szczęścieaikus pisze: ... nie wszystko w tym świecie zależy wyłącznie ode mnie
Kłopoty z funkcjonowaniem aplikacji mobilnej Droneradar
04.08.2023 · polski
4 sierpnia aplikacja mobilna Droneradar, współpracująca z systemem PansaUTM zaczęła wykazywać niestabilność w działaniu. Pracujemy nad ustaleniem przyczyn niestabilności wywołanej prawdopodobnie przez brak jej aktualizacji oraz zmian jej otoczenia programistycznego. Ze względu na realia finansowe, relacje własnościowe oraz ścisłe powiązanie pomiędzy aplikacją Droneradar a PansaUTM, nie jesteśmy w chwili obecnej w stanie podać terminu ich usunięcia.
Pragniemy, jednocześnie podkreślić, że aplikacja Droneradar zintegrowana z systemem PansaUTM którego w bardzo istotnej mierze byliśmy współtwórcami okazała się jak dotąd jedyną na świecie tak dojrzałą funkcjonalnie i technologicznie aplikacją zapewniającą dwukierunkową niewerbalną komunikację pomiędzy służbami ruchu lotniczego i pilotami Dronów, efektywne spójne i jednoznaczne interpretowanie przepisów i przestrzeni w celu podejmowania decyzji o locie, wsparcie strategicznego planowania lotów i dziesiątek drobnych funkcjonalności które jak to się mówi potocznie robiły temat. Niestety, wskutek braku finansowania projektu oraz braku dostępu do backendu PansaUTM nie jesteśmy w stanie zapewnić zespołu deweloperskiego, aby bezpłatnie utrzymywać aplikację Droneradar.
Jesteśmy otwarci na współpracę i chętnie wrócimy do tematu utrzymania i rozwoju aplikacji z PAŻP, ponieważ dalej mamy wielkie poczucie misji związanej z rozwojem rynku bezzałogowego i U-space w Polsce. Mamy też, jak czas pokazał, wyjątkowe kompetencje w tej dziedzinie. Wierzymy, że przez lata aplikacja mobilna Droneradar przyczyniła się w ogromnej mierze do podniesienia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej w FIR EPWW.
Jednocześnie przepraszamy wszystkich użytkowników, w tym służby państwowe
korzystające z tego systemu oraz wojsko za zaistniałą sytuację i mamy nadzieję, że uda nam się w przyszłości przywrócić aplikację w takiej lub innej formie jak dotychczas.
Informacje jak latać legalnie bez aplikacji Droneradar umieścił PAŻP na swoich stronach: https://www.pansa.pl/problemy-z-aplikac ... lotow-bsp/
Pamiętajcie o respektowaniu prawa.
Problemy z aplikacją mobilną do koordynacji lotów BSP
4 sierpnia, 2023
PANSA UTM, Strona główna
Uprzejmie informujemy, że w związku z możliwym występowaniem nieprawidłowego działania aplikacji mobilnej wprowadzona zostaje zmieniona procedura zgłaszania i koordynacji lotów BSP dla pilotów, którzy nie mogą sprawdzić zobrazowania przestrzeni powietrznej oraz zgłosić lotu za jej pomocą. Opisane procedury obowiązują do odwołania. W celu uzyskania bieżących informacji prosimy śledzić tę stronę oraz profil PansaUTM – integrating drones while keeping the sky safe.
Informacje o strefach geograficznych
Na stronie dronemap.pansa.pl udostępniliśmy mapę stref geograficznych. Mapa oprócz prezentowania stref wyświetla informacje o warunkach jakie w wybranej lokalizacji należy spełnić, aby można było wykonać lot dronem. W celu uzyskania informacji o występujących strefach należy wyszukać pożądana lokalizację korzystając z wyszukiwarki lub wybierając i stawiając „pinezkę” dowolnym miejscu mapy. Alternatywną możliwością jest skorzystanie z geolokalizacji komputera lub telefonu.
DroneMap została wyposażona również w funkcjonalność ukazującą ograniczenia stref, w których znajduje się pilot BSP chcący wykonać lot. Kliknięcie na nazwę strefy, otwiera okno ze szczegółowymi informacjami o lokalnych ograniczeniach, ich znaczeniu i ocenie możliwości wykonania lotu. DroneMap podczas sprawdzania konfliktów bierze pod uwagę dane planowanej operacji BSP, takie jak wysokość w metrach nad poziomem gruntu (AGL), masę drona, typ i kategorię lotu, które wprowadzamy w menu danych lotu znajdującym się po prawej stronie ekranu. Więcej informacji: https://www.pansa.pl/dronemap-sprawdz-s ... -polecisz/
Zasady powiadamiania PAŻP o zamiarze wykonania lotu i koordynacja operacji BSP w przestrzeni kontrolowanej
W przypadku problemów z użytkowaniem aplikacji mobilnej, piloci, którzy mają zatwierdzone plany lotu w CTR, aby uzyskać zgodę na start, proszeni są o bezpośredni kontakt telefoniczny z daną wieżą według schematu opisanego poniżej.
Informacja o akceptacji/modyfikacji/odrzuceniu lotu przekazana drogą telefoniczną jest wiążąca dla pilota BSP i nadrzędna do czasu zakończenia prac konserwacyjnych.
Operacje, które nie wymagają koordynacji z TWR (loty w odległości 1-6 km od lotniska do wysokości 30 m AGL dronami o masie do 900 g oraz loty w odległości powyżej 6 km od lotniska do wysokości 100 m AGL dronami do 25 kg) należy zgłosić wysyłając maila na adres utm@pansa.pl zawierającego następujące informacje:
imię i nazwisko pilota
numer telefonu
lokalizację lotów wyrażoną we współrzędnych geograficznych w formacie WGS-84
okrąg o promieniu XXX m
deklarowanego czasu rozpoczęcia / zakończenia lotów.
Procedury zgłaszania operacji BSP w CTR
Loty VLOS
Pilot BSP w razie wymaganej zgody na operację od TWR jest zobowiązany do wykonania telefonu 10 minut przed startem w celu jej uzyskania, podając:
imię i nazwisko;
callsign utworzony w systemie PansaUTM;
rejon RPA, w którym się znajdujemy;
wysokość lotu nie wyższą niż podana w planie misji;
planowany czas lotu mieszczący się w czasie zaplanowanym w misji.
Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) Pilot BSP jest zobowiązany zadzwonić na TWR i poinformować o zakończeniu operacji BSP podając:
imię i nazwisko;
callsign utworzony w systemie PansaUTM;
rejon RPA, w którym wykonywany był lot.
W przypadku utraty kontroli nad dronem Pilot BSP bezzwłocznie wykona telefon na TWR podając:
przybliżony czas do rozładowania baterii;
ostatnią znaną prędkość;
kierunek lotu.
Loty BVLOS
Pilot BSP w razie wymaganej zgody na operację od TWR jest zobowiązany do wykonania telefonu 10 minut przed startem w celu jej uzyskania, podając:
imię i nazwisko;
callsign utworzony w systemie PansaUTM;
rejon RPA, w którym się znajdujemy oraz nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR];
wysokość lotu nie wyższą niż podana w planie misji;
planowany czas lotu mieszczący się w czasie zaplanowanym w misji.
Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) Pilot BSP jest zobowiązany zadzwonić na TWR i poinformować o zakończeniu operacji BSP podając:
imię i nazwisko;
callsign utworzony w systemie PansaUTM;
rejon RPA, w którym wykonywany był lot oraz nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR];
W przypadku utraty kontroli nad dronem Pilot BSP bezzwłocznie wykona telefon na TWR podając:
przybliżony czas do rozładowania baterii;
ostatnią znaną prędkość;
kierunek lotu.
Procedury zgłaszania operacji BSP w FIS
Dla lotów BSP odbywających się w przestrzeni odpowiedzialności FIS, w przypadku problemów z aplikacją mobilną, zgłoszenie operacji BSP należy zgłosić wysyłając maila na adres utm@pansa.pl zawierającego następujące informacje:
imię i nazwisko pilota
numer telefonu
współrzędne geograficzne punktu startu/lądowania w formacie WGS-84
wysokość lotu
okrąg o promieniu XXX m
deklarowanego czasu rozpoczęcia / zakończenia lotów.
ORAZ zgłoszenia lotu telefonicznie do właściwego sektora FIS jeśli operacja będzie dobywać się w strefach RMZ powyżej wysokości określonej w AIP Polska lub ADIZ podając poniższe informacje.
Loty BSP VLOS w strefach RMZ lub ADIZ
Pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS i przekazuje informacje o planowanym rozpoczęciu lotu VLOS, podając:
imię i nazwisko;
miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość;
wysokość lotu;
planowany czas lotu.
Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS, podając:
imię i nazwisko;
miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość.
W przypadku utraty kontroli nad dronem pilot BSP bezzwłocznie wykonuje telefon na FIS podając:
przybliżony czas do rozładowania baterii;
ostatnią znaną prędkość;
kierunek lotu.
Loty BSP BVLOS w przestrzeni klasy G, w strefach RMZ lub ADIZ
Pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS i przekazuje informacje o planowanym rozpoczęciu lotu BVLOS, podając:
imię i nazwisko;
miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR];
wysokość lotu;
planowany czas lotu.
Po zakończeniu lotu (jeśli nie zostało to uzgodnione inaczej) pilot BSP kontaktuje się telefonicznie z personelem FIS, podając:
imię i nazwisko;
miejsce wykonywania lotu – pobliska miejscowość oraz nazwa opublikowanego rejonu lotu – UAS[NR].
W przypadku utraty kontroli nad dronem pilot BSP bezzwłocznie wykonuje telefon na FIS podając:
przybliżony czas do rozładowania baterii;
ostatnią znaną prędkość;
kierunek lotu
Numery TWR:
EPWA – (22) 574 55 62
EPMO – (22) 574 55 19
EPKK – (22) 574 75 68
EPPO – (22) 574 73 67
EPGD – (22) 574 74 62
EPKT – (22) 574 78 61
EPWR – (22) 574 48 61
EPRZ – (22) 574 76 71
EPLB – (22) 574 77 40
EPSC – (22) 574 79 33
EPZG – (22) 574 77 05
EPBY – (22) 574 71 45
EPLL – (22) 574 72 62
EPSY – (22) 574 79 85
EPRA – (22) 574 79 76
Numery FIS
FIS Warszawa – (22) 574-55-85
FIS Gdańsk – (22) 574-74-85
FIS Kraków – (22) 574-75-85
FIS Poznań – (22) 574-73-85
FIS Olsztyn – (22) 574-55-88,
Za wszelkie utrudnienia serdecznie przepraszamy i pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Dział Koordynacji Operacji Bezzałogowych Statków Powietrznych
Tagi: #PansaUTM, BSP, Dron, Drony, PANSA, PAŻP, UAV, UTM
aikus pisze:Reasumując: było dobrze, jest zaje**scie, piszemy maile i latamy.
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość