Ładowanie - akumulatora w aucie

Wtyczki, kable, ładowanie pakietów, teorie prądowe i inne elektro-zagwostki.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 29 kwie 2016, o 10:35

A nie masz jednego porządnego 5 cyfrowego ?
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 29 kwie 2016, o 10:38

Nie mam niestety.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 29 kwie 2016, o 11:03

Mogę zabrać jutro pole dla porównania żeby ocenić który z twoich jest najbliższy prawdzie.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 29 kwie 2016, o 11:20

Dopoki nie zmierzysz jednym, klasyfikowanym przez PKNMiJ - nic nie bedziesz wiedzial na pewno.
A te klasyfikowane niestety do diabla i nazad drogie sa.
I nawet porownanie jednorazowe takiego taniego marketowego z porzadnym nei wiele da, bo blad pomiary to nie jest zwykly offset, czy jakis tam narzut liniowy czy progresywnny tylko cholera wie jaki - jakis losowy, czyli np. przy 1V moze przeklamywac o 0,05 w dol, przy 10V o 0,75 w gore, a przy 50V - 1,5V w dol... albo jakos inaczej (tutaj oczywiscie raczej przesadzam, aczkolwiek 1V przy 100V to wcale nie tak duzo - blad na poziomie 1% ... przy mierniku za 7 zlotych to zaden blad).
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 29 kwie 2016, o 11:36

Taki użyłem:
http://allegro.pl/woltomierz-panel-dc-0 ... 75862.html

Faktycznie, dokładność dupy nie urywa.

Lepszy byłby taki:
http://allegro.pl/woltomierz-cyfrowy-pa ... 06564.html

Obudowa taka sama. Zobaczę jak będzie działał pierwszy i jeśli dokładność będzie za mała, zaopatrzę się w drugi.

@Kenobi: Dzięki. Napiszę jeszcze wieczorem czy będę potrzebował bo nie wiem czy uda mi się dziś odebrać krowę.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 29 kwie 2016, o 12:57

Kruku pisze:Taki użyłem:
http://allegro.pl/woltomierz-panel-dc-0 ... 75862.html

Faktycznie, dokładność dupy nie urywa.

Lepszy byłby taki:
http://allegro.pl/woltomierz-cyfrowy-pa ... 06564.html

Obudowa taka sama. Zobaczę jak będzie działał pierwszy i jeśli dokładność będzie za mała, zaopatrzę się w drugi.




Jak dla mnnie to to samo. W drugim przypadku masz bardziej lakonicznie okreslona dokladnosc:)
Tu jest napisane ze do 5V +1% a powyzej 5V -1%.
W drugim przypadku jes tpoprostu napisane dokladnosc 0,01, czyli poprostu 1%.
:)
(no bo nie wierze w cos takiego jak dokladnosc do 0,01V).
Czyli to samo, ale ladniej wyglada na papierze.
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 29 kwie 2016, o 13:11

To ciekawe po co robią zakres 2 miejsc po przecinku :dk: Myślisz, że dla bajeru?
Jeżeli zakres pomiaru 0-30V to 1% = 0.3V

Ale pewnie masz rację bo 0.01V to byłaby dokładność b. wysoka jak na pierdzik o wartości <30 zł

-- EDIT --

Właśnie przez takie naciągactwa i nieścisłości żywię odrazę do marketingu w ogólności :mad2:
Faktycznie jest 0.01 i nie napisali, że to jest 0.01V więc co to znaczy samo 0.01? To też nie jest 1%. To jest.... %$!@!!!!
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 29 kwie 2016, o 14:31

Kruku pisze:To ciekawe po co robią zakres 2 miejsc po przecinku :dk: Myślisz, że dla bajeru?



Tak.


Kruku pisze:Właśnie przez takie naciągactwa i nieścisłości żywię odrazę do marketingu w ogólności :mad2:


Nie jestes w swoich odczuciach osamotniony, mowiac eufemistycznnie.
Ale niestety jestesmy na to lasi. My, jako gatunek. Kreca nas wysokie cyferki, wiec producenci zatrudniaja marketingowcow ktorzy wychodza naprzeciw naszym oczekiwaniom.
W ten sposob sami pierdolimy swiat w ktorym zyjemy.

Bo fajnie jest miec dysk 40GB o faktycznej pojemnosci 36,xxx GB, nie?
... i tak dalej...


I taki ja, albo taki Ty, potem juz nie wiemy ktora informacja jest prawdziwa a ktora jest marketingowym scierwem, bo odroznic je bardzo czesto jest cholernie trudnno.

Kruku pisze:Faktycznie jest 0.01 i nie napisali, że to jest 0.01V więc co to znaczy samo 0.01? To też nie jest 1%.


No jak to nie... 1% to dokladnie 0,01.
0,01 tego co mierzysz.
:)

Kruku pisze:To jest.... %$!@!!!!


:piwo:
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 29 kwie 2016, o 14:34

Zapytalem o ta aukcje i oczywiscie to jest dokladnosc WYSWIETLACZA a nie pomiaru. Na pytanie o dokladnosc pomiaru dostalem

"Wg informacji od dostawcy:
Measurement accuracy ±(3‰+ 2 Digit)"

Co to znaczy +2 cyfry?

Czyli jednak troche lepszy
Pozdrawiam,
Paweł
zadmario
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 39
Rejestracja: 11-06-2015
Lokalizacja: Małopolskie
Podziękowano: 11 razy

Postautor: zadmario » 29 kwie 2016, o 16:42

Kruku pisze:"Wg informacji od dostawcy:
Measurement accuracy ±(3‰+ 2 Digit)"

Co to znaczy +2 cyfry?

+/- 3 promile czyli +/- 0,3%
2 digit - oznacza o ile cyfr może się dodatkowo różnić na ostatniej pozycji

Zakładając, że mierzysz napięcie o wartości 24V a miernik jest do 2 miejsc po przecinku.
Procentowy błąd: 23,93 - 24,07
Dodając błąd cyfry: 23,91 - 24,09

Przynajmniej tak to wygląda w profesjonalnych miernikach.
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 30 kwie 2016, o 07:54

@Kenobi: zabierz ten woltomierz. Podejrzewam, ze prawidlowy byl drugi odczyt bo taki sam podaje Powerlab na wejsciu. Bede musial wymienic woltomierz w krowie.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 30 kwie 2016, o 18:19

Jako pierwszy w warunkach polowych skorzystałem z elektrycznej krówki i naładowałem kilka pakietów :-) :banana:
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 30 kwie 2016, o 19:31

Na razie naładowałem 6 x 6s1250mAh + 5 x 12s5000mAh + Kenobiego 4 x 4s2250 i napięcie na akumulatorach nie spadło poniżej 25V więc nie zrobiło to na krówce wrażenia.

Ale martwi mnie inna rzecz: jak zostawiłem wczoraj ładowanie aku na noc to rano ciągle się ładowały ale były już full. Jak odłączyłem ładowarkę i znowu podłączyłem to dioda świeci na zielono (full). Ale sama nie przechodzi w zieloną diodę. Kable do aku są grube i dość krótkie więc o zbyt dużym spadku napięcia raczej nie może być mowy.

Trochę boję się, że może mi przeładować aku. To jest ostatnia rzecz, którą bym chciał bo aku są zabudowane i dostęp do nich jest b. utrudniony. Mam nadzieję, że ładowarka pokazuje ciągle ładowanie ale idzie tam minimalny prąd.

-- EDIT --

Znalazłem, że maksymalne napięcie akumulatora żelowego to 15V a więc 2 w szeregu 30V. Zatem jest bezpiecznie z tym przeładowaniem. Ciekawe tylko dlaczego ładowarka nie wykrywa, że już dość.
Pozdrawiam,
Paweł
zadmario
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 39
Rejestracja: 11-06-2015
Lokalizacja: Małopolskie
Podziękowano: 11 razy

Postautor: zadmario » 30 kwie 2016, o 20:24

Ile akumulatorów masz aktualnie podłączonych do ładowarki?
Ilu etapowy tryb ładowania masz ustawiony?

Do normalnej eksploatacji proponuję ustawić 3 czyli przełącznik w pozycji środkowej.
Ładowarka PB-1000-24 kończy ładowanie (zapala zieloną diodę) gdy prąd ładowania spadnie poniżej 10% prądu nominalnego czyli poniżej 3,5A.
Napięcie ładowania jest 28,8V czyli 14,4V na akumulator, po spadku prądu ładowania poniżej 10%:
2 stage - wyłączy ładowanie
3 stage - przełączy ładowanie na float napięcie 27,6V czyli 13,8V na akumulator.
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 30 kwie 2016, o 21:37

Mam podłączone 4 w układzie 2S2P. Każdy o pojemności 192Ah czyli mam w sumie 384Ah na 24V

Ładowarka daje około 35A czyli nieco mniej niż 0.1C

Ładowałem w 2 trybach - 2 stopniowym i 3 stopniowym. W przypadku 2 stopniowego, jak po dłuższym czasie odłączyłem zasilanie łądowarki i ponownie ją włączyłem to pokazywała już status zielony. Ale właśnie dziwi mnie to, że podczas ładowania nie przechodzi sama w ten tryb (dopiero jak się włączy i wyłączy - wtedy wykrywa, że są naładowane i świeci zielona dioda)
Pozdrawiam,
Paweł
zadmario
Pierwsze koty za płoty...
Posty: 39
Rejestracja: 11-06-2015
Lokalizacja: Małopolskie
Podziękowano: 11 razy

Postautor: zadmario » 30 kwie 2016, o 22:32

Wygląda na to, że końcowy prąd ładowania jest na granicy 10%.
Dobrze by było to zmierzyć.
Jak nie masz możliwości zrobić pomiaru bez rozłączania to można odłączyć jedną parę akumulatorów i sprawdzić czy zapali się zielona dioda.
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 1 maja 2016, o 00:46

Niestety akumulatory są tak zabudowane, że nie mam do nich bezpośredniego dostępu.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 92 razy

Postautor: Kruku » 15 maja 2016, o 21:01

Projekt został jakiś czas temu ukończony i zaraz potem przetestowany. W tym poście go podsumuję.

Krótko po co to wszystko było:

Wszystko zaczęło się około rok temu. Zacząłem wtedy kombinować jak chciałbym rozwijać się w RC Heli. Zasadniczo wiedziałem, że chcę mieć kiedyś większy model niż 450. Wiedziałem też, że z zajawki trzeba korzystać garściami póki ciągle mnie jara. Dlatego w głowie zakiełkowała myśl o tym, żeby od razu bez ceregieli pójść w klasę 700. Założenie było takie, że 450 będę latał rzeczy nowe, a klasę 700 zostawię sobie na czysty fun. Ale podpatrując kolegów na polu, szybko zorientowałem się, że klasa 700 to wyzwanie logistyczne. Jak to celnie ujął wojtekr - "wszystko jest razy 2". W moim codziennym aucie mógłbym pewnie po położeniu tylnych oparć upchać 700-tę ale oczami wyobraźni nie widziałem, żebym to robił regularnie. Zrobię raz, dwa razy i odpuszczę bo po prostu nie będzie mi się chciało. Widziałem to zbyt wiele razy na innych przykładach.

Dlatego punkt wyjścia był taki - pójdę w klasę 700 tylko wtedy gdy realnie będę w stanie latać intensywnie. A więc trzeba pokonać problemy logistyczne. Od początku było wiadomo, że musi być inny samochód. Padło na Toyote Land Cruiser w wersji HDJ-100 (a więc dość stary model). Wybór padł na to auto bo jest to prawdziwa terenówka i ma fajną półkę po otwarciu bagażnika.

Założenia początkowo były proste:
- eliminacja noszenia ciężkich modeli i pakietów między samochodem i mieszkaniem
- eliminacja konieczności ładowania w mieszkaniu

Potem doszła jeszcze możliwość napraw modeli na polu. Przynajmniej tych mniej skomplikowanych i czasochłonnych.

Trafiłem na HF na koncepcję ładowania pakietów na polu z akumulatorów do głębokiego rozładowywania i postanowiłem to zaadoptować. Pozwala to wyeliminować konieczność noszenia pakietów (są cały czas w aucie). Chciałem móc ładować podczas jazdy i to był kolejny wymóg. Odrzuciłem koncepcję ładowania z generatora bo za dużo jest z tym pierdolenia (za każdym razem trzeba rozwijać długi kabel, pierdzi to i hałasuje). Poza tym z wyliczeń wyszło mi, że potrzebuję około 3kW mocy aby przy ładowaniu na polu w ogóle nie czekać (z lekkim zapasem).

Realizacja zajęła mi prawie rok z czego zasadnicza część przez zimę. Do realizacji projektu skorzystałem z dwóch firm. Jedna zrobiła mocowanie akumulatorów i blach aluminiowych, a druga zabudowę.

Z Toyoty zdemontowałem drugi rząd siedzeń i przerobiłem ją na auto 2-miejscowe. Podłoga została wyłożona aluminiową blachą. Wstawiłem kratkę za pierwszym rzędem siedzeń, zdemontowałem pasy pasażerów i w takiej formie zarejestrowałem auto jako ciężarowe z możliwością pełnego odliczania VAT-u.

Po zorientowaniu się w akumulatorach, wybór padł na akumulatory typu AGM firmy Nerbo.
http://www.hi-power.pl/19312i-akumulato ... 00257.html

Bardzo długa żywotność i pojemność. 193Ah. Zastosowałem układ 4 takich akumulatorów. 2 pary połączone równolegle. W ten sposób uzyskałem napięcie 24V potrzebne do uzyskania pełnych mocy z ładowarek i pojemność 386Ah na 24V. Do tego zestawu dopasowałem ładowarkę MeanWell PB-1000-24.
http://www.tme.eu/en/details/pb-1000-24 ... mean-well/

Jest to automatyczna ładowarka o prądzie ładowania 34.7A a więc nieco mniej niż 0.1C całego układu.

Całość po zamontowaniu wyszła tak:
Obrazek

Obrazek

Akumulatory musiały być bardzo dobrze przymocowane więc szyny ustalające zostały przymocowane w punktach mocowania siedzeń, które są integralną częścią ramy podwozia. Większe śruby właśnie są tymi punktami mocowań. Oprócz blokowania możliwości przesuwania akumulatorów przód/tył, dorobiłem przyspawane ograniczniki aby nie mogły przesuwać się na boki. Całość mocno ściśnięta pasami do podłoża.
Obrazek

Ładowarkę przymocowałem dość wysoko, tuż za zagłówkiem pasażera. Chciałem zaoszczędzić miejsce na dole (gdzie są akumulatory) i mieć łatwy do niej dostęp:
Obrazek

Abym mógł sprawnie ładować te akumulatory, musiałem skombinować sobie w garażu podziemnym prąd. Udało dogadać się z administracją budynku aby pociągnąć dodatkową linię na dodatkowym bezpieczniku wprost z mojego mieszkania do garażu (miałem trochę szczęście bo moje mieszkanie jest wprost nad miejscem garażowym i mieszkam na 2 piętrze więc kable nie były bardzo długie). Aby ładowanie było maksymalnie plug&play, wykonałem w błotniku dodatkowe gniazdo:
Obrazek

W garażu jest skrzynka, w której na stałe znajduje się kabel do ładowania:
Obrazek

Proces ładowania wygląda tak (normalnie skrzynka jest zamknięta) i trwa około 12h
Obrazek

Zasadniczo auto zostało podzielone w pionie na 2 części. U góry modele, na dole graty. Tam gdzie były tylne siedzenia, dodałem przestrzeń ładunkową. Z lewej miejsce na krzesła (klapka u góry), apkę i inne drobne pierdoły (otwór na dole):
Obrazek

Z prawej strony analogiczna koncepcja. U góry gazowy grill, z którego jeszcze nie korzystałem, a na dole naboje gazowe do niego oraz inne pierdoły do auta:
Obrazek

No i to co najważniejsze. Tył po otwarciu bagażnika:
Obrazek

W roli ładowarek wybór padł na 2 x Powerlab8v2. Każda o mocy ponad 1000W. Powerlaby są w stanie ładować prądem 40A. Po lewej widać panel elektryczny, nieco niżej przetwornica 24V -> 220V. Z prawej od góry duża wnęka na duży stolik, niżej 4 głebokie szuflady na pakiety do dużych modeli, a na prawo szuflada na graty heli i lodówka. Całkiem z prawej dodatkowa gaśnica.

Panel elektryczny zawiera to co najbardziej potrzebne czyli od góry: wyłącznik bezpicznikowy główny, woltomierz, amperomierz, 4 wyłączniki bezpiecznikowe do kolejno: ładowarki 1, ładowarki 2, lodówki, gniazda zapalniczki 24V
Obrazek

Elektryka jest prosta. Panel jest na zawiasie i można dojść do bebechów. Główny bezpiecznik jest na minusie:
Obrazek

4 bezpieczniki:
Obrazek

Bocznik do pomiaru natężenia:
Obrazek

Rozgałęźnik prądu na plusie:
Obrazek

Wyjście kabli od przedziału akumulatorów:
Obrazek

Co do mocowania samych heli to muszę polecić firmę Random Heli. Specjalizuje się w jednej rzeczy... robieniu mocowań do samochodów dla helików. Robią mocowania na różne rozmiary heli, które można przesuwać po szynach i w ten sposób uzyskuje się bardzo elastyczny przedział "cargo".
Obrazek

Szuflady mają z przodu konektor XT60 i złącze balansera.
Obrazek

Wewnątrz szuflady jest rozgałęzienie na 2 konektory Supra-X i 2 balansery tak aby można było podpiąć pakiet 12S5000mAh
Obrazek

Dzięki temu można ładować pakiety podczas jazdy. Typowo ładuję 2C 2 komplety 12S5000mAh w czasie 30 minut jedną ładowarką, a drugą 6 małych pakietów 6S1250mAh do klasy 450. Po dojechaniu na pole mam naładowane 6x1250mAh i 2x12S5000mAh. Resztę ładuję w miarę potrzeb w trakcie latania. Setup umożliwia szybsze ładowanie niż latanie.

Z napisaniem tego posta chciałem poczekać aż skończę testy. W tej chwili mam 24.5V na aku (czyli nieco więcej niż 50%). Odwiedziłem Pałacową 4 razy. W tym czasie naładowałem 44 pakiety 6S5000mAh (swoje i Jazza), 48 pakietów 6S1250mAh i parę pakietów 4S Kenobiego. Zamierzam naładować główne aku jak napięcie spadnie do 24V. W takim scenariuszu główne akumulatory powinny zrobić około 700 cykli czyli... 2800 dni lotnych :D

Krówka podczas pracy:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 15 maja 2016, o 21:39 przez Kruku, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 15 maja 2016, o 21:14

To by się zgadzało, pakiety o łącznej pojemności 270Ah przy rozładowaniu 70% to ok 190Ah przy 25V :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Jazz
Lider forum...
Posty: 2964
Rejestracja: 02-10-2014
Lokalizacja: Ozarow mazowiecki
Podziękował: 30 razy
Podziękowano: 190 razy

Postautor: Jazz » 15 maja 2016, o 21:17

No i kto tu blać ma paranoje ? no kto ?!
Ma wizje i na dodatek ja zrealizował :-)
Sukcesywnie testujemy wszystkie funkcjonalności - mam nadzieje ze sprawdzimy w kolejny weekend lodówke i grilla.
Trzeba sprawdzic, aby miec pewnosc ze koledze nic nie grozi ze strony tych urzadzen.

Wróć do „Prądownia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości