SM by Elektromar (30E, 50E, 90E)

Jeżeli czegoś nie ma na liście powyżej, szukaj w tym dziale.
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 21 lis 2010, o 08:55

tomek68 pisze:Jak najbardziej rozumiem Twoją determinację ale czy koszty nie odgrywają roli ?. :mrgreen:
Odgrywają :). Ale już mniej więcej wiem czego mogę się spodziewać a "ostrzeżony"="uzbrojony" :). No i nie będzie jakaś głupia maszyna mądrzejsza ode mnie... :evil:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 26 lis 2010, o 12:49

W "międzyczasie" Marek opracował nowe okucia łopat, wykonane inną technologią i przynajmniej ten zestaw który do mnie dotarł nie budzi absolutnie żadnych zastrzeżeń (kontrola szpindlem z założonym łożyskiem oporowym).

Obrazek

a tak po zamontowaniu

Obrazek
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
miszcz_waw
Elita forum...
Posty: 577
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 38 razy
Podziękowano: 79 razy

Postautor: miszcz_waw » 12 sty 2011, o 11:17

Ciekaw jestem jak idą postępy w pracach nad SM-30E który to jak zapadło mi w pamięć zapowiadałeś jako "Ale zapewniam ze będzie rewolucja w kl 500"? SM50 ma się coraz lepiej a jak jego mniejszy brat?
Piotrek
elektromar
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 95
Rejestracja: 26-05-2010
Podziękowano: 3 razy
Kontaktowanie:

Postautor: elektromar » 12 sty 2011, o 13:51

miszcz_waw pisze:SM50 ma się coraz lepiej a jak jego mniejszy brat?

:D :D Dobrze to się ma jego większy brat.
500tka jeszcze nie ruszyła z miejsca ,ale 700tka jak najbardziej i to nawet dość szybko i sprawnie mi idzie równolegle
z wersją V2 sm-50.
Niedługo coś wrzucę na forum.
pozdrawiam Marek
Awatar użytkownika
Miron
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 64
Rejestracja: 11-01-2011
Podziękował: 3 razy

Postautor: Miron » 27 sty 2011, o 19:02

SM - ulotniony, wykonane parę zwisów, coraz dłuższych. Jednak pojawia się pewien problem. Temperatura na zewnątrz ok. 0sC. Podnoszę helika i ładnie wisi. Po ok. 4 minutach spokojnego wiszenia ogon zaczyna skakać góra/dół. Lądowanie i regulator ma temperaturę 90sC. Film jest przydługawy: 1. 4:17 pierwsze skoki ogona 2. 5:34 pomiar temperatury

Odczekałem by regulator ostygł (17sC) i startuję ponownie... Model skacze od początku. Po minucie ląduję i regulator ma 44sC.

Co może być przyczyną skoków ogona i nadmiernego grzania regulatora?? Co do skoków ogona to mam swoją hipotezę, że po wyjściu z mieszkania model stopniowo "marznie" i nawet ostygnięcie regulatora nie likwiduje problemu skoków ogona... myślałem, że pasek jest zbyt mocno naciągnięty, ale "wyziębienie" modelu nie spowodowało jakiegoś większego naprężenia paska
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 28 sty 2011, o 13:28

Skakanie pionowe ogona bierze się zazwyczaj ze zbyt niskich obrotów. Jednak tak wysoka temperatura reglera świadczy o jakimś dużym poborze prądu (opory?) albo jego nieprawidłowej pracy.

Jednoznaczną odpowiedź dałby ci logger po pomiarze obrotów i prądu pobranego. Inna sprawa, że regler ma stanowczo za wysoką temperaturę. Sprawdziłbym najpierw rzeczywisty pobór prądu przez silnik (logger, wattometr, miernik), odpowiedni luz pomiędzy zębatką silnika i główną, a w ostateczności po odpięciu ogona sam wirnik z silnikiem bez łopat, żeby dojść do źródła oporów.

Innym sposobem na testy jest użycie zewnętrznego bec-a do odciążenia reglera. Często zdarza się że wewnętrzny, liniowy bec w reglerze powoduje duży wzrost temperatury.
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Miron
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 64
Rejestracja: 11-01-2011
Podziękował: 3 razy

Postautor: Miron » 28 sty 2011, o 16:16

Gmeracz pisze:
Innym sposobem na testy jest użycie zewnętrznego bec-a do odciążenia reglera. Często zdarza się że wewnętrzny, liniowy bec w reglerze powoduje duży wzrost temperatury.


zmniejszyłem mu timing i wydaje mi się, że słabiej się grzeje. Pójdę chyba tropem osobnego BEC-a bo Turnigy do K-force dała BEC'a 3A :(.

