MPX DogFighter - szybki samolot na silnik 35mm

ESA, EPA, ale też te ładne...
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 3 gru 2014, o 08:31

Gratulacje! :) Mam wrażenie, że za bardzo rozcieńczyłeś ten klej,... coś zbyt równo literki składasz... :mrgreen:
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 11:09

Jeszcze nie gratuluj, bo mam pewne obawy co do samego kleju polimerowego Dragon, mam wrażenie że słabo się trzyma EPO.
Martwi mnie to o tyle że skleiłem 2 połówki kadłuba tym klejem (oczywiście bez rozcienczania) bo mi się ZACK skończył :masakra:
Na próbce po 2 dobach schnięcia miał fajną kosystencję, ale po dłuższym czasie robi się dosyć kruchy i mam wrażenie że słabo się trzyma.

Postanowiłem zrobić kolejne testy przed laminowaniem.
Dwie żywice, po prawej jedna 20 minutowa (jak na mój gust to ona jest 4-godzinna), po lewej jakaś 24 godzinna do laminowania włóknem szklanym.
3 kleje, dragon polimerowy i dwa inne do porównania z HK czyli jakiś Quick Cure i jakiś Noname.
Obrazek

Próbki szmaty poliestrowej ze wszystkimi klejami i żywicami bez ozcienczania, oraz przyklejony twardy element za pomocą 3 klejów aby ocenić który najlepiej łapie powierzcnię EPO.
Obrazek

Próbowałem też znaleźć na niecie jaka żywica z jakim utwardzaczem będzie najlepsza do laminowania powierzchni, ważne aby była elastycza. Ten 20 minutowy BSI jest dosyć elestyczny, cienka warstwa ładnie się wygina i nie pęka ale wolałbym znaleźć rozwiązanie tańsze na bazie któregoś Epidiana. Pytanie którego i z którym utwardzaczem? Niestety od parametrów technicznych rozbolałą mnie głowa ;-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 3 gru 2014, o 12:03

Bez eksperymentów się nie obejdzie, już sama zmiana tkaniny wprowadza nowe wiązania i zmienia warunki. Prawdę mówiąc skuteczność tego laminowania i tak w dużym stopniu zależy od przypadku. Na drobne ryski od trawy i patyczków wystarczy byle co, ale jeśli ma to wytrzymać kreta 1,5kg masy przy prędkości powyżej 100km/h to chyba więcej się osiągnie stopniowaniem sztywności niż laminowaniem całego klocka.
Kolejna sprawa jeśli juz coś zalaminowane musi się poważnie uszkodzić, to wolałbym żeby się złamało w kontrolowany sposób niz wygieło. Pogięty laminat w kompozycie z pianką jest dość trudny w naprawie
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 12:09

Zgodzę się z Jackiem - na bazie swoich własnych eksperymentów i ich weryfikacji przy kretach , najlepiej sprawdzała mi się żywica 30 minutowa którą wzmacnialem model kawałkami - laminowałem po kawałku, tak aby kolejne łaty zachodziły na siebie w newralgicznych miejscach.
W przypadku mojego dogfightera chyba się to sprawdziło - przeżył przy wielu naprawach bardzo wiele kretów z ziemią i innymi modelami , i np mocowanie silnika, sam przód pozostał w jednym kawałku.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 12:24

Jazz, twoje rozwiązanie jest takie że model waży 2x więcej niż na początku, sama żywica bardzo waży i jest dosyć słaba w porównaniu z lżejszym kompozytem.
Zalaminowana powierzchnia szmatą przy podgrzaniu na parze nie będzie miała bąbelków i nie zmieni rozmiaru.
Ogólnie chcę aby było dobrze a nie byle jak.

"najlepiej sprawdzała mi się żywica 30 minutowa którą wzmacnialem model kawałkami", Takie informacje są zero warte, jedna żywica 30 minutowa będzie dobra i inna się nie będzie nadawać, wiec jak chcesz coś wnieść mądrego to napisz konkretnie jaka żywica 30 minutowa.

Inna sprawa że mam ochotę poeksperymentować :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 13:28

Nie sadze aby moj model byl ciezszy , niz przy zastosowaniu szmaty + dragona.
prety usztywniajace swoje waza i w obu przypadkach tyle samo, zywica laminuje cienko, watpie aby byla to jakas roznica wagowo.
Ja uzywam zywicy takiej jak na Twoim zdjeciu - dwuskladnikowej epoxy tylko ze 30 minutowej.
Co do tego czy jest slaba - jesli sie doda do tego szmate nie sadze aby byla w czymkolwiej slabsza, a w przypadku mojego modelu same prety weglowe plus zywica dostateczni wzmocnily model co potweirdzilem doswiadczalnie.
Babelko nie mialem, nie wiem co ma znaczyc komentarz o zmianie rozmiaru , tym bardziej o tym ze cos ma byc dobrze a nie byle jak.
Nie sadze aby w kazdym przypadku laminowanie z udzialem szmaty bylo najlepszym rozwiazaniem, bo jesli juz dojdzie do mocnego uderzenia to wole aby element pękł niz sie zgniotl - tak jak to opisał Jacek.
Laminując samą zywica tak wlasnei sie stalo - przy bardzo mocnym uderzeniem robilo sie pekniecie, a nie zgniot.
Ja eksperymentowalem na wielu modelach wczesniej , i pisze w oparciu na rezultatach.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 13:44

Wylej sobie 0,25mm żywicy, na folii aby mieć podkład i potem ją rozerwij.
Cienkiej szmaty poliestrowej nie jesteś w stanie rozerwać rękoma.
Moim zdaniem sama żywica prawie nic wiele daje. Jedynie gumowatą powierzchnię. A dowodem są twoje model które mają łatę na łacie. :-) Jedyne co wzmacnia twój model to pręty węglowe, albo bardoz duża ilość żywicy która niestety już waży.

Co do trzymania rozmiaru chodzi o to że jak prostowałem funjeta na parze po pierwszym krecie to nos był 5mm dłuższy niż kabinka :-) To samo się działo z Raptorem EDF.
Musiałem wyciąć nadmiar :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 13:56

Moja zywica nie daje gumowatej powierzchni - po zaschnieciu jest bardzo twarda , a nie gumowata.
Gumowate będzie to co zrobisz modelowi z dragonem :-) sam opisał to zibi - model będzie się gniótł a nie łamał.
Łaty były wykonane w głownie na skrzydłach i ogonie, które nie były laminowane.
Kadłub raz pękł za linią skrzydeł - i wolę aby pękł niz się zgniótł bo wystarczyło skleić i kształt był zachowany.
Co mi z tego że szmata bardzo zwiększy wytrzymałość na rozerwanie , jeśli model się zgniecie :-) ?
Nie ma cudów, coś się z energią musi stać przy uderzeniu.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 14:04

Jak miałem w rękach to były gumowate :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 15:04

Nie wiem co trzmałeś w rękach, ale napewno nie laminowane elementy dogfightera :-)
Twardość ( a co za tym idzie ewentualne ryzyko kruszenia sie) jest zaleta i wada zarazem.
Zalezy co bedzie dla CIebie lepsze :-)
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 3 gru 2014, o 15:27

Nie ulega wątpliwości że jakieś wstępne założenia trzeba poczynić co chce się uzyskać i starać się przewidzieć konsekwencje wzmocnień globalnie. Co z tego że będę miał "stalowy" przód, odporny na czołowe uderzenie kiedy pakiet i tak wyrwie się z mocowań, poleci do przodu i narobi bardachy w kadłubie, a trzeba zrobić tak żeby przy odrobinie szczęścia wyleciał przez pokrywę. To już się wiąże z dużym otworem w kadłubie, z dużym osłabieniem przekroju - i powstaje pytanie czy z tym walczyć, czy pozwolić na zgięcie/złamanie. To samo z ogonem, belka kadłuba mocna i sztywna w swojej osi jest dość łatwa do uzyskania, ale mocowania stateczników już nie bardzo.
Po ostatnim krecie Gemini złapałem się za głowę jak mogłem na montażu nie zauważyć ewidentnego babola w konstrukcji kadłuba. Na wysokości kabiny na burtach są dwa otwory na serwa i do tego jeszcze dziura w spodzie kadłuba. Przed kabiną mamy cienkie ścianki kadłuba, a za owiewką kabiny masywną bryłę pianki pod którą aż do ogona nie ma żadnej wręgi poprzecznej - pusty kadłub. Jak dla mnie to jest konstrukcyjny babol który nie łamie się w locie tylko przez przypadek ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 15:40

Ma być odporne na rozrywanie - uderzenie krawędzi skrzydłą o krzak i wyginanie, dać taką samą odporność na rozciąganie jak wklejony cienki pręt na powierzchni skrzydła.
Sama żywica jest za słaba, jak nie wierzysz to zrób test j.w. napisałem bo ja odlałem taki cienki place i nie jest to tworzywo mocne. Gruba warstwa może będzie wystarczająca mocna ale będzie duża masa. Cienka nie będzie mocna, za to cienka z tkaniną tak.
Ma być odpowiedni twarda, nie za miękka aby możliwie chronić przed kompresją ale żeby się kompresji poddała a nie kruszyła. (tu żywica czy żywica ze szmatą nic nie zmieni)
Mają dobrze przylegać. Nie wiem z czego to wynika ale naprawiałem modele epo i niektóre żywice słabo się trzymają EPO a inne bardzo dobrze.
Do tej pory stosowałem co popadnie a chciałbym znaleźć żywicę która będzie idealnie pasować do zakładanego celu i będzie tania. Będzie można wtedy skonkretyzować materiał, ta żywica, ten utwardzacz a nie kupować żywicę BSI.
Ma być tania. BSI jest droga i mimo ceny i marki najwyraźniej z powtarzalnością jest problem, moja 20min po robi się gęsta po godzinie a twarda jest następnego dnia.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 15:50

Ale z żywicą jest tak, że im dłużej wiąże tym mocniejsze jest wiązanie - tak przynajmniej mi to wykładali koledzy mający duże doświadczenie w jej stosowaniu.
Czemu Ci przeszkadza czas jej wiązania ?
Żywica której ja używam to http://www.ef3m.pl/2030,bsi-zywica-epox ... -255g.html więc bardzo podobna do tej co kupiłeś.
Tak jak jest napsiane w linku, czas uzyskania pełnej twardości to doba, ale już po 30 minutach zasycha na tyle, że juz nie spłynie etc.
Nie ma co się spieszyć :-)
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 3 gru 2014, o 15:55

Oporność na rozciąganie - OK, to załatwi laminat, ale żeby uzyskać odporność na zginanie w kompozycie z elastycznym rdzeniem jakim jest pianka trzeba stosować dwustronne zbrojenie prętami lub laminatem - jedna strona ściskana druga rozciągana, przemiennie i niezależnie od kierunku działania siły powodującej zginanie. W tym przypadku można śmiało przyjąć że piankowy rdzeń nie pracuje - raz że z powodu swojej elastyczności nie przejmie żadnych naprężeń lecz jedynie odkształci się na skrajnych włóknach, a dwa podczas zginania kompozytu zbrojonego np prętami lub laminatem i o dużo większej sztywności piankowy rdzeń znajduje się w tzw strefie obojętnej, co najwyżej może przejąć niewielką cześć ściskania. Dochodzi tu jeszcze zjawisko rozwarstwienia znane np z prób zjedzenia ciastka z kremem - górna i dolna powierzchnia nie złączone poprzeczkami przemieszczają się niezaleznie nie współpracując ze sobą. Wytrzymałość pianki na takie poprzeczne naprężenia w skali modelarskiej może być nawet wystarczająca (w ograniczonym zakresie oczywiście, ograniczonym chociażby przyczepnością żywicy i górną granicą odkształcenia)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 16:18

Nie chce wnikać za barzdzo w rozkłądy sił.
Z doświadczenia więm że kadłub najczęściej się rwie wiec szmata będzie chronić przed tym, pod względem kompresji kadłub jest bardziej eleastyczny niż pod względem rozciągania. A na mocną kompresję jest narażony tylko nos.
Zdaje sobie sprawę że przy krecie przy zakładanym speed sutupie to nic nie uchroni mojego modelu, ale jak już porobię testy prędkości to założę lżejszy setup i wzmocniona konstrukcja powinna być dosyć odporna.


Jazz pisze:Ale z żywicą jest tak, że im dłużej wiąże tym mocniejsze jest wiązanie - tak przynajmniej mi to wykładali koledzy mający duże doświadczenie w jej stosowaniu.
Czemu Ci przeszkadza czas jej wiązania ?
Żywica której ja używam to http://www.ef3m.pl/2030,bsi-zywica-epox ... -255g.html więc bardzo podobna do tej co kupiłeś.
Tak jak jest napsiane w linku, czas uzyskania pełnej twardości to doba, ale już po 30 minutach zasycha na tyle, że juz nie spłynie etc.
Nie ma co się spieszyć :-)


A gdzie ja napisałem że mi przszkadza?
Przeszkadza mi to że producent nie trzyma normy. Jak jest 20 to ma być 20. A nie raz jest 20 min , raz jest 24h, moja po godzinie płynie, raz jest elastyczna a raz jest krucha.

Epidian kosztuje 60zł za 1KG co daje że jest 4x tańszy niż BSI, i jest Polski :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 16:40

No i będzie fajnei jak go przetestujesz, i w końcu zobaczę oblot Twojego modelu :-)
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 16:46

Jak na razie to się nie zanosi ;-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2979
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 193 razy

Postautor: Jazz » 3 gru 2014, o 16:47

Zamiast pisać na forum weź się za model :-)
Pogoda chyba sprzyja ?
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 17:32

Czekam na próbki
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 3 gru 2014, o 20:51

Jeżeli chodzi o kleje zwykłe to Dragon i Quick Cure słabo się trzyma EPO multiplexa.
Natomiast bardzo dobrze się trzyma no name.
Obie żywice też średnio łapią, jeszcze doba nie minęła ale są twarde, nie lepią się, ale widzę po naderwaniu że będzie kiepsko :-(

Testy robiłem na gładkiej śliskiej powierzchni EPO.


No name to ten klej:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... 100ml.html
Klej ten nie rozpuszcza się ani w Spirytusie ani w Izopropanolu za to rozpuszcza się w benzynie ekstrakcyjnej.
Raczej nie będę ciągnął kleju z HK bo będzie to zbyt długo trwać, więc muszę znaleźć coś podobnego na polskim rynku.
Zapach jest typowo rozpuszczalnikowy, przypomine trochę beżowy Patex lub butapren ale jest bezbarwny.

Muszę sprawdzić agresywny klej do plastiku oraz klej do PCV
Jeszcze sprawdziłem na styrodurze i go nie rozpuszcza, może więc UHU Por


EDIT
Po przespanej nocy naszły różne myśli, obejrzałem szmatę i powierzchnie oklejoną klejem NN i stwierdziłem że jednak przydałaby się większa sztywność. Żywica ma najlepsze pod tym względem właściwości. Niestety o ile sama żywica jako tako wydaje się że się trzyma dobrze to szarpnięcie za szmatę okazuje że jednak potrafi łatwo odejść od gładkiej powierzchnie.
Postanowiłem zrobić próbe matowiąc powierzchnię EPO papierem ściernym, efekt jest doskonały, żywica się trzyma tak samo mocno jak klej NN czyli po oderwaniu wręcz EPO się drze.

Czyli pozostaje pytanie która? MA być tanio, mocno ale i elastycznie.
Że odpowieidzi na dręczące mnie pytanie nie znalazłęm to zakupiłem taki zestaw na Allegro:
Epidian 5 oraz 53 po 250ml oraz utwardzacz PAC oraz Z-1 za nie całe 40zł. Jak przyjdzie to będę testował obie żywice z Z-1 oraz z PAC w różnych proporcjach bo proporcje z PAC wpływają na rożną elastyczność żywicy. Z-! natomiast trzeba stosować w dokładnych proporcjach.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe

Wróć do „Kombaty”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron