Jakiś czas temu postanowiłem nieco usystematyzować sposób w jaki się uczę kolejnych manewrów i figur. Nazewnictwo "manewr" i "figura" zaczerpnąłem z akrobacji samolowej (manewr to zasadniczo prosty element, a figura to złożenie iluś takich elementów/manewrów). Drugim źródłem był Bert i jego kurs latania 3D, który uważam za świetny (chodzi mi o serię Learning 3D -
http://www.smacktalkrc.com/archives/cat ... earning-3d). Jest to płatne ale tanie i opłaca się!
To co słyszałem na początku, czyli "nie palić etapów", zrozumiałem dużo później. Jest ku temu bardzo prosty powód - żeby ćwiczyć efektywnie figurę, trzeba opanować manewry, które się na nią składają. Można nauczyć się figury i bez tego ale dużo dłużej - ucząc się figury, uczymy się jednocześnie manewrów, wszystko nakłada się na siebie i jest kompletnym chaosem i klapą.
Moja klasyfikacja. Użyłem nazewnictwa ang.
A. Manewry /elementy podstawowe/
A1. Hovers
1) hover tail in
2) hover nose left
3) hover nose right
4) nover nose in
5) inv hover tail in
6) inv hover nose left
7) inv hover nose right
8) inv hover nose in
A2. Circles
1) left circle
2) right circle
3) left backward circle
4) right backward circle
5) nose up left circle
6) nose up right circle
7) nose down left circle
8) nose down right circle
9) inv left circle
10) inv right circle
11) inv left backwards circle
12) inv right backwards circle
13) inv nose up left circle
14) inv nose up right circle
15) inv nose down left circle
16) inv nose down right circle
A3. Flips
1) forward flip tail in
2) forward flip nose left
3) forward flip nose right
4) forward flip nose in
5) backward flip tail in
6) backward flip nose left
7) backward flip nose right
8) backward flip nose in
9) left flip tail in
10) left flip nose left
11) left flip nose right
12) left flip nose in
13) right flip tail in
14) right flip nose left
15) right flip nose right
16) right flip nose in
A4. Arcs (manewry pionowe)
1) nose up skids out arc
2) nose up skids left arc
3) nose up skids right arc
4) nose up skids in arc
5) nose down skids out arc
6) nose down skids left arc
7) nose down skids right arc
8) nose down skids in arc
9) tail in skids right arc
10) tail in skids left arc
11) nose left skids out arc
12) nose left skids in arc
13) nose in skids left arc
14) nose in skids right arc
15) nose right skids in arc
16) nose right skids our arc
Dalej są pętle ale jeszcze ich nie rozpisałem :p i to jest koniec części A
Część B to figury. Np. do każdego manewru można dodać piruet w lewo lub w prawo. Najpopularniejszy piroflip to zwykle połączenie A3.1 i pirueta z lewym rudderem. Może być szybki lub wolny (w zależności od tego ile obrotów ogonem na jeden flip). Snake to połączenie hurricanes (czyli kółek z dużym przechyleniem) w lewo i w prawo, naprzemiennie i z częstymi zmianami (czas lotu po kółkach mniej więcej taki sam jak czas przejścia między jednym kółkiem a drugim). Figury interesują mnie mniej bo chociaż lubię sobie tic-toca czasem zrobić, muszę ćwiczyć podstawy.
Celowo nie ma tu hurricanes, funnels, tic-tocs bo...
hurricanes to np. circles tylko z dużym
przechyleniem (każda orientacja z ogonem poziomo)
funnel też tylko bokiem i z dużym
pochyleniem rainbow to arc (łuk).
tic-toc natomiast to złożenie dwóch krótkich arcow na przeciwnych pitchach (figura)
pirofunnel to po prostu kółko z piruetem w tym samym kierunku co kółko, a wall of death to samo tylko z przeciwnym piruetem itd...
Części B jeszcze nie rozpisałem ale dopiszę
Mega ważna zasada:
Jeżeli coś składa się z jakiś manewrów to zanim się to coś ćwiczy, trzeba opanować te manewry.Przykładowo aby ćwiczyć tic-toca nose up skids out (chyba najpopularniejsza orientacja) trzeba:
- opanować zawis inv nose in (różnie z tym bywa)
- opanować zawis tail in (to akurat każdy umie)
- opanować arc nose up skids out od zawisu do zawisu (najdłuższy możliwy rainbow, też różnie z tym bywa)
Stopniowo skracać potem rainbow aż do tic-toca. Ot tyle.
Można np. uczyć się tic-toca nie umiejąc manewrów, które się na niego składają (np. nie umiejąc dobrze zawisu inv nose in). Tak, da się nauczyć ale jakim kosztem? To mega strata czasu.
Zwyczajny lot do przodu, taka podstawa opanowania heli to 4 zawisy i 2 kólka (ósemka to figura składająca się z dwóch kółek w odwrotnych kierunkach z przejściem między nimi za pomocą łuku. Zasadniczo jak umie się zrobić 2 kółka to już zwykle umie się zrobić ósemkę).
Po opanowaniu podstaw latania (do przodu i w normalnej orientacji) można iść różnymi ścieżkami. Zasadniczo jednak Bert radzi aby opanować latanie ósemek w 4 podstawowych orientacjach (do przodu, tyłem, na plecach przodem i na plecach tyłem), a więc
ośmiu kółek. Potem to samo tylko bokami (a więc wszystkie lejki) - następne
osiem kółek. Razem 16 i liczba 16 często się potem przewija.
Można np. opanować latanie na plecach tyłem i tylko w jednym kierunku i iść dalej ale to potem wyraźnie
ogranicza. Przykładowo - większość osób woli manewry z lewym rudderem, a więc hurricane plecowy do tyłu zgodnie z kierunkiem zegara (lewy rudder). Ile osób zrobi szybki niski hurricane odwrotnie? (na plecach do tyłu ale w lewo)
Dobre opanowanie wszystkich
szesnastu kółek jest podstawą do późniejszego łączenia manewrów i szybkiego orientowania się w pirofigurach gdyż co 90 stopni mamy "punkty odniesienia".
Rozróżniam 4 etapy opanowania każdego manewru:
1) powoli, daleko
2) szybko, daleko
3) powoli, blisko
4) szybko, blisko - o tak:
https://www.youtube.com/watch?v=ur4_KURMRtoPrzy czym "blisko" rozumiem tak, że można to polecieć w dużej sali gimnastycznej. W przypadku zawisów to oczywiście precyzja stania w miejscu, dla mnie zasadniczo nie wychodzenie ze środkiem heli poza kółko o średnicy wirnika.
Obecnie ćwiczę latanie bokiem i np. dobrze wychodzą mi tylko niektóre lejki (np. plecowy nose up zgodnie z kierunkiem zegara - bo lewy rudder!
.
Powyższa lista jest moją "mekką". Jeszcze mi sporo brakuje
Jest 16 tic-tocow! Dobrze umiem 2 orientacje heh, jest się czego uczyć! Kto umie robić na "4" tic-toci skids in albo nose in skids left?
A jaki jest wasz system?