Znalazlem takie wytlumaczenie jak rozumiec wartosci Timing w HW i jakie wartosci zaprogramowac w reglu, wiec sie podziele.
Tekst znalazlem na
https://www.hobbywingdirect.com/RC101: Motor timing explained
September 22, 2020
Gary Karamikian, CEO at GK Systems inc helps explains how Motor timing works. Let's learn from the best.
=============================================================
I have a lot of people ask me about what to do with Timing so let me help you understand how a 2 pole brushless motor works
First, we need to know that there is a maximum that is possible, and any more than that actually will fight the motor.
There is a maximum possibility of only 60 deg of timing per phase. On a 2 pole brushless motor. And for reasons I will explain, we should not even try to go that high.
So let me explain, 3 phases A, B, C & 2 poles on the rotor N & S. So for 1 revolution (360 deg) there will be an A, B, C event for both North and South poles of the Rotor
So 6 total events in 360 deg of rotation
360/6 = 60
60 deg is the maximum degrees possible for each event
Now take some transport delay and you are under 60 deg of revolution possible.
So really anything above 50 is dangerous
Why is this important?
Because any timing on the end bell has to be taken into account when adding boost and turbo.
Some manufacturers may have a safety limit in place others may not, but why take the chance and damage your motor and ESC. Not to mention trying to operate in a range that is not very effective or efficient.
I think it helps to know how things work when you try to modify/tune them.Google Translate:
RC101: Wyjaśnienie synchronizacji silnika
22 września 2020 r.
Gary Karamikian, dyrektor generalny GK Systems inc, pomaga wyjaśnić, jak działa synchronizacja silnika. Uczmy się od najlepszych.
=========================================================== ============
Wiele osób pyta mnie, co zrobić z rozrządem, więc pozwól, że pomogę ci zrozumieć, jak działa dwubiegunowy silnik bezszczotkowy
Po pierwsze, musimy wiedzieć, że istnieje maksimum, które jest możliwe, a więcej niż to faktycznie będzie walczyć z silnikiem.
Istnieje maksymalna możliwość tylko 60 stopni taktowania na fazę. Na 2-biegunowym silniku bezszczotkowym. I z powodów, które wyjaśnię, nie powinniśmy nawet próbować wchodzić tak wysoko.
Pozwólcie, że wyjaśnię, 3 fazy A, B, C i 2 bieguny wirnika N i S. Więc na 1 obrót (360 stopni) będzie zdarzenie A, B, C zarówno dla biegunów północnych, jak i południowych wirnika
Czyli łącznie 6 wydarzeń w 360 stopniach obrotu
360/6 = 60
60 stopni to maksymalne możliwe stopnie dla każdego wydarzenia
Teraz zrób trochę opóźnienia w transporcie i jesteś poniżej 60 stopni obrotu możliwego.
Więc tak naprawdę wszystko powyżej 50 jest niebezpieczne
Dlaczego to jest ważne?
Ponieważ podczas dodawania doładowania i turbo należy wziąć pod uwagę każdy czas na końcowym dzwonku.
Niektórzy producenci mogą mieć limit bezpieczeństwa, inni mogą nie, ale po co ryzykować i uszkadzać silnik i ESC. Nie wspominając już o próbie działania w zakresie, który nie jest zbyt skuteczny ani wydajny.
Myślę, że wiedza o tym, jak działają rzeczy, pomaga, gdy próbujesz je modyfikować/dostrajać.Nie chcialo mi sie juz poprawek robic, mimo ze troche kulawe to tlumaczenie, ale da sie zrozumiec.
Teraz wiem ze dla silnika 10 polowego Timing 15 (default) bedzie za duzo, bo powinno byc ponizej 12, wiec jak ustawie 10, to bedzie bezpiecznie.
A podpialem sie pod ten watek, bo pare postow wczesniej byla na ten temat dyskusja.
Różne maszyny latające. A i jeżdżące się znajdą.