Dawno temu w odległej galaktyce.... o przepraszam to nie ta bajka...
Dawno temu, gdzieś na wiosnę przed wakacjami, kupiłem GAUI 255 - maluchy zawsze mi się podobały a Rexem 250 latało mi się bardzo przyjemnie. Co prawda GAUI 200 nie dał mi jakichś specjalnych przeżyć i emocji (poza paroma kretami) ale chęć powrotu "do korzeni" (zaczynałem przecież od Kinga czyli klasy 275) zrobiła swoje... (no i oczywiście ochy i achy Edka
)
Po długim oczekiwaniu doczekał się wreszcie swojej kolejki montażowej. Pudło w końcu ukazało swoją zawartość:
a nieco głębiej... węglowe łopaty, dwa woreczki z częściami *, śrubokręt imbusowy 1.5mm (!)
, uchwyt do łopat no i oczywiście głównego bohatera.
Model „wyjechał” na stół i rozpocząłem przymiarki **
Dość szybko się okazało, że serwa jakie wybrałem do tego modelu (Turnigy TGY-90s z metalowymi zębatkami bo mają bardzo dobre - przynajmniej katalogowe - parametry i są tanie)...
Masa: 13.4g
Wymiary: 22.8*12.2*28.5mm
Moment maksymalny: 1.8kg/cm (4.8V) - 2.2kg/cm (6.0V)
Prędkość: 0.10sec/60degree(4.8v) - 0.08sec/60degree(6.0V)
Napięcie pracy: 4.8-6.0V
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=9392...są nieco za duże a konkretnie za wysokie (obudowa ma prawie 29mm a do tego jeszcze orczyk) i zabrakło 2mm żeby zmieścić przednie serwa w przewidzianej dla nich wnęce
Co więcej nawet gdybym zrobił podkładki dystansowe to fabryczne śruby M2x5 będą za krótkie – musiałem zastosować śruby M2x8.
Wyboru i tak nie było więc podkładki zostały rachuciachu sprokurowane...
...i poszły do przymiarki na serwo:
Dodatkowe podkładki widoczne na fotce między śrubą a uchem serwa mają dwie funkcje: 1 – zwiększają powierzchnię pracy śruby na obudowie, 2 – „skracają” za długą śrubę – o tym dlaczego to konieczne za chwilkę...
Żeby ułatwić sobie pracę po odkręceniu 6 śrub...
...można wymontować cały przód
Na poniższym zdjęciu i następnym widać dlaczego jest problem ze śrubami mocującymi serwa: otwory pod te śruby mają ograniczoną głębokość i śruby nie mogą być ani za krótkie ani za długie.
Przy dokręcaniu śrub serw trzeba uważać żeby cały blok, który jest dość wiotki, nie przekosił się (tego problemu nie ma gdy serwa przykręcamy do całkiem zmontowanej ramy).
prawidłowo zamontowane serwa są gotowe do Subtrimowania
i po wysubtrimowaniu
Teraz na tapetę (a raczej bok modelu) poszło serwo wysokości. I tu wyjaśnienie długiej zwłoki z montażem G255: znów swoją „moc” pokazały serwa – fragment obudowy w którym umieszczona jest oś obrotu jednej z zębatek tak bardzo wystaje że rozsądne zamocowanie kulki wydawało się mi niemożliwe i dlatego projekt został odłożony na półkę „Jak zamocować serwo, orczyk i popychacz”. Dopiero wczoraj się uparłem że znajdę rozwiązanie i zacząłem pracować.
Można wykorzystać tylko otwór 4 i dalsze orczyka – co więcej wyłącznie w połączeniu z krótką kulką (bez szyjki) – tylko w ten sposób snap będzie miał wystarczający luz do obudowy. Oczywiście można użyć otworu 5 i długiej kulki ale wtedy popychacze serw przednich będą mocno pochylone a chciałem uzyskać maksymalną równoległość do wału
Tak jak z serwami przednimi tak i tu konieczne było dołożenie podkładek dystansowych żeby kulka ustawiła się pod ramieniem tarczy
żeby było jeszcze „prościej” serwo wystaje tak bardzo (szczególnie z dystansami) że uniemożliwiałoby zaczepianie kabinki. Dlatego również i zaczep kabiny dostał podkładkę dystansową
jeszcze jeden widok na podkładki dystansowe
Przy montażu (i demontażu) części przedniej z kadłuba warto się zaopatrzyć w cienkie bocianki lub pęsetę – znacznie ułatwią wsunięcie między obudowy tulejek dystansowych.
Pierwszy etap prawie zakończony
Na zakończenie dnia postanowiłem wykonać jeszcze popychacze tarczy – wg instrukcji powinny mieć 31mm długości całkowitej (od końca do końca).
po zmontowaniu
Żeby idealnie wpoziomować miksery trzeba było skrócić popychacze główne o 3 pełne obroty.
c.d.n....
* - pudło ukazało swoją zawartość oczywiście zaraz po nadejściu paczki i aktualne zdjęcia nie odzwierciedlają faktycznego ówcześnie stanu zawartości: pierwotnie model miał założony wirnik ogonowy ale do pierwszych przymiarek i obecnego montażu został zdemontowany.
** - przymiarki były już wcześniej, zaraz po przybyciu modelu - co wynika z fragmentu o serwie ogonowym, ale z powodu pojawienia się problemów "pasowania" budowa została wstrzymana