Wklejanie łożysk na wał silnika

Jak nie podepniesz to nie zaiskrzy.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 19 paź 2023, o 15:40

mwx pisze:Test spoko, ale brak masy (pojemności cieplnej) wirnika oraz obsad łożysk. To wszytko odbiera ciepełko.


Wiem wiem wiem to wszystko, no będzie to trochę niedokładne, ale po pierwsze nie aż tak całkiem, bo tego "wałka" nie będę trzymał w łapie tylko w kombinerkach, a one będą odbierały ciepło (choć pewnie nie tak jakby odbierał aluminiowy wirnik) - to po pierwsze, po drugie, mam zamiar użyć ściągacza, który będzie przylegał do łożyska i też będzie ciepła trochę odbierał.
Po trzecie sam jestem ciekawy jak będzie wyglądał proces rozbierania jednego z silników które łaskaw byłem pokleić.

redb pisze:Chodzi o to, że jak wkleję łożysko w łoże i dokręcę do tego silnik, to jak padnie mi już to łożysko to żebym nie musiał niszczyć łoża i silnika. Akceptuję przypadek, że jak z byle powodu będę chciał to jednak rozmontować wcześniej to łożysko będzie do wymiany. Koszt łożyska jest niewielki w porównaniu do łoża i silnika :P Wolałbym też chyba uniknąć walenia młotkiem, z mojego skromnego doświadczenia wiem, że nie zawsze się to kończy porządanym efektem :D

Edit:
Serdeczne dzięki Aikus, ze Ci się chciało to sprawdzać i nagrać :)


Spoko, nie ma za co, jak widzisz striggerowałeś mnie to zrobienia testu którego wyniku sam tak naprawdę nie znam.

Walenie młotkiem - owszem, to jest tak, że ... no kurde czasami coś nie idzie, walniesz raz, mocno ale z czuciem i pójdzie - wtedy wygrywasz.
Ale jak walniesz raz i nie pójdzie to zasadniczo należy odpuścić, a nie próbować drugi raz mocniej, bo tak naprawdę już po pierwszym uderzeniu sytuacja jest GORSZA niż przed, bo prawie na pewno coś uległo deformacji w taki sposób że bardziej zacieśnia niż luzuje połączenie które chcemy rozerwać (w szczególności - rozklepała się końcówka wału).
ALE, do tej pory nie miałem łożysk z których których nie udało by się 3,14erdolnięciem wybić wału.
Co innego wał z wirnika. Nie raz siedzi tak, że mimo odkręcenia robaczków i grzania - nie puszcza, a jak walisz młotkiem to pogarszasz sprawę na wielu frontach:
1. rozklepujesz wał.
2. przenosisz udar przez cały wirnik który musisz na czymś oprzeć i mimo, że wydaje się, że on to wytrzymuje, te udary nie będą dla niego obojętne.

Odpowiednio skonstruowana praska (imadło plus zestaw tulejek/prętów) załatwia temat szybko, bez krzyku i bezproblemowo.
Awatar użytkownika
gumi
Elita forum...
Posty: 837
Rejestracja: 23-07-2015
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 33 razy

Postautor: gumi » 20 paź 2023, o 12:44

@Aikus, zastanów się co wypisujesz! Do wklejania łożysk, zębatek przewidziany jest zielony loctite, a nie niebieski czy czerwony. Te są przewidziane do połączeń gwintowanych i działają na innej zasadzie.
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 20 paź 2023, o 14:21

gumi pisze:@Aikus, zastanów się co wypisujesz!


Cały czas się zastanawiam.

gumi pisze:Do wklejania łożysk, zębatek przewidziany jest zielony loctite, a nie niebieski czy czerwony. Te są przewidziane do połączeń gwintowanych i działają na innej zasadzie.


Tak wiem, znam tę teorię, ale wiem też, że z powodzeniem użyłem czerwonego do wklejenia łożysk na wał i działa do dziś.
Nadal jednak znam tę teorię i się zastanawiam.
Dlatego zacząłem test.
Jego wyniki - już dziś. Niebawem.

do tego czasu - zen jak skurwysyn.
Awatar użytkownika
mikegsx400
Lider forum...
Posty: 1898
Rejestracja: 01-10-2014
Lokalizacja: Pruszków/W-wa
Podziękował: 134 razy
Podziękowano: 166 razy

Postautor: mikegsx400 » 20 paź 2023, o 14:49

Gumi, zastanów się co wypisujesz!, oba kleje to kleje anaerobowe, i działają dokładnie na tej samej zasadzie - wiążą po odcięciu powietrza.
"...możesz być znacznie szybszy, nie myśl o tym, po prostu to zrób!"
Awatar użytkownika
gumi
Elita forum...
Posty: 837
Rejestracja: 23-07-2015
Lokalizacja: Poznań
Podziękował: 34 razy
Podziękowano: 33 razy

Postautor: gumi » 20 paź 2023, o 15:24

@mikegsx400; słaby żart, w razie wątpliwości odsyłam do specyfikacji producenta.
Awatar użytkownika
mwx
Olimp forum
Posty: 7323
Rejestracja: 23-09-2016
Lokalizacja: Poznań West
Podziękował: 46 razy
Podziękowano: 635 razy
Kontaktowanie:

Postautor: mwx » 20 paź 2023, o 16:05

Przede wszystkim kolory klejów nie są wyznacznikiem ich przeznaczenia, więc wszyscy chórem wypisujcie bzdury.

Mam nadzieję że to Was pocieszy :rotfl:
Awatar użytkownika
aikus
Jaskiniowiec
Posty: 16174
Rejestracja: 29-09-2014
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 1737 razy
Podziękowano: 1014 razy

Postautor: aikus » 20 paź 2023, o 16:46

No a tymczasem...

https://aikus.ddns.net/multimedia/wklej ... 0z%202.mp4

Wnioski:
1. czerwony Loctite prawdopodobnie jest wystarczająco mocny aby stosować go do wklejenia łożysk na wał.
2. jednakowoż jak jest możliwość - lepiej użyć zielonego.

Mój komentarz: Gumi być może i ma racje. Nie zmienia to faktu, sposób prezentacji wiedzy powoduje, że człowiek nie ma za bardzo ochoty przykładać do tego zbyt wiele wagi.
Wiesz jak wygląda DOKŁADNIE proces chemiczny wiązania poszczególnych typów klejów anaerobowych? Napisz to!
Odsyłasz do specyfikacji producenta? Podaj link! (Śmiem twierdzić, że producent nie chwali się składem i reakcjami chemicznymi w swojej specyfikacji, po prostu pisze: "tak masz robić i koniec.")
Ja takich rzeczy, aż tak niskopoziomowo nie wiem, moja wiedza z chemii kończy się niestety dużo wcześniej, więc opieram się na empirii.
Natomiast Twoje komentarze w stylu "bzdura do kwadratu" bez żadnego rozwinięcia, podparcia czymkolwiek... generalnie możesz sobie wsadzić w duupe i niech sobie stamtąd wołają "A kuku!"
Bo ich merytoryczna wartość jest ... zerowa.
Awatar użytkownika
redb
Elita forum...
Posty: 820
Rejestracja: 24-08-2010
Lokalizacja: Lublin
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 60 razy

Postautor: redb » 20 paź 2023, o 20:09

Dzięki Aikus. Wklejam na zielony ;)
‐------------------‐----------
Hurricane 425 | Belt CP vel. trup | Dron homemade | XL 380 | XL 700
Taranis X9 lite S

Wróć do „Silniki elektryczne i akcesoria”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości