Heli - głowice, tarcze (rodzaje, sposób działania, ustawienia)

Zasady działania, ustawienia, modyfikacje...
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 paź 2015, o 09:07

A gdyby założyć że masa nie ma wpływu na zjawisko precesji żyroskopowej i sprowadza się ona do prostego mechanizmu który opisałem dwa posty wyżej. Natomiast ma wpływ (masa) na efekt żyroskopowy (czyli to że żyroskop chce wirować wokół stałej osi) i jest to związane z zasadą zachowania pędu. I te dwa zjawiska czyli efekt żyroskopowy i precesja wzajemnie sobie towarzyszą...

Wtedy wirnik o zerowej masie w dalszym ciągu reagowałby zgodnie z zasadami precesji ale nie wykazywałby żadnych właściwości stabilizujących (żyroskopowych). Im większa masa tym większa rola efektu żyroskopowego (stabilizacja), ale bez wpływu na precesje.

P.S. może ja piszę teraz herezje bo nie opieram tego na wiedzy wyniesionej ze szkoły (zdążyłem dawno zapomnieć) ale na intuicji po prostu ;)
Ostatnio zmieniony 23 paź 2015, o 09:16 przez telemaniak, łącznie zmieniany 2 razy.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 09:09

hmm hmm hmm :kopara: :kopara: :kopara: :plask: :masakra: :oops:
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 09:14

Kruku pisze:Jeśli chodzi o sam eksperyment to proponuję taki, żeby odłączyć popychacze od tarczy sterującej, wziąć do ręki model i rozkręcić wirnik. W takich warunkach nie będzie sił aerodynamicznych, nie będzie działania FBL, po prostu luźno obracający się wirnik z łopatami na zerowych kątach. I wtedy spróbować go w rękach przechylić w dowolną stronę. Sądzę, że wirnik będzie w rękach chciał się obrócić dokładnie 90 stopni dalej.

Na pewno będzie się chciał obrócić o 90st dalej, pytanie bardziej brzmi jak mocno?
Na pewno będzie mocniej się chciał obrócić o 90st dalej jeśli łopaty będą cięższe.
To czemu modele helikopterw 3D szybciej się obracają jak łopaty są lżejsze?

EDIT
To czemu modele helikopterw 3D szybciej się obracają jak łopaty są lżejsze?
odp.
Bo okres obrotu wywołanego precesją żyroskopową jest odwrotnie proporcjonalny do moment bezwładności wirującego wirnika głównego
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:16 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 09:25

telemaniak pisze:A gdyby założyć że masa nie ma wpływu na zjawisko precesji żyroskopowej i sprowadza się ona do prostego mechanizmu który opisałem dwa posty wyżej.

Nie bardzo rozumiem , musisz prościej opisać :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 paź 2015, o 09:38

Niestety prościej nie potrafię już chyba :)

No ale zobaczcie - wszytko się zgadza z "doświadczeniem".
Masa nie może mieć wpływu na samo zjawisko precesji czyli to przesunięcie sterowania o 90 stopni bo gdyby tak było to by znaczyło że helikoptery z bardzo lekkimi łopatami mają problem ze sterowaniem (no nie wiem - nie przesuwa się o 90 stopni albo słabo reaguje). Natomiast ma wpływ na efekt żyroskopowy - ciężki wirnik powoduje że helikopter jest bardziej stabilny i mniej podatny np na podmuchy wiatru.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 09:40

telemaniak pisze:A gdyby założyć że 1) masa nie ma wpływu na zjawisko precesji żyroskopowej i sprowadza się ona do prostego mechanizmu który opisałem dwa posty wyżej. Natomiast ma wpływ (masa) na efekt żyroskopowy (czyli to że żyroskop chce wirować wokół stałej osi) i jest to związane z zasadą zachowania pędu zasadą zachowania momentu pędu. I te dwa zjawiska czyli 2) efekt żyroskopowy i precesja wzajemnie sobie towarzyszą...
Wtedy wirnik o zerowej masie w dalszym ciągu reagowałby zgodnie z zasadami precesji ale nie wykazywałby żadnych właściwości stabilizujących (żyroskopowych). 1,2)Im większa masa tym większa rola efektu żyroskopowego (stabilizacja), ale bez wpływu na precesje.
P.S. może ja piszę teraz herezje bo nie opieram tego na wiedzy wyniesionej ze szkoły (zdążyłem dawno zapomnieć) ale na intuicji po prostu ;)

1) Masa (NIEDRUKOWANYMI, żeby znów nie było...) jest jednym z 3 podstawowych czynników: masa, promień*, prędkość kątowa.
2) "Precesja żyroskopowa" (ona jest "zjawiskiem") jest skutkiem/wynikiem ("pochodną") "efektu żyroskopowego" (on jest "właściwością"). Gdy tylko ciało zaczyna wirować, to ona się pojawia "automatycznie" i dopóki ciało wiruje, ona jest, bo wynika z właściwości ciała wirującego, jaką jest "efekt żyroskopowy".

* - należy rozwinąć...

P.S. Przepraszam Telemaniaku za edytowanie Cię, ale tak będzie łatwiej i szybciej, a Twój oryginał tak czy siak pozostawiam wszak... :thumb:
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 09:56

EDIT
Skasowałem te bzdury które sam napisałem bo nie nadawały się nawet do poprawienia.

Efekt precesji żyroskopowej żyroskopowy jest głównym czynnikiem powodującym przechylanie się helikoptera.
Ostatnio zmieniony 9 lis 2015, o 16:16 przez Kenobi36, łącznie zmieniany 1 raz.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 10:04

Kenobi36 pisze:Na pewno będzie się chciał obrócić o 90st dalej, pytanie bardziej brzmi jak mocno?
Na pewno będzie mocniej się chciał obrócić o 90st dalej jeśli łopaty będą cięższe.
To czemu modele helikopterw 3D szybciej się obracają jak łopaty są lżejsze?


Aby uzyskać sensowne odpowiedzi na te ptania, trzeba odgrzebać z fizyki zasadę zachowania momentu pędu, która jest podstawą działania żyroskopu. Czyli zacząć od samego momentu pędu. W tej chwili nie czuję się na siłach ale może jest wśród nas jakiś student, który jest na bieżąco? :)
Pozdrawiam,
Paweł
Awatar użytkownika
telemaniak
Elita forum...
Posty: 734
Rejestracja: 30-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 44 razy
Podziękowano: 72 razy

Postautor: telemaniak » 23 paź 2015, o 10:17

Ale "precesja żyroskopowa" przynajmniej w tym ujęciu helikopterowym mówi jedynie o tym że jeżeli na wirnik działa siłą przyłożona w danym punkcie to reakcja jest przesunięta o 90 stopni. Gdzie tu mowa o masie - ja nie widzę.

Natomiast lżejsze łopaty to mniejszy efekt żyroskopowy (stabilizacji) i w związku z tym po przyłożeniu tej samej siły (np. siły aerodynamicznej pochodzącej od wychylenia łopat wirnika) helikopter przewraca się szybciej.
JR XG8, GAUI X5, GAUI255, MX3 > facebook.com/tufframes
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 10:26

Moim zdaniem położenie łopaty nie ma znaczenia. Siła aerodynamiczna największa jest 90 stopni przed, tam gdzie największy jest kąt natarcia. To kąt natarcia, a nie położenie łopaty ma znaczenie dla siły jaka działa na łopaty.

W dużych heli, w przeciwieństwie do modeli, łopaty wirnika mają dodatkowy stopień swobody i poruszając się góra/dół nie ma oporu ani żadnej reakcji:

Obrazek

Ten dodatkowy stopień swobody na zdjęciu widać zaraz przy osi wirnika. Ja to rozumiem tak, że w małej skali naprężenia na wirniku nie mają takiego znaczenia i dlatego dla prostoty konstrukcji ten stopień swobody jest pominięty.
Pozdrawiam,
Paweł
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 10:50

Kruku pisze:... Ten dodatkowy stopień swobody na zdjęciu widać zaraz przy osi wirnika. Ja to rozumiem tak, że w małej skali naprężenia na wirniku nie mają takiego znaczenia i dlatego dla prostoty konstrukcji ten stopień swobody jest pominięty.
Paweł, tak "z biodra i na czuja"... hmm To musi być raczej w celu "konkretniejszego" skierowania ciągu (bez konieczności pochylenia helikoptera, tylko lekkim pochyleniem płaszczyzny wirowania łopat. Przemyśl to i zweryfikuj mnie... :thumb:
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 23 paź 2015, o 10:52

A np w wirniku maszyny takiej jak wiatrakowiec sterowanie nie odbywa się na zasadzie właśnie żyroskopowej? Z tego co kojarzy mi się o konstrukcji wirnika to tam chodzi cała głowica. Oczywiście mogę się mylić.
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
Kruku
Domownik forum...
Posty: 489
Rejestracja: 05-10-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 58 razy
Podziękowano: 93 razy

Postautor: Kruku » 23 paź 2015, o 11:30

Gajos pisze:To musi być raczej w celu "konkretniejszego" skierowania ciągu (bez konieczności pochylenia helikoptera, tylko lekkim pochyleniem płaszczyzny wirowania łopat. Przemyśl to i zweryfikuj mnie... :thumb:


Być może. Podczas kołowania płaszczyzna wirnika jest wyraźnie przechylona do przodu bo heli nie może się przechylić, a ciągnąć go jakoś trzeba :)

https://www.youtube.com/watch?v=hPumWCCX9ts

A potem do startu jest już poziomo.
Pozdrawiam,
Paweł
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 11:36

lenu pisze:A np w wirniku maszyny takiej jak wiatrakowiec sterowanie nie odbywa się na zasadzie właśnie żyroskopowej? Z tego co kojarzy mi się o konstrukcji wirnika to tam chodzi cała głowica. Oczywiście mogę się mylić.
Niby tak, ale jakoś nieteges to określasz na moje oko. Nie "sterowanie odbywa się na zasadzie żyroskopowej", tylko "przy sterowaniu wirującymi łopatami, zasada żyroskopowa się chciał nie chciał pojawi, więc trzeba ją wykorzystać, gdzie tylko się da, zagonić ją do roboty na naszą korzyść". Może to ciut zaskoczy?
Nie ma znaczenia, czy pochylamy jak dawniej całą głowiznę, czy tylko cykliczymy łopatami. Dla nas tutaj jest to absolutnie to samo z dokładnością do 5-tych miejsc po przecinkach co najmniej.
Nadal, żeby pochylić płaszczyznę wirowania łopat do przodu, a wirują one w prawo/lewo, to musimy je pochylać w lewo/prawo. Bo dopiero wtedy (ponieważ oprócz nas działa na nie jeszcze ich efekt żyro) pochylą się do przodu.
Kruku pisze:Być może. ...
Nie ściemniaj, co się tak cykasz... Tak, czy nie?! :obrazony: :P
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 11:39

Kruku pisze:
Gajos pisze:To musi być raczej w celu "konkretniejszego" skierowania ciągu (bez konieczności pochylenia helikoptera, tylko lekkim pochyleniem płaszczyzny wirowania łopat. Przemyśl to i zweryfikuj mnie... :thumb:
... Podczas kołowania płaszczyzna wirnika jest wyraźnie przechylona do przodu bo heli nie może się przechylić, a ciągnąć go jakoś trzeba :)
... A potem do startu jest już poziomo.
No przecież właśnie to morwa mówię!!! I w trakcie lotu też!!!!!
Gajos

Postautor: Gajos » 23 paź 2015, o 11:41

P.S. U nas w helikach te dodatkowe zawiasy są zastąpione przez dampery i wiotkość łopat. Więc nie kombinuj, bo w efekcie też są.
utrinque
Stały bywalec...
Posty: 121
Rejestracja: 05-05-2015
Podziękował: 4 razy
Podziękowano: 26 razy

Postautor: utrinque » 23 paź 2015, o 15:18

Kowal pisze:Przyspieszajac Wasze eksperymenty i dyskusje podrzucę Wam książeczkę.

Rotorcraft Flying Handbook napisaną przez FAA.

https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/helicopter_flying_handbook/media/helicopter_flying_handbook.pdf

Znajdziecie tam odpwoeidzi na większość pytań, oprócz tego o sens istnienia, to zna tylko admin.


To konktret. Dziękuję. Rysunek z Handbook'a FAA nie pozostawia wątpliwości:
Obrazek

Tymczasem Kenobi idzie w zaparte. Podważa wiedzę Sikorskiego, FAA.

To już nie pseudo Kopernik tylko pseudo Einstein.

Kenobi wprowadza teorię relatywistyczną mechaniki helikopterów.

Ręce opadają.

Zaraz zacznie się edytowanie własnych postów i usuwanie cudzych przez Kenobiego... Znamy to.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 23 paź 2015, o 20:07

A niech ci opadną i to na zawsze, z moich dywagacji będzie jeden pożytek czyli spokój :-)

Nie idę z zaparte, chcę to zrozumieć i nie mieć żadnych wątpliwości. Niestety mam ich sporo.
Mnie nie wystarczy przeczytać i stwierdzic, o tak jest. Znam bardzo dużo osób z doktoratami którzy się naumieli formułek ale nie potrafią ich wykorzystać w żaden sposób bo po prostu ich nie rozumieją, jedyne co potrafią tylko recytować a w najgorszym przypadku tylko rzucać linkami bez żadnego kometarza czy tłumaczenia.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
Wiktor
Elita forum...
Posty: 955
Rejestracja: 02-05-2010
Lokalizacja: Wadowice
Podziękował: 132 razy
Podziękowano: 67 razy

Postautor: Wiktor » 23 paź 2015, o 20:47

Te. Ale wiecie, że tak jak na rysunku steruje się "helikopterem" do zacierania betonu.
Edit: chyba jednak kierunki odwrotnie
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 23 paź 2015, o 21:04

Wiktor pisze:Te. Ale wiecie, że tak jak na rysunku steruje się "helikopterem" do zacierania betonu.
Edit: chyba jednak kierunki odwrotnie


Ha! Tyle lat w zawodzie, a jeszcze nim nie latałem :masakra: Znacznie bardziej fascynowały mnie wibratory :vhappy:
Pozdrawiam,
Jacek

Wróć do „Ogólnie o modelach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość