Jaki helikopter na początek?

Tu nauczymy Cię terminologii, pomożemy Ci wybrać zabawki, a potem je bezpiecznie uruchomić.
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 13 sty 2016, o 07:18

wojtekr pisze:
lenu pisze:weź np pod uwagę fakt że ograniczając krzywą po to żeby zmniejszyć obroty większość energii idzie zamiast na silnik to w ciepło na regulatorze


W nieliniowych regulatorach tak jest? Czyli powinno być tak, że regle najbardziej się grzeją na samym początku a nie jak im dajemy ogień na maksa.

A co to jest nieliniowy regulator?

Regulatory się grzeją zarówno od prądu jak i od przełączania.
Mosfety mają swoja rezystancję wewnętrzną , więc część naoięcia odłozona na mosfetach razy prąd i mamy moc ciepła w regulatorze.
Grzeją się tez od przełaczania PWM, najczęsciej regulator przełacza przy 50% a wogóle przy 100%.
Przy poprawnie dobranym silniku ciepła jest mniej niż przy pracy na 100% z powodu rezystancji mosfetów.
A to dlatego że orzy poprawnej konfiguracji prądy płynące przy 50% PWM sa dużo mniejsze niż przy 100% pwm i pelnej mocy silnika.

Większym problemem przy PWM jest ryzyko przekroczenie prądów maksymalnych jak się dobierze zle kv a potem lata na 50%.
Przykladowo jesli mamy model poprawniee skonfigurowany, regulator 100A, 6s, silnik o mocy 2.5kw, latamy na 100% 90% 100% krzywej, i tak osiągamy mniej więcej 100% mocy silnika i 100% prądu regulatora.
Jesli potem założymy zębatkę o sporo zębów większą lub wsadzamy silnik o wyższym kv to taki układ pociagnie 2x więcej prądu i przeciąży silnik lub regulator. Więc przeciętny kowalski myśli sobie, będę latal na 50% krzywej i będę miał te same obroty i moc.
Dla silnika specjalnie nie będzie róznicy oprócz nieco gorszej sprawności. Ale dla regla nie jest tak fajnie.
Silnik kręci się 2x wolniej i szarpie szpilki 2x większe.
Tzn wczesniej było powiedzmy 100A przez 100% czasu a teraz jest 200A ale przez 50% czasu, czyli nie dość ze prad 2x większy i przy kazdym przełączeniu wydziela się 2x więcej ciepła to dodatkowo regulator przełacza dużo ale to dużo częsciej niż przy 90% , nie mówiąc o 100% gdzie regulator przy pełnej mocy, wcześniej wogóle nie musiał przełączać.

Dlatego zwiększać zębatki i dobierać kv należy rozsądnie , z głową aby nie przeciążyć któregoś elementu i najlepiej tak aby nasze najwyższe obroty przypadały właśnie na 90% krzywej przy najnizszym napięciu pakietu.
Ci bardziej rzadni adrenaliny na 80% jak mamy mocniejszy setup czyli regulator i pakiety i nie chcemy spadków obrotów przy dużych kątach.

Alez się teraz rozpisałem, i co to ma wspólnego z mikroheli i helikopterami na start :masakra:


Artja pisze:
pkali pisze:@bahus, a ja cały czas nie rozumiem o co chodzi kiedy piszesz, że helik jest miękki. Możesz to opisać?


Może chodzi o to że zamulony, jak flybar na ciężkich padlach... Matko... ale się zmoczyłem jak założyłem kiedyś Rapciuchowi węglowe padle od 600N zamiast plastików Thunder Tiger. Pięknie wtedy latał, ale dla mnie za ostro i zapragnąłem, żeby to jednak helik był miękki, a nie moje kolana ;)

Miękkość może być na cyklice i na skoku ogólnym, ciężkie padle zamulą pracę cykliki i podniosą stabilizację.
Natomiast obroty wpływają na reakcję modelu na skoko ogólny, z resztą na cyklikę też.
Bahusowi chodzi o to ze jak będziesz opadał na ujemnych kątach a potem dasz dodatni to na niskich obrotach model będzie wyhamowywał w dół a potem przyśpieszał w górę ospale, przy wysokich obrotach reakcja modelu jest błyskawiczna.
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 13 sty 2016, o 08:27

No nareszcie :D Bardzo dziękuję Kenoobi, dokładnie o to mi chodziło... i różnice pomiędzy 11T,12T i 13T czy są aż tak duże pomiędzy ospałością (czyli jak ja to nazwałem miękkością) a szybką reakcją modelu.
Drugie co mi przychodzi do głowy to temat regli... Według tego co piszecie najrozsądniej byłoby kupić regler o zawyżonej wartości aby przekraczał trochę setup, tylko jak wygląda to trochę. Aby regler się nie zjarał spokojnie można by takiego ICE'a 180HV wrzucić i po sprawie, tylko on chyba ma też jakieś zadanie i może się okazać że regulator przeżyje wszystko ale silnik pójdzie z dymem i cała elektronika ... Do tego oznaczenia są pogmatwane bo na regulatorze mamy wartość w amperach, na ogniwie wartość wydajności prądowej (w czym ?), no i na silniku wartość która pozwala nam obliczyć obroty na minutę ale jak dowiedzieć się jaki może przy zmianie z 11T na 13T prąd popłynąć przy 80% ? Wiem że są kalkulatory ale ... chciałbym jakoś to zdefiniować, poza tym silnik który będę kupował został przewinięty na większy przekrój więc tu znów to co na silniku nie pokryje mi się z tym co faktycznie w nim jest... Wiem że najbezpieczniej założyć będzie wartości które są na nim napisane ale chciałbym wiedzieć jak dobrać bezpieczny regler z zapasem... aa no i co na to wszystko odbiornik i żyro? Przecież są to układy elektroniczne, czułe na jakiekolwiek zmiany napięć .. czy mają własne zabezpieczenia ?
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 13 sty 2016, o 08:30

Po prostu weź taki jaki mają inni :)
Możesz wziąć 160A. Nic się nie stanie tylko sprawdź ile waży :D
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 13 sty 2016, o 08:46

Heh ... To na koniec skoro jest to temat o składaniu pierwszego helika a nie znalazłem w podstawowych zagadnieniach to chciałbym się dowiedzieć jak to wszystko jest zbudowane ...
Wiem że regulator obrotów jest fizycznym elementem który należy wpiąć za ogniwem ... wiem że jest jeszcze :
GOVERNOR - który odpowiada za stałą prędkość obrotów na głowicy;
ESC- elektroniczny regulator prędkości pozwala kontrolować silnik w zakresie obrotów, kierunku obrotów i hamulca;
BEC- regulator napięcia dostarczający zmniejszonego napięcia (V) dla potrzeb odbiornika RC i serwomechanizmów (rozumiem że jest to oddzielne urządzenie pomiędzy regulatorem a elektroniką pokładową ??)
Moje pytanie .. czy każdy z tych elementów jest oddzielnym urządzeniem czy np w skład regulatora napięcia wchodzi governor, esc a bec dokupujemy osobno ??
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Kenobi36
Olimp forum
Posty: 5103
Rejestracja: 01-10-2014
Podziękował: 68 razy
Podziękowano: 508 razy

Postautor: Kenobi36 » 13 sty 2016, o 08:47

Liczy się waga, wielkosć, nikt nie wstawi do trexa 450 regulatora 180HV.
No i cena, nie ma co przepłacać, ja masz, wybór między 1000zł za 189A a 2500 zł za regulator 300A do 700 to jest różnica, a jak ktoś poczatkujący i ma 700 do sportowego latania to i 120A za 500zł wystarczy.

Pakiety mają wydajność w C.
Jak masz 40C i pakiet 1000mah to prąd maksymalny to 40 x 1000mah czyli 40A
Jak masz pakiet 40C 2000mAH to mamy 80A
Poza tym trzeba C traktować orientacyjnie, bo producenci na ogół podają więcej, ewentualnie to podane C pakiet może dać przez cały czas przez 10 lotów :-)
Niech Moc Będzie z Wami,
Ben
DX18 Gasser 700 Goblin 550 Protos Mini
RCmaniak.pl - SAB Goblin, MSH Protos, Spektrum, Fatshark, Cześci Trex, Drony wyścigowe
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 13 sty 2016, o 20:17

A odnośnie mojego rozłożenia BEC GOVERNORA i ESC na części ?? Jak to wygląda ?
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
Pan Byku
Elita forum...
Posty: 1159
Rejestracja: 06-07-2015
Lokalizacja: Głosków Letnisko
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 48 razy

Postautor: Pan Byku » 13 sty 2016, o 20:32

Do X3 wystarczy sam ESC z govem i bec'iem wewnętrznym, na ktory jest miejsce na czele ramy. Poza tym, nie ma czegoś takiego jak gov zewnętrzny. Chlopaki tu rzucaja jakimis ESC po 500-2000 zl, ale w zupelnosci wystarczy Ci HobbyWing 50A. Bardzo dobra jakość za przyzwoita cenę.
Sam latam na YEP 60A i jest git, a dalem za niego 100 zl. ;)
Sie lata.
Pan Buhaj
RC addicted
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 13 sty 2016, o 20:46

Hobbywing 50A wystarcza nawet w goblinie 380 wiec na pewno wystarczy tez. A tak w ogóle to yep 40A by nie styk na do x3?
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 13 sty 2016, o 20:48

Czyli rozumiem że regulator jest zintegrowanym systemem z ESC,GOVem i BEC ??

Kurde widzę że zamówienie będzie z kilku sklepów ... bo nasz forumowy Guru Kenoobi nie posiada na stanie z tego co widzę ...
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
donia
Elita forum...
Posty: 1016
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 24 razy
Podziękowano: 43 razy

Postautor: donia » 13 sty 2016, o 20:53

Pan Byku pisze:Poza tym, nie ma czegoś takiego jak gov zewnętrzny.


Panie Byku myli się Pan bardzo.

pzdrv,
--
donia
=Wrocław=
Awatar użytkownika
donia
Elita forum...
Posty: 1016
Rejestracja: 26-09-2014
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował: 24 razy
Podziękowano: 43 razy

Postautor: donia » 13 sty 2016, o 20:59

bahus pisze:Czyli rozumiem że regulator jest zintegrowanym systemem z ESC,GOVem i BEC ??


Regulator to ESC, a generalnie wszystko to co wymieniłeś może być w jednym pudełku lub w trzech osobnych, lub innych dowolnych konfiguracjach (np. ESC z BEC, bez BEC, z govem, bez gova) dodatkowo FC może mieć funkcję governora.
Powiedz co być chciał mieć to coś się da zaproponować.
Jeśli np. postawiłeś na Braina, to kup ESC z wyjściem sygnału obrotów i Brain ogarnie Ci funkcję gova.

pzdrv,
--
donia
=Wrocław=
Awatar użytkownika
Pan Byku
Elita forum...
Posty: 1159
Rejestracja: 06-07-2015
Lokalizacja: Głosków Letnisko
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 48 razy

Postautor: Pan Byku » 13 sty 2016, o 22:07

donia pisze:
Pan Byku pisze:Poza tym, nie ma czegoś takiego jak gov zewnętrzny.


Panie Byku myli się Pan bardzo.

pzdrv,



Nie bardzo, bo nawet jak jest, to nikt na nim nie lata, ot co! :banana:
Czyli nie ma. Ja wiem, że google mówi inaczej, ale w tym akurat przypadku się myli ;)
Sie lata.
Pan Buhaj
RC addicted
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 13 sty 2016, o 22:53

Pan Byku pisze:
donia pisze:
Pan Byku pisze:Poza tym, nie ma czegoś takiego jak gov zewnętrzny.


Panie Byku myli się Pan bardzo.

pzdrv,



Nie bardzo, bo nawet jak jest, to nikt na nim nie lata, ot co! :banana:
Czyli nie ma. Ja wiem, że google mówi inaczej, ale w tym akurat przypadku się myli ;)

Chociaż by Brain ma wbudowany GOV więc jest już govem zewnętrznym i lata na nim trochę ludzi :P
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 13 sty 2016, o 22:55

Byku, zdefiniuj najpierw co to jest "zewnętrzny" ;) Zapewne masz na myśli jakiś taki, który zostaje na ziemi w kieszeni pilota, bo z tych co latają to spory odsetek mieści się w Brainie, czyli poza ESC. Przez jakiś czas latałem z governorem Aligna RCE 6600 oraz z multigovem Aerospire gdzie oprócz governora jest również rpm limiter będący czymś w rodzaju hybrydy governora i krzywych - każde z tych urządzeń to oddzielny klocek niezależny od żyrka i ESC.
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Pan Byku
Elita forum...
Posty: 1159
Rejestracja: 06-07-2015
Lokalizacja: Głosków Letnisko
Podziękował: 78 razy
Podziękowano: 48 razy

Postautor: Pan Byku » 14 sty 2016, o 00:15

Ale się czepiacie! :mad2:
Właśnie o to mi chodziło - GOV jako samodzielne urządzenie.
Lenu przytoczył Brain'a, co do mnie nie przemawia, bo brain, beastx, AR7200, Spirit, czy inne żyrko, bezwględnie zajmie miejsce w heliku jako klocek, dlatego nie brałem w ogóle go pod uwagę w swoich skromnych rozważaniach. Abstrahując już od tej dyskusji, chciałem tylko wspomnieć i naprowadzić Bahusa, że nie ma potrzeby rozpatrywać tego w kategorii oddzielnych kontrolerów (ESC, BEC, GOV), a wszystko zamknąć w jednym pudełeczku. Co w gruncie rzeczy jest wskazane przy heliku tej wielkości. Mimo iż Gaua ma trochę przestrzeni, to dalej pozostaje uporanie się z siecią kabelków.
Więc... jak nie z regulatora, to z żyra ustawi sobie Gova. BEC'a z przyzwoitym regulatorem dostanie w gratisie.
Ok, może są samodzielne Govy, ale czy na pewno? Kto na tym lata? Gdzie? Bo czytam sobie to i tamto od czasu do czasu i nie widzę by ktoś stosował takie rozwiązania.
Oczywiście Panowie - no offence - biorę sobie do serca Wasze wskazówki i rozpędzanie mgły, w której błądzę. iwo:
Sie lata.
Pan Buhaj
RC addicted
Awatar użytkownika
Artja
Garage Manager
Posty: 5055
Rejestracja: 21-10-2013
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował: 271 razy
Podziękowano: 474 razy

Postautor: Artja » 14 sty 2016, o 08:39

Spoko, nie ma mowy o czepialstwie, chodzi tylko o zwykłą informację że jakieś tam urządzenie czy rozwiązanie istnieje i ma się dobrze :) Jest zupełnie nieistotne kto z niego aktualnie korzysta, ponieważ człowiek wsiąknięty w latanie RC w pewnym momencie łapie fazę i dostrzega szersze horyzonty. Zaczyna się wówczas szukanie różnych rozwiązań i nie jest dobrze jeśli na tym etapie utrwali się świadomość że coś nie istnieje, nie da się, i takie tam. Proszę nie mieszać pojęć, to nie stąd biorą się potem takie wynalazki jak latająca deska sedesowa, jeśli już to lepszym przykładem jest kompas harcerski przyklejony na hotgluta w polu widzenia kamery fpv. Tak, to był jeden z moich pomysłów na orientację w pochmurny dzień zanim odkryłem istnienie magnetometrów i autopilotów jako takich ;)
Pozdrawiam,
Jacek
Awatar użytkownika
Don Mirson
Ja tu tylko sprzątam
Posty: 19704
Rejestracja: 11-05-2010
Lokalizacja: Wawa
Podziękował: 1793 razy
Podziękowano: 920 razy

Postautor: Don Mirson » 14 sty 2016, o 09:33

Hehe, ja widziałem też mirnik pakietu w polu widzenia kamerki. Niby śmieszne, ale w sumie genialne ;)
Awatar użytkownika
wojtekr
Administrator
Posty: 8027
Rejestracja: 22-01-2013
Lokalizacja: W-wa
Podziękował: 299 razy
Podziękowano: 458 razy
Kontaktowanie:

Postautor: wojtekr » 14 sty 2016, o 15:17

Jeszcze niedawno latałem na zewnętrznym govie Gryphon'a - nawet mam go do dzisiaj
Helikoptery
Awatar użytkownika
bahus
Domownik forum...
Posty: 252
Rejestracja: 17-12-2015
Lokalizacja: Będzin (Zagłębie)
Podziękował: 16 razy
Podziękowano: 17 razy

Postautor: bahus » 14 sty 2016, o 20:34

Kenobi36 pisze:
wojtekr pisze:
lenu pisze:weź np pod uwagę fakt że ograniczając krzywą po to żeby zmniejszyć obroty większość energii idzie zamiast na silnik to w ciepło na regulatorze


Regulatory się grzeją zarówno od prądu jak i od przełączania.
Mosfety mają swoja rezystancję wewnętrzną , więc część naoięcia odłozona na mosfetach razy prąd i mamy moc ciepła w regulatorze.
Grzeją się tez od przełaczania PWM, najczęsciej regulator przełacza przy 50% a wogóle przy 100%.
Przy poprawnie dobranym silniku ciepła jest mniej niż przy pracy na 100% z powodu rezystancji mosfetów.
A to dlatego że orzy poprawnej konfiguracji prądy płynące przy 50% PWM sa dużo mniejsze niż przy 100% pwm i pelnej mocy silnika.

Większym problemem przy PWM jest ryzyko przekroczenie prądów maksymalnych jak się dobierze zle kv a potem lata na 50%.
Przykladowo jesli mamy model poprawniee skonfigurowany, regulator 100A, 6s, silnik o mocy 2.5kw, latamy na 100% 90% 100% krzywej, i tak osiągamy mniej więcej 100% mocy silnika i 100% prądu regulatora.
Jesli potem założymy zębatkę o sporo zębów większą lub wsadzamy silnik o wyższym kv to taki układ pociagnie 2x więcej prądu i przeciąży silnik lub regulator. Więc przeciętny kowalski myśli sobie, będę latal na 50% krzywej i będę miał te same obroty i moc.
Dla silnika specjalnie nie będzie róznicy oprócz nieco gorszej sprawności. Ale dla regla nie jest tak fajnie.
Silnik kręci się 2x wolniej i szarpie szpilki 2x większe.
Tzn wczesniej było powiedzmy 100A przez 100% czasu a teraz jest 200A ale przez 50% czasu, czyli nie dość ze prad 2x większy i przy kazdym przełączeniu wydziela się 2x więcej ciepła to dodatkowo regulator przełacza dużo ale to dużo częsciej niż przy 90% , nie mówiąc o 100% gdzie regulator przy pełnej mocy, wcześniej wogóle nie musiał przełączać.

Dlatego zwiększać zębatki i dobierać kv należy rozsądnie , z głową aby nie przeciążyć któregoś elementu i najlepiej tak aby nasze najwyższe obroty przypadały właśnie na 90% krzywej przy najnizszym napięciu pakietu.
Ci bardziej rzadni adrenaliny na 80% jak mamy mocniejszy setup czyli regulator i pakiety i nie chcemy spadków obrotów przy dużych kątach.


To ja podsycę trochę temat ... bo mogę mieć problem... Jak traktować silnik przewinięty dosłownie chodzi mi o TGY 1700 Danielus Edition z naszego supermarketu żeby nie latać na 50% .... jak dobrać do niego regler?
W tej materii mam jeszcze 2 pytania po pierwsze dlaczego jeśli wsadzimy silnik z większym kV miałby on polecieć lub regulator? Po drugie co ma do tego większa zębatka ? Czy chodzi o to że ESC będzie w jakiś sposób dążył do tego aby utrzymać obroty na głowicy takie same jak przy zębatce mniejszej (nie wiem czy automatycznie nie byłem jeszcze na tej lekcji, chyba można programować ESC ale tylko chyba więc >> ) , czy o to że Kowalski przeprogramuje ESC żeby mieć te same obroty na głowicy przy podobnej krzywej ...

Samo przełożenie zębatki atakującej z 11T na 13T moim zdaniem powinno zaowocować jedynie przy niezmienionych ustawieniach ESC i takim samym silniku spadkiem prędkości obrotowej głowicy przy tych właśnie 100% bo silnik nie wydoli , mogę zgodzić się również że setup może mieć większe obciążenie przy rozruchu i w przypadku przeciążeń np zmianie kąta mogą występować większe siły w mechanizmach i wtedy chwilowo może popłynąć większy prąd (powiedzmy że w tych momentach regulator może częściej ograniczać jego przepływ) ale w ogólnym rozrachunku żeby ze 100A aż 200A ?? Nie rozumiem jak zmiana zębatki może przeciążyć regulator o ile silnika może faktycznie braknąć ... Ale jestem zielony i nie wiem jak ESC działa w praktyce ...

No i jak mam obliczyć regler do mojej TGY 1700 ?? Danielusa
DJI Mini 2 + Oculus GO
Awatar użytkownika
lenu
Lider forum...
Posty: 2168
Rejestracja: 13-10-2014
Lokalizacja: Janki - niedługo Wolica :D
Podziękował: 21 razy
Podziękowano: 98 razy

Postautor: lenu » 14 sty 2016, o 20:37

Kup HW 50a i będzie dobrze.

Wysłane z mojego GT-S7710 przy użyciu Tapatalka
Pozdrawiam, Artur
Goblin 500 / Gaui X3 / w planie 20letnim dużo dużo więcej / DX8

Wróć do „Jak zacząć fascynującą przygodę”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości