MATEKSYS G474-HELI + Rotorflight

Czy ktoś jeszcze pamięta flybara?
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 30 kwie 2024, o 21:23

lopez pisze:Gratulacje :) czy mógłbyś mi wystawić gdzieś choć jednego loga, bo jestem ciekaw :) podejrzanie wglada to przyspieszenie obrotów, potem dość widoczny spadek, czy na pewno w ESC masz wylaczonego gova?


Hej, dzięki za propozycję. W ESC mam na bank linear thr. Logi mógłbym spróbować jakoś udostępnić, ale chyba na razie nie ma sensu, bo sytuacja się nieco zmieniła - o tym zaraz. Przy okazji zauważyłem u mnie jakiś problem z blackboxem - logi scalone do pliku "all" są jakieś wybrakowane, praktycznie bez danych, mimo, że sam plik ma rozmiar odpowiadający sumie logów z poszczególnych lotów; na szczęście te logi solo są ok.

A co do zmiany sytuacji - przeszedłem z HoTTa na Lorę :D Testowo władowałem do XL380 mikrusika RP1 (docelowo chciałbym mieć RP3) od Radiomastera. Jeszcze nie latałem na tym ELRSie, ale to, jak Rotorflight dogadał się po CRSF z odbiornikiem i jak fajnie działa telemetria oraz lua od RF dla Boxera - BAJKA :D
Za to coś pochrzaniło mi się z konfiguracją ESC, bo mimo, że jest uzbrojony i dostaje odpowiedni PWM (działa na override), to silnik nie startuje. Chyba mam coś porypane z zakresami. Nie rozumiem, dlaczego konfiguracja throttle znajduje się zarówno w zakładce Receiver, jak i Motors. Ale powolutku do tego dojdę.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 71
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: lopez » 3 maja 2024, o 22:14

kudzu pisze:Hej, dzięki za propozycję. W ESC mam na bank linear thr. Logi mógłbym spróbować jakoś udostępnić, ale chyba na razie nie ma sensu, bo sytuacja się nieco zmieniła - o tym zaraz.

Prawde mówiąc podejrzewałem, że próbujesz startowac w "normalu" i masz w radiu ustawiona krzywa gazu, czego sie raczej nie robi z governorem, ale z tak małego wycinka trudno wnioskować :)

kudzu pisze:Przy okazji zauważyłem u mnie jakiś problem z blackboxem - logi scalone do pliku "all" są jakieś wybrakowane, praktycznie bez danych, mimo, że sam plik ma rozmiar odpowiadający sumie logów z poszczególnych lotów; na szczęście te logi solo są ok.

To mimo wszystko podeślij mi jakąś próbke, blackbox nie jest jakoś szczególnie rozwijany, a na dniach mam plan, żeby przy tym toche pokodować i lekko uzupełnić braki, wiec może coś wydedukuje z tego.

kudzu pisze:A co do zmiany sytuacji - przeszedłem z HoTTa na Lorę :D Testowo władowałem do XL380 mikrusika RP1 (docelowo chciałbym mieć RP3) od Radiomastera. Jeszcze nie latałem na tym ELRSie, ale to, jak Rotorflight dogadał się po CRSF z odbiornikiem i jak fajnie działa telemetria oraz lua od RF dla Boxera - BAJKA :D

Apka lua to swietna sprawa, nie trzeba zabierac laptopa na pole tylko prosto z radia można zmieniać ustawienia. Telemetria w ELRS jest jednak troche ograniczona, glownie przez protokół CRSF który był projektowany głównie z myslą o dronach. Nie ma tam miejsca na takie paramtery jak temperatura ESC lub predkosc glowicy. Ale w RF znaleźli fajne obejście i można sobie przekierować paramtery. Ja np. zaciagam sobie RPM sensorem ground_speed :) wiecej o tym pisza tutaj https://www.rotorflight.org/docs/Tutori ... etry-reuse. Z tego co wiem, to rozwiazanie tymczasowe. Zeby rozszerzyc protokoł wymagana jest dodatkowa współpraca co najmniej developerów EdgeTx i ewentualnej zgody TBS. W FrSky-u jest troche lepiej pod wzgledem ilosci paramterów, minusem jest natomiast fakt, ze potrzebuje on do pracy dwoch uartów i jest troche wolniejszy.

kudzu pisze:Za to coś pochrzaniło mi się z konfiguracją ESC, bo mimo, że jest uzbrojony i dostaje odpowiedni PWM (działa na override), to silnik nie startuje. Chyba mam coś porypane z zakresami. Nie rozumiem, dlaczego konfiguracja throttle znajduje się zarówno w zakładce Receiver, jak i Motors. Ale powolutku do tego dojdę.

No nie ma z tym łatwo, sam do konca tego nie ogarniam. Sporo dyskusji na ten temat było na Discordzie. Jeśli miałbym coś doradzic, to do sprawdzenia sa przede wszystkim dwie rzeczy
1. czy FC w ogóle sie uzbraja, najlepiej sprawdzac w zakładce "status" w polu "arming disable flags", widac tam z jakiego powodu sie uzbraja
2. jaki jest ustawiony spoolup time, w zakładce motor/gov, defaultowo tam jest okolo 15s, co powoduje, że FC zwieksza sygnal dla ESC bardzo powoli (symuluje soft-start), a ESC dopiero wystaruje po osiagnieciu co najmniej 20%. To może potrwać kilka sekund, nie wiem, czy byłes wystarczajaco cierpliwy :)

U siebie mam ustawione to tak, ze
1. w radiu kanal throtle mam ustawiony zawsze na 100% a obroty ustawiam w profilu (przełączanie profilów też mam pod innym switchem)
2. w radiu switch HOLD ustawia mi kanal throtle na -100%
3. wowczas sekwencja startowa wyglada tak: HOLD ON -> ARM -> HOLD OFF - FC uzbroi sie, tylko jesli throtle bedzie ponizej okreslonego poziomu (w okolicy -100%) inaczej silnik nie ruszy
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 5 maja 2024, o 22:13

lopez pisze:
kudzu pisze:Hej, dzięki za propozycję. W ESC mam na bank linear thr. Logi mógłbym spróbować jakoś udostępnić, ale chyba na razie nie ma sensu, bo sytuacja się nieco zmieniła - o tym zaraz.

Prawde mówiąc podejrzewałem, że próbujesz startowac w "normalu" i masz w radiu ustawiona krzywa gazu, czego sie raczej nie robi z governorem, ale z tak małego wycinka trudno wnioskować :)

Udało mi się z tym uporać jakoś w tygodniu i machnąć już kilkanaście szczęśliwych lotów :) To, co zrobiłem, to w ESC zwiększyłem "startup power" z 1 do 3 i w RF obniżyłem "handover throttle" do 10%, żeby gov jak najszybciej przejął kontrolę; "startup time" wydłużyłem do 20 sekund - teraz rozkręca się przepięknie.

lopez pisze:
kudzu pisze:Przy okazji zauważyłem u mnie jakiś problem z blackboxem - logi scalone do pliku "all" są jakieś wybrakowane, praktycznie bez danych, mimo, że sam plik ma rozmiar odpowiadający sumie logów z poszczególnych lotów; na szczęście te logi solo są ok.

To mimo wszystko podeślij mi jakąś próbke, blackbox nie jest jakoś szczególnie rozwijany, a na dniach mam plan, żeby przy tym toche pokodować i lekko uzupełnić braki, wiec może coś wydedukuje z tego.

W PW poszedł link do plików.
Wczoraj, gdy zerkałem na logi, zauważyłem coś nowego - wszystkie nowe pliki zapisały się z tą samą datą:

logi.jpg


lopez pisze:
kudzu pisze:A co do zmiany sytuacji - przeszedłem z HoTTa na Lorę :D Testowo władowałem do XL380 mikrusika RP1 (docelowo chciałbym mieć RP3) od Radiomastera. Jeszcze nie latałem na tym ELRSie, ale to, jak Rotorflight dogadał się po CRSF z odbiornikiem i jak fajnie działa telemetria oraz lua od RF dla Boxera - BAJKA :D

Apka lua to swietna sprawa, nie trzeba zabierac laptopa na pole tylko prosto z radia można zmieniać ustawienia. Telemetria w ELRS jest jednak troche ograniczona, glownie przez protokół CRSF który był projektowany głównie z myslą o dronach. Nie ma tam miejsca na takie paramtery jak temperatura ESC lub predkosc glowicy. Ale w RF znaleźli fajne obejście i można sobie przekierować paramtery. Ja np. zaciagam sobie RPM sensorem ground_speed :) wiecej o tym pisza tutaj https://www.rotorflight.org/docs/Tutori ... etry-reuse. Z tego co wiem, to rozwiazanie tymczasowe. Zeby rozszerzyc protokoł wymagana jest dodatkowa współpraca co najmniej developerów EdgeTx i ewentualnej zgody TBS. W FrSky-u jest troche lepiej pod wzgledem ilosci paramterów, minusem jest natomiast fakt, ze potrzebuje on do pracy dwoch uartów i jest troche wolniejszy.


Zgadza się - tym też udało mi się jakiś czas temu pobawić. Przy okazji zauważyłem błąd w dokumentacji: HEADSPEED nie można ustawić dla pitch, roll i yaw, wbrew temu, co tam podają. Mój RF podaje takie możliwości:

Kod: Zaznacz cały

# get crsf_att_pitch_reuse
Allowed values: NONE, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD, BEC_VOLTAGE, BUS_VOLTAGE, MCU_VOLTAGE

# get crsf_att_roll_reuse
Allowed values: NONE, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD, BEC_VOLTAGE, BUS_VOLTAGE, MCU_VOLTAGE

# get crsf_att_yaw_reuse
Allowed values: NONE, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD, BEC_VOLTAGE, BUS_VOLTAGE, MCU_VOLTAGE

# get crsf_gps_heading_reuse
Allowed values: NONE, HEADSPEED, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD

# get crsf_gps_ground_speed_reuse
Allowed values: NONE, HEADSPEED, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD

# get crsf_gps_altitude_reuse
Allowed values: NONE, HEADSPEED, THROTTLE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, MCU_LOAD, SYS_LOAD, RT_LOAD

# get crsf_gps_sats_reuse
Allowed values: NONE, ESC_TEMP, MCU_TEMP, PROFILE, RATE_PROFILE, LED_PROFILE


Trafiłem też na przydatną flagę:

Kod: Zaznacz cały

set report_cell_voltage = ON

Dzięki temu RxBt podaje napięcie (średnie) pojedynczej celi - nie trzeba dzielić w głowie ;)

Ale nie znalazłem rozwiązania na wepchnięcie pomiarów barometru z FC do telemetrii CRSF. Naturalnym kandydatem wydaje się być GPS Alt:

Zrzut ekranu 2024-05-05 231124.jpg


lopez pisze:
kudzu pisze:Za to coś pochrzaniło mi się z konfiguracją ESC, bo mimo, że jest uzbrojony i dostaje odpowiedni PWM (działa na override), to silnik nie startuje. Chyba mam coś porypane z zakresami. Nie rozumiem, dlaczego konfiguracja throttle znajduje się zarówno w zakładce Receiver, jak i Motors. Ale powolutku do tego dojdę.

No nie ma z tym łatwo, sam do konca tego nie ogarniam. Sporo dyskusji na ten temat było na Discordzie. Jeśli miałbym coś doradzic, to do sprawdzenia sa przede wszystkim dwie rzeczy
1. czy FC w ogóle sie uzbraja, najlepiej sprawdzac w zakładce "status" w polu "arming disable flags", widac tam z jakiego powodu sie uzbraja
2. jaki jest ustawiony spoolup time, w zakładce motor/gov, defaultowo tam jest okolo 15s, co powoduje, że FC zwieksza sygnal dla ESC bardzo powoli (symuluje soft-start), a ESC dopiero wystaruje po osiagnieciu co najmniej 20%. To może potrwać kilka sekund, nie wiem, czy byłes wystarczajaco cierpliwy :)

U siebie mam ustawione to tak, ze
1. w radiu kanal throtle mam ustawiony zawsze na 100% a obroty ustawiam w profilu (przełączanie profilów też mam pod innym switchem)
2. w radiu switch HOLD ustawia mi kanal throtle na -100%
3. wowczas sekwencja startowa wyglada tak: HOLD ON -> ARM -> HOLD OFF - FC uzbroi sie, tylko jesli throtle bedzie ponizej okreslonego poziomu (w okolicy -100%) inaczej silnik nie ruszy


Z tym też udało mi się szczęśliwie uporać. I aż wstyd, że to przeoczyłem. Oczywiście, że pojawiała się flaga RX_FAILSAFE, tylko nie bardzo wiedziałem, z czym ją powiązać. Okazało się, że "Valid Pulse Range Settings" w zakładce Failsafe były błędne - nadajnik wychodził poza dolny zakres, a brało się to stąd, że ustawiłem sobie arming na -125% ;D

A co do konfiguracji throttle w zakładkach Receiver i Motors, to chyba wyczuwam sens.
W Receiver ustawiamy zakres radia - to akurat jest oczywiste - ale sam RF (i pewnie Betaflight) wymaga, by gaz był co najmniej 10 us poniżej 0%. Więc ja mam tak:

Zrzut ekranu 2024-05-05 224148.jpg


Natomiast w Motors ustawiamy to, czego ESC się spodziewa, ale tutaj znowu jest jakieś "Disarm Throttle PWM value", z tym, że nie ma już żadnych zależności od wartości 0%. I to chyba jest z myślą o reglach, które obsługują uzbrajanie. A że HW czegoś takiego nie ma, to ustawiłem wartości domyślne, czyli 1100 - 1920 i wygląda to u mnie tak:

Zrzut ekranu 2024-05-05 224859.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 71
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: lopez » 6 maja 2024, o 22:36

kudzu pisze:W PW poszedł link do plików.
Wczoraj, gdy zerkałem na logi, zauważyłem coś nowego - wszystkie nowe pliki zapisały się z tą samą datą:

Odpisałem na PW.
Z tą datą to jest tak, że FC nie ma zegara RTC i bateryjki, więc normalnie nie zapamieta daty i godziny lotu. Ale gdy sie podlaczasz konfiguratorem, to on przesle do FC aktualną date i pokazuje to co ma, zawsze to lepiej niż "0000-00-00" :). A gdy juz masz radio typu Radiomaster z ELRS'em, to to radio ma już bateryjke i RTC i może przesłać te informacje Ale jak to dokladnie dziala, nie wiem, nie zglebiałem. Ponadto, technicznie, logi zapisywane sa w pamieci Flash, i dla oszczednosci i wydajnosci tam nie ma systemu plików. Jest tylko ten jeden plik "all", który jest potem dla wygody udostepniany jako dodatkowe osobne pliki przez driver USB/MSC.

kudzu pisze:Zgadza się - tym też udało mi się jakiś czas temu pobawić. Przy okazji zauważyłem błąd w dokumentacji: HEADSPEED nie można ustawić dla pitch, roll i yaw, wbrew temu, co tam podają. Mój RF podaje takie możliwości:

tu chyba dokumentacja nie nadaza, cos kojarze dyskusje, ze w EdgeTx jakiegoś buga naprawili, i scalowanie wartości sie porypało.

kudzu pisze:Trafiłem też na przydatną flagę:

Kod: Zaznacz cały

set report_cell_voltage = ON

Dzięki temu RxBt podaje napięcie (średnie) pojedynczej celi - nie trzeba dzielić w głowie ;)

A tego nie wiedziałem, przydasie, dzięki :)

kudzu pisze:Ale nie znalazłem rozwiązania na wepchnięcie pomiarów barometru z FC do telemetrii CRSF. Naturalnym kandydatem wydaje się być GPS Alt:

Najwyrażniej nikt dotąd nie potrzebował.
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 26 maja 2024, o 16:28

A u mnie taka sytuacja:

9A450D6D-234C-4E92-AA16-0367940798D6-6542-00000570618BC3E8.jpeg


Póki co nie tęsknię ani za Brainem, ani HoTTem.

B43D9FD6-D482-4519-99D3-D1DD2D8839C3-6542-0000057061F8EC76.jpeg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 71
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: lopez » 26 maja 2024, o 22:02

Chyba wszystko z polskich sklepów wykupiłeś, i pare dni temu zostałem zmuszony do zamówienia u majfrendów. A jak już tak wyszło, to zamówiłem wersje lajt :)
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 26 maja 2024, o 22:38

lopez pisze:Chyba wszystko z polskich sklepów wykupiłeś, i pare dni temu zostałem zmuszony do zamówienia u majfrendów.

Mam dwie sztuki, obie z nobshop.pl; gdy ostatnio kupowałem, to zapas był spory, ale teraz rzeczywiście w magazynie wiatr hula. Tylko jakoś mnie to nie dziwi poznawszy potencjał tandemu G474+Rotorflight.

lopez pisze:A jak już tak wyszło, to zamówiłem wersje lajt :)

A to rewelka! Czekam na pierwsze wrażenia.
Mnie wersja lajt wpadła bardzo w oko, ale ponieważ chciałem przejść całkowicie na ELRSa, nabyłem z modułem zewnętrznym Radiomastera również ich miniaturowe odbiorniki, które w sposób niewyobrażalnie banalny podłącza się do Mateksysa (który to, tak na marginesie, ma rewelacyjny system złączek), a z podłączeniem których do Braina tak, by mieć telemetrię, trzeba znowu kombinować, postanowiłem tegoż Braina zamienić na kolejnego G474-heli, dostępnego wtedy od ręki.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 71
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: lopez » 18 cze 2024, o 12:07

Stary model odbudowany o oblatany. Lata jak na 450 przystalo :) Zero problemów z instalacja i konfiguracją. Nie ma dedykowanego "presetu" przy flashowaniu i trzeba używać targetu G747-HELI, ale wszystkie potrzebne informacje na stronie Mateka się znajdują. Ja korzystam tu z ESC Hobbywing Skywalker 40A i sensora RPM, też HW. Dzięki Gov w Rotorflight, mam teraz łagodny start, bo wcześniej przy starcie mocno kopało w ogon i obracało modelem nawet 30-40 stopni. Do pomiaru prądu używam modułu APM, w tym celu przemapowałem port RX2, jak sugerowali na stronie https://www.mateksys.com/?portfolio=g474-hlite#tab-id-2

20240618_124843s.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 20 paź 2024, o 21:56

Trochę zaniedbałem ten wątek, co nie oznacza, że nic się u mnie w temacie Rotorflighta nie dzieje.

Po pierwsze, z pomocą społeczności Rotorflightowego Discorda i youtuba w końcu zacząłem ogarniać ustawienia filtrów Gyro i chyba osiągnąłem zadowalający efekt. Zostało mi jeszcze jedno, kontrolne wyjście w pole z debugowym logowaniem Dyn Notch Freq.
Kolejnym krokiem będzie dostrajanie PIDów na cyklice i ogonie, ale tu znowu szykuje się droga pod górkę, podobnie, jak z filtrami, bo do tej pory (tj. w brainie, zyksie czy kbarze), ograniczałem się do jednego suwaka - nie czuję jeszcze (mimo doskonałego opisu) tej wiedzy tajemnej.

Dlatego, żeby sobie ułatwić, postanowiłem zastosować to rozwiązanie:



Ostatecznie działa zarąbiście :banana: Nie testowałem jeszcze tego w locie, ale na biurku wartości PID dla pitch, roll i yaw w FBLu bardzo ładnie się zmieniają.

Ale nie obyło się bez drobnych komplikacji/niespodzianek.
Bo - początkowo nie wiedziałem czemu - Rotorflight nie widział wartości kanałów > 9, a przecież powinien, bo zgodnie z tymi informacjami, ELRS w trybie Wide powinien obsługiwać 12 kanałów, a ja przecież w obu helikach korzystałem właśnie z przełączania Wide... A no nie - się zorientowałem po 333 Hz rate'u :masakra: Czyli okazało się, że przez cały czas latałem na 8 ch w pełnej rozdzielczości. Niby nic takiego, ale zdziwko było. Po przełączeniu na 500 Hz i Wide, trochę mi się popsuły zakresy dla kanałów > 5, bo zamiast 988 - 2012 us te wyższe mają 1000 - 2000 us, w tym Throttle u mnie. I już myślałem, że będę musiał na nowo kalibrować ESC pod inny zakres, ale nie - w Rotorflight zakres kanału Thr i zakres dla regla to osobne ustawienia, więc wszystko się samo przeskalowuje :dance: I tym sposobem uzyskałem możliwość dostrajania PIDów w czasie rzeczywistym :dance:



lopez pisze:Z tą datą to jest tak, że FC nie ma zegara RTC i bateryjki, więc normalnie nie zapamieta daty i godziny lotu. Ale gdy sie podlaczasz konfiguratorem, to on przesle do FC aktualną date i pokazuje to co ma, zawsze to lepiej niż "0000-00-00" :). A gdy juz masz radio typu Radiomaster z ELRS'em, to to radio ma już bateryjke i RTC i może przesłać te informacje Ale jak to dokladnie dziala, nie wiem, nie zglebiałem.


Zgłębiłem i działa to zarąbiście:

Zrzut ekranu z 2024-10-20 21-12-11.png

A wystarczy w SPECIAL FUNCTIONS odpalać sobie skrypt rf2bg, który odpala background.lua, który to uruchamia rtc.lua :dance:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 21 paź 2024, o 23:01

Mam problem z innym hardware - Nexus + EdgeTX. Wszystko pięknie działa za wyjątkiem silnika. Gdy mam podniesiony "HOLD" (pstryk SF) wskaźnik pokazuje 988us. Mam ustawione 3 tryby lotu i 3 prędkości wirnika głównego. W desperacji ustawiłem wartości z instrukcji tj. 20, 40 i 60% (odpowiednio: 1600us, 1700 us, 1800us). Prędkości przełączam 3-pozycyjnym SE. Pod SB mam zaprogramowany ARM. Acha, dodam, że wirnik kręci się gdy włączę MOTOR OVERRIDE.
A więc włączam nadajnik, zasilanie helika, SF jest na HOLD, SB na DISARM. Zaświeca się dioda czerwona, a zielona pulsuje. Włączam ARM - zielona zaświeca się światłem ciągłym. Włączam SF - silnik, wskakuje 1600us na kanał THROTTLE i dioda zielona zaczyna pulsować, a w linii statusu pojawia się komunikat THROTTLE, co oznacza "throttle signal too high". Czy gdzieś ustawia się zakres dla gazu? Skoro maksimum dla THROTTLE to około 2000us, to skąd ten komunikat?
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 22 paź 2024, o 07:43

bjacek pisze:Czy gdzieś ustawia się zakres dla gazu? Skoro maksimum dla THROTTLE to około 2000us, to skąd ten komunikat?

Masz możliwość wstawienia zrzutów z „Receiver Settings”, „ESC/Motor Features” i "Valid Pulse Range Settings" (zakładka Failsafe)?
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 22 paź 2024, o 08:15

kudzu pisze:Masz możliwość wstawienia zrzutów z „Receiver Settings”, „ESC/Motor Features” i "Valid Pulse Range Settings" (zakładka Failsafe)?


Zrzut ekranu 2024-10-22 091418.png


Zrzut ekranu 2024-10-22 091320.png


Zrzut ekranu 2024-10-22 091248.png
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Awatar użytkownika
lopez
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 71
Rejestracja: 02-05-2018
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 34 razy

Postautor: lopez » 22 paź 2024, o 15:19

bjacek pisze:a w linii statusu pojawia się komunikat THROTTLE, co oznacza "throttle signal too high". Czy gdzieś ustawia się zakres dla gazu? Skoro maksimum dla THROTTLE to około 2000us, to skąd ten komunikat?

Chodzi o to, ze w momencie uzbrajania z transmittera sygnal throttle powinien byc ponizej ustawienia "Throttle channel for arming" (zakladka Receiver), domyslnie chyba okolo 1050. Ja mam dodatkowy switch throttle hold, ktory zeruje mi kanal throttle. Dopiero gdy go zalacze, moge uzbroic, a po wylaczeniu holda silnik startuje. Taki security-check, troche upierdliwy.

A nie probujesz przypadkiemu uzbrajac bedac podlaczonym do konfiguratora? Normalnie to nie jest dozwolone, ale na stronie status jest przelacznik "Enable Arming", ktory pozwala uzbroic do testu w takiej sytuacji, tylko wtedy.
Ostatnio zmieniony 22 paź 2024, o 15:32 przez lopez, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdro,
Romek.
--
Trex 450 Pro+Sport Rotorflight
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 22 paź 2024, o 15:31

Ogarniemy to, tylko do kompa muszę przysiąść, tak wieczorkiem.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 22 paź 2024, o 16:20

lopez pisze:Chodzi o to, ze w momencie uzbrajania z transmittera sygnal throttle powinien byc ponizej ustawienia "Throttle channel for arming" (zakladka Receiver), domyslnie chyba okolo 1050. Ja mam dodatkowy switch throttle hold, ktory zeruje mi kanal throttle. Dopiero gdy go zalacze, moge uzbroic, a po wylaczeniu holda silnik startuje. Taki security-check, troche upierdliwy. A nie probujesz przypadkiemu uzbrajac bedac podlaczonym do konfiguratora? Normalnie to nie jest dozwolone, ale na stronie status jest przelacznik "Enable Arming", ktory pozwala uzbroic do testu w takiej sytuacji, tylko wtedy.


Są 3 switche: SF - hold, SB - arm, SE - prędkość obrotowa. Oczywiście, że próbuję z dołączonym kablem USB, bo jak inaczej zobaczyłbym status, ale załączam "enable arming" i nawet wyświetla się komunikat, żeby nie latać z zapiętym kablem.
W rozpaczy usunąłem wszystkie nastawy i wgrałem jeszcze raz soft. Bez efektu. Strata czasu.
Właśnie dyskutuję z support'em nimi na Discord.
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 22 paź 2024, o 19:02

Muszę sobie ulżyć... Qrwa! problem rozwiązany. Po prostu Rotor Flight Configurator 2.1 nie jest kompatybilny z firmware 4.3.0. W związku z tym, że dla Nexus'a nie jest jeszcze dostępny 4.4.0 zrobiłem downgrade RFC do wersji 2.0, ustawiłem na nowo konfigurację i od razu zadziało. Problem rozwiązany. Straciłem 2 dni, a ile się nagadałem! Dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 22 paź 2024, o 19:15

Zacznijmy od tego, że zapytałeś czy gdzieś się ustawia zakres gazu.
Generalnie są dwa miejsca, gdzie możemy znaleźć ustawienia związane z gazem:

"Throttle Channel value" w Receiver Settings
Zrzut ekranu z 2024-10-22 19-51-48.png


i "ESC/Motor Features"
Zrzut ekranu z 2024-10-22 19-52-07.png


W Receiver Settings konfigurujemy zakresy PWMów, m.in. dla gazu. Normal Range w ExpressLRS pracuje w zakresie 988 - 2012 us, czyli inaczej 1500 us +/- 512. Czyli dla 0% (lub -100) w nadajniku mamy 988 us, dla 50% (0) mamy 1500, a dla 100% (+100) mamy 2012 us. Jeśli korzystamy z innego systemu, z innymi zakresami (albo np ELRS extended), to wartości będą inne.
I teraz ważna rzeczy - "Throttle Channel for value 0% throttle" wcale nie będzie zerem z nadajnika, dlatego, że Rotorflight do uzbrojenia wymaga jeszcze spełnienia warunku "Throttle Channel value for arming". Jeśli korzystasz z Normal Range, to "Throttle Channel value for arming" ustawiasz na wartość nieco większą, niż 0% dla CH6 (Throttle), dlatego, że musisz mieć możliwość ustawienia kanału poniżej tej wartości. Czyli jeśli drągiem na nadajniku możesz zejść najniżej do 988 us, to "Throttle Channel value for arming" ustawiasz np na 990 us.
Teraz "Throttle Channel for value 0% throttle" - tej wartości nie da się ustawić mniejszej, niż "Throttle Channel value for arming" + 10, czyli w naszym przykładzie będzie to 1000 us. Czyli 1000 us z nadajnika będzie naszym 0% na gazie (ESC, serwie). "Throttle Channel for value 100% throttle" to będzie oczywiście 2012 us, bez zbędnych rozkmin.

A teraz drugi temat: "ESC/Motor Features".
Tutaj ustawiamy PWM, który zrozumie nasz ESC. Ja ustawiłem wartości fabryczne mojego HW, czyli 1100 us dla 0% i 1940 us dla 100%, a dla pewności tymi wartościami skalibrowałem ponownie zakres ESC. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ustawić inne wartości, obsługiwane przez ESC i go skalibrować. Co do "Motor Stop Throttle PWM value", to chyba zależy od ESC, a akurat HW czegoś takiego nie ma. Na szczęście tutaj można ustawić wartość taką samą, jak 0%.

Generalnie ja rozumiem relację "Throttle Channel value" z zakładki Receiver do "Throttle PWM value" z zakładki Motors jako mapowanie: wartość PWM z pierwszego jest przeliczana na %, a potem te % są przeliczane na wartość PWM drugiego.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 22 paź 2024, o 19:16

bjacek pisze:Muszę sobie ulżyć... Qrwa! problem rozwiązany. Po prostu Rotor Flight Configurator 2.1 nie jest kompatybilny z firmware 4.3.0. W związku z tym, że dla Nexus'a nie jest jeszcze dostępny 4.4.0 zrobiłem downgrade RFC do wersji 2.0, ustawiłem na nowo konfigurację i od razu zadziało. Problem rozwiązany. Straciłem 2 dni, a ile się nagadałem! Dziękuję za pomoc.

:approve: :piwo2:

A ja się tyle opisałem... :masakra:

Ale może komuś się przyda :)

A! I nie ma tego złego, bo dzięki temu zorientowałem się, że mam źle ustawiony ten nieszczęsny Throttle Channel value for arming - dla mojej konfiguracji ELRS ustawiłem wartość najmniejszą możliwą dla tego kanału, czyli 1000 us, a mimo wszystko system się uzbraja...
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS
Awatar użytkownika
bjacek
Stały bywalec...
Posty: 128
Rejestracja: 23-08-2023
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 8 razy
Podziękowano: 18 razy
Kontaktowanie:

Postautor: bjacek » 22 paź 2024, o 19:38

Dziękuję! Na pewno się przyda
I jeszcze muszę sprostować - RFC2.1 po wybraniu "All Releases and Snapshots" wyświetla firmware 4.4.0 dla Nexus, jednak poczekam na oficjalną wersję.
Awatar użytkownika
kudzu
Elita forum...
Posty: 993
Rejestracja: 27-06-2020
Lokalizacja: Kraków
Podziękował: 164 razy
Podziękowano: 97 razy

Postautor: kudzu » 22 paź 2024, o 19:52

bjacek pisze:Dziękuję! Na pewno się przyda
I jeszcze muszę sprostować - RFC2.1 po wybraniu "All Releases and Snapshots" wyświetla firmware 4.4.0 dla Nexus, jednak poczekam na oficjalną wersję.

Też się nie mogę doczekać 2.1, bo wpadnie sporo fajnych ficzerów. Ale nie zaryzykuję w moich 380kach nieoficjalnego wydania ;) Za to z nowszego BB korzystam, bo fajne są te znaczniki harmonicznych ;)
Adam
SAB (Super Agile Brick) Goblin 380, 550
EdgeTX + Rotoflight + ExpressLRS

Wróć do „Systemy FBL”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość