MacGyverek pisze:Ja uważam, że takiego czegoś jak dron nie ma w przepisach. Więc tego czego nie ma i pozostaje dalej statkiem powietrznym jako model. Druga sprawa jest taka, że wielowirnikowcem latasz głównie BVLOS i dopiero ubezpieczenie IV takie coś respektuje za dopłatą.
Reasumująć
WARIANT II - modele rc w tym wielowirnikowce VLOS (jak walniesz latająć BVLOS quadem to i tak ci nie pomoże ten wariant)
WARIANT IV - wielowirnikowce jak zrobisz egzamin na operatorach (VLOS lub BVLOS) i chcesz latać
No i widzisz - każdy ma inne zapatrywanie
Wariant 1 BVLOS - nie zgodzę się - rozporządzenie nie mówi bowiem, że to operator ma mieć bezpośrednią widoczność z modelem. Rolę tę może przejąć obserwator.
operacje w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS - (Visual Line of Sight Operation)
- operacje, w których operator lub obserwator bezzałogowego statku powietrznego
utrzymują bezpośredni kontakt wzrokowy z bezzałogowym statkiem powietrznym.
Lot ma się odbywać w zasięgu wzroku, operatora lub obserwatora. Nie widzę, by ktoś gdziekolwiek zabraniał bez uprawnień lotu BVLOS.
co do W IV też nie jest różowo. Bo uprawnienia (egzamin operatora) ni jak mają się do lotów amatorskich. Jeśli masz uprawnienia i wykonujesz zgodnie z nimi loty to są to loty komercyjne i zgodnie z nimi powinny być wykonywane.
REASUMUJĄC
Ja widzę to tak
Wariant II dla modelarzy w lotach amatorskich i sportowych w co do których nie jest wymagana suma gwarantowana 3000 SDR tj dla modeli poniżej 5kg
Wariant IV dla modelarzy w lotach amatorskich i sportowych co do których (zgodnie z rozporządzeniem) wymagana jest suma gwarantowana 3000 SDR i loty komercyjne.