Jednak wpierw muszę wyeliminować pojawiające sie bicia ogona. Na razie jest to doskonała ochrona przed przegrzaniem regulatora :juppi: :thumb:
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 28 sty 2011, o 22:17

Gmeracz pisze:Skakanie pionowe ogona bierze się zazwyczaj ze zbyt niskich obrotów.
Dlaczego?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
tomek68
Domownik forum...
Posty: 339
Rejestracja: 25-02-2010
Lokalizacja: Drogheda
Podziękował: 1 raz
Podziękowano: 7 razy

Postautor: tomek68 » 28 sty 2011, o 22:41

O jakaś wkrętka do dyskusji na parę stron :rotfl: :juppi:
Heli pilots live in a world full of vibration
Awatar użytkownika
Miron
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 64
Rejestracja: 11-01-2011
Podziękował: 3 razy

Postautor: Miron » 29 sty 2011, o 00:00

tomek68 pisze:O jakaś wkrętka do dyskusji na parę stron :rotfl: :juppi:

może jednak skupimy się na ogonie? ;)
podłączę zewnętrznego BECa i zobaczę jakie będą efekty...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 29 sty 2011, o 00:02

Miron pisze:
tomek68 pisze:O jakaś wkrętka do dyskusji na parę stron :rotfl: :juppi:

może jednak skupimy się na ogonie? ;)
podłączę zewnętrznego BECa i zobaczę jakie będą efekty...

BEC może pomoże na grzanie ale nie pomoże na kiwanie... :)
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
jedrus
Elita forum...
Posty: 599
Rejestracja: 13-05-2010
Podziękował: 69 razy
Podziękowano: 63 razy

Postautor: jedrus » 29 sty 2011, o 02:14

tomek68 pisze:O jakaś wkrętka do dyskusji na parę stron :rotfl: :juppi:

:thumb: :thumb: :thumb:

Ja miałem tak w 450ce. Zmieniłem łopaty z drewna na carbony i pojawiło się dziobanie. W idlu było OK, w normalu nie. Zmodyfikowałem trochę krzywe pitch oraz curve i po sprawie. Odniosłem wrażenie, że nowe łopaty były bardziej wydajne, i mogłem latać przy niżej położonym drążku gazu, a co za tym idzie przy niższych obrotach. Chyba zbyt niskich. Ponieważ problem rozwiązałem w minutę to się nad nim nie doktoryzowałem, ale powiem szczerze, że nie mam pojęcia dlaczego zbyt małe obroty mogą dać taki efekt bujania ogona...
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 29 sty 2011, o 11:16

jedrus pisze:nie mam pojęcia dlaczego zbyt małe obroty mogą dać taki efekt bujania ogona...
No właśnie... Gmeracz baczność! Do tablicy marsz! :!: :wall:
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Miron
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 64
Rejestracja: 11-01-2011
Podziękował: 3 razy

Postautor: Miron » 29 sty 2011, o 12:20

PWM w reglu ... w instrukcji mam napisane w tabelce z opcjami 12 i 24 KHZ a w opisie funkcji 12 i 8 !! :gas: wersja instrukcji hex-01-kf-091228. W wersji dokumentu HW-01-PL-091224 tu i tu jest 12/8.
ponieważ ustawiałem według tabelki no to latałem na najniższej częstotliwości czyli 12...

Dziś znalazłem w komentarzach na HK takie cós:

Just received K-F 100A from the last batch. It came with v1.05 firmware in it and the worst thing is that PWM is limited to 12 khz only. The other selection is 8 khz, where it used 24 khz. This latest firmware came with HW link v1.6 so I advice do not
throw away a copy of HW link v1.5 if you still have it, because it contains v1.03 firmware where 24 khz is still selectable. Or do not upgrade the firmware in your older K-F esc if it has v1.03


pi razy oko komentarz z okresu jak ja kupowałem regiel (może miesiąc max 2 młodszy). Niestety nie mam karty do regla i nie mogę sprawdzić wersji softu. Tu sie pojawiają wątpliwości: Nawet jeśli ten konsument miał regla z kolejnej dostawy czy jest taka ewentualność bym miał soft 1.03 (jak często się je aktualizuje??) rozumiem, ze towar mógł wakować na HK lub mogli dostać od HW jakieś starocie (w co wątpie). Przypuszczam, że może to być czeski błąd w instrukcji ...

Ponieważ nie dawało mi spokoju to PWM... zmieniłem na opcje 2 czyli 8 bądź 24KHz i poszedłem przetestować. 2 minuty zawisu regiel 38sC 4minuty (przerwy tylko na zatrzymanie łopat i pomiar temp) 60sC po 7 minutach 72sC.

Przypominam, ze wcześniej po 4 minutach miałem 94sC. Owszem dziś jest na minusie ok. 3sC ale wisiałem prawie dwa razy dłużej... Elektromar nakazał lekko odkręcić łopaty :hammer: i co ciekawe dziobanie też ustało :mrgreen:

ogrzeję trochę łapy i znowu przestawię PWM na 12 by mieć pewność, że to jednak tu był pies pogrzebany.
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 29 sty 2011, o 13:10

Ramotny pisze:
jedrus pisze:nie mam pojęcia dlaczego zbyt małe obroty mogą dać taki efekt bujania ogona...
No właśnie... Gmeracz baczność! Do tablicy marsz! :!: :wall:

Spotkałem się z tym kilkukrotnie na zachodnich forach. Zawsze radzono podnieść krzywą gazu i to pomagało.
Możliwe że wiąże się to nie tyle z pracą samego ogona a ze zbytniego obciążenia na wirniku głównym.
Łopaty są nadmiernie obciążone... Gdzieś się zrywa struga... Tak sobie gdybam
Miałem podobnie gdy dałem za duże kąty cykliki. Zrywało za szybko strugi co było wyraźnie słychać a model zachowywał się głupio (ale fachowe określenie ;))
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Miron
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 64
Rejestracja: 11-01-2011
Podziękował: 3 razy

Postautor: Miron » 29 sty 2011, o 13:58

No i testów ciąg dalszy... zmieniłem PWM na 12 i po 4 minutach pojawiły się znowu dziobania... :shock: pomiar temp. regiel (radiator 72sC), z boku 52, silnik 35sC

przeprogramowałem regulator dając druga opcję 8 (względnie 24KHz) i wykonałem 4:30 lotu na osłabionym pakiecie (w międzyczasie regulator ostygł do 28sC (mierząc z boku). Po locie pomiar temp. regiel (radiator 68sC), z boku 46, silnik 34sC i co ważne dziobanie ustąpiło tzn. czasem się pojawiało przy schodzeniu w dół modelem...

bądź tu mądry i pisz wiersze... co ma PWM do dziobania??
Awatar użytkownika
Gmeracz
Lider forum...
Posty: 2203
Rejestracja: 16-03-2010
Lokalizacja: UE
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 207 razy
Kontaktowanie:

Postautor: Gmeracz » 29 sty 2011, o 16:30

Miron pisze:bądź tu mądry i pisz wiersze... co ma PWM do dziobania??
Zmiana obrotów ;)
Od śmigła... Sławek
http://www.youtube.com/user/Vipcioo
Awatar użytkownika
Ramotny
Administrator
Posty: 3734
Rejestracja: 28-01-2010
Lokalizacja: 52°5'38''N 21°7'3''E
Podziękował: 316 razy
Podziękowano: 295 razy

Postautor: Ramotny » 29 sty 2011, o 16:33

Gmeracz pisze:
Ramotny pisze:
jedrus pisze:nie mam pojęcia dlaczego zbyt małe obroty mogą dać taki efekt bujania ogona...
No właśnie... Gmeracz baczność! Do tablicy marsz! :!: :wall:

Spotkałem się z tym kilkukrotnie na zachodnich forach. Zawsze radzono podnieść krzywą gazu i to pomagało.
Możliwe że wiąże się to nie tyle z pracą samego ogona a ze zbytniego obciążenia na wirniku głównym.
Łopaty są nadmiernie obciążone... Gdzieś się zrywa struga... Tak sobie gdybam

Ja wiem że wyższe obroty pomagają... Ale dlaczego? Jaka jest fizyka zjawiska?
Pozdrawiam, Grzegorz
Mieć czy latać? Oto jest pytanie...
Awatar użytkownika
Miron
Zaczyna się rozkręcać...
Posty: 64
Rejestracja: 11-01-2011
Podziękował: 3 razy

Postautor: Miron » 29 sty 2011, o 16:45

czyli wynika z tego, że te problemy wynikały z błędnej instrukcji... :juppi:

tak czy siak muszę założyć mocniejszego BECa z dodatkowym lipolem by dociążyć przód modelu...
Lechu
Stały bywalec...
Posty: 144
Rejestracja: 26-12-2010
Podziękował: 3 razy
Podziękowano: 19 razy

Postautor: Lechu » 29 sty 2011, o 21:40

"Możliwe że wiąże się to nie tyle z pracą samego ogona a ze zbytniego obciążenia na wirniku głównym.
Łopaty są nadmiernie obciążone... Gdzieś się zrywa struga... Tak sobie gdybam"
Sławek, fajnie zacząłeś to gdybanie. Tak swoją drogą to jest dobre pytanie na konkurs ogłoszony przez Kowala na sąsiednim forum.
Ciekaw jestem czy ktoś jeszcze podejmie się próby wyjaśnienia tego fenomenu???

Wróć do „Pozostałe marki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości