Najprostsza metoda kontroli wyważenia polega na:
- przygotowaniu modelu do lotu (bateria, kabina)
- postawieniu modelu na płaskiej, poziomej powierzchni
- ustawieniu wirnika łopatami poprzecznie do osi kadłuba i podniesienie modelu za okucia łopat do góry
Jeśli przy podnoszeniu model nie zmieni swojego poziomego położenia a płozy pozostaną równolegle do powierzchni to model jest wyważony poprawnie.
Czułość i dokładność obserwacji można zwiększyć przyczepiając do belki ogonowej jak najbliżej kadłuba (żeby nie obciążać ogona) libelkę (oczko z poziomnicy).
Druga metoda jest podobna, troszkę mniej wygodna ale czulsza i polega na:
- przygotowaniu modelu do lotu (bateria, kabina)
- chwyceniu model za głowicę i okucia łopat
- obróceniu modelu o 90 stopni "na bok" tak by oś wału głównego była poziomo i obserwujemy jak model "zawiśnie" na wale - w którą stronę się obróci
W obu przypadkach dopuszczalne jest lekkie uniesienie ogona (czyli lekkie przeciążenie na dziób).
Jeśli model jest źle wyważony to wpierw należy próbować przesunąć jego wyposażanie (najczęściej baterię bo najcięższa) tak by uzyskać zrównoważenie.
Jeśli to ze względów konstrukcyjnych to się nie uda to można przód doważyć ciężarkami ale to powinna być ostateczność - im model lżejszy tym żwawszy, łatwiej robi ewolucje (dla początkujących to akurat może być wada

Do doważania polecam ciężarki samoprzylepne do felg aluminiowych - pasek ołowianych 4x5g+4x10g kosztuje ok. 1,50zł/szt. (2009/2010-Allegro)
